За вота извеждаме чувствителните точки, планираме специализирани операции, активизираме оперативната работа по места
Вероятно скоро ще стане факт ползването на камери на АПИ с възможността в определени участъци да се осъществява контрол за средна скорост
Два големи нови паркинга ще поемат отнетите коли на пияни и дрогирани в София. Знаем какво причиняваме на гражданите сега, но процесът изисква време
- Г-н министър, какво е развитието по случая от петък в Бургас - иззетите лодка и кола на Румен Гайтански-Вълка?
- Това е разследване на Комисията за противодействие на корупцията, МВР само оказва съдействие.
- Още при поемането на поста ви посрещна мъж с мегафон, който крещеше за сигнали за родителско отчуждение във Варна. Направи ми впечатление, че при представянето си няколко пъти казахте, че ще сте безкомпромисен, ако видите, че има “пренебрегнати сигнали”. Поискахте отчетите на областните дирекции, успяхте ли да ги прегледате и какво забелязвате в тях?
- Станах вътрешен министър в момент на видимо напрежение - светлините на прожекторите непрекъснато бяха насочени към МВР. Това създаде и съответния дискомфорт сред колегите - нещо, което не трябва да се допуска. Грижа на ръководството на МВР е да осигури необходимото им спокойствие, за да могат те да продължат да работят и да изпълняват задълженията си. Така че поемайки този пост, и за миг не си помислих, че столът на вътрешния министър е удобен и комфортен. Знам, че ни предстоят много работа, динамика и предизвикателства. Нека само да припомня огромната отговорност на служебния министър на вътрешните работи - да създаде условията за провеждането на честни избори.
- Направихте рокади в жандармерията и в ОД на МВР - Бургас, поискахте такава и на заместник главния секретар. Какви са мотивите ви и различни ли са за тримата?
- Поех лична отговорност, затова и предприех стъпки за създаването на екип, с който, вярвам, ще отговорим на очакванията на обществото. Изборът е изцяло мой и съответства на визията, която имам. Част от кадровите решения са и на база изведени слабости в работата на съответната дирекция, необходимост от различна визия с по-енергични действия. Така че промените в ръководството на МВР и на областните дирекции ще се случват на базата на постигнати или непостигнати резултати.
- Разбирам, че преди Националното съвещание на 12 септември няма как да кажете много за тактиката ви за изборите, но това е основна дейност на служебното правителство. Вече сте правили вот и като областен директор, и като зам.-шеф на Главна дирекция “Национална полиция” (ГДНП) и като неин шеф. Казахте и че на изборите на 9 юни е имало по-малко сигнали, което значи, че купувачите са по-внимателни и не смеят да действат като преди. Как ще подходите вече като министър - с повече предупредителни протоколи или по-активна работа по сигнали, водещи до дълъг престой в ареста и присъди?
- Напълно осъзнаваме отговорностите, пред които сме изправени и които сме поели. Те са изключително големи. Такива са и очакванията на обществото към МВР най-вече като гарант за създаването на условията за провеждането на честни и прозрачни избори. Да, това е процес, който сме изпълнявали и в предходните избори, имаме опит, извеждаме и чувствителните точки, мобилизираме състава. Вярвам в доказания професионализъм и опит на колегите си от главните и областните дирекции, с които заедно можем да приемем това предизвикателство.
На националното съвещание основен акцент, естествено, ще бъде организацията на дейността на МВР по подготовката и провеждането на изборите - като започнете от създаването на оперативни щабове, междуведомственото звено с участието на ДАНС и прокуратурата и преминете през планирането на специализирани полицейски операции, активизиране на оперативна работа по места. Важното е да създадем необходимата организация за ефективно противодействие и нарушителите на закона да си понесат последствията, защото задачата ни е да отстояваме и да се борим за справедливостта. МВР е готово да подпомага организацията на честни и прозрачни избори.
- Наскоро съдът отказа да отнеме колата на Ивайло Цветков-Нойзи, защото, макар да карал пиян, не бил направил катастрофа. Вие самият казахте, че трябват още мерки за борба с “джигитите”. Като директор на ГДНП сте координирали акции, сега какво ново предвиждате?
- Решения на съда не се коментират.
Да, като директор на ГДНП съм координирал достатъчно операции, чиято цел е да минимализираме загубата на човешки животи. Припомням, че миналата година разпоредихме на директорите на областни дирекции в рамките на съответната операция да се съобразяват и с местните специфики - да акцентират върху изведените на местно ниво най-проблемни и важни участъци. Целта на това бе не да отчитаме една статистика като резултати, че е направено първо, второ и трето, а да търсим трайния ефект. Иначе, знаете, заложихме на техническия контрол, засилихме физическия, и то най-вече онзи по метода линеен контрол, при който веднага се взема отношение към нарушителя. Резултатът е налице.
- Впечатлихте ни с обявените данни - за 57 дни в МВР има платени пътни глоби средно за 3,5 млн. лева на седмица, вероятно това също работи срещу “джигитите” и за спад на жертвите на катастрофи?
- Да, към 4 септември загиналите вече са 55 по-малко от началото на годината в сравнение със същия период на миналата година. Така че предприетите от нас мерки очевидно работят. Събираемостта е около 45%, но акцентирам, че от издадените тази година наказания платени са над 50%.
- Как успяхте да постигнете този резултат? Какво още планирате и постижима ли е още по-голяма събираемост на глобите?
- С доста въведени стъпки. Бе създадена възможност за сигурно електронно връчване - 300 автомобила, които извършват контрол на пътя, разполагат с ПОС терминали и когато се направи проверка на водач и му бъдат връчени наказателни документи, той може веднага на място да ги плати с банковата си карта.
По отношение на това какво се планира - основното е контрол! Да, мисли се за завишаване и на техническите средства, вероятно скоро ще стане факт ползването на камери на АПИ с възможността в определени участъци да се осъществява контрол за средна скорост.
Тук обаче е мястото да кажа и още нещо. Контролът безспорно е важен, но да не пренебрегваме ключов детайл - с общите усилия на институциите можем да противодействаме ефективно на безобразното поведение на пътя, на създаването на усещане както на безнаказаност, така и на отговорност като участник в движението.
- МВР има проблем с паркингите за иззети коли, които на места са пълни, чакате съдействие от Столична община за терен. Но дотогава хората си карат пили и дрогирани. Къде ще складирате автомобилите им?
- Да, за град като София това е проблем. Бяхме наясно с него, но трябваше да се започне с решителни стъпки към тези, които демонстративно погазваха Закона за движението по пътищата, особено когато това засяга човешки съдби. Проблемът логично е най-голям в столицата. Тук е най-интензивният трафик, съответно с най-многото нарушения, констатирани на пътя, и с най-много иззети автомобили. С езика на цифрите от началото на август 2023 г., когато мярката беше въведена, до края на август т.г. общо са иззети 4473 автомобила, постановени са 1668 присъди и са отнети в полза на държавата 792 автомобила. В София за този период иззетите коли са 491.
Нека хората не си мислят, че сме се отказали да търсим начини за решение на проблема с паркирането им. Знаем какво причиняваме на гражданите. Има набелязани стъпки, но процесът изисква време и в същото време доказва колко важен е диалогът между институциите, както и отбелязахте във въпроса си.
В София, знаете, има определен имот от Столична община. Той е 16 дка, намира се в кв. “Факултета” и в момента се водят разговори относно предстоящо възлагане и провеждане на ремонтни дейности за използването му. Освен това от страна на МВР е предоставен терен в имот на нашето министерство, на територията на бивш център за специализирана подготовка в Долни Богров. Проведена е процедура, избрана е фирма и е осигурено финансирането за изграждане на паркинг, който е определен за разполагане точно на тези автомобили. Очакваме в най-кратък срок теренът да бъде приведен в съответствие с нормативните изисквания.
- Идва 15 септември, а родители се оплакват, че платеното паркиране край учебните заведения им струва между 40 и 80 лева на месец. Нов законопроект предлага да се обособят места около училища и детски градини, където хората да спират безплатно и да оставят децата си. Това ще е възложено на общините, но контролът е на МВР. Как гледате на проекта и имате ли идеи и за други промени в пътния закон?
- Дали да се промени законът, или не, това е работа на парламента. Животът се променя, променя се реалността на пътя, така че, когато се появи нещо ново, то следва да намери своето отражение и в закона.
При паркирането в района на училищата по-скоро става дума за проблеми в централните части на големите градове, където има въведено платено паркиране. Те се определят от съответните общини. Обръщам внимание, че в Закона за движение по пътищата е разписано, че паркирането е невъзможно пред входовете и прилежащите тротоари на учебните заведения. Това не е направено случайно, а с ясната цел да се гарантира сигурността на децата. С тази препратка се връщам на идеята за безплатно паркиране край училищата от родителите - за колко места говорим? Всички знаем сутрин преди първия час пред едно училище как се изсипват безброй коли, ако за всяка една се търси паркомясто, мислите ли, че общините ще могат да го направят? Ако това стане, полицаите ще бъдат в невъзможност да проверят дали всеки паркирал до определеното училище е родител, който оставя детето си в конкретното училище.
- Друга свързана с децата тема - онова прахче на ръба на закона, което певицата Диона рекламира в скандалното си видео. Но още преди тази случка “24 часа” съобщи за проблема. Какво може да се направи и как смятате да ограничите продажбата на дрога около училищата?
- И като директор на ГДНП не съм спирал да работя точно по този въпрос. За мен това бе и продължава да е лична кауза - как да опазим младите хора от подобна напаст. Имаме известни успехи, но ще кажа само, че е засилено полицейското присъствие около учебните заведения, непрекъснато провеждаме и акции.
- Шенген е ключов приоритет за страната ни, има много акции срещу мигранти и огромно количество недопуснати да минат. Наистина ли сме готови да влезем и по суша и какво ви каза шефът на Фронтекс?
- Отдавна сме изпълнили всички условия за приемането на страната ни в Шенген. Високата оценка на Ханс Лейтенс, изпълнителен директор на Агенция Фронтекс, за постигнато открито и професионално взаимодействие с българските власти е още едно доказателство, че вървим в правилна посока. Този въпрос търси по-скоро политическо решение. Всички експерти, които до момента извършваха съответните проверки, включително и на място по границите, отчетоха постигнатото от нас - сигурна защита на европейските граници. Отчитаме около 70% намаление на миграционния натиск, има спад и на бежанците, които сме задържали във вътрешността на страната. От началото на годината са предотвратени опитите на 35 хил. души да преминат границата ни. Само границата с Турция се пази от 1500 полицаи, включително 700-800 командировани служители от други структури, сред тях и армията.
CV
Роден на 20 декември 1964 година
Работи в МВР 1987 година, преминал през всички длъжности в системата
Завършил е право в Югозападния университет "Неофит Рилски" в Благоевград
От 2017 до 2019 г. е директор на ОДМВР-Пловдив
През юли 2019 г. е назначен за директор на ОДМВР-Кърджали
От 2020 г. оглавява ЦСПП-Казанлък
На 2 август 2021 г. е назначен за заместник-директор, а от август 2022 г. е директор на ГДНП
С указ на държавния глава от 27 август 2024 г. е назначен за министър на вътрешните работи в служебното правителство на Димитър Главчев