- 7-те предсрочни вота за народни представители струват на държавата 100 млн. лв. за частната фирма изпълнител
- Не усещането, а фактите определят легитимни ли са изборите. А подобна оценка от международната мисия, от Обществения съвет на ЦИК или данни за неспазване на закона липсват, казва министърът на
- електронното управление
- Министър Мундров, каква е оценката ви за изборите, чието касиране вече бе поискано? Бяха ли честни?
- От гледна точка на работата и ангажимента на Министерството на електронното управление при организацията и подготовката на машинния вот категорично мога да заявя, че процесът беше честен и изцяло публичен през цялото време. Надградихме мерките от предходните избори по отношение на сигурност и прозрачност. Министерството си свърши работата и тази оценка бе потвърдена както от мисията на ПАСЕ, така и от Обществения съвет към ЦИК. Най-високата оценка за работата на служебното правителство обаче ни бе дадена от гражданите - с покачването на избирателната активност. Като процентът на гражданите, предпочели машинния вот спрямо хартиения в сравнение с предходните избори, е с 10% по-висок.
В публичното пространство през последните дни зачестиха твърденията за нелегитимност на проведените избори. Но аз съм човек, който обича да се придържа към фактите, преди да прави подобни генерални изводи.
Легитимността на едни избори се обуславя от няколко фактора - спазване на законовите изисквания, прозрачност на процеса, оценка на международни наблюдатели, както и решенията на ЦИК. Парламентарните избори на 27 октомври се проведоха в съответствие с Изборния кодекс, бяха организирани в рамките на закона, всички действия на служебното правителство в тази посока бяха публични и прозрачни. Международните наблюдатели не са сигнализирали, че изборите са нечестни или недемократични. ЦИК също не е алармирала за сериозни нарушения, които да оспорват легитимността на вота. А ако в обществото има обективно или субективно усещане за нелегитимност на избора на народните представители, ключова роля за решаването на този спор ще има българският съд. Всяко нарушение или съмнение за такова подлежи на проверка по законоустановен начин.
Осигурихме допълнителния инструмент за провеждането на по-прозрачен изборен процес чрез видеонаблюдението. “Информационно обслужване” имаше ангажимента да обезпечи заснемането на още един от ключовите етапи в изборния ден - броенето на бюлетините, което се прави в секционните избирателни комисии. И тук искам да опровергая още един мит, който е предизвиквал множество спекулации във времето - кой брои бюлетините.
Според Изборния кодекс това е задължение изцяло на представителите на СИК. На тези избори над 80 000 членове на секционните комисии правиха преброяването, а близо 40 000 човека бяха застъпници, наблюдатели и представители на партии.
- Успяхте да удостоверите машините рано - на 11 октомври, но инсталирането на софтуера стана едва дни преди гласуването. Каква бе причината за това забавяне?
- Да, при провеждането на последните 2 предсрочни парламентарни вота структурирахме и надградихме процеса по удостоверяване на машините за гласуване, така че проверката бе извършено качествено и достатъчно рано. В предишни години, за съжаление, това ставаше в последния момент, МЕУ не е предоставяло държавни експерти, целият процес изобщо не е бил публичен и достъпен, както е в момента, така че медиите и обществото да бъдат запознати с всичко, което се инсталира на машините.
За първи път направихме проверка и на параметризиращия софтуер, който прави настройка на кандидатдепутатските листи във всяка машина за всеки отделен район.
Въпреки че 2 седмици преди изборите бяха удостоверени машините, необяснимо за мен бе защо инсталацията започва буквално в последния момент. Срещахме необяснима съпротива от фирмата-изпълнител и от управителя на склада за съхранение на машините в определени моменти.
Като съвършено неприемливо бих определил и отношението към 50-те държавни експерти, които стояха и чакаха с часове пред склада,
защото инсталацията на машините не бе започнала. Имахме писмено потвърждение, че тя ще започне в 8 ч сутринта във вторник на 22 октомври. Наложи се лично да отида до този частен склад няколко пъти, за да се уверя, че държавният контрол е осигурен. Въпреки целия отпор успяхме да проверим 3306 машини. Можеха да бъдат и повече, но проверките започнаха със закъснение. Но тук също имаше надграждане от страна на МЕУ - при предходните избори проверените машини бяха 664, а на по-предишните максималният брой проверки е бил не повече от 100.
- Защо нощното инсталиране на софтуера се оказа проблем?
- Това беше друг съществен проблем, с който се сблъскахме от страна на частния изпълнител. Получихме категоричен отказ да правим проверки на извадков принцип, както е записано в Изборния кодекс, с обяснението, че вече инсталираните машини не могат да бъдат свалени от рафтовете в склада. Принуден бях да се намеся като министър и
лично проверявах през нощта вече инсталираните машини,
за да мога да гарантирам пред обществото, че държавата си е свършила работата. Ако инсталираният софтуер не беше проверен от наша страна, каква щеше да е гаранцията, че не е манипулиран? Трябва да е много ясно, че целта на проверките е да бъде сигурно, че на машините е инсталиран доверено изграденият код на 11.10. от ЦИК.
На тези и на изборите през юни т.г. разминаване на инсталирания софтуер с удостоверения такъв не е констатирано. Това обаче не може да се каже за предходни избори, дори такива, при които гласуването бе само на машина, и са установени немалък брой машини с различен от сертифицирания софтуер. Учуден съм защо тази информация за разминаване или наличието на несертифициран софтуер върху машини, които са използвани за гласуване, не е представена пред обществото. Затова и настоявах проверяващият екип на извадков принцип да провери машини от всички избирателни региони, за да дадем максимална увереност на гражданите за техния вот.
- Защо е имало машини с несертифициран софтуер? Знаете ли дали са взети някакви мерки тогава?
- Единственото обяснение за мен е тотална липса на контрол. Не съм информиран да са били взети някакви мерки, но и не помня някой да е искал касиране на изборите тогава.
- Дали при съответните защити не е редно машините да започнат пак да вадят резултати, защото виждаме какво става с ръчното броене? И не е ли време да се направят изнесени преброителни центрове - пускаш бюлетина на устройството и гласът се отчита?
- Тези въпроси може да ги отправите към законодателната власт. Ако законодателят сметне за необходимо и бъдат предприети законови дейности в тази насока, съм сигурен, че изпълнителната власт ще се съобрази и ще изпълни буквата на закона.
- Министърът на иновациите Росен Карадимов се ядоса, че “най-свещеното нещо” (изборите) е поверено на две частни фирми, и заговори, че процесите, които те извършват, могат да се поемат от държавата. Няма ли това да срине още повече доверието в тях?
- Съгласете се, че не е нормално най-неприкосновеният процес за демокрацията, а именно изборите, да е поверен на две частни фирми. Убеден съм, че държавата има нужния капацитет да влезе във функциите си и да организира сама изборния процес. За съжаление, политическата нестабилност в България доведе до един постоянен цикъл от избори. Всички трябва да си дадем ясна сметка, че провеждането им излиза скъпо. За тези 4 години държавата e изплатила близо 100 милиона лева на фирмата изпълнител “Сиела-Норма”, като към тях трябва да се калкулира и сметката, която се плаща за наема на частния склад. Този значителен ресурс би могъл да бъде вложен в ключови сектори като здравеопазване, образование, инфраструктура, развитие.
В крайна сметка кой може да защити най-добре държавния интерес? За мен отговорът е държавата.
- Гласуването с машини се провали в 125 секции. Какъв е проблемът, който най-често изниква с устройствата?
- За да се осигури точна и безаварийна работа на всяко техническо устройство, е необходима профилактика, независимо дали то е гаранционно, или извънгаранционно. Преди произвеждането на изборите държавата препоръча
да бъде публикуван докладът от профилактиката
на машините. Но все още, ако има такъв, не е оповестен публично. Надявам се, че ЦИК ще изиска доклад за извършената профилактика от изпълнителя във връзка с изпълнението на договора за осигуряване на машинното гласуване за последните проведени избори и тогава ще имаме един по-добър поглед над всички технически въпроси, които излизат.
- Кои са най-големите предизвикателства, които министерството среща при модернизирането на административните услуги?
- За съжаление, Министерството на електронното управление
е повече ангажирано с правенето на избори, отколкото с основните си функции
Въпреки това в последните месеци съумяхме да завършим няколко започнати преди години процеси. Предизвикателствата са свързани с това, че често е провеждана “индивидуална” дигитализация, ако мога така да се изразя. Информационните системи трябва да си говорят една с друга за по-ефективно предоставяне на електронните услуги, базирани на данни, а не на документи. Паралелно с това е необходимо да бъде осигурено нужното ниво на киберзащита, защото най-голямото предизвикателство безспорно е киберсигурността. Надявам се по тази тема в началото на декември да имам възможността да обявя изключително голяма новина за държавата.
- Как стои България спрямо другите в ЕС в областта на електронното управление? Къде изоставаме и в кои се справяме добре?
- IT секторът в България е изключително развит, страната ни е сред лидерите в Европа. Това е благодарение на силната традиция в техническото образование, затова е много важно да продължим да инвестираме в подрастващото поколение.
Висока оценка страната ни получи с приемането на “Информационно обслужване” АД в EURITAS - Европейската асоциация на публичните IT доставчици. Дружеството е едва втората компания от Източна Европа след хърватската APIS IT, която влиза в престижната организация като технологичния Шенген.
Безспорно най-развитият сектор е електронното здравеопазване. Продължават надграждането и дигитализирането му, с увереност мога да кажа - доста успешно. Като пример бих посочил, че наскоро при мобилното приложение “еЗдраве” бяха въведени нотификации за предстоящите профилактични прегледи, ваксини, изследвания и скринингови програми. Така ползвателите ще получават навременна информация и ща полагат оптимална грижа за своето здраве.
В последните години изцяло се дигитализира процесът в правосъдната система.
Комуникацията със съдебната система може
да протича изцяло онлайн,
като бе създадено и специално приложение за мобилните устройства - eCase, което осигурява лесен, бърз и сигурен достъп до Единния портал за електронно правосъдие и съответно до цялото съдебно досие.
Всички дейности на Националната агенция за приходите са дигитализирани. Агенцията по вписванията също е изцяло дигитализирана. До края на годината предстои пускане на чисто нова система на агенцията по кадастър с изцяло дигитализирани услуги. Като значими бъдещи проекти бих желал да откроя започване на работа по напълно нов регистър ГРАО, който ще бъде изграден изцяло по централизиран начин, всичките му услуги ще бъдат онлайн, интегриран с всички ключови системи на държавата. Тук бих желал да дам един пример, за да стане по-ясно - интеграцията с Националната здравноинформационна система ще позволява автоматичния обмен на данни, свързани с раждането на дете и последния “епизод от живота” - смъртта. По този начин ще бъде автоматично генерирането на електронни записи и удостоверения на тези две събития от живота, няма да има необходимост те да се вадят на хартиен носител, да се чака на опашки, да се попълват формуляри и т.н.
Продължават развитието и надграждането на Средата за междурегистров обмен - RegiX, като тук освен добавянето на ключови регистри в последните месеци заедно с Националното сдружение на общините в Република България разработихме колективен достъп на всички общини - така електронизирането на обмена на данни между институциите доведе до по-ефективната работа на администрациите не само на централно, а и на местно ниво.
Порталът за електронни услуги и информация eGOV.bg става все по-използван от гражданите, като ежемесечно бележи ръст броят на новите потребители. Над 2 милиона пъти са успешно направените автентикации от граждани за целите на електронното управление чрез Системата за електронна автентикация. Близо 20 хиляди потребителя – физически лица, фирми, административни органи и лица, предоставящи обществени и публични функции, са регистрирани в Системата за електронно връчване. Както знаете, именно през тази система преди една година по моя инициатива бе интегрирана услуга за връчване на електронни фишове и наказателни постановления, издадени от органите на МВР. В портала на електронното управление гражданите имат възможност и да заплащат своите задължения чрез системата “еПлащане”. Направихме изключително удобно, бързо и лесно заплащането на местни данъци и такси, централизирано към всички общини в страната без допълнителни комисиони и такси. Системата предоставя и възможност за справка в реално време, както и с една трансакция да се заплатят едно или няколко задължения.
Внедрена беше и платформа за производство и издаване на разрешителни за работа за граждани на трети страни, т. нар. “Синя карта”. Тя оказва пряко въздействие върху най-големите икономически сектори и облекчава бизнеса.
Мога да обобщя, че се наблюдава положителен тренд и стремеж към дигитална трансформация на много сфери, което ми дава увереност, че в близко бъдеще България може да се позиционира в челните места в областта на електронното управление.