Напълно е възможно да се контролира съдържанието на българско мляко в млечните стоки
- Господин Маджаров, какво е първото нещо, което си помислихте, виждайки кадрите от щурма на магазините в първите дни от извънредното положение?
- Помислих си, че това е нормалната първоначална реакция на хората, които са в неизвестност и страх от тази неочаквана от никого извънредна ситуация и че ще е необходимо време, докато всички процеси се адаптират и стабилизират според новата обстановка в Европа.
- Как реагирахте – имахте ли логистични, производствени, по снабдяването със суровини затруднения?
- Ние също не бяхме подготвени за такава рязка промяна в потреблението, но за много кратко време се наложи да реорганизираме всички звена в компанията и да планираме наличности и подготовка на стока, извънредни графици за доставка и да осигурим безопасност за целия ни персонал. За щастие, това свръхпотребление отмина и вече работим с нормален ритъм.
- Извънредното положение скоро ще навърши два месеца – можете ли да отчетете основните трендове във вашата производствена и търговска част какви са? Имате ли ръстове или спадове и с колко?
- Промениха се
навиците по
отношение на
вида стока, която
потребителите
избират,
както и мястото, от което я пазаруват. Например в началото се забеляза насочване към пазаруване в малки магазини, близки до дома, които не налагат контакт с много хора.
Също така и желанието на потребителя да закупува стоки от витрини на самообслужване и отлив от пазаруване от деликатесни витрини, което беше предпочитано до този момент, за да се избегне директният допир на обслужващия персонал със стоките.
За месеците март и април отчитаме растеж и в двете категории - месни и млечни продукти, поради високото потребление, но обмисляме и работим над план за адаптиране към новите тенденции в пазаруването на хората, за да избегнем негативни резултати от тази промяна.
- Наложи ли се да преустановите някои производства за сметка на други?
- За щастие, това не се налага, тъй като не отчитаме спад в продажбите през тези два месеца. В момента
работим при
същите
капацитети с
наличния до
момента
персонал
Поради нарасналите обеми промяна се наложи по-скоро в планиране на продукцията със сезонен характер при закупуване на суровината, като например козе и овче мляко (от март до октомври) за нашите млечни продукти, с цел да осигурим постоянното им присъствие на рафта.
- Имате ли съкратени служители, в неплатен или платен отпуск? Възползвахте ли се от някоя от мерките за преодоляване на кризата – 60/40, заеми, гарантирани от държавата или други?
- Мярката 60/40 важи за предприятия от малкия и средния бизнес, към които ние не спадаме заради броя на служителите в компанията. Но и не се налага, тъй като не отчитаме спад в продажбите до момента. Не сме се възползвали и от други заеми, гарантирани от държавата,
но е добре, че
правителството
стартира тази
подкрепа в
трудна ситуация,
в която много бизнеси страдат и имат нужда да продължат да функционират.
На този етап нямаме планове за съкращаване на персонал. В извънредната ситуация в платен отпуск са всички майки, които пожелаха да гледат децата си.
- Как посрещнахте вестта за гласуваното от кабинета постановление за присъствие на български храни в търговските вериги? Какъв е всъщност процентът на българските млечни и месни продукти в търговските вериги у нас по ваши наблюдения?
- Изцяло
подкрепяме
предложеното
от министър
Десислава
Танева
и гласуваното от кабинета постановление за по-голямо присъствие на български храни, защото ние също работим със 100% българско свежо мляко, закупено от български ферми, и 80% българско месо, което до момента не се отчиташе като предимство, уважение и подкрепа към българските производители и преработватели.
На пазара на храни се толерираше култ към цената, но не и към качеството. Надяваме се това постановление освен увеличеното присъствие на български стоки в магазините да помогне за превъзпитаването и подобряването на хранителните навици на потребителите и те да предпочетат да се хранят с произведени в България традиционни продукти.
Не мога точно да кажа какъв е процентът на български млечни и месни продукти в търговските вериги, но с въвеждането на новите мерки се надявам този процент да расте, както е вече в много други европейски страни.
- Какви са основните трудности да убедите една търговска верига да продава точно ваша продукция?
- Основната трудност е да успееш да докажеш, че сте равностойни партньори в този бизнес и че всяка от страните ще спечели от това партньорство - от наша страна с висококачествен български продукт с потенциал за продажба, а от тяхна - с предоставена търговска площ и реклама.
- Възможно ли е според вас да се проследи от контролните органи съдържанието на 100% българско мляко в предлаганите млечни изделия и как точно би могло да стане това?
- Да, възможно е при отлична организация и постоянство на контрола. Начините и принципите на контрол са заложени във всички системи за качество и безопасност на храните, задължителни за всички хранителни предприятия, както и в документите за производство на продукти по БДС и стандарт “Стара планина”.
- Промени ли с нещо кризата вашите инвестиционни намерения за 2020 г. и следващата година? Готвите ли например нови продукти и как смятате да ги наложите на пазара в променената среда – нарастваща безработица, рязка загуба на доходите на хората?
- Извънредното
положение на
този етап не е
променило
нашите
инвестиционни
намерения
за 2020-а и за догодина. Единствено е възможно леко забавяне на някои от тях.
Компанията ни е ориентирана в две основни посоки - да произвежда автентични български продукти и здравословни храни без Е номера, с намалено съдържание на мазнини и сол, както и на такива с пробиотични ползи и от биологичен произход. Това са стойностни продукти, които не са масови и тяхното налагане на пазара ще бъде подкрепено със съответната комуникация към потребителя.
CV
Димитър Маджаров е завършил Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив, който днес е Университет по хранителни технологии.
Започва като технолог в “Родопа” - Бургас, след това работи в сферата на проектирането, а през 1991 г. заедно със съпругата си Юлия, която също е технолог, стартират частен бизнес - търговия с хранителни продукти.
През 1994 г. семейната компания “Димитър Маджаров” започва производство на месни продукти, а през 1999 г. - и на млечни.