Всички сме в ступор - това е удар срещу целия културен сектор, проверяваме още 7 института
Още акценти от интервюто:
- Започвам проверка с кого Левон Манукян се е срещал от министерството
- От една страна, стои подписът на директора, но от друга, се е подписвал всеки един. Това е целенасочено, а не е случайно
- Не знам страна, в която директор на културна институция с публично финансиране да има толкова правомощия
- Има реална опасност да изгубим киноцентъра
в Бояна - догодина изтича 20-годишният срок, в който не може да сменя дейността си.
Но дали не е възможно държавата да го откупи обратно? Според мен това е най-доброто
- Г-н министър, възможно ли е високопоставено лице от Министерството на културата да е помагало в схемата за източване на голяма сума пари в Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград?
- До момента нямаме такава информация. Пуснал съм пълно разследване и се опитвам да разбера какво се случва, което означава, че проверяваме и в министерството. За мен версиите са две: едната е, че такова лице съществува, а другата - че някой се опитва да се измъкне. Прочетох написаното в сайта на “24 часа”, може да е защитна теза на Левон Манукян, но на базата на тези думи прокуратурата не може да повдигне обвинения. Започвам проверка с кого Манукян се е срещал от министерството. Това не означава, че хората са виновни, а за да направя справка за себе си. Това са хора, с които работя, и то всеки ден.
- Според версиите един от обвиняемите - Атанас Георгиев, е давал парите на трети човек, за когото обаче самият той твърди, че не познава. Възможно ли е този трети човек да е от Министерството на културата?
- Мисля, че ако човек притежава средства да живее добре, без значение дали са изкарани по честен, или нечестен начин, това се вижда по поведението, облеклото, автомобилите му. Не съм забелязал някой в министерството да е демонстрирал висок стандарт на живот. Не мога да си представя, че тези пари са отивали към човек от министерството. Случвало ми се е неведнъж да имам грешна преценка за хората. Не ми е едно от качествата да преценявам правилно, винаги търся нещо добро, но искрено се надявам, че в Министерството на културата, което е едно от най-страдащите през последните години, няма замесен човек.
- Какво се случва в момента в театъра?
- Целият сектор е в ступор от това, което се случва. Ние сме виждали и друг път нарушения, работим за отстраняването на пролуки в закона, които разрешават определени видове нарушения. Но това, което се случва през последната седмица, е кардинално ново. Източване на системата през работните заплати, и то при положение, че работодатели, синдикати и министерство работят заедно с политиците и парламента през последните години за вдигане на заплатите в сектора, това за мен е перверзно.
Първият ми въпрос беше как така никой в министерството не е забелязал, че има искане на такива суми от банката. Но получих справка от финансовата дирекция, която показва, че сумите са разделени на дребни суми, които са били пускани в рамките на различни дни. Има десетки суми от всеки институт всекидневно, а и не е един-единствен човек, който одобрява в министерството. Не искам да ги хваля, но е било направено интелигентно, така че не може да се забележи на пръв поглед.
- Кой пуска заявка за тези суми?
- Те идват от всеки институт. В министерството дежурят 5-има човека, които имат правото да одобряват системата за електронни бюджетни разплащания (СЕБРА).
- A от института директорът или счетоводител изпраща заявките?
- Директорът и главният счетоводител. Случва се само с подписа на двамата.
- Може ли Левон Манукян да бъде оправдан?
- Дори и да се опитаме да го оправдаем, няма как той да е назначил 40 или 60 човека, без да е разбрал. Аз още се опитвам да разбера какво се случва. Трудно ми е, признавам си, защото хората на изкуството сме вълци единаци - всеки работи за себе си. В България не умеем да работим заедно, но все си мисля, че няма как някой от сферата на изкуството да има такава мисъл, че заради това да пострада целият сектор. Тук не става дума за имиджовите щети на Разградския театър, това е удар срещу целия културен сектор на България.
- Съвсем необичайно ли е да се назначават толкова много хора наведнъж в театъра?
- Тази информация не е минала през нас, ние не сме разбрали за тези назначения. Разбрахме от комюникето на Пловдив. Дори и да бяхме разбрали, много е вероятно да бяхме решили, че става дума за коригиране на оркестъра в Разград. Предишното ръководство беше престъпило към бавно унищожаване на оркестъра. Оркестърът на Разградската филхармония, който е част от театъра, беше от 19 души. Нормално е да бъде между 60-80 човека. Левон Манукян е диригент, затова можехме да достигнем до мисълта, че е назначил музиканти в оркестъра, за да го възстанови. Но това не е ситуацията.
В закона има една малка подробност, на която аз в качеството си на директор винаги съм ѝ се радвал, но в качеството на министър - винаги съм протестирал, а именно - огромни правомощия на директорите на културни институти. Не познавам страна в света, в която директор на културна институция с публично финансиране има толкова правомощия. Цитирам Закона за закрила и развитието на културата, чл. 23 Б, според който директорът на културния институт може да се разпорежда самостоятелно със средствата на института, да извършва компенсирани промени на утвърдените му с бюджета приходи и разходи, да определя числеността на персонала и възнагражденията на служителите. Това са огромни правомощия, от които той (Левон Манукян - б.а.) се е възползвал в тази ситуация, само че за да наруши закона.
- Това значи, че директорът може да назначава когото поиска и да му осигури каквато заплата иска?
- Точно така, обаче има малки подробности. Той може да назначи когото поиска, но този човек трябва да ходи на работа. Тук става дума за фиктивни назначения. Може да определя каквито си пожелае заплати, но те трябва да се връзват с определения бюджет. Сумата, която е изтеглена на дребни порции през септември, е равна на сумата, която е била изтеглена през останалата част от годината. Точно по този начин разбрахме, че нещо не е наред.
- Възможно ли е да се промени законът за правомощията на директорите?
- Разбира се, но въпросът е докъде ще се стигне. Защото не би трябвало от едната крайност да стигаме до другата. Проблемите в закона са не само в този член, има оставени свободни пространства и в другите текстове. Би следвало да се възползваме от тази ситуация, за да ги коригираме, за да не се случват подобни неща в бъдеще.
- Какви проверки се извършват в момента?
- Поискахме от финансовата дирекция списък на всички културни институти, които 100% са надвишили разходите, определени им за годината. Девет са и ще извършим проверка във всеки един. Това обаче не значи, че са извършени нарушения на всяка цена. В Закона пише, че при достатъчно приходи бюджетът може да расте на годишна база до 120%. От друга страна обаче, тези 100% към края на септември означават недобра финансова дисциплина. Това е възможно да се случи поради лошо планиране, неправомерно увеличение на заплатите, което би било разбираемо, защото като цяло са ниски в сектора. Това е нарушение, но не е престъпление. Но е възможно да се е случило и като в разградския театър, където обаче е престъпление. Причината всичко това да бъде възможно е, че формата на делегиран бюджет, която се използва в България, дава възможност за вариране на бюджета в рамките на текущата година. Той може да расте или да пада. Аз винаги съм го посочвал като една от слабостите на закона, защото дава несигурност и на директорите, и на служителите, и на самото министерство. Смятам да се възползваме от тази драма, за да поискаме преразглеждане на цялата философия на финансиране на сектора. Редно е да се пристъпи към по-предвидима форма, която да дава възможност нарушенията да бъдат откривани на момента. Това, което се е извършило в Разград, е през втората половина на септември, ние сме го хванали преди изтичането на месеца. Отчитането обаче се извършва на тримесечие и ако някой от схемата беше достатъчно хитър да го направи в началото на юли, щяхме да го разберем с три месеца закъснение.
- Замесените в тази схема са имали смелостта да откраднат толкова много пари, може ли назад във времето да са направили същото престъпление, но с по-малки суми?
- Да, възможно е, но ние проверихме месечните бюджети, колко са цялостните разходи и не е имало такива разходи.
- Фиктивните лица сключвали ли са трудови договори?
- Аз отговарям на този въпрос с да, но информацията е от съда, не от мен. Разпоредил съм проверка, инспекторатът тепърва проверява какво се е случило в Разград. Разпоредили сме проверка и в театъра в Смолян, за който също имаме подобна информация. (По-късно министерството обяви, че схемата е същата, а сумата е идентична- б.а.). Наред са още 7 културни института.
- Хората, които са се съгласили да си дадат документите, какво са получавали в замяна?
- Не мога да си представя. Ако са двама-трима, може да говорим за случаен принцип. Но при толкова голяма група, това е организирано. Точно за това не може да говорим за нарушение, думата е много по-тежка. Тези хора какво са очаквали, за да го направят?! Освен да подозирам, че са съучастници. От една страна, стои подписът на директора, но от друга, се е подписвал всеки един. Това са целенасочени действия, а не е случайно.
Съжалявам много, че в културния сектор се случва такова разтърсващо събитие.
- Левон Манукян е много талантлив диригент с концерти по цял свят, може ли да си представите, че е способен на такава голяма измама?
- Направил съм си извод през годините и мисля, че имам достатъчно богат опит в културния сектор. Има три човешки качества - талант, дисциплина и морал. За огромно съжаление, не е задължително те да се комбинират.
- Откога Левон Манукян е директор?
- От три месеца. Интересното е, че разградският театър имаше проблеми с предишния директор. Освободихме я, назначихме него временно до обявяването на конкурс.
- Какви бяха проблемите при предишното ръководство?
- Целенасочено унищожаване на симфоничния оркестър.
- А Манукян как беше избран за временно изпълняващ длъжността?
- Беше предложен от местната общественост в Разград. Той е работил преди в града като главен диригент на оркестъра, хората си го познават и затова го предложиха. Целенасочено не обявихме веднага конкурса, защото, предложен от тях, той щеше да го спечели. Но ние искахме да проверим за няколко месеца дали въобще се справя с длъжността. Ето, видяхме...
- Какво следва сега за Манукян?
- Следва да се запознае със законите.
- Как ще се отрази тази ситуация на културния сектор?
- Надявам се този срив да бъде основата на преосмислянето на съществуването на българската култура и да спрем да се държим с нея като с лош бизнес, а да я погледнем по друг начин. Да променим законодателството по такъв начин, че културата да влезе в истинската си роля. Тогава всичко това няма да бъде възможно.
- Догодина изтича 20-годишният срок, според който киноцентърът в “Бояна” не можеше да сменя дейността си. Какво следва?
- Теоретично би могло да бъде сменена дейността. Но дали не е възможно държавата да го откупи обратно? Според мен това е най-доброто.
- Колко е възможно това?
- Зависи от финансите на държавата, ако този срив с Плана за възстановяване и устойчивост се случи, както се говори през последните дни, няма да бъде направен такъв ход. Тогава има реална опасност да изгубим киноцентъра. Иска ми се да вярвам, че няма да се стигне дотам. Но той е в частни ръце и се надявам те да имат интерес да продължат да го развиват.
CV
- Роден е на 8 април 1974 г. в Пловдив.
- От сезон 2004 – 2005 г. е гост-диригент на Софийската филхармония
- От 2005 г. е директор на Оперно-филхармоничното дружество в Русе
- От 2017 г. е директор на Софийската филхармония
- През 2023 г. е служебен министър на културата във второто правителството на Гълъб Донев, а през 2024 година – в правителството на Димитър Главчев