Бойният командир Николай Калев и съпругата на загиналия през 2021 г. пилот Димитрина Попова анализират последните данни за трагичната катастрофа
До седмица завършва анализът на черната кутия, министър Атанас Запрянов ще иска оставки
Тези дни започнаха да се прокрадват данни за записите от черната кутия на фаталния полет, в който загинаха пилотите Петко Димитров и Венцислав Дункин. От Министерството на отбраната съобщиха, че те вече са предадени на прокуратурата.
От лаконичните обяснения на запознати, но анонимни източници става ясно, че височината е била пределно малка и скоростта не е била достатъчна за извеждане на самолета вертикално нагоре, за да се завърши осморката. Но къде са били останалите десетина души, които отговарят за конкретната задача и каква е тяхната отговорност? Защо никой не е реагирал навреме, за да не се стигне до фаталния сблъсък?
Очевидно нещо в анализа много е ядосало служебния министър Атанас Запрянов, защото на 6 октомври пред Нова тв той рязко смени тона.
„Загубихме двама опитни пилоти – заяви той. – Във въоръжените сили не приемам оправдания при загубен човешки живот. Искам комплексна оценка и разследване и който е допуснал грешка, да си понесе последствията. Възможно е освобождаване на командни длъжностни лица."
Според него в средата на октомври, или след около седмица, ще завърши анализът на черната кутия и на бюрото му ще стои подписаният доклад с изводи и констатации.
По този повод се обърнахме към двама души, които следят разследването от самото му начало, за да разкрият истинската картината зад кулисите на болезнената за нацията катастрофа.
Николай Калев: Височината не е проблем, но ниската скорост - да
Пилотите или не са разучили упражнението, или не са спазили изискванията, казва бойният командир
- Г-н Калев, данните от черната кутия са снети и са в прокуратурата, за по-голяма точност се очакват и тези от Чехия – изтъква се, че причината за инцидента е пределно ниската височина, от която екипът не е успял да излезе вертикално нагоре. Лансира се и идеята, че може би, катастрофирайки, пилотите са искали да предпазят присъстващите на авиошоуто.
- Много хора се изказват в тази посока, като наблягат на факта, че пилотите са летели на малка височина, преди да направят вертикален маньовър, за мен това не е грешка. В случая много по-важна е скоростта преди да тръгнат да правят фигурата, не толкова височината. Ако има нещо вярно в това, то ще означава, че те не са разучили упражнението в детайли или ако са го разучили - не са го спазили. Височината не може да е причина за тази катастрофа. По задание те трябва да знаят, че като форсират дори и на 100 м с газ, достигайки 700 км в час, могат да започнат вертикалния маньовър. Ако не достигнат, нямат право да тръгнат нагоре. Ако са стартирали с по-ниска скорост, примерно с 600 км в час, винаги могат да направят няколко маньовъра преди да засилят нагоре самолета и да очертаят първата част на фигурата. С други думи, искам да кажа, че височината не е проблем. Би могла да е проблем скоростта. И ако е така, това означава, че упражнението не е разучено в детайли, а тяхната натренираност не е била на необходимото ниво.
- Някои експерти като Димитър Недялков казват, че това спускане, продължило 7 секунди, е прекалено дълго.
- Вижда се, че 7 секунди летят с голям ъгъл на пикиране към земята, което не трябва да става, самолетът трябва да има постоянна ъглова скорост, когато се рисуват фигурите на тази хоризонтална осморка. Тръгва от малка височина, прави първата част на лупинга, спуска надолу и обръща на 180 градуса, като двата кръга трябва да са на еднаква височина над земята.
- Възможно ли е по този начин да са се жертвали, за да избегнат катастрофа в публиката, както казва авиоекспертът Димитър Недялков?
- Никой не може да каже дали са имали желание да избегнат удар край зрителите на авиошоуто, от видеоклипа се вижда, че са твърде далеч, затова аз се съмнявам в това. Те нямат хоризонтално изместване, правят го на полосата, далеч от публиката и това не може да се разчете от SARP-а, това може да се види само от ръководителя на полета. Затова аз се отнасям със съмнение към това допускане.
- Данните от черната кутия вече са в прокуратурата, сега се чакат и тези от Чехия. Прокрадва се информация, че височината е била пределно малка, скоростта ниска...
- Черната кутия трябваше да се разследва същия ден в България или на следващия ден, нека да я изпратят в Чехия след това, но за максимум седмица щяхме да знаем какво се е случило. По наше време, когато стане катастрофа, се формираше комисия, в деня на произшествието със самолет от София идва комисия от най-високо ниво от командването на ВВС да разследва летателната авария или катастрофа. Проверяват се всички документи, касаещи организацията и провеждането на полетите, изследват се останките от самолета, дешифрират се данните от черната кутия, вземат се показания от всички лица, имащи отношение към полетите – летателен, инженерно-технически състав, щурмани-насочвачи, ръководители на полети, ръководители на кацане. Вземат се данните от радарите. Прави се задълбочен анализ на всички показания и данни и в рамките на 2 - 3 дни същата седмица пред командния състав на ВВС се прави пълен разбор на катастрофата и се четат заповеди на министъра на отбраната, на командващия ВВС, ПВО и по-долните нива. Всеки си получава заслуженото, без жалост към длъжност или звание. За една седмица всичко минава, а тук още се бавят, като че ли се замитат следи под килима.
Между другото много се учудих, когато излезе информация, че вертолетът за медицински нужди лети без черна кутия. Причината била, че още не е сертифицирана. За мен това е престъпление, не може да няма черна кутия, тогава летателното средство се счита за неизправно и няма право да се вдига във въздуха, пилотът също може да откаже да се качи. Питам - ако стане нещо, кой ще носи отговорност? Не може с лека ръка да пращаме екипажи във въздуха и да рискуваме техния живот.
- Сега министър Запрянов говори за оставки и че от нещо е много ядосан във ВВС.
- Аз бях против да се искат оставки, включително на командващия ВВС Димитър Петров в първите дни. Това може да се прави, след като се направи анализ и данните се изпратят в прокуратурата, тоест когато е ясна вината на всекиго, тогава може да се иска отстраняването от длъжност.
Недялков е прав в едно – въпросът опира до нальота и ритмичността. Казват, че пилотите 20 пъти са правили упражнението, но това нищо не значи, аз, ако бях командир, две седмици преди това щях да ги тренирам на смени по няколко пъти. Как ще тръгнат да изпълняват един ден преди демонстрацията, знаят ли на каква височина, с каква скорост, с какъв маньовър да летят, знаят ли какво да правят, ако угасне двигателят – затова смятам, че причината трябва да се крие в някаква тяхна грешка. Височината, ъгълът, скоростта трябва да са съобразени и внимателно разучени. Освен това могат да нарушат порядъка, ако видят, че височината е пределно малка или скоростта им не е достатъчна – за това няма никакъв проблем.
- Влошено здравословно състояние може ли да е причина?
- Не, има втори пилот. Има случаи, макар и редки, когато пилотът е сам и получава инфаркт. От всичко известно дотук, моята хипотеза е недостатъчна натренираност. Заради това е допусната грешка в техниката на пилотирането. За мен това е най-вероятната причина, а другата е отказ на управлението на самолета и ако е така – това означава, че е закъсняла реакцията за катапултирането, което ще се разбере при разчитането на черната кутия.
- Какво мислите за думите на министър Запрянов, че няма запасни пилоти?
- Когато аз се пенсионирах и си подадох документите във военното окръжие, им казах, че ще се радвам да ме викат на сбор. Но никой от 1990 г. не се е обърнал към авиационните кадри да се явят на мобилизационен сбор. Преди 1990 г. това се правеше периодично, опресняване на знания, учехме ги на тактиката на противника, обличахме ги с военни дрехи, питам се, ако сега нещо стане, колко пилоти ще пратим – 10-ина, но пенсионираните до 65 години също могат да влязат в строя. Сърбия въвежда наборна служба за 75 дни, Хърватия за 2 месеца, защо да няма и тук, всеки да мине 2 - 3 месеца подготовка и да се възпита поколение от защитници на Отечеството.
Димитрина Попова: Всеки „инцидент" е умишлено убийство
Подписите на десетина души стоят под такава задача, как така са виновни само пилотите, пита съпругата на загиналия през 2021 г. Валентин Терзиев
- Г-жо Попова, черната кутия на разбилия се самолет L-39 е разчетена и в медиите се появиха откъслечни информации, че причината е във височината. Тъй като Вие следите случая от самото начало, как ще коментирате причините за болезнената за нацията катастрофа?
- На 13.09.2024 г. черната кутия е разчетена и като евентуална причина се поднася „полет на пределно ниска височина". Сега обаче възникват още повече въпроси. Може ли височината да бъде причина? Това не е причина, а предпоставка – сякаш самолет не може да изпълнява полет на 50 или 100 метра над земната повърхност. Затова основните въпроси са няколко: Кой определи височината за изпълнение на задачата, както и самата задача? Тя допустима ли е и изпълнима ли е предвид недостатъчния ресурс, който се предоставя от Министерството на отбраната, вследствие на което и опитът на пилотите ни е предимно на хартия? Как се допуска тази грешка, като не се спазват заповеди (команди) в тази строго регламентирана система, или по-скоро заповедите са били неправилни? Шокиращите факти, от които не успявам да изляза паметно вече повече от 3 години, са: след като за изпълнението на една задача отговарят ефективно с наблюдения, техника, мерки, отношение и най-вече задължение поне 5 - 6 души освен пилота, как е възможно такава грешка да бъде допусната от толкова лица и нито едно от тях, независимо от поста в задачата и ранга в системата, да не вземе адекватно отношение. Как след това единствен отговорен и виновен остава пилотът, след като той изпълнява същите задания, каквито и тези лица, но по стечение на задълженията - не на обстоятелствата, той се намира в самолета. Далече съм от твърдения, че у пилотите ни, наземния екипаж и ръководните кадри липсват качества и умения. Напротив, отлично знам, че въпреки абсолютната неосигуреност те се справят успешно и с нищо не отстъпват на останалите сили в Алианса, а и те постоянно го показват. Но очевидно нещо не е както трябва както в системата на ВВС, така и в самото Министерство на отбраната като цяло, и то идва по-скоро от високите нива, а не от изпълнителните.
- Както и Вие, не всички приемат, че височината е причина.
- Затова питам - под предварително зададената височина ли е бил майор Петко Димитров? Ако не, ясно е защо никой в контролния пункт (КП) не е взел отношение, но кой определи тази височина и каква отговорност ще поеме или ще му се наложи? Ако е така, кои (това не е само един човек) не си свършиха работата в КП, за да бъде спряно изпълнението на задачата от това фатално продължение? Тези проблеми не са от вчера във ВВС и МО, продължават над десетилетие, но постоянното им пренебрегване вече води не до една жертва – факт, с който също се отнасят небрежно, включително и с „любезното" съдействие на прокуратурата и с изводите „случва се". Както виждаме, водят до жертва след жертва. Какво точно не разбра ръководството на ВВС от начина си на работа, което доведе до „инцидента" на 09.06.2021 г.? Може би останаха много доволни от свършената работа и поздравленията от НАТО и продължиха смело напред. Истинските причини и предпоставки не са в полета на 13.09.2024 г. и е крайно време, след като ръководството на ВВС и МО нямат умения или по-скоро желание да наложат корекции (очевидно поуките не са достатъчни), да има по-строга външна намеса от съответните органи в лицето на съдебната власт (а дали те имат, е друг въпрос) и още по-строга намеса от цялото общество. Нисък ресурс имаше и преди 10 години, и преди 15 години, дори беше по-нисък от настоящия, но толкова жертви не е имало.
- Тоест случаят не може да бъде причислен в графата „пилотска грешка"?
- За конкретния полет на летище „Граф Игнатиево" е ясно едно – пилотът не е нито виновен, нито отговорен за случилото се, ако не е получил правилните команди от КП - дори да е сгрешил. Дори да е решил да се прави на „Маверик", предвид че задачата беше с цел „атракция" и е нарушил зададените предварителни инструкции, там в КП има ръководител полети и още сигурно поне 5 персонажа със задължения, които е следвало да ги изпълнят. Да престанем да прехвърляме на пилотите отговорността на 10 души с подписи над задачата по различни постове със строги задължения и още 110 човека в щаба и МО, като си измиваме ръцете с отговор „колективната отговорност води до безотговорност" – цитирам ген. Русев. Ако ген. Русев не разбира смисъла на словосъчетанието „колективна отговорност", аз бих му го разяснила. Смисълът е, че освен личната отговорност, която всеки носи за конкретните си задължения и изпълнението им при работа в екип, отговорността се прехвърля на ръководителя на екипа, в случай че задачата не е изпълнена и отговорността не може да бъде определена строго индивидуално. И цитатът не е, за да накърня интересите на ген. Русев персонално, както някои биха възприели, а защото той е настоящият командир на 3-та авиационна база и има вменени такива отговорности. Същото се отнася и за ген. Банков – командир на 12-а авиационна база. А техните неизпълнени задължения се прехвърлят към ген. Петров – командир на ВВС. Надявам се, става ясно и на ген. Русев, и на ген. Банков, и на ген. Петров, и на адм. Ефтим Ефтимов, и на всичките, мисля, вече седем министри на отбраната за 3 години, както и на ген. Румен Радев, като най-висш главнокомандващ на Българската армия, а и на цялото общество защо търся тяхната отговорност. Ако лицата бяха други, същото щеше да се отнася и за тях. Очевидно никой не само че не желае да поеме отговорност за поста, който заема, но дори няма и намерение да подобри работата в насока жертвите да спрат. „Инцидент" е когато се случва един път в някакъв разумен доста дълъг период и по непредвидени обстоятелства. Когато се случва всяка година и при напълно предвидими обстоятелства, това „инцидент" ли е? Това е причината да определям всеки „инцидент" като „умишлено убийство" – доста плашещо, но не виждам защо трябва да бягаме от наименованията на фактите и обстоятелствата, част от които остават скрити за обществото. И ако инцидентът на 09.06.2021 г. е от немарливост, предвид учението, въпреки че не е точно така, то този на 13.09.2024 г. е напълно планиран с цел показност. Надявам се забелязвате кога точно се случват трагичните инциденти – когато има наблюдение от съюзниците – учение, публична демонстрация и т.н. Иначе инцидентите във ВВС не са рядкост, което е нормално. А дали са в нормите, не е ясно кой и как точно проверява. Не свършват и трагично, което предполага, че се работи по различен начин, когато е рутинно ежедневно изпълнение на задачите и когато е под „наблюдение от НАТО". Защо? Което води и до обръщението ми: „Господа генерали и господа министри – не убийствено малкото средства, които осигурявате, а начинът ви на работа и целите ви, предвид тези средства, които са по-скоро лични, отколкото обществени, жертва един по един и пилотите ни, и самолетите ни". Ще спрат ли „инцидентите" и кога точно?