
Собствеността не е по регулация, а по кадастър, казва шефът на Агенцията по геодезия, катография и кадастър
- Инж. Димиев, наскоро геодезически организации разпространиха мнение, че те не следва да носят отговорност за забавени преписки от страна на агенцията. Как ще коментирате това?
- Да, геодезическите организации разпространиха съвместно изявление, че правоспособните лица не следва да носят отговорност при забавени преписки от страна на АГКК. Това изявление се интерпретира от някои медии, че „новата система на кадастъра се бъгна и не дава точни резултати".
Категорично опровергавам това твърдение. Няма проблеми с точността, наистина има забава на някои преписки, регистрирани в старата система, които трябва ръчно да се изработят от служителите на агенцията в новата информационна система, но това не е „бъг" на самата система.
- Как решавате този проблем?
- За решаването на проблема при прехода от една информационна система към друга основно е необходимо време и човешки ресурс, с който АГКК не разполага в момента. Имаме разбиране и съвместно търсим възможности за решение, както с предишното, така и настоящото ръководство на МРРБ, по отношение на увеличаване броя на квалифицираните кадри на агенцията.
Основополагащо за ефективната работа на новата информационна ситема на кадастъра е и изменение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), с което ще се премахне изискването изпълнението на проекти да е само от службите по местонахождение на имотите и ще може да се използва ресурса на всички експерти на АГКК. Така ще се оптимизира работата на агенцията, предвид различния брой квалифицирани експерти в различните служби в страната и ще може да се реализира в пълна степен замисълът на новата информационна система.
- Не е ли закъсняло това предложение за изменение на Закона за кадастъра и имотния регистър – все пак новата информационна система се разработва от години?
- ЗИД на ЗКИР вече две години не може да стигне до гласуване в пленарна зала, въпреки неколкократните опити за това от страна на МРРБ. Ние, а и цялата геодезическа общност, имаме надежда, че настоящото Народно събрание ще успее да разгледа приоритетно законопроекта, преминал поредно обществено обсъждане през миналата година, който тези дни ще бъде представен отново на вниманието на народните представители.
- Как работи в момента новата информационна система на кадастъра?
- За разлика от честите прекъсвания на старата система, с внедряването на новата надеждността, информационната сигурност и бързината се подобриха чувствително, за което получаваме много положителни отзиви. Издаването на скици вече е напълно автоматично, налични са отворени данни за безплатно ползване, всички изменения на графиката се извършват само от правоспособните лица по кадастър, които сами тестват измененията и ги качват в системата за проверка. Това носи много позитиви за гражданите и бизнеса, както и удобство за всички държавни учреждения, лица с публични функции и др.
Разбира се, необходимо е още известно време за допълнително прецизиране на новата системата - за оптимизация на работните процеси при вече случайното разпределение на преписките и за преодоляване на натрупаната при прехода между двете системи забава.
За последния месец входящите проекти за изменение на кадастралната карта са 4207 броя при 4090 за същия период на миналата година, а приключените проекти са 4598.
В тази връзка на 20 февруари проведохме регулярна среща с геодезическите организации, които изявиха своята готовност за съдействие, подкрепа към АГКК и позитивна нагласа към новата информационна система.
През миналия уикенд в медийното пространство се появи информация за проблеми след създаване на нова кадастрална карта, одобрена от АГКК, в някои населени места в община Русе.
Всъщност проблеми по отношение на кадастъра няма. Става дума за процедура по изработване на нов ПУП от страна на община Русе, въз основа на одобрени от АГКК и влезли в сила карти на няколко населени места в началото на миналата година.
Нормално е някои граждани да твърдят за липсващи в новата карта сгради, тъй като навесите, налични в кадастралния план, не са предмет на кадастъра, съгласно действащото законодателство. В процеса по създаване на кадастрална карта всички съществуващи сгради се заснемат на място и се отразяват коректно като местоположение. АГКК вече изисква от изпълнителите да представят въздушни ортофото изображения с високо качество чрез безпилотни летателни апарати, с цел улесняване дейността на приемателните комисии и последващ контрол.
По отношение на нанасяне на регулационните граници в кадастъра – те се отразяват като имотни само ако има данни, че регулацията е приложена. Наличие на регулационни и кадастрални граници едновременно в плановете на общините наистина обърква гражданите и трябва ясно да се заяви, че собствеността в страната не е по регулация, а по кадастър.