Ако има нови изчисления, очаквам инвестициите за ВиК да са над 12 млрд. лв. Но не трябва да звучат стряскащо - не трябва да се направят за 1 или 2 г.
- Ще има ли България редовно правителство след 27 октомври, г-н Нанков? ГЕРБ първи заговориха, че трябва да има споделена отговорност между партиите за основните проблеми в държавата. Но не се вижда смирение и край на противопоставянето.
- ГЕРБ винаги се е ръководел от интересите на хората. Техният дневен ред е и дневният ред на партията. Ще се придържаме към този принцип и в предстоящата предизборна кампания - ние ще говорим на всички български граждани, ще покажем какви решения предлагаме на проблемите във всяко едно населено място.
Целта ни е да преодолеем апатията. Ниската избирателна активност е сериозен проблем и ние искаме да мотивираме хората да гласуват. ГЕРБ ще е гарант, че ще бъде реализирана всяка конкретна идея - от мерките за решаване на кризата с безводието до продължаване на националната програма за саниране и завършване на големите инфраструктурни обекти.
Както казва нашият лидер Бойко Борисов - ще водим политика на съзиданието. Стига скандали - те не работят нито за повишаване на авторитета на политическата класа, нито носят някаква удовлетвореност на избирателите. Да, първи заговорихме за споделената отговорност между партиите по основни приоритети.
И темата за преодоляване на проблема с безводието е един от тях. Като депутат от Ловеч ви давам пример, който засяга този регион. В момента Ловеч и Плевен са единствените областни центрове на режим.
Един от вариантите за справяне с проблема е да се възобнови строителството на язовир “Черни Осъм”. Дори МРРБ тия дни обяви, че размразява проекта. Други варианти са реконструкция на водопровод, както и осигуряване на нови локални водоизточници за Плевен и Ловеч, които да покриват част от нуждите на двата областни града. Знаете ли, че строителството на язовир “Черни Осъм” е започнало през 1986 г., но е спряно през 1990-а заради гражданско недоволство и опасения за негативно влияние върху околната среда.
Изминали са 34 г. и днес става ясно колко нужен е бил той. И че ако е бил изграден, едва ли сега щяхме да говорим за проблеми в Плевен и Ловеч. Ето това е нагледен пример за нуждата от дългосрочни решения. А не едно правителство да започне строителството, да дойде друго и да го спре - последните години също имаме такива примери в изграждането на инфраструктурата. Защото, както винаги съм казвал, потърпевши от лошите управленски действия са гражданите.
- Есенната сесия на този парламент се очаква да започне с изслушване на министри за безводието, което тормози стотици хиляди българи. Твърдите, че разрешаването на този проблем е приоритет, но откъде ще се намерят 12 млрд. лв. за подмяна на ВиК мрежата, за да спрат стряскащите загуби на 57% от водата?
- Проблемът с безводието не бива да се фокусира върху състоянието на ВиК мрежата. Да, проблеми с нея има немалко. Но всички те са решими, когато има ясен хоризонт какво ще се прави. Защото в този сектор няма бързи решения. Има аварийни дейности, които се извършват, за да не страдат местните жители.
Те и в момента се правят или поне би трябвало - ремонтират се съоръжения, изграждат се връзки с алтернативни водопроводи, търсят се нови водоизточници.
Но да не забравяме и проблемите със засушаването, които са навсякъде по света, не само в България. Преди да започнем каквото и да е, трябва да сме наясно как са се пренасочили ресурсите и къде какви са водните запаси. След това да се вземат добри и модерни инженерни решения - защото науката е изключително напреднала. И не на последно място - да се осигури финансиране.
Сумата, която споменавате, е от анализа на Световната банка за 2014-2023 г. В момента сме 2024-а. Ако се направят нови изчисления, очаквам инвестициите да са по-високи. Но не трябва да звучат стряскащо - те не трябва да се направят за 1 или 2 г. И при добро планиране и управление на отрасъла може да бъде осигурена.
Що се отнася до загубите на вода, този процент включва не само течовете. Тук са и търговските загуби на ВиК операторите като например несъбрани вземания, кражбата на вода.
- Тук идва и темата за недобросъвестното използване.
- Точно така. И кражбите, които много трудно се доказват и вероятно трябва да се помисли за законови и нормативни промени там, където сегашните текстове не работят. Проблем е и използването на питейна вода за поливане на градини, пълнене на басейни, в автомивки.
През последния месец много внимателно се запознах с мненията на различни експерти заради проблемите с безводието. Оставям настрана опитите на някои от тях да яхнат неволите на гражданите и да правят некоректни внушения. Други лансират нови идеи като например концесиониране на ВиК операторите, да няма таван на цената на водата и др. Хубавото на целия този процес е, че се получава обществен дебат.
Аз няма да навлизам в детайли - ГЕРБ скоро ще представим своите виждания, ще потърсим подкрепа за тях на изборите и ще бъдем гарант за реализирането им. Защото за политическите дебати времето е в кампанията, когато партиите разясняваме на хората идеите си и те решават кого да подкрепят. Другото е политиканстване, което е изключително вредно.
- Защо така бавно вървят инвестициите във водния сектор? Трябва ли и местната власт да предприеме мерки и защо редица ВиК оператори не искат да се включват в асоциациите?
- Този въпрос лесно може да се прехвърли в полето на политиканстването и ако аз и вие сме държавата и местната власт - да се изпокараме и всеки да си тръгне сърдит и убеден в собствената си правота.
Трябва да има чуваемост на аргументите на всяка страна и да се намери общо решение. И държавата, и местната власт полагат усилия. Искам да благодаря като гражданин на кметовете, които също минават през труден период заради политическата нестабилност.
Дадохме глътка въздух на общините чрез инвестиционната програма за общински проекти, която лично г-н Борисов наложи в бюджета за 2024 г. Тя не дели местните власти според партийната принадлежност.
От държавата и общините са вложени немалко инвестиции във ВиК мрежата и в пречиствателни съоръжения. Просто нуждите са огромни. Нужно е добро планиране и непрекъснат инвестиционен процес. Което, за съжаление, не виждаме през последните 4 г. Напомням, че при правителствата на ГЕРБ бяха изградени или рехабилитирани 57 пречиствателни станции, други 24 бяха в процес на проектиране или изпълнение. Това означава здраве за гражданите и чистота за природата. 2600 километра беше изградената и рехабилитирана ВиК мрежа, което осигури добра услуга за жителите на съответните населени места. Отделно се финансираха и общински водни проекти.
Създадохме и заработи Българският ВиК холдинг с 1 млрд. лв. бюджет, с които да се решават точно такива проблеми. По време на нашите управления се заехме с изграждането на първите за последните 30 години язовири за питейни нужди - “Пловдивци” и “Луда Яна”. На “Пловдивци” беше направен единият водопровод, оставихме проект да се довърши - но нищо не беше пипнато през последните 4 г. За “Луда Яна” при готов язовир четири години не се разплаща и не се въвежда в експлоатация.
За язовир “Нейковци” направихме инвестиционен проект с финансиране от Световната банка, осигурихме теренно обезпечаване. Но отново нищо вече 4 г. На язовир “Христо Смирненски” при наше управление бе основно ремонтирана стената и полезният обем бе увеличен с 40% - затова Габрово и селата по водопровода не са и няма да бъдат във воден режим.
За водостопанска система “Черни Осъм”, включително за подмяна на довеждащия водопровод, бяхме започнали с предпроектно проучване. От репортаж на ваши колеги от медиите стана ясно, че от година има голям теч до самия Ловеч - но нищо не е предприето, а тогава управляваше ПП. Напомням, че ГЕРБ не управлява от 4 г. Но е много лесно само да се обикалят медиите и да се говорят общи приказки. А когато критиците влязат в управлението, не виждаме капацитет и взимане на решения.
През последните 4 г. нищо не беше придвижено напред и никой не може да оспори това. А това е времето на цял управленски мандат - пропилени ценни години.
- От години се обсъжда идеята за единен орган, който да е отговорен за водните ресурси. Но това означава към него да се прехвърлят водни басейни, които сега се управляват от НЕК, МОСВ, министерството на земеделието, от общините... Не е ли твърде сложен този процес и как може да се постигне ефективно управление?
- Аз отдавна съм привърженик на идеята за единен орган, който да е отговорен за управлението, контрола и стопанисването на водните ресурси. Именно за да се постигне ефективно управление. Мисля, че вече е дошъл моментът това да се случи.
Във всички институции, които имат отношение към управлението на водите, работят професионалисти и те не бива да се притесняват от подобна структурна промяна. Тяхната експертиза е безценна и при ясна управленска визия процесите ще се улеснят и ползите за гражданите ще станат бързо видими.
- Затихна ли строителството на магистрали и други пътища в България? Липсват пари или причината е в честата смяна на правителства и невъзможността за дългосрочна стратегия?
- Аз мисля, че всеки, който пътува, може категорично да каже, че не просто е затихнало, а направо е спряло. Само ще отбележа, че по нашите разчети, които бяха изцяло реалистични, по Коледа тази година вече щеше да се пътува до Варна по “Хемус”. Но 2024-а вече върви към края си, но магистралата е доста далеч от завършването. Нещо повече - именно министър на “Промяната” индексира “лошите” инхауси и сега по тях се строи. Стана така, както ние говорехме, но нямаше чуваемост - всичко беше политическа атака срещу ГЕРБ, а междувременно себестойността на обекта скочи.
Така че нови магистрали няма заради липсата на управленски капацитет, а не поради липсата на пари или честата смяна на правителства. Както казах, потърпевши накрая са гражданите, които не получават дългоочакваната и нужна инфраструктура. А получават едно ненужно политическо шоу. Ние в него няма да участваме.