Стремим се да разпределяме средствата справедливо, така че нито едно населено място да не изостава в развитието си, казва кметът на морския град
- Г-н Димитров, според най-новото изследване на Института по пазарна икономика община Несебър е финансовият отличник на България. Кое помага най-много да поддържате финансите си в такова добро състояние?
- Отговорът на този въпрос е екипност, финансова дисциплина, опит в управлението на средствата, на администрацията и на ресурсите, формиращи приходната част на бюджета. Освен това ограничаваме разходите в сфери, в които няма възвръщаемост, и инвестираме в перспективни от гледна точка на икономическото и финансовото развитие на общината процеси.
- Според изследването 71% от общите постъпления на общината идват от собствени приходи при средно 19,2% за страната, което прави Несебър финансово най-самостоятелната община в страната ни. Как се постига такъв резултат? Туризмът ли е основният източник на приходи?
- Резултатът от изследването показва високото ниво на финансова самостоятелност, което община Несебър е постигнала през миналата година. То е показателно по отношение на степента, до която сме способни да вземаме решения относно провеждането и финансирането на местните политики със собствени средства.
Един от ключовите фактори за тази финансова жизнеспособност е доброто планиране и извършването на реформи, засягащи ключови местни услуги, чрез които се формира бюджетът на общината и, разбира се, високата събираемост.
И за изненада на всички ще обявя, че туризмът като постъпления в бюджета от основна услуга не формира най-голямото перо, но огромната част от икономическите дейности в общината са свързани с туризма.
Това е, защото тази индустрия е съвкупност от логистични дейности, осигуряващи крайния продукт.
Общината като юридическо лице не произвежда стоки или услуги. Нейната функция е да създава условия за развитие на местната икономика, да събира приходи от реализираните на нейна територия икономически резултати и да ги преразпределя според обществените приоритети по начин, който осигурява стабилност на зависещите от бюджета социална, образователна, културна сфера.
Не на последно място, е и финансирането на инфраструктурни проекти, което е индиректна инвестиция за бъдещи приходи.
- Отличници сте и по отношение на парите, които заделяте за инфраструктура и строителство. Ако средният за страната дял е 18,7% от общинските разходи, при вас е 25%. Какво реално стои зад тези цифри?
- Ние се водим от максимата, валидна за всяко силно управление – правилно поставените цели носят успех. Нашата администрация е изградила ясна визия за развитие, намираща изражение в стратегически документи като плана за интегрирано развитие на общината, който определя основните приоритетите на общинската политика.
Имаме проектна готовност за реализиране на обекти в пътната, образователната, спортната, социалната инфраструктура. Работим с визионерски подход и сме подготвили планове, касаещи обновяването на градската среда и бъдещото развитие на всяко населено място в община Несебър.
Нашите проекти са успешни, защото отразяват стремежа ни към създаване на привлекателни условия на живот в общината, и ние винаги намираме начин да ги осъществяваме – със собствени или с привлечени средства.
- Вие имате силно развит имотен пазар и често на територията на общината се извършват много имотни сделки. Има ли все още къде да се строят жилища и няма ли скоро да дойде денят, в който свободните терени да свършат?
- Несебър е една от най-динамично развиващите се общини в България. Това е и благодарение на условията за живот и бизнес, които сме осигурили. Имотният пазар в община Несебър е голям, но трябва да се има предвид, че част от жилищата променят собствеността си дори повече от веднъж.
Ние приветстваме инвеститорите, но се стремим и да създаваме среда, която да дава възможност на гражданите да отдъхват, да спортуват и да се абстрахират от натиска на урбанизираните зони.
През септември внесохме изготвеното от нас задание за Общ устройствен план (ОУП) на общината, което е представено пред Националния институт за недвижимо културно наследство и МОСВ за становища. Това се налага поради статута на града в ЮНЕСКО.
С цел осъществяване на процедурата по разрешаване изработването на ОУП през октомври т.г. регионалното министерство изисква от двете държавни ведомства становища съгласно законите.
Напоследък общината се стреми да придобие парцел, собственост на военното министерство, за да го превърне в градски парк. Планираме изграждането на градинки, детски и спортни площадки и искаме да бъдем общината с най-много обществени зони с рекреативни и спортни съоръжения в България спрямо броя на населението.
- Каква е формулата за поддържането на добра събираемост на местните данъци и не са ли нивата им твърде високи?
- Всяка община се стреми да поддържа добра събираемост. Ние правим непрекъснати анализи и се стремим да изгладим пропуските, където ги има. Работим с хората и бизнеса, за да насърчаваме навременните плащания, защото постъпленията от местните данъци са основен източник на приходи за общинския бюджет.
По отношение на тежестта на данъчното облагане в Несебър то е по-леко от това в други морски общини.
- Налага ли се да теглите заеми, за какви цели, колко и при какви условия?
- Несебър е сред финансово стабилните общини в България. Това се постига чрез добре планирана бюджетна рамка, с балансирана приходно-разходна част и водещ принцип да не се разходва повече, отколкото се събира.
За момента общината няма големи заеми - плащаме стари задължения по програма "Флаг" и кредит, който изтеглихме миналата година за завършване на инфраструктурни проекти в Слънчев бряг–запад.
Задълженията на общината не представляват тежест за бюджета, защото са малък процент спрямо приходната част. Това показва и изследването на Института за пазарна икономика.
- Несебър винаги е минавал за богата община със солиден бюджет. Подлага ли се той на дискусия преди приемането му и какви основни забележки се правят по него?
- Отново подчертавам, че Несебър е финансово стабилна община. Принципът на прозрачността на бюджетния процес, който спазваме, дава възможност на всички граждани да се запознаят и да участват при формулирането на бюджетните приоритети и тяхното приемане и отчитане.
Това правило спазваме неизменно. Всеки гражданин или обществена организация могат да участват в обществените обсъждания на бюджета, които организираме преди неговото приемане. Жителите на всяко селище могат да се запознаят с приоритетите, които са заложени, да направят препоръки или предложения.
Приетата бюджетна рамка в пълното съдържание се публикува на страницата на общинския сайт. И всяка година правим публичен отчет на касовото изпълнение на бюджета.
При съставянето на най-важния годишен документ се водим от принципа на равнопоставеност на всички съставни селища и се стремим да разпределяме средствата справедливо, така че нито едно населено място да не изостава в развитието си.
- Как се управлява община, на чиято територия е един от 7-те културни обекта, включени в ЮНЕСКО? Отразява ли се това по някакъв начин на финансите?
- Несебър е една по-различна община с приоритети и задачи, които трябва да бъдат решени по нетрадиционни за другите общини методи.
На 45-ата сесия на ЮНЕСКО в Рияд през миналата година държавата се ангажира с изпълнението на редица препоръки относно съхранението на автентичната визия и атмосфера на Стария Несебър.
Общинското ръководство имаше за задача да представи актуализирания към изискванията на ЮНЕСКО План за интегрирано развитие на общината. Ние сме изпълнили това и другите изисквания, които ни се поставиха.
Важна задача, по която общината работи, е насърчаване и подпомагане на частните собственици на сгради със статут на паметници на културата за изработване на проект за реставрация.
За целта с решение на общинския съвет в града е одобрен нов Управителен съвет на Общинския фонд "Култура" и е изготвена програма за финансово подпомагане на проектирането.
Тук искам да коментирам един казус, който съм поставил и пред министъра на туризма. Поради слабости в законодателството ние не можем да реализираме добри приходи от музейна дейност, а поддръжката на паметниците на културата и на окръжаващата ги инфраструктура е изцяло за сметка на общинския бюджет.
Става въпрос за липсата на регламент за лицензиране на екскурзоводската дейност. Всички знаем как в съседни държави екскурзоводската професия се упражнява при определени условия и туроператорите не могат да прескачат музейните обекти и да не плащат такса на общините.
Пресен пример е Венеция, която наскоро наложи ограничителен режим. Несебър се посещава от 30 хил. туристи ежедневно през летните месеци и това се отразява върху състоянието на паметниците на културата.
Общината продължава да инвестира в проекти за реставрация и консервация на сгради с висока историческа и архитектурна стойност, между които са две от най-красивите средновековни църкви – "Пантократор" и "Арх. Михаил и Гавраил".
Очакваме държавата да подпомогне нашите усилия в опазване на културните паметници, които според статуса на Несебър са общочовешко наследство.
Визитка
- Николай Кирилов Димитров е роден на 11 май г.
- В периода 1998 – 2007 г. е общински съветник
- През 2007 г. е избран за кмет на община Несебър като независим кандидат. В момента е кмет за 5-и пореден мандат
- В работата се ръководи от принципите на управленска приемственост и последователност, работа в екип, индивидуален подход към всеки гражданин, целесъобразност в подбора и осъществяването на планове с широка социална значимост, мениджърски подход в реализацията на важни за местната икономика проекти