Поне 1000 са свободните места за учители навръх 15 септември, като най-трудно се намират преподаватели по точните и природните науки. Какви са решенията според директорите - говори шефът на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета
- Г-н Стаматов, учители по кои предмети се намират най-трудно?
- Със сигурност класацията се води от физиката. Това има своето много логично обяснение. През миналата година да учи за учител по физика е записал само един човек в софийско висше училище.
Математиката е втора. Това е предметът, който също не е желан от кандидат-студентите.
Ако говорим за висока средна възраст на учители, то тя е при физиката и математиката. Разчитаме най-вече на
хора в млада пенсионна възраст, за да може да обезпечим по някакъв начин учебния процес
с тези два предмета.
Веднага след това в национален план се нареждат учителите по химия, биология, т.е. преподаватели от природния цикъл.
Продължават да са дефицит учителите по чужд език, най-вече по испански. Учители по английски липсват традиционно, защото английски се изучава много в българските средни училища и там нормативът е изключително висок. В същото време повечето хора, които завършват английска филология, предпочитат да бъдат нещо различно от учител.
Преподавателите по информатика и информационни технологии също са сериозен дефицит. Тук логичното обяснение е, че продължава стартовата заплата на тези специалисти да е много по-висока в IT сектора въпреки говоренето, че изкуственият интелект ще замени специалистите в тази сфера. Продължава да се усеща липсата на учители по информационни технологии.
- А има ли пък предмети с много кандидати?
- Да, другата крайност е там, където има много учители или много кандидати за една позиция. Водещи в тази категория са учителите по физическо възпитание и спорт. Така се случи, че през последните три години търсих по един човек и идваха не по-малко от
50-60 души за една позиция по физическо възпитание и спорт
Това значи, че има много подготвени специалисти по физическо, докато по физика и математика дефицитът вече е в посока на трагично опасен за подготовката на национално ниво за средно образование.
- Как може да се разреши този проблем?
- Според мен може да се разреши с две значими стъпки. Първата е диференцирано заплащане на тези специалисти с оглед на това, че те не само са огромен дефицит, а на много места са липсващи, което означава, че конкуренцията при тях е много висока. Стартовата заплата на учителите по физика и математика трябва да се отличава драстично от тази по предметите, за които има голям наплив.
Втората възможност е министерството на образованието да предприеме мерки, които
да стимулират кандидатстването в тези специалности във висшите училища. Да бъдат обезпечени с много социални придобивки - както стипендии, така и много по-добри общежития
Редно е да им се даде възможност да започнат своето образование с много по-ранен старт, отколкото другите, заради липсата на такива специалисти в системата на средното образование.
- Каква е ситуацията във вашето училище?
- Абсолютно аналогична. Тази година търсих учител по математика изключително трудно. Правих го с много молене и убеждаване. Това са хора, които наистина знаят своята висока цена и търсят по-високи социални придобивки. Както казах, по физкултура имаше повече от 60 кандидати. Такова събеседване може да продължи два дни, за да се избере един човек, а това си е и едно сериозно изпитание за целия екип на училището.