Кабинетът "Драги" завърши с негови сълзи. Преди него Монти - с неуспешен опит да си направи партия. И двата примера са лоши. А в България нямаме чакащи равно отдалечени кандидати за премиер, с малки изключения, но на тях защо им е да се хващат на такава непосилна задача, смята бившият вицепремиер и финансов министър
Още акценти:
Между ДПС на Пеевски и АПС на Доган вече има явна разделителна линия: бившата държавна сигурност, съответно не може да има коалиция между тях. Категоричен съм, че участието на бивши ДС функционери в избори трябва да се забрани със закон
ПП вървят по собствена логика, която диктува да прекарат известно време в опозиция. Там има способни политици, вече с опит, и те ще следват своя път. Той не минава през коалиция след тези избори
България е съюзник на САЩ в две направления: изчистване на енергетиката от руски зависимости и сътрудничество с Украйна. Извън тези две теми сигналите са както с всички други държави от ЕС
Защо упорито твърдите, че и след тези избори няма да имаме редовно правителство, г-н Дянков? Защо тогава ги правим?
- Политиката в България изненадва и добре запознатите с нея - примери напоследък са влизането на партия „Величие" в настоящия парламент и излизането на господин Доган и неговите приближени от ДПС. Така че по-скоро се уповавам на проста аритметика отколкото на гадателски способности.
Няма да се състави редовно правителство след изборите през октомври, защото са невъзможни смислени коалиции. Да приемем, че една печеливша коалиция ще си постави няколко цели. Влизане в Шенген и Еврозоната е очевидна цел, взимане на европейски средства по ПВУ е втора такава, продължаващо сътрудничество с Украйна във всички области е трета. Има разбира се и други остри нужди в обществото - например завършване на магистрала "Хемус" и други големи инфраструктурни обекти. Но да не усложняваме аритметиката.
В сегашния парламент за тези цели се борят основно ГЕРБ, ПП-ДБ и ДПС. Тези три партии биха могли да направят коалиция. Но по обясними причини ПП не иска да влезе в коалиция с ДПС. Не иска да се коалира и с ГЕРБ, докато водач е Борисов. Това няма да се промени след изборите. А пък Борисов е прав да казва, че е първа политическа сила и най-опитния ни политик. Няма причина да отстъпва. Тоест, най-явната коалиция не работи.
Кои са не толкова явните и защо и те няма да се състоят?
- Като вариант може да се помисли за ГЕРБ, ПП и БСП, в което също има нова динамика. Но тогава отпада целта еврозона, поне в краткосрочен план, и сътрудничеството с Украйна става по -трудно. Макар че в БСП има добри политици, например Драго Стойнев, които биха могли да маневрират в това целево пространство, едва ли ще стане толкова бързо. Следователно вариант две отпада. Вариант три е ГЕРБ, БСП, ДПС и ИТН. Тогава със сигурност отпада целта еврозона, но пък се засилва възможността за развитие на сътрудничеството с Украйна спрямо вариант две. Но преговори между четири партии са още по-трудни и в крайна сметка всеки ще е внимателен да не си навлече негативи. В крайна сметка и този вариант отпада. Други варианти няма. Нови партии и да влязат в парламента, а това е вероятно, ще са по-скоро срещу основните цели.
- Кои нови партии имат реални шансове да влязат ?
- Шансове имат партии в пространството заето сега от "Възраждане" и "Величие". Например МЕЧ. За изграждане на нова партия е необходимо време, а честите избори правят това трудно. Затова очаквам много други партии и коалиции да не участват в тези избори.
- Но нали казахте, че след предишния вот ГЕРБ, ДПС и ИТН обсъждали вариант да работят заедно. Това не е ли е тройката, от която ще зависи и сега ще имаме ли кабинет или ще продължи да ни управлява поредният служебен премиер?
- Тази тройка се появява като част от вариант три, но вече ще е нужен четвърти партньор. И все пак това е едва вариант три.
- „Едва вариант три" означава ли, че вероятността да се стигне до него е в зоната на статистическата грешка?
- Точно така. Кирил Петков успя да организира три партии - ПП-ДБ, БСП и ИТН за последното редовно правителство преди сглобката. Но то трая само половин година и не завърши добре. С четири партии е още по-сложно.
- Едно ваше твърдение прозвуча интригуващо: "ДПС на Пеевски ще има по-добър резултат на изборите. За мен Пеевски остава евроатлантикът, а Доган е повлиян от Русия, това се вижда и по хората около тях".
- Изхождам единствено от публичните изказвания и държание на ДПС и отцепниците около господин Доган. Ако не е така, и последните са всъщност за горепосочените цели, те имат месец да се определят публично.
- Това ли разцепи ДПС? Какво ви кара да бъдете толкова категоричен за победа на Пеевски, след като партии, и социолози се въздържат от прогнози?
- Целите на мнозинството в България са тези които очертах - партиите които се стремят към постигането им ще имат по-добри позиции след изборите. Обновеното ДПС е позиционирано точно там.
- Настоятелно подканихте Борисов, а и всички партии с претенции да са евроатлантици да не бъдат толкова сдържани, когато коментират процесите в ДПС. Защо се въздържат?
- Процесите в ДПС доскоро бяха неразбираеми за хора отвън, дори и за много опитни политици като Борисов. Затова имаше мълчание. Но вече се виждат намеренията на ДПС и АПС, и може да се правят анализи кое формирование в кое политическо пространство се намира. Има една явна разделителна линия: бившата държавна сигурност. В българската политика няма място за членове на бившото ДС. Съответно не може да има коалиция с АПС, където има много бивши агенти.
- Пеевски вече обяви листи, чисти от ДС? Ще успее ли да привлече други партии за каузата?
- Участието на бивши ДС функционери в избори за парламент или местна власт трябва да е забранено със закон. Мартин Димитров от ДБ имаше такава инициатива и тя е похвална.
- А защо смятате, че ГЕРБ и Борисов вече трябва да гледат към други партии, извън ППДБ? Те ще са извън парламента, или защото показаха, че не могат да се сработят нито с ГЕРБ, нито с ДПС, още по-малко с ИТН?
- ПП вървят по собствена логика, която за мен е понятна. Тази логика диктува да прекарат известно време в опозиция. Там има много способни политици, вече с натрупан опит, и те ще следват своя път. Той не минава през коалиция след тези избори.
- Защо у нас не е възможен кабинет „Марио Драги" ? Нямаме политическа култура- нито на партии, нито на електорат, нямаме ярки неполитически личности за премиери, или ....
- Кабинетът Драги завърши с негови сълзи, та не ми е ясно как това може да е добър пример. А преди него Монти завърши с неуспешен опит за създаване на собствена партия. И двата примера са лоши.
А защо не може в България? Защото нямаме чакащи равно-отдалечени кандидати за премиер, които да се почват с голям авторитет в обществото. Може би сред лекарите има такива, като професор Габровски, но защо им е да се хващат на такава непосилна задача.
- Партиите ни, поне големите, вписват ли се в геополитиката? Вижда се, че тече пренареждане на водещи държави, има нови разделителни линии... А ние май се интересуваме само от изхода на двубоя Камала - Тръмп?
- Изборите в Америка нямат отношение към това какво се случва в България. Да се чака сигнал от Вашингтон е наивно.
- Твърди се обаче, че такива сигнали има, като никой не очаква те да бъдат публично артикулирани. Анализатори дори смятат, че досега САЩ подценяват България и че ако спечели Камала Харис, това може да се промени. Споделяте ли подобни твърдения?
- Не. България е съюзник на САЩ в две направления: изчистване на енергетиката от руски зависимости и сътрудничество с Украйна във всички направления. Извън тези две теми сигналите са както с всички други държави от ЕС.
- Ако прогнозите ви се окажат верни и до средата на идната година ни управляват служебни правителства, какво ще се случи с икономиката и финансите? Опитното ви око хваща тревожни тенденции, ще ги споделите ли?
- Икономиката върви въпреки политиката и липсата на европейски средства. Има развитие в някои основни сектори като енергетиката. Български фирми стават водачи в техните сектори - например „Сънотек" и „ЕнергоПро" при зелената енергия или многото нови компании в здравословните храни. Тези компании пробиват в Европа и по света.
Публичните финанси са друга тема. След четири години дефицити сме в състояние на хроничен дефицит - едва ли финансовият министър - който и да е той - ще смее да стегне бюджета и да излезе от тази ситуация. Особено в служебен кабинет.
- Не трябва ли тогава всеки от политиците с претенции да си научи урока и да „остави бизнеса на мира", като напише всички законови правила и следи само да се спазват. Дори само за това, че в икономиката всичко е окей, точно защото никой не се занимава специално с нея?
- На българския бизнес му трябва по-добра инфраструктура - там изоставаме сериозно последните три години, обучена работна ръка - министър Цоков има отлично предложения в тази насока. И разбира се влизане в Шенген и Еврозоната. Това ако се направи - достатъчно е.
- Така е, но се чуват прогнози, че инфлацията ще тръгне отново нагоре, а и рецесията още не си е отишла. Виждате ли резон в тях?
- Инфлацията беше твърде висока последните две години и сега се успокои. Може пак да се вдигне малко, но не на плашещи нива. Плашещо е изоставането по ПВУ - там ще загубим милиарди евро. А от това губим и напредък в енергетиката, социалната сфера, и инфраструктурата. България е в криза - трябват нови политици. Сегашните се измориха.
- Отдалечаването ни от еврозоната дали няма да се окаже освен желано от определени политически и икономически кръгове и опасно за бъдещето ни като част от Запада?
- Вероятното отдалечаване от еврозоната тежи най-много на банковия сектор и точно на тези перспективни български компании които пробиват в Европа и по света. За тях ще е по-евтино да се финансират. Но политиците гледат другаде в този момент, уви.