- За 400 дни на практика ще имаме нов мост над Марица, старият е опасен, казва зам.-кметът на града
- Над 3000 са заявките за екоотоплителни уреди
- Има стар неизгоден договор със сепариращата инсталация
- Събраните данъци са 58% от плана ни
- Г-н Гечев, предстои строителството на нов мост над Марица на мястото на сегашния, който има пукнатини в основите и крие риск за хората.
- Проблемът с моста над Марица не е от вчера. Като встъпихме в мандата, общинското ръководство започна разговори с Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и с Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да се стартира процедурата за ремонт на съоръжението.
Още от ноември 2023-а проведохме срещи с регионалния министър, със зам.-министри, с директори в АПИ и искам да благодаря на всички, които съдействаха, и специално на областната управа в Пазарджик в лицето на Валентина Кайтазова.
В края на юни бе обявена обществена поръчка
за проектиране, изграждане и авторски надзор. Постъпиха 12 оферти, като се надяваме до края на август да бъде избран изпълнител. Срокът за изпълнение е 400 дни. На практика това ще бъде ново строителство.
Разбира се, строително-монтажните работи ще доведат до проблеми с трафика в града. Ще пренасочим движението през мост "Атлантик" и моста към индустриалната зона, за да улесним трафика.
Смятам, че хората ще приемат тези затруднения, тъй като старият мост повече не може да съществува в този вид. Новото съоръжение ще бъде изградено на същото място, а сегашното - частично разрушено.
- Какви малки инфраструктурни проекти предвижда да изпълни общината в капиталовата си програма?
- Заложили сме ремонт на 9 улици в града. В момента тече процедурата и очакваме да започнем самия ремонт. Предвижда се и ремонт на покрива на училището в село Говедаре.
Община Пазарджик е одобрена за подмяна на уличното осветление в 12 населени места на стойност 2 млн. лв. Сегашните лампи ще бъдат подменени с LED. Предвидили сме на още две села осветлението да бъде сменено.
Подмяната ще започне до края на годината и през 2025 г. ще бъде готова. И тротоарите са болна тема - ще може да започнем сериозно с тях от догодина.
- Предстои изграждане и на физкултурни салони в някои училища.
- Ще се построят 4 нови физкултурни салона. Първият е в ОУ "Проф. Иван Батаклиев", където осигурените от спортното министерство пари бяха отклонени от предишното общинско ръководство и децата нямаше къде да играят в часовете по физическо.
Нашият екип осигури ново финансиране и строителството на физкултурния салон започна през май. Имаме уверението на строителната фирма, че до края на годината съоръжението ще е готово.
По програма на МОН ще се изградят физкултурни салони в още 3 училища - 2 са в Пазарджик и едно - в Говедаре.
Общината е одобрена по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) за
саниране на спортната зала "Хебър",
като чакаме държавата да получи финансиране от Европа, за да подпишем договор.
- Пазарджик ще изпълнява и проект за подмяна на печки на твърдо гориво с екоотопляеми уреди. Докъде е проектът?
- Подписахме договор за техническа подкрепа – това е важен етап, защото реално това ще е партньорът, който ще помага в обработка на документите, събиране на заявленията, посещения по домовете, огледи, консултация на бенефициентите.
В процес е процедурата за избор на изпълнител за климатиците и термопомпите, за пелетните камини. В случай на обжалване ще минем през съдебни процедури.
- Има ли интерес сред гражданите?
- Заявленията наближават 3000 и се актуализират постоянно. Заедно с фирмата за техническата подкрепа ще прегледаме всички документи, ще се свържем с хората и ако има непълни данни, ще бъдат добавени. Искаме мярката да е максимално възприета.
- В какво финансово състояние е Пазарджик?
- Успяхме да разплатим суми от над 21 млн. лв., натрупани от предишния мандат. Близо 70 млн. лв. бяха наследените преките дългове. В момента финансовото състояние е доста по-добро, отколкото през ноември 2023-а.
Общината функционира нормално, успяваме да разплащаме всички текущи задължения. Почти никоя дейност не е ощетена. Беше намалена субсидията за спортните клубове, но въпреки това сме на първо място сред общините по заделените средства за спорт.
Има още около 50 млн. лв. преки дългове за разплащане, от които 21 млн. към доставчици. Повечето са в падеж.
Имаме наследени 4 банкови кредита
и висящи съдебни дела, по които трябва да се платят суми. Има отклонени държавни средства - една част успяхме да върнем, но все още има суми за възстановяване.
Ситуацията не е оптимална, но екипът на общината и финансовият отдел работим как този дълг да не тежи на финансите. Предвидили сме мерки чрез преструктуриране и с различни инструменти да осигурим нормално функциониране на общината в следващите години.
Имаше реална опасност да не можем да изповядваме сделки, да се разпореждаме с имоти и др. Като започна мандатът, имаше забавяния в изплащането на заплати на служителите и общинските съветници, непреведени осигуровки. Сега служителите да бъдат спокойни за работните си места и да знаят, че си получават заплатите.
- Предишното ръководство е сключило договор за третиране на отпадъците, по който има дело за 6 млн. лв.
- През 2020 г. е сключен неизгоден договор за общината. Основен проблем в него е, че има клауза за неустойка, която се равнява на около 115 хил. лв. на ден. Записано е, че вие може да дължите 1000 лв. на сепариращата инсталация, но
ако закъснеете с 50 дни, трябва да платите 25% от стойността на договора, която е 23,4 млн. лв.
В момента срещу нас има иск за близо 6 млн. неустойки за забавено плащане. През ноември 2023 г. общината беше просрочила и дължеше около 2,7 млн. лв. на сепариращата инсталация. Това бяха суми за юли, август, септември и октомври.
В началото нямаше пари в сметката, но с предприетите мерки вече изплащаме и тези задължения. Сега задължението е под 1 млн. Затова за нас беше огромна изненада, че получихме този иск.
Договорът е неизгоден и защото общината се е отказала да получи пари от пластмасата, хартията и стъклото, които се извличат от боклука. В полза на фирмата оператор, за която остават десетки хиляди тонове рециклируеми материали на година. Бюджетът ни е ощетен с милиони.
През 2021 г. към договора е подписан анекс и споровете не се решават по нормалната съдебна процедура през 3 инстанции, а чрез арбитраж, чието решение е окончателно и
не подлежи на последващ съдебен контрол
по съществото на спора. А арбитражният съд, който е избран, нямат информация кога този иск е постъпил при тях. Нямат деловодна система и това е странно.
- Как върви събираемостта на местните данъци и такси?
- Доста добре, въпреки че предизборно са били намалени някои данъци и такси за коли, което създаде предпоставка за множество оперативни предизвикателства впоследствие.
Действията на новата администрация обаче връщат доверието към институцията и правим всичко, за да продължаваме да го оправдаваме. От началото на годината са събрани 17 026 447 лв., което се равнява на 58% от целия план за събираемост. За сравнение през 2023 г., преди да влезем в общината, събираемостта за същия период е била 47% и се е равнявала на 15,9 млн.
Или иначе казано, с малко над 1 млн. повече са събраните данъци въпреки намаляването им преди мандата. Благодарни сме за оказаното доверие – не спираме да работим целенасочено и видимо, за да стегнем финансовата дисциплина.
- Какви проекти ще реализира общината?
- От една страна, това са проекти по ПВУ, и от друга - по програмата на МРРБ за общините. Нашата община има лимит до 50 млн. лв., за които може да кандидатства по такива проекти.
Вече започна изграждането на канализацията на село Ивайло за 23 млн. лв. - най-големият общински ВиК проект в цяла България за 2024 г. Установихме, че теренът на стадион "Георги Бенковски" е бил направен неправилно, липсва дренаж, което в комбинация с екстремните температурни амплитуди създава сериозни проблеми с тревното покритие.
Добрата новина е, че започнахме да прилагаме методология, изцяло съобразена с европейските стандарти за модернизиране на терена, и
новата тревна настилка ще бъде положена за месец
Има проекти за ремонти на два от домовете за възрастни хора на обща стойност 11 млн. лв. За санирането общината е готова да пусне процедурите за избор на изпълнители, но изчакваме по една причина - одобрени сме, но няма пари.
Причината е, че това е вторият транш по ПВУ. За да се преведат парите от ЕС, трябва НС да приеме законите за личния фалит, за подаване на сигнали и това бави нещата.
- Наскоро в Пазарджик започнаха работа т.нар. зелени патрули. Има ли ефект?
- Да, бих казал, че има ефект. Виждам съвсем откровено, че градът е станал по-чист. Самите хора също ги приемат доста добре, че има кой да контролира чистотата. Гражданите са много активни- обаждат се, пускат сигнали, изпращат снимки.
Ролята на зелените патрули, от една страна, е да осъществяват мониторинг на терен и в реално време, а от друга – да сигнализират гражданите да си изхвърлят отпадъците по надлежния ред. В същото време и да контролират сметопочистващите фирми.
Стартираха много добре, остава да държим постоянство.