Както показва проучване - една трета от от собствениците на автомобили в Германия им дават човешки имена, защото за тях колата е като член на семейството, пише АРД. За някои автомобилни ентусиасти обаче не е достатъчно просто да си купят нова кола - те тунинговат и подобряват автомобила си по най-различни начини: с двойни ауспуси, широки гуми, повече конски сили. Фирмите, които извършват тунинговане, като AMG, "Brabus" и "Alpina", имат шест милиарда евро оборот годишно.
От Асоциацията на фирмите за автомобилно тунинговане бързат да се разграничат от онези, които организират гонки по улиците и нарушават правилата. Въпреки това много често снимките от катастрофи, причинени от подобни гонки и каране с превишена скорост, показват именно такива автомобили - със специални подобрения.
Зад волана са основно млади мъже
Каращите с превишена скорост най-често са млади мъже - на 19 или в началото на 20-те си години, пише АРД. Според Кирстин Цайдлер, която е вещо лице по автомобилните инциденти, за мнозина мощната кола е символ на власт, а потенциалните опасности често се подценяват.
Как може да се сложи край на гонките и карането с превишена скорост? От 2017-а година насам всеки, който организира неразрешени автомобилни състезания в Германия, е заплашен от солена глоба и до две години затвор, ако се стигне до телесна повреда. Миналата година са се провели 1733 незаконни гонки, сочи проучване на Федералната служба за автомобилен транспорт.
"В един вид паралелен свят"
"Тези, които карат с превишена скорост и организират гонки, са малцинство, което живее в един вид паралелен свят, напълно отделен от социалните норми", казва пред АРД психологът Волфганг Фастенмайер.
Какво може да се направи в такъв случай? Германското законодателство позволява конфискация на автомобилите, участвали в незаконни състезания и гонки. Но няма точни данни за това доколко органите на реда прибягват към тази мярка, пише "Дойче веле".
В Берлин, където миналата година е имало 143 незаконни автомобилни състезания, старши прокурорът Себастиан Бюхнер очаква 25 конфискации, пет от които вероятно ще бъдат условни - осъденото лице ще бъде инструктирано да продаде автомобила.
Конфискуването на автомобили - добра практика?
В 70-80 процента от случаите извършителите на такива нарушения обаче не ползват личните си автомобили, обяснява прокурорът пред АРД. Някои автомобили са под наем, а е трудно да се докаже, че арендаторът е действал безразсъдно, отдавайки ги на нарушителя. При това собственик на автомобила най-често е банка, тъй като фирмите за отдаване на коли под наем ги купуват на лизинг.
Но дори нарушителят да е собственик на автомобила, често това е първото му нарушение и конфискуването на превозното средство няма как да се оправдае. "Колкото по-скъп е автомобилът, толкова по-трудна е конфискацията", обяснява Бюхнер.
Австрия вече от няколко месеца конфискува автомобилите на нарушители, карали с над 60 км повече от разрешеното в града и със 70 км повече - извън населените места. От март, когато съответният закон влезе в сила, австрийската полиция вече е иззела 64 коли, информира АРД.
От три години Дания също има подобен закон, като властите съобщават, че вече близо 3000 автомобила са били конфискувани. В Швейцария, която от 11 години има възможността да иззема автомобили, статистиката пък сочи, че нарушенията само са се увеличили.
Какви са другите варианти?
Експерти смятат, че голям потенциал има предварителното възпиране на потенциалните нарушители. Например - ако има повече полицейски патрули, повече задължителни шофьорски курсове и дори разговори със служители на спешната помощ и с близките на хора, пострадали в катастрофи.
Кирстин Цайдлер смята, че поставянето на повече стационарни камери, отчитащи скоростта, също би имало положително влияние. Подобен ефект би дало и увеличението на легналите полицаи в градовете - популярни в Нидерландия и Франция. Както отбелязва АРД, още един вариант е допълнителният шофьорски курс - по-мощните автомобили да могат да се управляват само от хора, които са го преминали.