
Мъжкарите от Овалния дом снощи не само лъснаха с цялата си гаменория пред Володимир Зеленски, но и отключиха ред публични неврози, обсесии, натрапчиви мисли. Вижте само какво изпонаписаха агенции, сайтове и всякакви платформи за публично споделяне. Изплискаха се реакции, комплекси, тревоги и какво ли още не! Хубавата новина е, че тъкмо през тези неврози и обсесии може да се види кой на какво се радва и кой какъв е в световната медийна кръчма.
Нали се сещате? Сядаш до подпийнал човек, той си излива душата, реди несвързани приказки, но някакси ти става ясно дали е балкански идиот или американски супрематист като Джей Д. Ванс, богатото момче с гримираните очи.
Медиите могат да бъдат описани по Карл Густав Юнг, Фройд, или Маслоу. Готин експеримент може да се получи. Например, как през този месец от президенстването на Доналд Тръмп, изглеждат водещи и нетолкова водещи издания по света и у нас. Емпатични ли са към уволнените в държавната администрация на Вашингтон? Намират ли за антисоциални и дистанцирани от хуманизма Тръмпистките актове за прекратяване дейността на USAID, уволнения на хиляди оттук и оттам? Или като Фокс нюз не скриват огромното си либидо и жажда за власт! Ще се получи мега забавна картинка. Не бързайте с примерите от българските клонинги на световните издания. Тях лично аз ще ги оставя най-накрая, като баклава за десерт.
Част от изданията определено спадат към групата "интроверти". Те са насочени навътре, предпочитат самостоятелни дейности и мисли. Фокусират се върху задълбочени анализи, дълги статии и специализирано съдържание като The Economist, New York Review of Books. Знам, че се прострелвам в краката, но пример сред този психотип са т.нар. нишови медии. Специализираната им тематика поглъща енергията да описват света около тях. Жалко, но факт.
Друг тип медии са чисти екстроверти. Те са насочени преимуществено навън, предпочитат социалните взаимодействия и външни стимули. Целият мейнстрийм е такъв. Обратното би било пагубно за него. BuzzFeed е особено атрактивен в това отношение, сигурно го четете. Негова посестрима са издания в патешко жълто Daily Mail, The Sun, Bild, Corriere della Sera. Те се стремяха през този месец към бързо разпространение на новини за корупция в Украйна, кой си купил вила и кой какви наркотици поемал. Направо се скъсаха да търсят внимание с евтиното. Аудиторията обича това.
Има цели групи „съдещи издания". Те следваха строга редакционна линия и ясна позиция по въпросите за войната като бизнес сделка, като Fox News, MSNBC. Гледат да демонстират на лековерната си публика, че са хванали дявола за шлифера. За радост, отсреща са „възприемащите издания". Те предложиха гъвкавост и разнообразие какво се случва вчера и днес с Кремълската върхушка и как в Мюнхен Джей д. Ванс се държа като истински боклук. Такива са BBC, Al Jazeera, Guardian. Разбира се, короната държат медии, които се отличават с високи стандарти за точност, професионализъм и етика като Reuters, Associated Press(уви, Тръмп ги взе вече на мушка).
Как изглеждат нещата в нашата медийна кръчма ли?
Не е особено трудно да съберем в потребителската кошница изданията от първи, втори и третия психотип. Ще предложа това занимание на бъдещи докторанти на Факултета по журналистика. Но не може поименно да не се отбележи сайта „Гласове"на Явор Дачков. Заедно с група видимо преживяващи себе си като Пътя, Истината и Животът, "Гласове" понякога буквално не може да проспи нито минута Владимирпутиново време. Няма милост към другомислещите, нарича ги полезни идиоти, гаври се с фактчекърите, отнема и трохичката либерален патос.
Сайтът на Явор Дачков е типична медия отличаваща се с конкретни обсесии. Публикува тревожни или негативни новини за Украйна и радостни за Мария Захарова и главореза Путин, защото вярва в тях. По правило описва Брюксел като глезена принцеса, която хленчи от граховото зърно под луксозния й креват. За сайта на Дачков е супер важен контролът на наратива. Сакън да не кривнеш в про-украинска посока! Той тъпче читателите си с адаптираното мляко на проруската пропаганда, гледа информациите му да намалят до минимум риска от алергична реакция, пардон, от симпатии към Володомир Зеленски.
Уви, днес, след висините до които на срещата си с украинския президент достигна Доналд Тръмп, шоуменът от Белия Дом, сайтът „Гласове" вече заприлича на заекващ човек. Явор е публикувал над 10(!) текста, една след една гръмовно оповестяващи края на войната на Украйна в полза на Москва, как съпротивата на украинския народ е напълно загубена, а всички лидери от Лондон до Париж вече започват да пеят християнското надгробное ридание .
Като помисли човек, доста парадоксално е! Флагманът на патешки жълтите издания е Георги Марков, бившият конституционен съдия с агентурно минало, който прокобва на закуска и вечеря за идещия неотклонно край на Украйна, либерализма и принципно, на целия Европейски съю. Този бивш агент е като брат-близнак на редактора Явор Дачков, който обича да цитира Александър Шмеман и да слуша Оскар Питърсън.
(От фейсбук)