
Около 200 000 българи живеят в нашата страна, които са се интегрирали добре, казва главният прокурор на Испания Алваро Гарсия Ортис
И още акценти в интервюто
Главният прокурор се назначава от правителството, но е независим. Мандатът му приключва със смяната на правителството
Силно ни тревожи трафикът на хора с цел сексуална експлоатация, който все още е в големи размери
Антикорупционната прокуратура разследва всичко - от дейността на почетния крал до местните корупционни схеми
- Главен прокурор Ортис, подписахте меморандум за разбирателство с българската прокуратура. За какво се договорихте?
- Целта на меморандума за разбирателство е да консолидира и укрепи отношенията на приятелство и сътрудничество на всяка институция, която го е подписала, на базата на равенство, уважение и взаимна изгода. Така ще се създаде стабилна рамка на взаимоотношенията и пряка комуникация, без да се засяга и взема предвид вътрешното законодателство.
- Според последните промени в българския Закон за съдебната власт изпълняващите функциите главни прокурори могат да се сменят на всеки 6 месеца. Къде е мястото на испанската прокуратура - в съдебната или в изпълнителната власт е? Какво се случва при сблъсък на интересите на отделните видове власти?
- Съгласно испанската конституция прокуратурата е част от съдебната власт, въпреки че назначаването на главния прокурор е отговорност на правителството. Но той е напълно автономен и независим от правителството, което го назначава. Ограничен е само по отношение на срока, тъй като изпълнява функциите си до края на мандата на правителството, което го е предложило. След като то напусне властта поради избори, предложение за вот на недоверие или на вот на доверие, главният прокурор престава да изпълнява длъжността си.
Той не може да бъде преназначаван, така че можем да кажем, че максималният срок на мандата е 4 години, а минималният зависи от времето, през което управлява правителството.
То може да поиска от главния прокурор определено действие, но това искане трябва да бъде разгледано от Събранието на специалните прокурори. (Това е консултативен орган на прокуратурата, председателстван от главния прокурор и съставен от зам.-прокурора на Върховния съд и специализираните прокурори от най-висок ранг за престъпления срещу териториалното устройство, опазване на историческото наследство, околната среда, насилието върху жени, чужденците, трудовите злополуки, безопасността по пътищата - б. а.)
Правителството не може да дава нареждания или указания на главния прокурор - нито конкретни за определено дело, нито такива от общ характер.
- В България държавното обвинение е критикувано много, че не е постигнало осъдителни присъди за корупция по отношение на лица от високите етажи на властта. В Испания прокуратурата получава ли критики от обществото, че не си върши работата, че е зависима от политиците, че не се справя с корупцията? Кой беше последният осъден политик например?
- Отговорът на този въпрос е в една специална прокуратура за борба с корупцията. Тя беше създадена със Закон 10 от 24 април 1995 г., с който се измени Закон 50 от 30 декември 1981 г. за структурата и статута на прокуратурата. С промените беше въведен нов текст, посветен специално на уредбата на новата прокуратура.
Нейната поява бе продиктувана от необходимостта да се противодейства на корупцията и тежките икономически престъпления чрез подход, доминиран от организационната и функционална специализация. Всъщност беше създадена, за да се противодейства на корупционните явления, застрашаващи младата испанска демокрация, и на икономическата престъпност и свързаните с нея организирани престъпни групи.
Този нов модел на специалната прокуратура включваше делегирани прокурори, разположени в териториалните прокуратури. Така се оптимизира използването на специализацията им.
Както се посочва в годишния доклад за 2020 г. на прокуратурата за борба с корупцията, в който се прави много интересен анализ по повод на 25-годишнина от създаването ѝ, тя е пионер и референт в Европа. Така е, защото интегрира помощни звена (Данъчна агенция и Главния инспекторат на държавната администрация) и звена на Криминалната полиция (Националната полиция и Гражданската гвардия). Това получава висока оценка от водещи международни организации, участващи в борбата с корупцията. Също така е пример и модел за други подобни прокуратури, възникнали в държави членки на ЕС (например Словакия и Румъния).
С течение на времето тя се превърна в незаменим пример в борбата с тежките икономически и корупционни престъпления както на национално, така и на международно равнище.
Много са осъдените лица от всички нива в администрацията. В Испания антикорупционната прокуратура разследва всичко - от дейността на почетния крал до всяка местна корупционна схема. През всичките тези години, както вече казах, бяха осъдени много хора - от заместник министър-председател и министри или бивши министри (двама от тях - миналия месец) до хора от централното или регионалните правителства.
В Испания не липсват обществени критики по повод на наказателния процес, определян като бавен и остарял. Създаването на стабилна, професионализирана структура, разполагаща със специализирани полицейски сили, с експерти по договаряне и счетоводство и с дългогодишен опит, е пример за добрата работа на тази специална прокуратура, интегрирана в самата Главна прокуратура.
- Направи ми впечатление от биографията, че дълги години сте били прокурор по въпросите на околната среда и градоустройството. У нас няма подобно разпределение, така че е интересно да кажете каква е била функцията ви?
- Едно от предимствата на специализацията в испанската прокуратура е възможността за придобиване на експертни умения в определени области, като например околната среда. В продължение на много години аз отговарях за околната среда в Галисия - регион в северната част на Испания, където работех. Основната ми функция беше да ръководя и координирам разследванията в тази област и да участвам в процесите, като се възползвам от подготовката и дългогодишния си опит. Намесата се осъществява в най-различни области, които засягат околната среда. Тук се включват горските пожари, емисиите и заустванията, отпадъците, защитата на флората и фауната и защитените видове, историческото наследство, нарушенията в градоустройството. Тези разследвания включват и длъжностните престъпления при незаконното издаване на лицензи и разрешителни в тази област.
- Киберпрестъпленията са голямото предизвикателство в днешния свят. Как се справяте, успявате ли да стигнете до извършителите?
- Испанската прокуратура е силно ангажирана в борбата срещу организираната престъпност. Това става с непрекъснато търсене на практически решения и участие в международни форуми, с прилагане на инструменти, с важното сътрудничество на доставчиците на услуги.
Конвенцията от Будапеща, ратифицирана от Испания, има за цел да допринесе за борбата с престъпленията, които могат да бъдат извършени единствено чрез използване на технологии, когато устройствата са едновременно инструмент и цел на престъплението. Както и с престъпленията, при които технологиите са използвани за усъвършенстване на друго престъпление, като например измамата.
Тя предоставя насоки на всички държави, които разработват националното си законодателство в областта на киберпрестъпността, и служи като основа за международно сътрудничество. Подписани са няколко протокола, като първият допълнителен има за цел да криминализира разпространението на расистки и ксенофобски материали чрез компютърни системи, както и заплахите и обидите на расистка и ксенофобска основа. Вторият има за цел да осигури общи стандарти на международно равнище за подобряване на сътрудничеството в борбата с киберпрестъпността и събирането на доказателства в електронен формат.
- Испанската прокуратура има множество успешни акции срещу наркотрафика и нелегалната миграция. Бихте ли разказали повече за опита си в тази насока?
- Специализацията на испанските прокурори е от основно значение в нашата работа. Според доклада на испанската прокуратура именно международното сътрудничество и специализацията на полицията носят успех в борбата с тези престъпни явления. Освен традиционните методи на работа сега въвеждаме и новости.
Първата от тях е преследването на приходите от престъпления като приоритет за изкореняването на тези деяния. Като атакуваме печалбите, можем да бъдем по-ефективни в борбата. Инструментите за финансово разузнаване и сътрудничеството на всички национални и международни правни субекти ни позволяват да откриваме операции по изпиране на пари, използване на кухи фирми и други елементи за пране на пари. От друга страна, използването на данни от криптирани платформи отвори нова област на разследване при използването на електронни доказателства и разкриването на операции, свързани с тези престъпления.
Силно ни тревожи трафикът на хора с цел сексуална експлоатация, който все още е в големи размери. Увеличаването на броя на полицейските разследвания, краят на ограниченията заради пандемията и активизирането на миграционните потоци са някои от определящите фактори за нарастването на броя на делата в Испания.
- У нас много често гражданите казват, че престъпниците имат повече права от пострадалите. В Испания жертвата на престъпление получава ли информация за разследването?
- Да, в Испания жертвите са обект на специално отношение. Жертвата може да встъпи в производството при същите условия като прокурора по време на обвинението и следователно може да предявява наказателни искове и да търси гражданска отговорност. Те присъстват и са информирани през цялото време на процеса и имат право да обжалват и да предявяват искове в процеса, включително при изпълнението на присъдата. Службите за помощ на жертвите са особено внимателни по всяко време и при всякакви обстоятелства, особено в случаи на насилие, основано на пола. Законът за статута на жертвата определя нейвия правен статут, както и нейните права и правата на членовете на семейството в рамките на съдебния процес и извън него. Той влезе в сила в Испания на 28 октомври 2015 г.
- В Испания има много голяма българска общност, създават ли нашите сънародници проблеми във вашата страна? Самият вие във вашата практика разследвали ли сте българин?
- Понастоящем в Испания живеят близо 200 хил. български граждани, които са представени във всички провинции на страната, но основно в Мадрид, Валенсия, Аликанте и Навара. Не съществуват конкретни обстоятелства, които да бъдат определени като причиняващи проблеми. Напротив, интеграцията и съжителството на българската общност в Испания, с малки изключения, са положителни. Налице са сходства и съвпадения, които благоприятстват стабилното и мирно съжителство, а членството в ЕС особено допринесе за сближаването между двата народа и техните граждани.
CV
Завършва право в Университета във Валядолид
Постъпва на работа в прокуратурата през април 1999 г., когато е назначен в прокуратурата в Менорка
От 2000 до 2002 г. е координиращ прокурор на Менорка
През 2002 г. постъпва на работа в прокуратурата на Сантяго де Компостела, а от 2004 г. е специален прокурор по околна среда
В периода 2007-2021 г. изпълнява длъжността делегиран прокурор по въпросите на околната среда, градоустройството, териториалното планиране и горските пожари на ниво провинция и регион
През 2021 г. е назначен за ръководител на Техническия секретариат на Генералната прокуратура по въпросите на околната среда за цялата автономна област Галисия
С кралски указ 675/2022 г. е назначен за главен прокурор на Испания