Благодарим на колегите за усилията, които полагат, казва Андонов, който е член на Управителния съвет на обществената телевизия
Тези дни е популярна и шегата, че някои завършват елитни гимназии, а други - БНТ2 и БНТ4
Подкастът "Под короната" на БНТ скоро и в най-популярните платформи
- Г-н Андонов, как работи БНТ в извънредното положение, което засяга всички, но същевременно зрителите разчитат на обществената телевизия за достоверна информация?
- Честно казано, Българската национална телевизия работи в кризисни условия отдавна. Както знаете, дейностите ни са недофинансирани и се трупа дефицит. Това всекидневно ни изправя пред предизвикателства не само за развитието, но и за реформирането на медията.
Сега съзнаваме ясно, че финансирането ни не е приоритет, не е на дневен ред. Надяваме се темата да не потъне, но същевременно не искаме тя да служи за оправдание.
Затова запретнахме ръкави и в дните на извънредно положение влагаме повече усилия. Това е и причината от името на ръководството да благодаря и на всички колеги, които успяха да се пренастроят, да осъзнаят сериозността на ситуацията и да дадат повече от себе си. Журналистите от "По света и у нас", сутрешният блок и актуалните предавания са на линия и оценяваме истински усилията, които полагат. Иначе продукционният екип е реорганизиран, за да можем да осигурим припокриване в опасната обстановка и да гарантираме непрекъсваемостта в работата. Ако мога да си позволя и този дженк - тези дни предаването "100% будни" работи с 50% от водещите си.
Осигурили сме дезинфектанти, а зрител на БНТ ни дари 450 предпазни маски - нещо, за което отново можем да бъдем благодарни.
Стараем се да обезпечим програмата и при отлагането на големи спортни събития като Лига Европа, Евро 2020 и олимпиадата в Токио.
- Каква е ролята на обществената телевизия в тази криза?
- Често се говори за обществената мисия на телевизията - какво трябва да включва, към кои групи в обществото е необходимо да се ориентираме, трябва ли да покрием всичко.
Истината е, че ние сме доставчик на публична услуга - както много добре го формулираха партньорите ни от Европейския съюз за радиоразпръскване (EBU). Първостепенна задача на БНТ е да предоставя точна, проверена, достоверна и компетентна информация в условията на извънредно положение. Нещо повече - трябва да го правим така, че да бягаме от излишната сензационност и да показваме реалността, без да подклаждаме паника.
Аз искрено се учудих, когато журналистически организации трябваше да напомнят да се спазват базисни етични правила. Ето това е и част от нашата роля - да внасяме нормалност в настоящата ситуация.
Освен всичко друго, обществената телевизия тези дни
предоставя безплатно за всички
останали медии у нас
HD сигнал от брифингите в Министерския съвет
Дори Таня Димитрова, която всички вече разпознават благодарение на жестомимичния превод на правителствените брифинги, работи при нас.
- БНТ превърна два от каналите си - БНТ2 и БНТ4, в тв училище. Полезно ли е то, какво показват резултатите от първите две седмици, през които телевизията излъчва уроци?
- Освен меметата около коронавируса тези дни е популярна и шегата, че някои завършват елитни гимназии, а други - БНТ2 и БНТ4. Всъщност ние сме
предпочитаното училище,
тъй като при нас няма двойки
и не пишем отсъствия
Ако трябва да бъдем сериозни обаче, успяхме много бързо заедно с Министерството на образованието и водещи издатели на учебници да осигурим възможност за обучение на около половин милион ученици у нас. За минимум 10% от тях дигиталните варианти за учене от дома все още не са достъпни и кампанията ни "С БНТ на училище" е единствената възможност в периода на социална изолация.
В момента надграждаме програмата, като продължава заснемането на уроци, което ще създаде архив с висока добавена стойност. Инициативата е отворена и към други издателства, които предоставят електронни образователни ресурси за безвъзмездно ползване в дните на извънредното положение. Родители и ученици могат да планират времето си, тъй като програмата за уроците се обявява предварително на сайта на БНТ. Там качваме и вече излъчените уроци, които са достъпни 24 часа, седем дни в седмицата.
- Освен тв уроци БНТ2 разшири програмата си през последната седмица с много културни предавания, концерти, филми. Факт е, че в момента всички са вкъщи и това е отлична възможност различни културни събития да бъдат видени от зрителите. Подобна промяна обаче ще превърне ли БНТ2 трайно в програма за култура и образование?
- Това е път, по който вървим не от вчера или онзи ден. Вярвам, че разпределянето на програмата по четирите ни канала и правилното им форматиране в максимална степен ще задоволи изискванията, свързани с обществената ни мисия. Ако търсим новини и актуална информация - получаваме ги от БНТ1, ако търсим образование и култура - намираме ги по БНТ2. В момента, в който спортният календар се върне към нормалния си ритъм, БНТ3 отново ще стане дом на големия спорт.
В последната седмица колегите работиха за обогатяването на програмата на БНТ2 с още музика, културни програми и качествено кино. Каналът предлага на младата аудитория и предавания като "Натисни F1" с популярния влогър Крис Захариев и "Музика, музика", водено от любимци като VenZy и Ева Пармакова.
В отговор на критики, които търпяхме преди време, си бях направил труда да преброя - над 14 са продукциите за култура и образование по БНТ. Коя друга телевизия у нас може да се похвали със същото?
Тук обаче е важно да отбележим друго. Годината е 2020-а и всички трябва да се ориентираме към дигиталните технологии. Това е тенденция в цял свят. Затова и трябва да приемем нещо, което е основен принцип на Запад - "Съдържанието е царят" (Content is king).
- Затова ли стартирахте подкаста "Под короната"?
- Донякъде да. Навиците за потребление на съдържание се променят. А специалната поредица за COVID-19 е част от стратегията за разширяване на съдържанието на БНТ в дигитална среда.
Именно това бе заявено като приоритет в управленската концепция на генералния директор.
На нас като ръководство също ни се налага да спазваме ограниченията. Вече заседаваме дистанционно, но чрез този подкаст искаме да дадем пример и да покажем, че всеки трябва да даде повече от себе си за изпълнение на стратегическите цели на телевизията.
Подкастът "Под короната" е достъпен на сайта на БНТ, в Spotify и Soundcloud, а скоро ще бъде достъпен и в останалите популярни платформи. Той е още един начин да достигнем до аудиторията. Чрез него се стремим да осигурим и точно тази нормалност в ситуацията, за която стана дума преди малко.
Тук е историята на българите, създали чатбота, помагащ за коронавируса. Тук Ути Бъчваров поглежда към дните, след като преборим опасността от COVID-19. В подкаста популярният комик Ники Станоев говори с намигване към ситуацията и става сериозен, когато разказва за баща си - фелдшер, който е на първа линия в болницата във Видин. И всичко това - в комбинация с полезна информация относно коронавируса.
- БНТ има нов новинарски сайт и аппликация. Какво показват първите им резултати?
- Най-важното нещо, което показват е, че дори в трудната ситуация, в която телевизията се намира, можем да създадем и маркетираме качествени източници на информация. Сайтът ни увеличава двойно посещаемостта си в дните на извънредното положение, а мобилното ни приложение е абсолютен фаворит сред новинарските апликации в България. При това без ресурса за оптимизация и промоция, който могат да вложат комерсиалните телевизии например.
Това показва две неща - зрителите все пак оценяват всекиедневната работа на всички в БНТ. Освен това истински се надяваме резултатите да повишат самочувствието на служителите. В дни като тези разбиваме клишетата за националната телевизия и вярвам, че колегите имат повод да отиват с високо вдигната глава на пресконференции или когато подготвят темите и материалите си.
Изданието Delayed Gratification на The Slow Journalism Company направи интересно сравнение преди три години. Тогава по настояване на британското правителство Би Би Си оповести заплатите на звездите си. И стана ясно, че водещият Крис Еванс получава годишно колкото 99 медицински сестри или 114 редници и един полковник. Подобни нива на заплащане в обществените медии у нас са немислими. Но въпреки това имаме поводи за гордост.
CV
Антон Андонов има близо 15-годишен опит в областта на медиите. Автор е на редица публикации за български и чуждестранни списания. Над десетилетие работи като сценарист и редактор в тв формати в БНТ, Нова тв и Би Ти Ви.
През 2012 г. става част от екипа на предаването "Събуди се" по Нова тв, а по-късно и един от неговите водещи заедно с Рада Богданова.
В БНТ е работил по формата "55 лица от Вашия живот", както и по събития от домакинството на Детската Евровизия.
От 2017-а е член на Управителния съвет на БНТ.