Отворени сме да работим с американски компании, казва Лонгруи Циу, генерален директор на Huawei Consumer Business Group за България и Северна Македония
- Господин Циу, “Хуауей” иска да замести функциите на “Гугъл Мобайл Сървисис”, като разработи еквивалентна собствена услуга. И все пак, ако правителството на САЩ позволи на американските компании да работят отново с вас, и по-конкретно с “Гугъл”, планирате ли да продължите съвместното си партньорство, или тази врата вече е окончателно затворена?
- Както каза нашият президент, ние все още предпочитаме да си партнираме с “Гугъл” и сме отворени да работим и с американски компании. Това е ясно. Да работим с “Гугъл”, е нашият първи избор, но не знаем какво ще се случи, затова разработихме Huawei Mobile Services, която е достъпна за потребителите през APP Gallery. Това е проект, по който работим от няколко години като част от по-широката ни стратегия за екосистема от свързани устройства с много напреднала, базирана на изкуствен интелект функционалност.
В създалата се ситуация се наложи да поставим специален фокус върху смартфоните. Мисля, че най-важното нещо е, каквото и да се случи, да се погрижим за нашите потребители и те да са доволни. Искаме да е ясно, че имаме тази възможност.
- “Хуауей” разработва и своя операционна система, наречена HarmonyOS. Но вече обявихте, че тази година няма да пуснете телефон, който да работи с нея. Кога може да го очакваме?
- Нямам информация кога на пазара ще излезе HarmonyOS телефон. Но както знаете, ние разработваме екосистемата си 1+8+N, чиято спойка са Huawei Share и Huawei HiLink, които свързват всички устройства в един общ организъм. За тази система имаме подкрепата на много марки и производители.
- Подписахте договор с GPS системата “Том Том”, за да ограничите зависимостта си от “Гугъл мапс”. Кога ще видим резултатите от това сътрудничество?
- Все още не знам. Може би ще дадем повече информация на предстоящата ни конференция в Париж на 26 март, тогава ще се обявяват много новини.
- Въпреки всички пречки около ограниченията от САЩ “Хуауей” успява да повиши поръчките си в целия свят. Каква е тайната, с която успявате да се задържите на лидерско място на пазара?
- През миналата година “Хуауей” продаде 240 млн. смартфона в глобален план. Световният ни пазарен дял е около 17,6%, което е близо до този на “Самсунг”. Но мисля, че най-важното не е дали си номер едно или две. Нашата философия е насочена към потребителите - най-важното нещо за нас са те, да харесват продуктите и услугите ни. Нашият основен приоритет е те да са доволни, те не се интересуват дали си на първо място.
- А как се развива пазарът в България?
- Пазарът в България е стабилен. Видях, че за миналата година пазарният ни дял дори се покачва. Много благодаря за подкрепата от потребителите ни тук. Видях, че имаме фен клуб в България и независимо какво се случва, много хора ни показват подкрепата си. Аз лично също се присъединих към него, както и към фен клуб на фотографи, снимащи с “Хуауей”. Видях много невероятни снимки. Наистина е изумително как с нашите устройства се правят най-красивите снимки в България. Много се гордея с това.
Това ни напомня, че лоялността на потребителите е най-важното нещо за нас и ние също трябва да помислим за повече дейности, с които да им се отплатим. Ще обявим нови услуги, ще сме по-отворени, ще провеждаме фестивали, събития. Искаме да сме най-добрите за българския пазар, осен това навлизаме и в нови категории продукти. А това ще подтикне и останалите производители да се развиват, индустрията се нуждае от предизвикателства, конкуренцията е хубаво нещо.
- Какъв е пазарният ви дял у нас?
- Не можем да споделим точни проценти поради системите на измерване на продадените устройства на пазара.
- С излизането на смартфона ви Mate X, а сега и с наследника му Mate Xs, успяхте да заемете мястото си на пазара на сгъваемите телефони. Наскоро други производители също пуснаха такива модели. Мислите ли, че сгъваемите устройства ще превземат пазара и ще изместят ли те стандартните модели?
- Потребителското търсене е много различно. Вярвам, че сгъваемите телефони ще се наложат като нова категория на пазара, но не мисля, че те ще заместят другите. Това ще е просто един нов сегмент.
- Какви са предпочитанията на българите в това отношение?
- Българските потребители също имат различни предпочитания. След като излезе Mate X, направихме проучване. Един от въпросите беше какво в един смартфон е най-важно за тях. Най-посочваният отговор беше камерата, а на второ място батерията. Общо взето резултатите за България не се различават много от тези на останалите европейски пазари.