Ние сме мост между европейските институции, бизнеса и обществото - намираме трайни решения на сложни въпроси, казва пред "24 часа" Меглена Михова от базираната в Брюксел лобистка компания
Тази есен издателство „Труд“ пусна на книжния пазар увлекателното четиво „Европейски лобисти – НПО срещу индустрията“ на Даниел Геген. Авторът е лобистът с най-дълъг стаж в Брюксел. Бил е ръководител на Европейското захарно лоби, а след това и на Европейските фермерски съюзи. Дългогодишен професор в Джорджтаун и Харвард, сега в Колежа на Европа. Даниел Геген е старши консултант в EPPA, една най-авторитетните и ефективни лобистки компании, акредитирани в сърцето на Европа. Представянето на книгата пред българска аудитория се състоя в началото на декември, а автор на предговора й е Меглена Михова, управляващ партньор в EPPA. Именно с нея решихме да поговорим за тази толкова непозната у нас и обвита в тайнственост професия и как работата им с институциите в Брюксел помага на бизнеса и на публичните власти.
- Как се става добър лобист, г-жо Михова?
- Трудно. Необходима е подготовка на най-високо ниво, много учене, практика, упоритост, широк кръгозор, отлична информираност. И най-важното – интуиция и умение да убеждаваш с аргументи. Без агресия, без назидание. Водеща е добрата репутация. Ние в EPPA изключително много държим на нея, движим се по правилата и това е широко известно както на клиентите ни, така и на представителите на институциите. Именно това е ключът към високата ефективност на нашата работа.
- Колко е голяма властта на лобистите в “европейската машина”? Какви отговори дава книгата на Даниел Геген?
- Аз не бих говорила за власт на лобистите. Ние определяме себе си като мост между европейските институции, бизнеса и обществото, като задачата ни е да намираме трайни решения по сложни въпроси. Книгата на Даниел Геген е интересна не само за изкушените от европейската политика, а за всички любознателни читатели. Защото тя е силно критична към все по-заплетения лабиринт на институциите, без да е евроскептична. Именно за ориентиране в този лабиринт специалисти като нас са изключително необходими, за да преведем на бизнеса или на публичните власти в отделни държави как биха им се отразили отделни предложения. Защото често намеренията за въвеждане на нови регулации са благородни, но липсата на разбиране за техните въздействия може да доведе до катастрофа. Така че институциите също имат нужда да чуят бизнеса – и ние можем да направим неговия глас отчетлив.
- Да се доверим ли на Даниел Геген за това, че механизмът на вземане на решения в ЕС е много непрозрачен?
- Механизмът на вземане на решения става все по-сложен и труден за ориентиране за неспециалисти. Нашата експертиза е добър компас в това море от проекти, директиви и други актове на ЕК и ЕС. Аз имам удоволствието от дълги години да работя с Даниел и да се уча от неговия богат опит. Книгата му предлага на читателите проницателен анализ на предизвикателствата пред ЕС и неговата еволюция. Тя очертава положителните страни, но не пести критики, включително и към институциите и към индустрията, както и за ролята на неправителствените организации в работата им.
- Според вас как се е променило схващането на лобизма в Европа през последните години - има ли погрешни представи на обществеността за лобирането?
- Допускам, че има. За повечето хора работа ни е обвита в тайнственост, предполагам, много са повлияни от филмовата индустрия – но на практика сравнението е нереалистично. Професията на лобиста е трудна и високоотговорна, която помага и на институциите при вземането на решения като алармира за последици от някои решения, и на бизнеса, като представя позицията му аргументирано пред лидерите на мнение.
- Какво отличава европейското лобиране от лобистките практики в други региони, като например в САЩ?
- Доста се различава. В САЩ регулацията е друга. Също и средата за работа на лобистите е различна - там управленските решения се вземат централизирано. При нас на ниво ЕС няма ясна рамка освен Регистъра за прозрачност. Важно е да има ясна рамка за упражняване на професията. Ние в EPPA имаме строг етичен кодекс, който безкомпромисно спазваме. И затова се ползваме с доверието на институциите и на клиентите си.
- Как може от познаването на механизмите за лобиране в Брюксел да се възползва българският бизнес и държава?
- Може да се възползва с висока резултатност и веднага ви давам пример, за който говорих и при представянето на книгата в София. През миналата година с работата си успяхме да предотвратим голяма щета за производителите на етерични масла. Промяна в регламента за класифициране, етикетиране и опаковане на химикали застрашаваха производството на етерични масла. Българската индустрия, заедно с колегите си от Франция и Испания беше много активна в желанието да привлече политическото внимание и да обясни как този въпрос от национално значение ги застрашава. EPPA помогна да бъдат определени членовете на Европейския парламент и длъжностните лица, които са важни за решаването на въпроса, и подготвихме в Казанлък конференция за евродепутати и важните служители на ЕК, които на място да видят как работи индустрията. В резултат на съвместните ни усилия текстът беше изменен. И това е пример как индустрията, когато е проактивна, с наша помощ може да убеди с добри аргументи хората, които вземат решения. За бизнеса, а и за отделните институции в страните членки е важно да знаят, че трябва да се участва проактивно във формирането на политиката и законодателството в Обединена Европа. А това изисква да знаете към кого да се обърнете и с какви аргументи. Наясно сме, че за бизнеса е трудно да следи всички законодателни промени, които биха засегнали работата му в бъдеще. Много фирми заради липса на информираност пропускат важни решения, които им влияят, след като влязат в сила. Ние и тук можем да сме полезни – защото предлагаме изчерпателен мониторинг, който е съобразен с нуждите на клиентите ни. И така те имат гаранция, че няма да изпуснат важни детайли и със своевременна реакция могат да си спестят много трудности. Защото текстовете на законодателните актове са истински пъзел и често дори големи компании със силни екипи изпитват затруднения да се ориентират. И тук е нашата роля да им окажем компетентна помощ.
Книгата “Европейски лобисти – НПО срещу индустрията” е
в книжарниците и онлайн
с логото на издателство “Труд”
ВИНСЕНТ
ТАНОВСКИ
vtanovski@
24chasa.bg
Facebook:
24 часа
Ние сме
мост между
европейските
институции, бизнеса и обществото -
намираме трайни
решения на
сложни
въпроси