- Няма малка и голяма политика, както няма малки и големи хора, казва кметът на града
- След водния цикъл с 50 млн. лв. от защитени проекти продължаваме ремонтите на улици и квартали
- Помощ от държавата очакваме и за разширението на икономическата зона "Загоре" и повече пари за капиталови разходи в Университетската болница
- Г-н Тодоров, напоследък покрай предстоящите избори се заговори, че голямата политика се прави в София. Има ли голяма и малка политика?
- Няма - всяка политика, без значение на мястото и мащаба, е важна за хората. Затова политикът никога не бива да се самозабравя, трябва да знае, че няма малки и големи проблеми.
Както няма малки и големи хора. Най-важното в политиката е това човек да си го спомня винаги. И да приеме, че не може всички да го харесват и да са на неговото мнение, както всъщност е и в живота.
- Може би в политиката няма и малка и голяма отговорност?
- Винаги отговорността в политиката е голяма. Става дума за живота на хората. В приемните дни като кмет непрекъснато идват граждани с различни проблеми, например - теч от апартамента над човека, който идва.
За него това е голям проблем. Трябва да се обръща винаги внимание на всеки проблем, винаги да си готов да откликнеш. Трябва да влезеш от другата страна в проблема на хората и да си достатъчно чувствителен.
За съжаление, голяма част от политиците ни днес са изстинали,
безчувствени. Да, това, от една страна, вероятно им дава някакъв по-трезв поглед, но човек без чувство в политиката няма как да бъде успешен.
За себе си ще кажа, че моето призвание е да работя и да правя нещо креативно за общината си. Но за мен като кмет е изключително важно да може държавата да бъде партньор на общината и конкретно за Стара Загора - да изпълним няколко проекта, които чакат от години.
Защото 4 години вече гледаме безвремие, а държавата трябва да се грижи за гражданите си...
Първият от тях е подходът към магистрала "Тракия".
Това е държавен път - той трябва да стане с 4 ленти и с 4 кръгови движения: едно на летището, едно на село Загоре, едно на село Маджерито и едно на птицекомбината. Второто е ремонт на пътя между Стара и Нова Загора, който в старозагорската си част сега е в ужасно състояние.
Надявам се и занапред програмата за финансирането на общините да продължи да действа - по нея тази година община Стара Загора получава 50 млн. лв. и с тях ремонтираме основни улици и цели квартали.
С пари от тази програма занапред ще можем да решим проблемите на четвъртокласната пътна мрежа между селата, която е общинска. Очакваме от държавата да прехвърли бившето летище на Стара Загора към индустриалната зона "Загоре", за да бъде тя разширена, както и да има повече пари за капиталови разходи в държавните болници.
Друго важно за мен е през този мандат да започне и строителството на новата ни спортна зала.
- Като заговорихме за политика - има ли чуваемост между политиците? От години поставяте въпроса, че законодателно трябва да се реши въпросът за общинската полиция и нищо не се случва?
- Няма решение, може би защото няма достатъчно ясен дебат в Народното събрание по много актуални теми. От години насам то се е превърнало в арена на непрекъснати боричкания, на надприказване по опорни точки и как да поставиш противника си в по-слаба позиция, а не толкова в място за решаване на проблемите на хората.
Това е изключително неприятно и жалко, защото парламентът по този начин не е работещ орган. Много малко са необходимите закони, които се случват.
А общинска полиция, която да бъде към кметовете, трябва да бъде създадена
Това е така, защото в момента кметовете имат задължения по закон - например да контролират незаконните сметища, дори и това кой си разхожда кучето без намордник, кой замърсява, кой нарушава обществения ред, но за да може кметът да упражнява тези свои пълномощия, трябва да има и инструмент, с който да наказва.
В момента нито един общински служител дори няма правото по закон да поиска личната карта на съответния нарушител. Затова искаме да има специфично звено, което да се нарича общинска полиция, да бъде назначено на щат към кмета и той да може да го управлява, да му поставя задачи и да си изпълнява функциите по наредбите на общината.
В момента ползваме полицаи, взети под наем от МВР. Ето пример защо това не е функциониращо. Ако правителството и кметът са от различна партия, правителството може да прави спънки на кмета, като оставя непопълнен щата на общинската полиция.
Имало е такива случаи, в които ние сме имали 7-8 души общински полицаи от 16 по щат. Иначе обявяват конкурси, не назначават хора и така този щат стои непопълнен. Ако реши държавата да ти пречи, винаги може. А в момента
един общински полицай под наем ни струва над
4000 лева на месец
Плащаме огромни суми, а може с много по-малко средства да се назначат общински полицаи към общината. Така ще назначим двойно повече хора, ще контролираме по-добре и ще можем реално да си влезем във функциите такива, каквито са.
Но отдавна, вече може би 20 г., е спрял процесът на децентрализация в държавата. Темата за общинската полиция е част от този въпрос. Децентрализацията осигурява повече пряка демокрация, властта е по-близо до хората, а те могат да контролират по-успешно решенията на властимащите.
- Като пример за необходимост от децентрализация бе посочен дебатът около бъдещата такса "Смет". Новата методика за нея бе отложена с 1 г., но дали след 12 месеца нещата ще са по-различни? Община Стара Загора има ли позиция по въпроса?
- Още преди време, когато приеха общините да плащат отчисления за отпадъците, казах, че такса "Смет" ще нараства непрекъснато в годините. Защо?
Защото колкото повече се организира екологично съобразно събирането на отпадъци, колкото повече се подобрява тази услуга, правят се депа и т.н., толкова разходите за нея нарастват. Това е от една страна. От друга - моделът, по който досега се събираше такса "Смет", беше на база на данъчната оценка на съответния имот и много хора считат, че това не е справедливо.
Какво се получаваше до момента? На базата на високите данъчни оценки хората плащаха по-висока такса. Т.е. в момента по-богатите, които имат по-сериозни имоти с по-висока данъчна оценка, поемат голяма част от таксата.
Проблемът е, че когато тя се направи на жител на принципа "Замърсителят плаща", каквито идеи има, тези по-богати ще започнат да плащат по-малко, защото те се изравняват с всички останали на база на този принцип. По този начин тежестта ще падне върху по-бедните и това е притеснителното в случая.
Да, това е справедливо, но много от кметовете се притесняват от тази реакция, че
ще се повиши таксата на тези, които нямат толкова финансови възможности
Това е проблемът в резюме и затова общините няма как да решат този въпрос самостоятелно. Защото не може да се определя и плаща и на количество боклук - знаете, че в един голям блок няма как да разберете кой точно колко изхвърля.
Ще трябва да се намери модел, който да бъде среден във всичко това, което се предлага, да бъде успешно приложен и да не донесе големи сътресения.
Има варианти, но зависи как парламентът ще подходи в случая - дали ще се направят различни законови постановки, в които да може да се балансира.
Очакваме догодина решението, а ние имаме съответните предложения как може да се случи всичко това. Сдружението на общините има правото да инициира съответните законови промени. Защото отлагането е облекчение, но не е генерално решение.
- В Стара Загора завърши водният цикъл, който донесе много неудобства на хората, но продължават да се разкопават улици, да се променя схемата за движение на коли и на градския транспорт...
- Ремонтите ще продължат, защото това сме обещали на хората.
Градът ще става все по-хубав. Виждате ефекта след водния цикъл - улица "Гурко", "Патриарх Евтимий", "Августа Траяна" са прекрасни, "Васил Левски" е готова от край до край, както и още малки улички. В момента какво се прави?
На изток от "Патриарх Евтимий" по "Цар Симеон Велики" заради тежките автобуси платното на улицата бе в пукнатини. Второ, там непрекъснато има аварии, защото водопроводът е стар. Участъкът не беше засегнат от водния цикъл. ВиК смениха водопровода, сега ще преасфалтираме и ще поставим
мрежа - полимер, която да обира вибрациите от автобусите, и много по-здрав асфалт
Работи се по "Хрищян войвода" - главната улица в кв. "Зора". По "Княз Борис" в центъра се работи - от "Отец Паисий" до парк "Пети октомври" - ще стане, както е улицата от източната страна на парка, паветата се запазват.
Отделно кв. "Казански" ще бъде обновен - улици, тротоари, детски площадки, междублокови пространства. Ремонтира се цялостно и кв. "Трите чучура-юг".
Да не говорим колко училища и детски градини се работят, заедно с ремонта на сградата на Драматичния театър "Гео Милев".
- Този ремонт се позабави?
- Да, защото има конструктивни проблеми по сградата, които трябва да бъдат решени. Започваме парковете "Пети октомври" и "Ал. Стамболийски" (Алана), които ще бъдат основно ремонтирани.
Шадраванът ще бъде обновен, ще има капково напояване - и двете градини са паметници на културата и заслужават да бъдат запазени. Общината непрекъснато подобрява живота на хората, а без ремонти няма как да се случи. И в най-големите европейски градове непрекъснато се правят ремонти - било на канализации, било на площади и улици.
За съжаление, при нас майсторите вече не са толкова много и се налага понякога да си повтарят работата, но гарантирам, че общината упражнява стриктен контрол.
- За да бъде животът по-добър, трябва да се решават и икономическите проблеми?
- Имаме план, който следваме стриктно. С министър Росен Карадимов подписахме договора за индустриална зона "Еленино", която е продължение на зона "Загоре". Ще правим инфраструктура - вече имаме един стратегически инвеститор, чуждестранен, който произвежда соларни панели.
Мисля, че инвестицията ще бъде за над 400 млн. лева. Имаме още две запитвания, така ще всички терени там ще бъдат продадени, това е площ от над 600 декара. Там предвиждаме
да бъдат създадени над 2 хил. нови работни места
"Загоре" в първия етап вече е запълнена, там се строи и новата болница "Сърце и мозък", в която ще има хиляда работни места. Смятам, че Стара Загора върви в правилната посока и се развива.
Изграждаме и инфраструктура в кв. "Голеш" на изток, който също е индустриален квартал, и АТЗ, където зоната е частна, но това ще подпомогне инвестициите и там, и в старата промишлена зона, южно от града.
Стара Загора има много активна позиция и помага по проблема на ТЕЦ "Марица-изток 2" и мини "Марица изток", където се стремим да запазим работните места.
Знаете за решението да се отпуснат пари на мините, знаете за отлагането на либерализацията на пазара на електричество, за да може тецът да работи спокойно. Парламентът трябва да вземе решение и да направи специален модел, по който хората, засегнати от "Зелената сделка", да могат да получат обезщетение с т.нар. ранно пенсиониране.
Идеята е по предложение на работодателя да бъдат предварително освобождавани хора, които да получават обезщетения, докато дойде моментът за пенсионирането им. И това време да им се зачита за трудов стаж. Този модел в Германия работи.
Преходът трябва да бъде плавен и ние следва да си го извоюваме. Не като политиката на последния редовен кабинет за скоростното затваряне на комплекса, което беше изключително погрешно, вредно и необмислено.
- Така и не бяха преработени териториалните планове за справедлив преход на въглищните райони в Стара Загора, Перник и Кюстендил, които правителството изпрати спешно в Брюксел миналата година. А имаше и протести.
- Мисля, че първо, тези "горе" не разбират проблема, защото ги е страх да се срещнат с хората и да дискутират. Второ - липсва заинтересованост да се направи нещо читаво като преход, защото гледат да претупат нещо и да отговорим на очакванията на Брюксел.
Никакви преговори. А в един преговорен процес винаги има две страни и някъсе по средата се постига съгласие.
Имаше и протести. Защо се стигна до тях? Направихме няколко срещи с тогавашния министър на енергетиката за "Марица изток" тук, в залата на общинския съвет. Никаква чуваемост. Идват, изслушват хората, прибират се в София и си правят, което са решили предварително.
Така не става. Всичко трябва да се решава в диалог, не може да се крие от хората това, което ще се случва. Ние настояваме проблемът да се реши справедливо за хората от комплекса.
Затова и в Стара Загора трябва да създадем мощна икономика - много работни места, добри заплати, за да могат хората да остават тук и да намират развитие. Оптимист съм, че това ще се случи.