Предлага се ограничение
от 25 км./час, но много от
тротинетките нямат скоростомери
В проекта за промени в Закона за движение по пътищата индивидуалното електрическо превозно средство се определя като такова, което може да има всякакъв брой колела и може да развива скорост над 6 км в час. Но никъде не се предвижда каква е максималната му скорост, която конструктивно може да развива. По-нататък законът предвижда, че тези превозни средства се движат в алеите за велосипеди, когато има такива. А при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.
Ами ако индивидуалното електрическо превозно средство развива примерно 60 км в час – пак ли ще е така? Защото
много от
тротинетките
нямат
скоростомер
и не е ясно как ще се контролира скоростта на движение при това положение. Много хора вече си закупиха тротинетки, които развиват над 25 км в час. Други от закупените тротинетки са конструктивно ограничени да развиват до 25 км, но
собствениците
им са махнали
ограниченията
и те развиват даже над 50 км в час. Ограничаването в закона максималната скорост да е 25 км в час не е достатъчно. Би трябвало, като се ограничава скоростта, да се изисква поне тротинетката да има скоростомер. Освен това какъв е проблемът по-високоскоростните тротинетки да се движат по пътя извън велосипедните алеи със скорост, по-висока от 25 км в час? Те не се различават кой знае колко от един мотопед.
Интересен е и друг въпрос. Велосипедите могат да се движат по велосипедните алеи с всякаква скорост. На този фон каква е логиката скоростта на тротинетките да е ограничена, а на велосипедите – не? Поне в Закона за движение по пътищата ограничения в скоростта не се предвиждат за велосипедите.
Възниква и още един въпрос – какво става с велосипедите, които имат помощен електрически двигател? Те не са тротинетки, защото точката на сядане им е високо. Освен това не винаги се използва електрическият двигател. А все повече хора започват да използват тези велосипеди, защото електрическият двигател сериозно ги подпомага при изкачване.
В проектозакона се казва, че на водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура. Сигурно на създателите на закона е много ясно кои улици са II клас. Но съм сигурен, че
за над 90% от
каращите
тротинетки този
въпрос е неясен
Дали не трябва законодателят просто да обозначи със знаци всички улици, където е забранено движението на велосипеди, което означава, че е забранено и за тротинетки? Естествено – ако желае казаното в закона да се спазва. А точно това е целта на закона – да се спазва.
Интересен е въпросът като как едно индивидуално електрическо превозно средство с 4 колела ще се движи успешно по велосипедните алеи.
На много от алеите широчината просто не позволява това. А където това може да стане, ще се блокира възможността четириколесното индивидуално електрическо превозно средство да изпреварва и да бъде изпреварвано, дори когато някой е спрял или когато например някое дете кара съвсем бавно.
В момента в парковете се движат пешеходци и колоездачи едновременно на всички алеи. Което само по себе си
е опасно и вече
освен множество
леки травми има
и тежки
Няма знаци, забраняващи карането на колела. Оттук следва ли, че тротинетките с електродвигател могат да се движат в парковете, или не? Дали законодателят да не реши изрично и този въпрос, и ако го реши, да предвиди съответния контрол за спазването му?
Според Закона за движение по пътищата тротинетката без електрически или друг мотор е “велосипед”. Ето и определението в закона: “Велосипед” е пътно превозно средство най-малко с две колела, което се привежда в движение с мускулната сила на лицето, което го управлява”. Поради това всички правила за велосипедите важат за тротинетките без електромотор.