През юли започва масово премахване
на незаконно строителство, казва началникът на ДНСК
- Преди около седмица на сайта на ДНСК се появи секция със становища на строителния контрол по най-различни казуси. Какво ви накара да ги “разсекретите”, след като досега са били известни само на онези, които конкретно засягат?
- Становищата в никакъв случай не са секретни. Идеята да станат достъпни за по-широк кръг хора я обмислях още предишния път, когато бях на тази ръководна позиция през 2022 г. при регионалния министър Гроздан Караджов. Тогава също получавахме много запитвания от граждани, общини, главни архитекти, инвеститори по различни казуси. Дирекцията отговаряше на всяко запитване, като практиката беше отговорите да се съгласуват от МРРБ. След получаване на потвърждение изпращахме становището на запитващия.
На една скорошна среща с Националното сдружение на общините в Република България установих, че до момента становищата не са публикувани никъде. И с колегите решихме, че най-добре ще е на страницата на ДНСК да направим специален раздел, в който да ги публикуваме всичките. Той е достъпен на началната страница на сайта https://www.dnsk.mrrb.
government.bg
- Защо сте започнали отзад напред – от най-новите към по-старите?
- Започнахме от най-актуалните, защото нормативната база търпи промени и ще се връщаме постепенно назад в годините с тези казуси, които се основават на нормативни документи, които не са изменяни. Няма смисъл да публикуваме становища по членове и алинеи от закони и правилници, които вече не са в сила.
- Каква е юридическата стойност на такова становище? Ако някоя община примерно се изправи пред идентичен проблем, може ли изобщо да не ви поиска становище, при положение че вече е имало такъв случай?
- Това не са тълкувания на закона, а становища на дирекцията по конкретни случаи. Когато гражданин например се изправи пред същия проблем, той може спокойно да вземе нашето становище и да го представи пред съответната институция. Това са по-скоро указателни писма.
- А какво най-често питат хората и институциите, които са помолили ДНСК за становище?
- Най-често задаваните въпроси засягат присъединяването към електромрежи и други проводи, например ВиК. Също така засягат допълващото застрояване.
- Какво точно означава допълващо застрояване?
- Това са строежи, които допълват функцията на основното строителство в имота. Например, ако имате жилищна сграда в имота, допълващо застрояване ще е да си направите постройка за отоплителни материали.
Законът в тази си част е доста конкретен. Той с доста големи подробности указва какво може да е допълващо застрояване и какво не може. Но въпреки това често получаваме въпроси.
Имаме напоследък много запитвания, които се отнасят до монтиране на фотоволтаични инсталации било на покрива на съществуваща сграда, било върху терена.
- Аз си мислех, че гражданите най-често питат за остъкляването на балконите?
- Не е толкова често, колкото си мислите. Защото
законът въведе
облекчение за
остъкляването
– с поправянето на член 151 от Закона за устройство на територията. За него вече не се иска разрешение за строителство от общината, но говорим конкретно само за остъкляване на балкон или лоджия. Не може без разрешение да преграждаш, да премахваш стени, да затвориш балкона със зидария или да правиш други преобразувания, а говорим само да го остъклиш.
- Много предприемачи в България се оплакват от твърде дългите, тромави и сложни процедури, които предшестват същинското строителство. Последният случай, с който се сблъсках, беше в НПЗ “Хладилника” в столицата – две години ходене от гише на гише преди първа копка, добре че през това време архитектът паралелно е работил върху проектирането.
- Вероятно в случая става дума за изменения на подробните устройствени планове на терена, което наистина е сложна и дълга процедура. Тя е такава, защото е свързана с издирването и уведомяването на много хора, които са собственици на съседните терени. По-голямата част от забавянето идва точно от това, защото на тези хора трябва да се даде възможност да защитят правата си.
Ние в ДНСК не можем да си позволим да пренебрегнем някоя процедура, независимо че самите виждаме, че тя усложнява и удължава процеса. Можем да предложим обаче промени в закона.
Но ще ви дам един пример. Законодателят предвиди наскоро с една промяна в член 147а много облекчена процедура – ако искате да промените предназначението на един обект, без да извършвате строително-монтажни работи, вие вече не искате разрешение за строеж, а разрешение за промяна на предназначението без СМР. Да речем, превръщате един офис в апартамент или обратното. Спазвате само противопожарните и санитарно-хигиенните изисквания.
Към момента имаме доста сигнали, че главни архитекти на общини
въвеждат допълнителни
изисквания и документи,
за да разрешат такава промяна на предназначението. Които изобщо не са предвидени в закона. Това е нещо, по което ще трябва да работим със сдружението на общините.
Друг случай: в момента, за да построите висока сграда или едноетажна къща, обемът документи, който трябва да представите, е един и същ. Това е нещо, което определено трябва да се промени. Бяха направени някои подобрения, например органът, който одобрява инвестиционните проекти, има право само веднъж да ги връща на възложителя със забележки. Надявам се всички главни архитекти да се съобразяват с това.
- А колко жалби постъпват годишно в ДНСК и по какви въпроси ви се оплакват най-често?
- За миналата година в ДНСК и в регионалните ѝ структури са постъпили над 54 хиляди жалби, като през годините винаги са се движили около тези цифри.
Над 70% от тях засягат действия или бездействия на общини и на общинска администрация по отношение на строежи четвърта, пета и шеста категория, т.е. ако говорим за жилищни сгради – всички, които са до 5 етажа. В закона много ясно пише, че правомощията за тези строежи са на общината.
Нашите правомощия обхващат първа, втора и трета категория строежи, това са, най-общо казано, националните инфраструктурни обекти и големите сгради.
- И какво сега – вие разочаровате ли тези 70% от жалбоподателите, че нещата не зависят от вас?
- В никакъв случай – ние изпращаме жалбата до съответната община с указание да предприеме съответните действия и да ни уведоми какво е направила по случая. Нямаме право да се намесваме само в административния процес по обработката на този сигнал. Тоест ДНСК не може да състави констативен акт и не може да издаде заповед.
- През 2024 г. държавният бюджет май за първи път отпусна пари на ДНСК за принудително премахване на незаконно строителство, когато има влязло в сила съдебно решение. Не помня сумата, но какво можете да отчетете с тези пари, колко незаконни строежи са премахнати?
- В бюджета са заложени 800 хиляди лева за тази дейност.
- Не са ли малко?
- Нека да започнем първо отнякъде. Правим обществена поръчка за избор на изпълнител на влезли в сила заповеди за премахване. Тя е за цялата страна, която е разделена на шестте региона за планиране и във всеки от тях се избират минимум по две фирми. В момента се финализира тази обществена поръчка и се подписват рамковите споразумения с избраните фирми. Тези рамкови споразумения са за срок от две години.
Следващата стъпка ще е да се пристъпи към изпълнението на заповедите за премахване.
- И кога тръгват багерите?
- Надявам се още следващия месец, т.е. през юли. Но невинаги ще става дума за багери, защото някъде може да става дума и за вътрешно преустройство. В такива случаи сградата или строежът просто трябва да се приведе в първоначалния си вид, а това се прави ръчно, невинаги става с багер.
- Тъй като са се натрупали много обекти незаконно строителство от какво и откъде ще започне премахването?
- Не може да се каже точно откъде. Ние именно затова разделихме страната на райони и колегите по места ще подават най-належащите случаи.
Общините също имат някои задължения, защото ще се наложи да се изнася имущество. Някъде сигурно ще се наложи да се влиза и с помощта на МВР. В никакъв случай няма да е лесно.
- Опитвам се да си го представя. Какво например се прави, когато някой незаконно е премахнал вътрешна преградна стена, издадена е заповед, че това е незаконно, обжалвана е, но съдът е решил и на последна инстанция, че това е незаконно. ДНСК ще отиде ли да изгради отново тази вътрешна стена, за да приведе нещата в първоначалния им вид?
- Заповедите са за премахване на незаконно строителство, а не за изграждане на нещо, което незаконно е премахнато. Премахването ще касае например надстройка или пристройка към съществуваща сграда.
През юли започва масово премахване
на незаконно строителство
Инж. Лиляна Петрова е завършила международни икономически отношения в УНСС и инженерна геоекология в Минно-геоложкия университет “Св. Иван Рилски”. Била е началник на регионалните дирекции за национален строителен контрол в София и Софийска област, преди това е работила на различни постове като експерт, както и в Столичната община.
СНИМКА: ЙОРДАН СИМЕОНОВ