Възраждането на телевизионното риалити шоу Big Brother в праймтайма отразява както развитието, така и деградацията на съвременната тв индустрия. Продуцентите бързо се похвалиха с висок рейтинг на първия епизод, но след това цифрите започнаха да падат, което подчертава стремежа към моментен успех за сметка на дългосрочна стойност. Липсата на съдържание, смисъл и дълбочина е напълно компенсирана с експлоатацията на човешките емоции и стремежа към евтини зрелища.
Стереотипизиране и евтина постановка
В новия сезон на Big Brother няма нищо оригинално – шоуто разчита на изтъркани стереотипи и клишета, които захранват воайорските желания на публиката. В центъра на вниманието са момчета, които отчаяно се стремят да изглеждат като батки от 90-те – с татуировки и показно агресивно поведение, но образът, който се опитват да изградят, им убягва. Жените в къщата следват същата предвидима схема – напомпани устни, силен грим и изкуствени екстеншъни. За тях всичко се върти около външния вид и повърхностните интриги, които създават. Клишетата не спират дотук – присъствието на жена с наднормено тегло, която влиза в къщата увита в мрежа вместо дрехи, показва колко далеч продуцентите са готови да стигнат в търсене на шокиращ ефект. В същата линия попадат и недоказалата се актриса, която отчаяно търси своя пробив в театъра и киното, както и рап певицата, известна главно сред собственото си семейство, но амбицирана да достигне по-широка аудитория. В състава се включва и човек, завършил семинария, който със своята религиозна подготовка изглежда като несъвместим елемент в динамиката на къщата, макар това почти да не се отразява в разговорите. Наред с тях има и човек от ромски произход, чието присъствие изглежда по-скоро като стереотипна добавка, отколкото истински принос към разнообразието в шоуто.
Нито един разговор в къщата досега не е засегнал по-смислени теми като книги, кино или музика. Участниците, лишени от всякаква дълбочина, се занимават основно с тривиални въпроси като това какво ще ядат за вечеря или как ще се справят в поредната измислена мисия. Чалгата е постоянен фон в ежедневието им. Всичко това е допълнено от безсмислени ръкопляскания за всяко действие – независимо дали е след поредната куха сцена, или просто заради липсата на по-смислени занимания.
Символ на културен упадък
Този типаж на участниците и липсата на съдържание ясно говорят за културната деградация, която Big Brother символизира. Това, което някога можеше да бъде социален експеримент, днес е превърнато в механизъм за експлоатация на най-примитивните инстинкти – воайорство, драма и скандали. Участниците не само че не предлагат никаква добавена стойност на зрителите, но активно допринасят за затвърждаването на стереотипи и опростяването на културните норми. Манипулацията на емоции и поддържането на нискоинтелектуална среда са основен инструмент в ръцете на продуцентите. Участниците са използвани като пешки в схема, която цели да задържи вниманието на зрителите чрез създаване на конфликти и култивиране на културната плиткост.
Защо ни ги показват?
Един от участниците в “Биг Брадър” дори си е татуирал на ребрата името на предаването.
Участниците се занимават основно с това какво ще ядат за вечеря или как ще се справят в поредната измислена мисия.