Започват училище с час и 15 минути по-късно, учат същото за по-малко време и се чувстват по-добре от преди: двайсетина училища в Дания тестват по-късен старт на часовете. И всички са много доволни. Какви са предимствата?
“Така можем да поспим малко повече. Чувствам се по-концентрирана, а така научавам повече”, споделя ученичка от едно от школата, в които тече експериментът пред германската обществена медия АРД.
Директор на училище споделя, че когато часовете започвали по-рано, в първия тийнейджърите
присъствали само физически - мозъците им още спели,
а за преподавателите това е било изтощително. След въвеждането на по-късния първи час учениците изглеждали отпочинали, а не стресирани, уморени и намръщени, както преди.
Според изследвания хормоналният баланс при младите хора е такъв, че сутрин им трябва повече време да се събудят. Изводът: мозъкът на подрастващите функционира по-добре, когато активността му започва по-късно през деня.
Въпреки че започват с час и 15 минути по-късно, часовете приключват по същото време, както и преди. Учениците не учат по-малко, а
научават същите неща, но за по-кратко време
И се чувстват много по-добре, което е най-важното, споделят педагози.
Експериментът засега протича в частни учебни заведения. На държавните училища в Дания не им е позволено да съкращават учебния ден просто така. Но от тази учебна година няколко държавни училища също изпробват по-късния начален час на часовете.
В началото родители се притеснявали, че като тръгват рано за работа, децата им сами ще трябва да се оправят сутрин за училище. Педагози обаче виждат в това положителен знак - така подрастващите се учат на самостоятелност.
(От “Дойче веле”, със съкращения)