Колко ни е сигурен Шенген и какво ще се случи в първите 6 месеца
В междудържавните отношения с цивилизовани страни като Австрия има необходимата сигурност. Това означава, че Австрия няма да ни пречи да влезем в Шенген след подписаното споразумение между вътрешните министри на България, Румъния и Австрия с любезното съдействие на Унгария.
Допускането на България в сухопътния Шенген се отнася до промяна на условията в междудържавно споразумение. Нидерландският парламент може да разгледа този въпрос и да заеме позиция, задължителна за правителството. Нека да припомним, че
Нидерландия имаше възражения само
по отношение на България, и то основно поради проблемите с корупцията, която си е същата и е най-голямата в ЕС.
Позицията на Нидерландия беше променена формално поради това, че България била взела мерки срещу корупцията и за доказателство се посочи промяната в конституцията. Всъщност отстъпката на Нидерландия основно беше направена поради желанието
да се осигури подкрепа за избирането на нидерландския премиер Марк Рюте за генерален секретар на НАТО
Той вече е на поста и затова нямаме ефективен механизъм срещу Нидерландия. Промените в конституцията относно съдебната система бяха отменени от Конституционния съд. Нидерландия няма икономически интерес да осигурява коридор през България за безпрепятствен достъп на стоките от пристанище Пирея до ЕС, защото това би се отразило на доставките през пристанището на Ротердам. А това са все неща, които при желание на парламентарно представените партии в Нидерландия могат да се използват за промяна на позицията спрямо България.
Но Нидерландия е цивилизована държава. И предполагам, че ще надделее позицията, че след като вече има съгласие за пълното влизане на България в Шенген, това няма да се промени.
Естествено, има случайни фактори - например колко депутати ще са на екстремистки позиции в деня на обсъждането, дали България е провела съответните срещи с управляващите в Нидерландия и т.н.
На 12 декември министрите на вътрешните работи от ЕС вероятно ще направят предложение за пълно допускане на България и Румъния до Шенген при спазване на договорените с Австрия условия.
Какво означава това за ситуацията по границата с Гърция? Преминаване без проверка.
В 30-километровата гранична зона гранична полиция ще спира съмнителни превозни средства за проверка за незаконен превоз на имигранти.
За да не се забавя трафикът, е необходимо да се изградят
по-широки платна за леки и товарни автомобили на двата гранични пункта
При шенгенските граници между държавите пунктовете са премахнати. А временните проверки не са за всички автомобили, а само за подбрани, които се отбиват на самия път около границата. По тази причина инфраструктурата в сегашния ѝ вид не е необходима.
На границата с Румъния на самия пункт ще има гранична полиция, която ще спира за проверка само лични или товарни автомобили, за които има съмнения, че незаконно превозват мигранти.
Не би следвало коли да бъдат спирани поради други причини. За да не се задръства движението, е много важно да се създаде и организация и да се изградят места за паркиране на проверяваните автомобили. Ако това се направи, опашките по границата с Румъния ще изчезнат с изключение на моста при Русе - но само докато трае ремонтът.
Истинско безобразие е, че България и Румъния не можаха да се разберат
за строителството на поне още един мост при Русе или на друго подходящо място. Не може да има добра оценка за което и да е правителство, което търпи това жалко положение между две съседни държави в ЕС.
Резултатът от сухоземния Шенген не е само в над 1 милиард лв. за транспортните ни фирми и около 140 млн. лв. за бюджета. Над 6 млн. човекочаса са загубени на гръцката и румънската граница през първите 10 месеца на 2024 г., и то при преимуществено работещи леки автомобили. Което в парично изражение е над 400 млн. лв., без да броим
помрачените почивки
Винаги съм се удивлявал на висящите по границите групи от пушещи и говорещи си митничари и гранични полицаи. И едновременно с това как при опашка от 20-30 автомобила работи само едно гише за леки коли.
В последната неделя вечер на гръцката граница за влизане в България се чакаше над 1 час на едно гише. Дали не е време тези професии, в които се влиза с големи връзки, най после да си мръднат з... и да работят както трябва на нешенгенските ни граници.
Не е ли време и да се разширят на двустранна основа граничните пунктове с Турция, Сърбия и Македония, за да се спре безобразието товарни и леки коли да висят с часове и да се губи времето на милиони хора.
Опашка на граничния пункт “Калотина” на границата със Сърбия.
СНИМКА: УИКИПЕДИЯ