- Синята къща е в аварийно състояние, нуждае се от външна реконструкция
- Софиянци вече започнаха да идват в резервата
- Очаквам туристи от цял свят да дойдат на Епископската базилика
Богомил Грозев оглави на 17 февруари т.г. общинския институт "Старинен Пловдив" . Дотогава беше водещ на новините в сутрешния блок на Нова тв.
Работил е в Би Ти Ви, Дарик радио", списание "Тема", вестниците "Сега" и "Банкер". Заедно с Ники Илиев и Башар Рахал е продуцент на посветения на Пловдив филм "Завръщане", който се превърна и в най-гледаният у нас за 2019 г.
С встъпването си в длъжност Грозев се похвали, че е научил пловдивската дума "айляк". Сега пред 24plovdiv.bg бившият новинар разкрива как ще ръководи архитектурния комплекс.
- Г-н Грозев, застанахте начело на „Старинен Пловдив“ в повратен за целия свят момент – началото на пандемията. Това затрудни ли допълнително началните ви стъпки?
- Съдба! „Старинен Пловдив“ е работеща структура – с много големи професионалисти и уникални обекти. Когато тази машина работи и се върти, трябва да влизаш в движение. А пък този застой, който се получи за жалост в целия свят, ми даде възможност да навляза много по-надълбоко, да обърна внимание на много малки детайли, да се запозная с организацията. Да мога да огледам всичко, да си направя план, да имам яснота как искам да се развием и какво да направим.
- И какво направихте?
- Доста засилихме присъствието си в социалните медии. В тази посока до момента почти не е работено. Направихме няколко виртуални изложби. В момента тече детски конкурс за рисунка. Така стигаме до много широка аудитория. Направихме новата Фейсбук страница и публикувахме една страхотна изложба от фонда на „Старинен Пловдив“, която се казва „Майстори на графиката“. За първите пет дни бяхме достигнали до над 32 хилядна аудитория. Това е добро постижение за чисто нова страница. Добрата работа на екипа позволи графично да изглежда добре и текстовете да са любопитни.
- С голям интерес всички очакват отварянето на Епископската базилика, която е вече почти готова. Как виждате нейното развитие?
- Епископската базилика е може би най-значимият културно-исторически обект в България. Това е историческо богатство. Ходя често на обекта, който се осъществява съвместно от фондация „Америка за България“ и Община Пловдив. Но после ние ще го управляваме, а това няма да е лесна задача. Всеки път, когато влизам там, настръхвам. Възстановяването на мозайките е един от най-значимите реставрационни проекти в България в последните няколко десетилетия. Една от сцените е запечатала образите на над 100 птици. Това трябва да се види. Скоро ще приключат довършителните работи и вече подготвяме екипа, който да започне работи там. Сигурен съм, че Епископската базилика ще бъде изключително атрактивна и ще идват хора от цял свят, за да я разглеждат.
Всъщност от чужбина очаквам да дойдат повече туристи догодина предвид обстановката, но пък българите могат спокойно да дойдат и да видят красотата на историята ни още сега.
- В тази карантинна обстановка заснехте по случай 24 май заедно с Операта и пловдивския екип на БНТ – впечатляващ спектакъл с музика и танци в Старинните къщи и на Античния театър. Какво представлява той?
- Заедно с директора на Пловдивската опера Нина Найденова и с ръководителя на БНТ-Пловдив Деси Шишманова сме двигателите на този процес, с подкрепата на Общината, която застана зад нас. Този спектакъл е глътка свежест и за публиката, и за артистите. Защото наистина ситуацията, която се разви покрай Covid-19, се отрази и психологически много сериозно на целия свят.
- Тъй като са разрешени само събития на открито, всички погледи сега са отправени към Античния театър. Засили ли се още повече интересът към него?
- Надявам се вече при по-облекчени мерки, че ще може да правим и различни изпълнения пред публика. Разбира се, спазвайки изцяло противоепидемичните мерки на Министерство на здравеопазването. Античният театър според мен е най-голямата постоянно действаща открита сцена в България, което я прави изключително атрактивна и желана за провеждането на различни събития. И вече имаме нови запитвания, след отпадне на извънредното положение. Сега, според правилата на правителството, на този етап едва 30% от капацитета на театъра може да бъде използван, но предполагам, че скоро ще бъде увеличен на 50 процента. Различни продуценти искат да проведат концерти и спектакли. Аз самият също призовавам мои приятели творци да помислят в тази посока да дойдат в Античния театър. Пловдивската опера вече има планирани събития, отделно с директора на Драматичния театър Кръстю Кръстев също обсъждаме различни техни проекти, които да се случат на древната сцена. Това лято на нея ще се качи Камен Донев, през август очакваме и Лили Иванова, както и други големи български изпълнители и актьори. Има интерес, но всичко ще става по изключително стриктни правила – за организаторите, за артистите, за публиката и за техническия екип. Това е необходимо, за да запазим тяхното здраве, както и здравето на нашите служители и семейства ни.
- Отворихте обектите при строго спазване на правилата, но в несигурна обстановка. Как се чувства екипът на „Старинен Пловдив“?
- Събрах екипа и му разясних стриктните правила. Много ясно са обозначени входовете и изходите за всеки обект. На всеки вход и на билетните каси има дезинфектанти. Носят се маски. Служителите на „Старинен Пловдив“ са много мотивирани. Работи им се и то много. Всъщност оперативният екип на института не е спирал да работи. Аз не съм почивал от миналата година. Хората, които работят тук, обичат Стария град. Искрено го обичат с цялото си сърце и това си личи по работата им.
- Какво наложи да промените ценовата политика за посетителите?
- Дотук успяхме да направим и някои съществени промени, които ще засегнат посетителите. Предложих на Община Пловдив да поправим една според мен несправедливост – цената за вход на къща „Клианти“. От юни в нея ще се влиза срещу 5 лева, какво във всички останали къщи.
- Вече се грижите и за "Екселсиор" - бившето кино "Христо Ботев". Там какво планирате?
- Това е интересен обект, защото в него са запазени и експонирани няколко реда седалки от Римския стадион.Там могат да се провеждат концерти, изложби, модни дефилета, камерни спектакли, фирмени партита. Тепърва ще го рекламираме като място за подобни събития.
- Какви други стратегически задачи си поставяте?
- Искам да засиля звеното, което се занимава с ремонт и поддръжка. Защото нашата основна дейност е опазване на тези културно-исторически обекти. Държа да изградим специален екип, който да работи по кандидатстването и управлението на различни проекти. Сами да си търсим финансиране, което осигурява и държавата, и Европейските фондове. В момента очакваме одобрение от Министерството на културата за ремонт и реставрация на къщите „Георги Павлити“ (т.нар. Синя къща) и „Хиндлиян“. Първата е в аварийно състояние и се нуждае от цялостна външна реконструкция с подмяна на дограма, фасада, изписвания и т.н. Ще я възстановим в оригиналния й вид. Ако всичко върви по план, двете възрожденски къщи трябва да бъдат ремонтирани до края на годината. Другата къща, за която ще работя приоритетно, е "Ламартин". Тя има готов проект за реконструкция, с който също планираме да кандидатстваме за финансиране. Предмет на бъдеща дискусия ще бъде и нейното предназначение. Иска ми се евентуално тя да се превърне нещо като обучителен център, в който да има включително класна стая за изнесени учебни часове за учениците от Пловдив, а и от други градове в страната. Разполагаме с много подготвени преподаватели и експерти, които също могат да дадат важни знания на учениците.
- Имахте план да привлечете софиянци да идват на кафе в Стария град. Сега в обстановката на социална изолация ще се получи ли?
- Те вече идват. Миналата събота и неделя беше пълно със столичани в Стария град. Той всъщност открай време е любимо място на софиянци, а и не само. След премахването на КПП-тата може да отидеш най-бързо и лесно от София на разходка в Стария Пловдив. Затова отново ще кажа: Елате да видите историята, богатството и красотата, които имаме! Но спазвайте правилата, защото трябва да съхраним нашето здраве и на хората около нас.