Стартът на 5G е в бъдещето, но сме компания, която е готова да
открива, инвестира и побеждава, казва в интервю изпълнителеният директор на компанията Джейсън Кинг
- Г-н Кинг, мрежата на “Теленор” получи сертификат Best in Test от компанията за измерване на мобилни мрежи Umlaut. Какво означава това за вас, но и още по-важно - какво означава това за вашите клиенти?
- Мрежата на “Теленор” получи сертификат Best in Test в България от Umlaut и ние сме изключително горди от това постижение. Но вие сте прав - истинският въпрос е какво означава това за нашите клиенти. Краткият отговор е, че те са
избрали
оператора с
най-добрата
мрежа
в България и че това е тествано и доказано от независима компания за измерване на качеството.
По-дългият отговор е, че Umlaut са открили, че нашата мрежа се представя най-добре сред мобилните в България в няколко от най-важните аспекти: покритие за мобилен интернет, на гласови услуги, на 4G и скорост на сваляне за потребителите.
Представянето ни по тези показатели ни дава цялостната оценка Best in Test в България. Сертифицирането на базата на методологията на Umlaut гарантира, че нашите клиенти се наслаждават на надеждна мрежа с високо качество, на която могат да разчитат да задоволи нуждите им в ежедневните им задачи и развлечения. Можем уверено да кажем това, тъй като слушаме какво казват потребителите за мрежата ни и в последните няколко тримесечия системно инвестирахме в нейното подобрение.
- Вашите конкуренти също се хвалят с подобни сертификати, но от други компании за измерване. Какво е различното при вас?
- Хубаво е, че българските оператори редовно биват тествани от независими компании за измерване. Това дава ясна представа както на клиентите, така и на операторите къде се намираме по отношение на качеството на мрежата и услугите.
Всички ние искаме да имаме тази информация като потребители и като доставчици на услуги. Umlaut, доскоро познати като P3, са на пазара от над 20 години и редовно подобряват методологията си за измерване и сертифициране. Те правят тестове на мрежи в над 120 страни в целия свят и използват най-модерни решения за краудсорсинг тестове, които са де факто стандартът в индустрията. Те правят тестовете си без активното участие на потребителите или операторите. Ние дори не знаехме, че някой ни тества.
В период от 24 седмици през втората половина на 2019 Umlaut са тествали всички български мрежи. Те са направили около 32 милиона проби в 95% от градските зони на страната и над 50% от извънградските зони, включително повечето главни пътища.
Но както и изпълнителният директор Хакан Екмен заяви на нашето събитие, на което получихме сертификата, Umlaut не награждава мрежата, която предлага най-високата скорост на сваляне, а мрежата, която предлага консистентно
добро
преживяване на
потребителите
по отношение на покритие и скорост на възможно най-много места в тестваната територия. В тези тестове мрежата на “Теленор” се класира като най-добрата, при това с чувствителна разлика пред следващата мрежа в класирането.
Все пак обаче и мисля, че говоря от името на всички в “Теленор”, това постижение за нас е просто отправна точка. Umlaut правят подобни измервания редовно и ние трябва да сме наистина постоянни в усилията си, за да запазим тази лидерска позиция.
- България редовно се нарежда сред страните с най-добра интернет връзка в света. Можем ли да кажем същото и за мобилния интернет?
- Мисля, че няма да преувелича, като кажа, че в България има много добри мобилни мрежи. И не говоря само за “Теленор”. Но не е нужно да вярвате на мен. Umlaut правят глобално класиране на мобилните мрежи и оценката на “Теленор” в България е близка до най-добрите немски и британски оператори, което ни поставя сред най-добрите мрежи в Европа. Нашите резултати са по-добри от тези на оператори в Норвегия и Финландия.
Все пак, винаги има какво да подобряваме. Знаем това много добре и ще продължаваме да ставаме все по-добри.
- Какво стои зад това постижение - сертификата Best in Test?
- Работихме здраво, за да подобрим мрежата си през 2019 г., и увеличихме инвестициите си за подобрения на мрежата с около 60 или 70% спрямо 2018 г. През 2019 г. подобрихме над 1000 базови станции във всички 28 области на страната и изградихме около 100 нови. Това са по две нови базови станции за всяка седмица.
Но ние получихме титлата Best in Test най-вече заради огромните усилия на нашите екипи в дирекция “Технологии” и останалите в компанията, които правят мрежата ни по-добра всеки ден и за което бих искал да им благодаря.
- Какви са подобренията, които планирате за мрежата си през 2020-а?
- Една от най-важните страни на това да побеждаваш е, че засилва глада ти за още. Сертифицирането от Umlaut потвърди разбирането ни за това къде трябва да концентрираме усилията си, за да предложим на клиентите си качеството на услугите, което заслужават и очакват, ако искаме да запазим лидерството си. Трябва да се приготвим добре за летния почивен сезон, когато огромни групи хора се струпват в конкретни райони.
Мрежите непрекъснато се променят заради появяването на нови технологии и с новите изисквания на потребителите. През 2019 г. 86% от трафика на данни в мрежата на “Теленор” е през 4G, над 50% от всичкия трафик е генериран от стрийминг на аудио и видео. Очакваме този дял да стане още по-голям и трябва да сме подготвени. “Теленор” бе първият оператор, който предложи VoLTE за по-високо качество на гласовите обаждания и все още имаме най-големия брой устройства, които поддържат тази технология. Затова над 12% от гласовия трафик минава през VoLTE. Това е основа, върху която можем да градим.
- Направихте няколко 5G теста през 2019-а. Обмисляте ли да пуснете 5G през 2020 г.?
- Това е въпросът за милион долара! А отговорът му не е никак лесен. Тествахме 5G и искахме да проучим и изследваме възможностите за нейното приложение. За само няколко месеца
направихме
неща, които се
случват за първи
път в България
- първия медицински преглед от разстояние с помощта на виртуална реалност, първото видео обаждане през 5G и първото излъчване на живо на концерт към хиляди потребители. Това не са малки постижения, но мисля, че все още сме далеч от комерсиален старт на услуги, базирани на 5G в България.
Все още има неразрешени проблеми с достъпа до честотен спектър и цените са много високи. А 5G се нуждае от много спектър. Всички български оператори искат да инвестират, но имаме нужда да ни бъде предоставен спектър на разумни цени. Виждаме ясни и конкретни усилия от страна на правителството и регулатора да разрешат тези проблеми и продължаваме да имаме много продуктивен диалог с тях.
Също така има нужда настоящите правила за строителство да бъдат променени, така че да можем да построим нужната инфраструктура. Готови сме да инвестираме, но е невъзможно да го направим при настоящите твърде тромави и времеемки правила. Вярваме, че те могат да бъдат променени така, че да направят изграждането на мрежа по-бързо и рентабилно, без да се прави компромис с безопасността.
Накрая, но не и по важност е, че българският бизнес трябва да разбере потенциала и ползите от 5G. Нещо повече, все още сме на много ранен етап по отношение на потребителските устройства и телефони с 5G и е трудно да се измери какво точно е нивото на търсене и необходимост от 5G услуги.
За да обобщя, стартът на 5G все още е в бъдещето, но “Теленор” е компания, която е готова да открива, инвестира и да побеждава.