Георги Александров е златното момче на физиката. За втора поредна година той спечели най-високото отличие от международната олимпиада по астрономия и астрофизика. Това е трети златен медал за Георги тази година след успеха му на европейската олимпиада и международната Жаутиковска олимпиада. Сребро пък спечели от международната олимпиада по физика.
Георги учи теоретична физика в СУ “Св. Климент Охридски”. Сега води школи по физика и астрономия в СМГ.
По-умните избират чужбина и заради по-добрата база, заради престижа, а може би и заради мода, казва в интервю Георги, който е част от второто издание на "Отличниците на България"
- Георги, още ли искаш да станеш учител?
- Със сигурност ще водя школи. Притеснява ме, че ако бъда редовен учител и водя класове от 30 души, преподаването ми ще бъде на по-ниско ниво, защото трябва да се съобразявам и с най-бавните. Проблем е и овладяването на дисциплината в големите класове. Има време, може да бъда и редовен учител. Алтернативата е да се занимавам и с научна дейност.
- Само дисциплината ли би те спряла, за да станеш учител?
- Това, което основно тормози учителите, е голямата бумащина. Понякога те нямат време да си подготвят уроците, защото е по-важно да опишат структурирането на материала в дневниците. Аз не бих ги осъждал, че понякога преподават нещо, но не са го описали. Цялото това описване ми се вижда ненужно.
Учителите
трябва да имат
повече свобода
Според мен дисциплината е голям проблем. Но даването на свобода на учителите ще помогне и в това. Учителят трябва да може да изгони ученик от час, без да се страхува, че след това родителите могат да му търсят сметка.
- Какво според теб трябва да се промени в образователната система?
- Като ученик винаги исках повече свободно време. Имаше такава идея на Звездин Бесарабов, специално за учениците, които са състезатели, да бъдат освобождавани от часове, стига да се вземат изпитите. Това би дало повече време за извънучебни занятия и школи. (Звездин също е част от “Отличниците на България” - б.а.) Според мен трябва да се въведат повече технологии в час, но трябва да има баланс. Ясно е, че заплатите в момента са ниски, но също така е ясно, че учителските заплати са свързани с икономиката. Добре е да има по-малки класове, но за да бъдат класовете малки, трябва да има и повече учители.
Най-голямата
бомба със
закъснител
в образованието
е предстоящото
пенсиониране
на много от
учителите
- За теб заплатата важна ли е?
- Не, ако тя беше фактор, щях да отида в чужбина или да се занимавам с нещо друго. Мотивира ме това, че мога да повиша образованието на хората поне с малко, а с това да помогна и за по-нататъшното развитие на страната ни.
- Защо избра да учиш в България?
- Отдавна го бях решил. Някои от по-битовите причини са, че се прибирам вкъщи и говоря на български език, познавам повечето хора тук. Отделно в България има много добри преподаватели - особено в Софийския университет, по физика.
Основният
проблем е
липсата на
достатъчно умни
студенти
и преподавателите трябва да обясняват по-лесни неща.
- Защо липсват умни студенти?
- Като цяло по-умните студенти масово предпочитат да учат в чужбина. Около 1/3 от учениците в СМГ останаха в България. Може би те търсят реализация в чужбина заради по-добрата база, заради бъдещо по-добро заплащане и престиж, а може би донякъде и заради мода. В крайна сметка аз реших, че моята цел не печеленето на пари, а да бъда максимално полезен, а мога да бъда такъв и в България. Единият вариант е да преподавам и в момента заедно с моя бивш съученик Бойко водим школи в СМГ по физика и астрономия и смятам, че това може да се окаже по-полезно на обществото, отколкото самата научна работа, защото, като обучаваме повече ученици, те могат да направят повече открития.
- Как се става добър състезател по физика?
- В ранна възраст голямо значение имат родителите. След това е важно да попаднеш на добри учители, които да ти покажат, че е интересно. Искат се и добри усилия и, обще взето, необходим е и известен талант.
- Само със зубрене могат ли да се печелят олимпиади?
- Не.
Зубренето може
да свърши
работа, но
трябват и други
качества
На мен ми помогна логическото мислене. Трябва да се решават и трудни задачи.
- Вече преподаваш в школа в СМГ. Как поддържаш интереса към физиката?
- При малките е по-лесно, защото те имат естествено любопитство. Обичат да задават въпроси, интересуват се как и защо работи Вселената.
- Трябва ли да има повече опити в час, за да се привлече вниманието на децата към науката?
- Без теория няма как да се мине, но има опити, които са сравнително евтини и е лесно да се покажат в училище.
- Кога родителите трябва да започнат да насърчават децата да ходят на състезания?
- Понякога родителите имат болни амбиции и пращат децата си на много състезания и в един момент на детето му писва. То чувства, че това не е неговото желание, а на родителите му. От друга страна, децата имат много по-голям потенциал, когато са малки. Трябва да се използват по-хитри методи, за да привлече вниманието им, вместо да им се дават много задачи. Да се дават примери за успешни хора, които са завършили физика или друга наука. Оказва се, че няма безработни физици. Студентите, които завършват физика в Софийския университет, могат да станат и успешни програмисти. Ученето на физика им развива ума и те могат да използват знанията си по моделиране. Оказва се, че познанията по термодинамика и това как се държат хаотичните системи могат да помогнат именно за моделиране и на сложни икономически системи. В банките точно за моделите не могат да търсят обикновени програмисти, които знаят как работи кодът и доста често наемат физици, които разбират от модели.
- Може ли, дадеш пример за такъв хитър метод?
- Баща ми беше дал да попълвам таблицата за умножение, без да я знам, като изведа всички умножения от събирания или от гледане на кубчета. Те могат да развият логическо мислене.
- Има ли въпроси на твои ученици, на които не можеш да отговориш?
- Да, често се случва. Вкъщи им отделям време, мисля върху тях и после им ги обяснявам. Това е полезно и за мен - да се уча от децата. Доста често прости обяснения и аналогии се раждат от ученици. Оста на въртене на Юпитер приблизително няма никакъв наклон спрямо оста на въртене около Слънцето, а пък оста на Уран е приблизително под 90 градуса ъгъл. Това може лесно да се запомни, ако ученикът си представи, че Юпитер се върти като дюнер кебап, а пък Уран като пиле на грил. Тази аналогия е родена от ученик. Трябва да имаш търпение към учениците.
- Сега ще ходиш ли на състезания?
- Има студентски състезания и ще ми е интересно да премерим сили със съучениците ми, които учат в чужбина. Но сега ми е по-интересно да преподавам в школи и да съм от другата страна на състезанията.
- Трябва ли да има елитни училища в България?
- Да,
трябва да има
училища, където
да се преподава
на по-високо ниво
Но не трябва да се пренебрегва масовото образование.
- По-лесно ли се става олимпийски шампион в елитно училище?
- Да, но не само учителите са фактор, а и средата. Има значение с какви съученици контактуваш, защото СМГ възпитава състезателен дух. Има елемент на конкуренция, защото искаш да бъдеш по-добър от останалите. А можеш да научиш и много от съучениците си.
- Теб кой те запали по състезанията?
- Учителката ми по математика Вяра Хартарска в 104-о ОУ “Захари Стоянов”. Тя ми даде съвета да гледам на състезанията като празник за душата. Но сериозно реших да се занимава с физика, след като бях на школа при Теодосий Теодосиев.