- Агенцията "Галъп" изгря през 90-те и през "24 часа"
- Двамата социолози, в чиито думи са се вслушвали правителства, през годините имаха интереси и в различни бизнеси
Дали наистина тандемът Андрей Райчев - Кънчо Стойчев се оттегля от социологията, за да се радва на пенсионерски живот?
Този въпрос си задават мнозина след новината, че двамата са продали своето любимо дете “Галъп интернешънъл болкан” на дружеството “Пакстън Рисърч” на юриста доц. Борислав Цеков.
“Галъп” впрочем стана популярна в зората на демокрацията и благодарение на в. “24 часа” - това беше платформата, на която през 90-те г. излизаше социологията на “Галъп”.
Когато през есента на 1991 г. се задаваха избори,
в “24 часа” се появиха мистериозната малтийска врачка Гала П.,
черният ѝ котарак и кристална сфера. Номерът с гадателката беше елегантен начин да се заобиколи забраната за публикуване на електорални данни в изборния ден.
Още преди десетина години Андрей Райчев и Кънчо Стойчев предадоха щафетата в “Галъп интернешънъл болкан” на младия Първан Симеонов, който стана директор. Тогава Райчев обяви, че оставя числата и емпиричната социология в ръцете на старозагореца, а политологията и медийните изяви оставя за себе си и Кънчо Стойчев. Симеонов се превърна в лицето на агенцията - многомашинник, бързорек, гъвкав анализатор, към когото Райчев се отнася като към син, както призна наскоро.
През 2008 г. Андрей Райчев
нашумя с фразата “Преходът свърши”,
която разгневи мнозина и отключи шумни политически, икономически и философски дебати. Тезата му бе, че България вече е член на ЕС, следователно преходът ни от съветската империя към Европа е приключил, а също и смяната на собствеността.
Сега Райчев и Стойчев говорят (с намигване) за излизане в пенсия: “Решихме да се възползваме от правото на пенсия”. Мнозина пък се питат дали ходът на двамата социолози не е маркер, че преходът наистина е свършил.
Райчев и Стойчев обаче си запазват влияние, позиции и активи, включително като публични фигури, за да станат просто кротки пенсионери.
През годините интересите им бяха освен на полето на социологията и в медийния, туристическия и рекламния бизнес.
Събеседници от екрана
Те станаха влиятелни българи, защото от 30 години проницателно анализират - предимно по телевизии и радиа, всяко българско правителство, политическия ландшафт, всяка нова фигура в него, обществени скандали и каузи.
В началото на прехода ги свързваха с лявото и БСП - Райчев биографично и заради близост с Андрей Луканов, за когото Стойчев даже написа книга. С появата на царя и НДСВ през 2001 г. Райчев сам започна да се изявява като идеолог на центризма и съветник на Симеон. През годините се мълвеше, че
говорят на ухото на политиците ни с най-висок ранг
Подкрепиха публично протестите срещу Бойко Борисов през 2020 г., после през 2021 г. предрекоха, че ИТН на Слави Трифонов ще стане първа сила. Андрей Райчев анализира детайлно и добронамерено появата на “Продължаваме промяната”. Говори се, че са впечатлявали с идеи и Корнелия Нинова, и президента Румен Радев, с които обаче понякога се разминават, защото интересите на двамата са разностранни.
През август 2021 г. например в интервю за “24 часа” Райчев предупреди, че България много лесно би се свлякла към президентски модел.
Безспорно е, че двамата най-опитни анализатори едва ли ще излязат от амплоато си на коментатори, което изградиха за 35 години. Затова продажбата на “Галъп интернешънъл болкан” за тях означава единствено, че ще се изявяват от телевизора единствено с имената си и реално са осъществили поредната успешна сделка с шест нули, продавайки само марката, предоставяйки я на новите собственици.
Райчев и Стойчев се сприятеляват на младежки фестивал в Северна Корея, организиран от Ким Ир Сен в отговор на олимпиадата в Сеул през 1988 г.
“Аз бях заклет комунист, но той никога
не е вярвал в комунизма. От класическо буржоазно семейство е. Потомък на Иларион Макариополски, също на Стоян Михайловски", споделя Райчев за колегата си на една от годишнините на “Галъп”. Кънчо Стойчев освен това е и син на Марко Стойчев - единия от писателите Братя Мормареви. Оттогава досега двамата социолози са професионален тандем и приятели.
Те имат собственост в международната маркетингова компания “Кантар” BBSS, чийто директор от 2009 г. е социоложката Марчела Абрашева. Тази агенция обаче не се занимава с електорални проучвания, а само с маркетингови. “Кантар” има офиси в над 80 държави по света. Във визитката ѝ пише, че се фокусира освен върху иновативни проучвания, които допринасят за растежа на бизнеса, също и върху социални и анкетни сондажи, които подпомагат институциите и хората, взимащи решения. Като част от световната мрежа “Кантар” покрива България, Румъния, Молдова, Сърбия, Черна гора, Северна Македония, Албания, Босна и Херцеговина и Косово, както и Словения и Хърватия.
Двамата с Райчев подкрепят няколко рекламни агенции, но официално са извън този бизнес. Знае се, че са перфектни лобисти.
В средата на 90-те години на миналия век
стартират издателски бизнес
През 1995 г. купуват от Радосвет Радев, покойния днес собственик на Дарик радио, фирмата, която издава списание “Наш дом”. То излиза от 1967 г. и е популярно при комунизма, защото е единственото на тази тема. Същевременно двамата се заеха и със списанието “Жената днес” - пак познато от соца.
През 1997 г. влизат и на вестникарския пазар с “Малък вестник”, който е в нестандартния джобен формат. По онова време Кънчо Стойчев е негов директор и основен собственик, като вече издава и списание “Сега”.
“Малък вестник” много бързо претърпява неуспех и след кратко прекъсване започва да излиза под името “Сега”. През декември 1998 г. Сашо Дончев, изпълнителен директор на газовата компания “Овергаз Инк.”, придобива по-голяма част от дяловете във фирми, собственици на всекидневника “Сега” и на едноименното седмично списание.
В началото на 1999 г. списание “Сега” е закрито, а собственици на “Пресхолд” АД, което е шапката на вестника и списанието, са Сашо Дончев, Андрей Райчев, Кънчо Стойчев и билдредакторът на вестника Иво Хаджимишев, който е с 1% от капитала. От 2003 г. всекидневникът “Сега” изцяло става собственост на Сашо Дончев, а от края на 2022 г. спира да излиза като хартиено издание и остава като сайт.
Преди 2 години Райчев и Стойчев разделят издателския си бизнес
За Райчев остава сп. “Жената днес”, но днес в редакционното каре като издател е вписана журналистката Мирослава Баджева. Самият Райчев обяснява, че екипът е купил списанието.
Стойчев получава издателство РИС, което е собственик на сп. “Наш дом”. Той променя концепцията за изданието, като го прави доста по-обемно като брой страници. То излиза в 4 броя годишно. Екипът на списанието се събира само за конкретния проект, т. е. за всяко издание. Броевете излизат, когато се събере реклама.
А деловите отношения между двамата социолози и Сашо Дончев са отпреди покупката на в. “Сега”. Рекламната агенция “Шампионите - Young and Rubicam”, в която Стойчев и Райчев имат участие по онова време, обслужва рекламния бюджет на газовата компания още от 1996 г.
Тази рекламна агенция изобщо не е единствената, с която се свързват имената на двамата социолози. През годините те имат общо със “Софийска реклама”, “Реформа адвъртайзинг”, ББСС и други според търсачката в търговския регистър “Папагал”. В нея може да се види, че името на Андрей Венцелов Райчев е свързано общо с 38 фирми с най-различен предмет на дейност, а Кънчо Марков Стойчев - с 45 фирми. В тях през годините те фигурират в различни роли - собственик, управител, съдружник, член на надзорния съвет.
Кънчо Стойчев оглавява фондацията “Братя Мормареви”, която всяка година организира конкурс “Бодлите на таралежите” за млади есеисти. Председател е и на Управителният съвет на сдружението “Произведено в България - съюз на малкия и среден бизнес”, който организира изложението “Изберете българското”.
Двамата социолози
притежават луксозния комплекс “БлекСийРама” край Балчик
- първия български курорт, разположен върху 1 046 813 кв. м. с професионално голф игрище и с уникален изглед към морето. Голф игрището е от световен ранг, проектирано е от легендарния голф играч Гари Плейър.
Кънчо Стойчев е по-изявеният от двамата в архитектурната си страст и умения и това е натрапчиво забележимо в другия уникален имот, който притежава - “Зорница фемили естейт”. В него има лозя, винарна, хотел, вили, 25 километра пътеки за ходене, коне, прасета и голф. Тук Стойчев кара трактор, отглежда трюфели и артишок, грижи се за овце и крави, произвежда мед и вино, което продава в търговската мрежа. Казва, че човек не може да избере къде да се роди, но той е избрал “Зорница”, а пък социологията му е начин на живот.
Покрай всички тези собствености и интереси двамата социолози вероятно ще запазят коментаторския си профил - най-малкото защото Андрей Райчев е автор и водещ на седмичното тв предаване “Кръг “Квадрат” по телевизията на Слави Трифонов 7/8. Там редовен гост е Кънчо Стойчев, а другите събеседници са предимно консервативни анализатори.