
Математика трябва да се учи отрано, защото тя е в основата на професиите на бъдещето - природните, инженерните науки, технологии и икономика. Около 800 души участват по всичките канали на гражданската ни група и битката за широк достъп до разширено изучаване на математика продължава, казва лидерът на гражданската група "Математика за всички деца"
Още акценти от интервюто:
- Защо държавата няма интерес да развива 1300-те най-добри деца по математика? Оказва се, че 1000 от тях са в четирите най-големи града и се борят за 400 места. Тоест не достигат 600 места
- Преподаването трябва да е интересно - вместо да пълниш басейна с вода, може да е със зелено желе с червеи. Лошите учители правят материала свръхамбициозен
- В момента България няма почти никаква елитна индустрия, а в Румъния, където проблемът с образованието е адресиран адекватно, се очертава технологичен хъб на Балканите
- Не очаквам, че всички, които учат това в прогимназията и гимназията, ще станат математици, вероятно ще са 1%, но този предмет развива логическото мислене на децата
- Г-н Тодоров, вие сте начело на гражданската група “Математика за всички деца”, която настоява да има специализирани паралелки по този предмет от 5-и клас и в други гимназии освен в математическите. Преди ден министър Красимир Вълчев съобщи добри новини - ще се прави нова математическа гимназия, а 1 млн. лв. ще се отделят за програма за обучение на учители, вдъхновители по математика. Това ще реши ли проблемите?
- Няма. София е метрополис, има 24 района и трябва да има 24 гимназии. Интерес към нова гимназия ще има без съмнение, защото има огромен недостиг на места. Но това е тема, която е много дълбока и не може да се реши с една гимназия. Тя може да се реши с широкообхватен подход през средните училища, което ние искаме и което подсказваме на институциите.
Що се отнася до учителите, в момента те могат да добият опит само в математическите гимназии, ако говорим за разширено преподаване. С тях трябва да се работи с програми за обучение, и то още сега, защото в противен случай няма откъде да се произведат.
- Колко са младите таланти по математика в България и за колко не достигат местата?
- Всичко зависи как ще дефинираме “талант”. Държавният план-прием в 5-и клас е 1300 места за цялата държава. Разбира се, това е крайно недостатъчно. Но ако институциите са решили да развиват математически умения в 1300 деца на национално ниво, не би ли следвало интересът на държавата да е ориентиран да развива 1300-те най-силните деца?
Оказва се обаче, че между 1300-те най-добри 1000 са в четирите най-големи града на страната и се борят за 400 места. В този конкретен пример не достигат 600 места за най-талантливите 1300.
Защо трябва да се ограничават желаещи деца да изучават математика, е друга тема.
- Защо е важно да учиш математика отрано?
- Важно е, защото към момента в основата на търсените професии или професиите на бъдещето стои математиката. Става дума за природните, инженерните науки, технологии, икономика. Не очаквам, че всички деца, които учат математика в прогимназията и в гимназията, ще станат математици. Изобщо не си правя тази илюзия. Вероятно 1 процент ще станат. Важно е да се учи математика, защото развива логическото мислене на децата, дава една добра основа, за да се развиват в тези сектори, които по-късно изберат.
- Каква ще е ползата за икономиката от подобряването на нивото по математика - какво е виждането ви като човек, който работи във финансовия сектор?
- Нека ви дам конкретен пример. Аз съм основоположник на двата най-престижни математически екипа, създавани в индустрията на България. В тези екипи бяха наети около 40 силни математици, почти всички с диплома от чужд университет. Аз лично не помня да сме наели хора, завършили в България, и това е тревожен факт.
Релокирали сме около 20 от тях. Имали сме такива хора от Ню Йорк, Лондон, Париж. Имали сме кандидати от чужбина, които не са успявали да минат интервюто и много са съжалявали след това. Хората искат да могат да работят за световни компании в България и биха се преместили заради това по много причини.
И двата екипа към момента са закрити заради ограничени възможности за развитие. Ако липсват младши кадри, които компаниите да развиват около силните опитни релокирани единици, сметката за чуждите компании някак не излиза.
В момента България няма почти никаква световна елитна индустрия, за разлика от Румъния, където проблемът с образованието е адресиран адекватно и е пример за реформи, дали резултат. Там наблюдаваме развитие към технологичен хъб на Балканите.
- Каква е причината за това тревожно счупване между 5-и и 7-и клас, тъй като резултатите на българските четвъртокласници в тестовете TIMSS (по математика и природни науки) са добри, а вече при 15-годишните на тестовете PISA имат сериозен спад?
- Една причина е, че демотивираме силно подготвените ученици. В 4-и клас изпитите са на състезателно ниво. Има деца, които с подготовката си в четвърти клас могат да решат матурите в седми. Ако тези най-подготвени деца не бъдат демотивирани с оставането си под чертата в математическите гимназии, ще е една стъпка напред. Друга причина е, че явно часовете за практика и затвърждаване не са достатъчни в много от училищата.
- Свръхамбициозни ли са учебните програми?
- Свръхамбициозността не е голям проблем. Много важно за децата е материалът да бъде интересен. Когато решавам с децата си, правя задачите да звучат малко по-глуповато дори. Не е интересно да пълниш басейна от задачата с вода. Ако обаче им кажеш, че ще пълнят басейна със зелено желе с червеи, задачата изведнъж става интересна.
Трябва да се държи вниманието на децата на фокус. Мисля, че много от добрите учители могат да го направят, казвайки нещо интересно. Лошите учители или тези, които не могат да задържат вниманието на децата, правят материала свръхамбициозен.
- Навремето математик беше измислил в едно състезание задача с кебапчета и по-възрастните му колеги бяха възмутени.
- Ивайло Кортезов ми е преподавал. Кебапчетата имаха малко политически нюанс, но иначе задачата си беше интересна и актуална.
- Какво може да се подобри в прогимназиалното образование?
- Има много проблеми - с изпитите в 5-и клас, с изпитите в 7-и клас, със самите състезания. Това обаче са дребни проблеми.
Глобалната тема е достъпът до математическо образование. Ако решим това, малките проблеми ще избледнеят и изобщо няма да имат тази тежест. Трябва да се намери начин децата, които имат желание, да учат разширено математика и да продължат да развиват таланта си, за да имаме после добри кадри за университетите и добри кадри за индустрията.
- Какво мислите за идеята да се въведе задължителна матура по математика?
- Матурата е стандартизация на изходното ниво. Тя дава равноправност на оценяване - например децата, които учат в големите училища, да бъдат еднакво оценени с децата, които учат в селата. Т.е. матурата въвежда еднакви критерии за всички и това е честно.
Аз лично не съм запознат с детайлите на предложението на МОН. Не съм сигурен, че има конкретно предложение към момента.
- А къде учат децата ви?
- Петокласникът е в Първа частна математическа гимназия, а първокласничката учи в “Питагор”.
- Защо създадохте гражданската група “Математика за всички деца”?
- През юни 2024 г. изпратих писмо до Министерството на образованието и науката. Написах колко паралелки са нужни, за да не се пилее талантът на учениците. Нямаше отговор.
Аз обаче съм от тези хора, които не им ли се обръща внимание, това ме мотивира още повече. Написах анализ, с който да спечеля академичната общност. Писахме много писма. Преди месец и половина направихме онлайн групата “Математика за всички деца”. По всичките ни канали участват около 800 души. Битката за широк достъп до разширено изучаване на математика за децата на България продължава.
CV
- Доктор по математика
- Възпитаник на Софийския университет, завършил докторантура в Tulane University, САЩ
- Работи във финансовата индустрия като математик - алгоритми за търгуване, от 2016 година. Работил е в WorldQuant (Millennium Management) - четвъртия в света хеджфонд, в NatWest Markets (Royal Bank of Scotland) - английска инвестиционна банка от ХVII век, в Euronext - най-голямата финансова борса в Европа и втората по големина в света
- Лидер на гражданската група “Математика за всички деца”