
В концепцията си предвиждам подпомагане на създаването на детски съдилища
Законът за защита от домашното насилие се нуждае от промяна, защото често се злоупотребява с правата, дадени в него, казва известният адвокат, който е номиниран за омбудсман
И още акценти в интервюто:
Искрено се надявам т.нар. домова книга да отпадне. Аз съм публична фигура, позициите ми са известни, така че очаквам да имам политическа подкрепа, базирана на етични и професионални качества
Необходимо е по-голямо адаптиране на администрацията към нуждите на гражданите
Силата на омбудсмана е в оповестяването на информацията, която е събрал, в диалога и премерения натиск върху администрацията
За съжаление, налага се мнението, че споделенето родителство предполага "разполовяване на детето между майката и бащата", а акцентът трябва да е върху детето
- Г-н Станков, училището за политика “Димитър Паница” издигна вашата кандидатура за омбудсман. Защо приехте номинацията?
- Приех я с удоволствие, защото смятам, че защитата на правата на гражданите е кауза, моята кауза. След дългогодишния ми професионален опит на почти всички нива, включително и най-високите в държавната администрация и правозащитните органи, също и като адвокат, имам пълно разбиране за детайлите и пропуските в системата за защита на гражданите. А защо не и в някакъв смисъл - на самите институции. Именно това знание ще ми позволи да бъда ефективен и проактивен като омбудсман. Освен това номинацията е от “Асоциация Българско училище за политика “Димитър Паница” - реномирана неправителствена организация, работеща пряко със Съвета на Европа, институция, ангажирана със защитата на правата на човека.
- Вероятно вече сте готов с концепцията?
- Готов съм. Според гласуваните правила бях длъжен да я представя заедно с документите.
- Кои ще бъдат вашите приоритети и с кое първо ще се заемете, ако бъдете избран?
- Целта ми е да надградя постигнатото до момента. Ако се наложат промени, те ще са съобразени и работещи. Изпитвам дълбоко уважение към администрацията, която успя да се справи една година без ръководство.
Всеки български гражданин трябва да знае, че омбудсманът на България е негов защитник, и когато е необходимо, да не се колебае да се обърне към него. Той обаче не може да замести правозащитните власти и да разпореди на държавен орган да предприеме определени действия, особено по конкретен казус. Тук е мястото да отбележа, че правото на гражданите на адвокатска защита може да се упражни дори при търсенето на съдействие от омбудсмана.
Основни приоритети за мен са гарантиране на правата на гражданите чрез наблюдение върху администрацията, насърчаване на добри практики, информираност чрез медиите. Голямо предизвикателство са нарастващият брой жалби. Необходимостта от по-голямо сътрудничество с институциите и адаптиране на администрацията към нуждите на гражданите е значима. Методите на работа на омбудсмана са да влияе чрез убеждение, посредничество и препоръки.
Той се опира на международни стандарти и може да участва в правителствени програми. Конкретните приоритети са подкрепа на гражданите в упражняване на техните права, защита на лица от уязвими групи - деца, хора с увреждания и малцинства, борба с дискриминацията и езика на омразата, съдействия за добро управление и най-вече прозрачност. Не бива да се жалят сили и средства за всичко това хората да бъдат подробно медийно информирани.
В административен план бих искал да преструктурирам и оптимизирам администрацията. Да направя една обща, която ще отговаря за управленските въпроси в институцията - финанси, бюджет, а другата част ще бъде специализирана администрация по сектори. Ще се опитам да ги отделя, без да променям персоналния състав, надявам се да успея с подкрепата на администрацията на омбудсмана.
Това, което категорично заявявам, е, че ще реагирам при нарушаване на всички права на гражданите! Имам компетентност, мога. Ще повторя още веднъж - всеки български гражданин ще може да разчита на омбудсмана.
- Като омбудсман ще имате право да сезирате Конституционния съд. Набелязали ли сте вече закони, които според вас се нуждаят от корекции, в които откривате недостатъчно зачитане на правата на гражданите?
- В едната си част правото на омбудсмана да сезира Конституционния съд е развитие на правния институт на индивидуалната жалба на гражданина до КС. След съответна преценка на базата на постъпили жалби към омбудсмана ще се взема решение за сезиране на КС по темата за защита правата на гражданите, независимо в кой закон. Бих се ангажирал с подкрепа на законодателни предложения, като например включване на юридически лица сред субектите, които могат да подават жалби до омбудсмана. Изхождайки от дефиницията, че законът урежда обществени отношения, всеки един закон засяга правата на гражданите. Последният най-злободневен случай е нарушаване на политическите права на гражданите, и по-конкретно ефективното упражняване на правото на глас, като следва да има законови гаранции за неговата валидност. Така че, ако бъда избран, ще поставя на вниманието на екипа да обсъдим и да решим дали може да вземем отношение по този въпрос. Това обаче не е единственият случай.
- Смятате ли, че има необходимост от промяна в Изборния кодекс?
- Не съм в позицията, в която мога да твърдя подобно нещо. Попитайте ме пак, когато бъда избран.
- Последните години вниманието на омбудсмана, а и немалка част от жалбите на гражданите бяха срещу дружествата в сферата на комуналните услуги. Какви са вашите приоритети в тази посока?
- Първо, важно е да се знае, че по темата защита на правата на потребителите има специализирана комисия и ние трябва да проведем среща с тях, за да решим как може да допълваме дейността си. По същия начин е и със защитата от дискриминация, където се бранят друг тип права на човека. Така че има едни гранични зони, където има компетентни органи с много по-силни правомощия. Силата на омбудсмана е в оповестяване на информацията, която е събрал, диалог и премерен натиск върху администрацията, тоест би трябвало да се работи с регулаторите в съответните сфери, за да може да бъдат защитени правата на гражданите.
- Смятате ли, че гражданите имат нужда от защита от колекторските фирми и какво като омбудсман може да направите?
- Основата на дейността на колекторските фирми е цесията, която сама по себе си не може да бъде ограничавана, но когато това стане дейност по занятие, мисля, че е необходима допълнителна законова регламентация.
- Не е ли редно обаче омбудсманът да разяснява и опасностите от прекомерното вземане на бързи кредити?
- Може да се помисли за съставяне на списък от критични клаузи в договорите за бързи кредити, който да бъде оповестен. Фирмите за бързи кредити следва да бъдат законово регламентирани и да бъдат включени под надзора на съответен регулатор.
- Като адвокат, съдия, а и правосъден министър какво мислите за арбитражните съдилища? Те бяха създадени, за да облекчат съдилищата, но някои от тях извършват дейности, които са на ръба на престъплението.
- Аз съм арбитър към арбитража на Българската стопанска камара. Нормативната основа на всички арбитражни съдилища е много “крехка” и е на базата на разпоредби от Закона за международния арбитраж. Създаването на много такива съдилища пряко поставя въпроса за законодателни промени, регламентиращи дейността на арбитражите. Придаването на изпълнителна сила на арбитражното решение, равносилна на тази на съдебен акт, със сигурност трябва да бъде подробно уредено на законово ниво.
- Споменахте, че ще сте ангажиран и с проблемите на децата. Вие сте били съдия и вероятно като такъв имате мнение по отношение на детското правосъдие. Смятате ли, че е необходимо специализирани магистрати - съдии и прокурори, да работят по делата с деца?
- В момента, за съжаление, детското правосъдие се свързва единствено с наказателното такова. Част от моята концепция предвижда подпомагане на създаването на специализирани детски съдилища, които да се занимават с целия спектър от защита на правата на децата. В момента в Народното събрание има законопроект за изменение на Семейния кодекс относно споделеното родителство. За съжаление, се налага мнението, че то предполага “разполовяване на детето между майката и бащата”. Според психолози това всъщност е една голяма травма за децата. Личното ми мнение е, че темата със споделеното родителство трябва да бъде с акцент върху детето. То не трябва да става жертва на родителски борби, което, за съжаление, много често е факт.
Мисля, че трябва да бъде преразгледан и Законът за противодействие на домашното насилие, тъй като адвокатската ми практика сочи, че често се злоупотребява с правата, дадени по този закон. Обикновено те се използват като прелюдия към решаване на въпроса за упражняване на родителските права и съответно развода.
В този смисъл създаването на специализирани детски съдилища от специално подготвени съдии и психолози ще реши един наболял обществен проблем.
В момента капацитетът на социалните служби, натоварени с даване на заключение при определяне на родителските права, е слаб и неефективен.
- Всички сме свидетели, че градската среда у нас не е адаптирана спрямо хората с увреждания. Какво може да направи омбудсманът, за да станат градовете достъпни за хората в неравностойно положение?
- Градската среда е основна компетентност на кметовете на общини и общинските съвети. Общуването с тези администрации по темата адаптиране спрямо хората с увреждания от страна на омбудсмана е задължително.
- Ако бъдете избран за омбудсман, ще попаднете и в т.нар. домова книга. Бихте ли приели да станете служебен премиер, ако се стигне до такава ситуация?
- Това е вън от мотивацията за кандидатурата ми. Има висящо дело в Конституционния съд и искрено се надявам тази “домова книга” да отпадне.
- Удачно ли беше поставянето на омбудсмана в този списък от евентуални служебни премиери?
- Още преди да се кандидатирам за омбудсман, съм имал възможност публично да коментирам т.нар. домова книга. Всъщност омбудсманът от всички други посочени в нея държавни позиции е най-подходящ, защото повечето от тях - например председателят на Сметната палата и заместниците му, управителят на БНБ и подуправителите, председателят на Народното събрание, имат друг тип преки професионални ангажименти, свързани с държавата, което създава предпоставка за конфликт на интереси.
- Издигнат сте от неправителствена организация както вие, така и останалите кандидати. За избор на омбудсман се изисква обикновено мнозинство, но на гласовете на кои политически сили ще разчитате?
- След изтичане на срока за номинации стана ясно, че има и чисто политически кандидати. Аз разчитам на биографията си, на професионалния опит, на собствения авторитет и на авторитета на моите предложители. Аз съм публична фигура, позициите ми са известни, така че се надявам да имам политическа подкрепа, базирана на етични и професионални качества, но това зависи от парламента.
- Да ви попитам по-общо - българите умеят ли да се борят и да отстояват правата си?
- Това е част от формирането на т.нар. гражданско общество. Колективното съзнание е ключово за свободата и израстването на едно общество. За съжаление, в момента българинът се идентифицира предимно с неправителствени организации и с индивидуалното поведение на гражданина спрямо администрацията. Аз съм привърженик на идеята за разширяване на законовите мерки за защита на правата на гражданите. По този повод например съм казвал, че ако се пристъпи към децентрализиране на прокуратурата, трябва много сериозно да се засилят правата на гражданите, за да имат надеждна защита срещу, така да го кажем, “прокурорски произвол”.
Но да, не сме възпитани да отстояваме правата си. Може би това е наследство от предишния държавен ред, в който живяхме. Осланяхме се на държавата и си мислехме, че тя е единственият ни закрилник. Все още трудно приемаме, че държавата сме ние - всички български граждани, че всички имаме задължения, но и права, които ако бъда избран, смятам да отстоявам.
- Омбудсманът последната надежда ли е?
- Последната ни надежда винаги е вътре в нас, но омбудсманът, работейки прозрачно, ефективно, решително и компетентно, определено може да е надежда.