Нестабилността в централната власт влияе негативно на общините и поставя под съмнение тяхното финансиране, казва кметът на Варна
- Г-н Коцев, вече 7 месеца сте на кметския стол - свикнахте ли с новата си роля?
- Хубавото е, че енергията ми не спадна, а дори напротив. Колкото повече навлизаме в дълбочината на проблемите на града, толкова по-мотивирани ставаме и показваме резултати.
Има обаче и неща, които се работят под повърхността. Много от проблемите са свързани с проектиране, което е основата на реализация на дадени обекти, ключови за града ни.
Работим усърдно - първо за тяхното проектиране, след това да възложим обществени поръчки. Тези процедури отнемат месеци, понякога година и повече. Истински мащабните неща ще видим в началото на следващата година.
- Какво се случва с боклука във Варна? Смятате, че някой го разхвърля нарочно и затова сезирахте прокуратурата?
- Варна има проблем с боклука и сметопочистването открай време и именно по тази причина това е една от най-важните теми, с които се захванахме от първите дни. Вече текат проверки на терен - съвместни с МВР и РИОСВ, скоро ще съобщим санкционираните нарушители.
Началото на сезона, когато боклукът рязко се увеличава, е най-подходящото време за това. Проверките са и на документално ниво. Изискваме договорите, които всеки търговски обект е задължен да има със сметопочистващите фирми. Най-вече с тези, които събират отпадъците за рециклиране.
Това, което забелязахме и е обществена тайна, е, че много от обектите сключват формални договори за по-малки количества от реално генерирания отпадък. Другият се изхвърля в контейнерите за битова смет. За да контролираме това, гледаме оборотите на фирмите и реално генерирания отпадък на база на тези обороти.
При несъответствие между сключените договори за сметоизвозване и реално генерирания отпадък ги глобяваме. Така гарантираме, че фирмите, които нарушават, ще имат адекватни договори за реалните си количества и отпадъкът, предназначен за рециклиране, ще се събира разделно.
Освен това много от гражданите изхвърлят често около контейнерите, дори когато те са празни - просто не отварят капака, явно така им е по-лесно.
Отново ще призова да се изхвърля така, както е по регламент, за да е чист градът ни. Подготвяме и специална кампания. Можем да кажем, че налице са и белези на умисъл за разхвърляне на отпадъци около контейнерите. Подали сме сигнал до прокуратурата. Редица записи от камери го показват - клошари и други хора, които не сме идентифицирали, го правят повечето във вечерните часове. Начинът, по който е разхвърлян, води до съмнението, че може да има и някакъв друг умисъл от определени хора, които разхвърлят боклука на много голям периметър около кофите.
Надявам се полицията да установи дали има зла умисъл за умишлено разхвърляне на отпадъци, което е различно от събирачите на суровини.
- Защо е толкова трудно да се контролира изхвърлянето на отпадъци от страна на бизнеса и ресторантите?
- Не е трудно, просто никой досега не го беше правил.
- Кое не приемате като кмет и кое ви харесва?
- Най-трудно е, като видиш, че целите, които искаш да постигнеш, се бавят заради редица процедури и бюрократични спънки, които са присъщи на администрацията.
В общинския съвет пък често трябва да се аргументираме и да убеждаваме, често има и политически мотиви, с които отхвърлят наши добри предложения. Пример за това са бригадите за бързи ремонти. Те са много важни, за да може да отстраняваме по-малки проблеми в градската среда като счупена плочка или разбита пейка.
Строителните фирми не са подходящи за такъв тип дейност. Те са много по-тромави, нужна е документация и за нещо дребно се чака с месеци. Ведомствените бригади могат да се справят много по-бързо от тях. Мога да дам и друг пример – съвсем пресен. Искахме увеличаване на план-сметката и дейностите, които сметосъбиращата фирма извършва, което също беше отхвърлено. Няма да се откажем и ще го внесем отново, но това са изключително важни елементи от нашата работа и част от предизборните ми обещания. Усещам известен отпор и съпротива, но смятам, че с малко повече диалог в крайна сметка ще постигнем целите си.
Хубавата част е да виждаш как градът се променя към по-добро и успяваш да удовлетвориш желанията на варненци, някои от които чакани с години. Да виждаш признание от съгражданите си, които оценяват работата ти, също е много зареждащо.
- Очаквате ли, че новата парламентарна конфигурация ще внесе промяна на динамиката в общинския съвет и ще затрудни работата ви?
- Ние трябва да имаме добър диалог с правителството, каквото и да е то. Изчакваме да видим дали ще има такова в тази несигурна обстановка, от която никой няма полза - най-вече общините. Ето например програмите на Министерството на финансите и МРРБ, които предното правителство създаде. С тях ще се финансират много проекти, които иначе не биха могли да бъдат обезпечени от общинския бюджет. В момента работим за това да представим тези проекти и до края на годината да получим първите вноски.
- Ремонтите в града стават бавно. Можете ли да поемете ангажименти и срокове за инфраструктурните проекти във Варна при липса на съдействие от фирмите?
- Фирмите, които ги изпълняват, са две, договорите са сключени преди две години. Относно големия ВиК проект - дружеството е 51% държавно, а Варна заедно с общините Аврен, Аксаково, Бяла, Вълчи дол, Девня, Дългопол, Провадия и Суворово държат 49%. Участието на нашата община се представлява от местния лидер на групата на “Възраждане” и на администрацията не се дава директен контрол върху проектите.
Това не ни лишава от инструменти да влияем на процеса - два пъти седмично се срещаме с ръководството на фирмите, които изпълняват проектите, за да можем да следим техните графици и да налагаме темпо на работата. Това не е никак лесно, тъй като нямаме директни договори с тях. Получаваме известна подкрепа в тяхно лице, въпреки че същите тези строителни фирми работят не само по десетки обекти във Варна, но и в страната.
Правим каквото можем, за да изпълним нашата част там, където можем директно да контролираме или глобяваме. Когато подземната инфраструктура е готова, общината има ангажимент да асфалтира голяма част от тези улици и там забавяне няма да има.
- Успяхте да асфалтирате Аспаруховия мост през нощта, но варненци питат кога ще бъде ремонтиран основно?
- Аспаруховият мост е собственост на АПИ, община Варна отговаря само за пътната настилка, парапетите и осветлението. Настилката беше рехабилитирана, когато за първи път във Варна се асфалтира нощно време - благодаря на администрацията, че успя да убеди фирмата, както и на самата нея.
През януари постигнахме успехи в разговорите с пътната агенция за пълна рехабилитация на носещата конструкция на моста, тъй като той не е ремонтиран от създаването му. Имахме уверение, че се работи по проекта и до март 2025 г. ще могат да започнат работа. Но това правителството вече го няма. Ще се срещна с новия министър на МРРБ при първа възможност, за да разбера какво се случва с проектите за Варна.
След ремонта ще асфалтираме и подменим осветлението. Имахме уверението, че ще бъдат предвидени тротоари за пешеходци, велоалеи и поставянето на специална мрежа, която да “спасява” самоубийци. Това не е фантазия, прави се на много места по света. Но всичко зависи от средствата, които ще бъдат отпуснати.
- Какво става с магистрала “Черно море”, ще я има ли скоро?
- Това, което става и с втори Аспарухов мост - докато няма стабилно правителство, което иска да работи по тази тема, ние на общинско ниво няма как да имаме виждане. Свързаността на Варна би трябвало да е приоритет на България, но за да бъде изградена магистрала “Черно море”, вероятно ще трябва да разчитаме на ЕС и НАТО, които да се включат с външно финансиране.
- Какво може да се направи, за да спре презастрояването на града?
- Няма как да вървим срещу общия устройствен план, който определя рамката на строителството в града, освен ако не инициираме промени. Ние вече сме ги стартирали, има сформиран екип, който ще започне работа до 1-2 седмици, но това ще отнеме няколко години.
След като се направят адекватни промени, ще могат да се намалят част от показателите за различните райони - например за високи сгради в централната част. Много собственици на стари сгради са мотивирани да ги оставят да се разрушат, за да построят поредната висока сграда от финансови подбуди, което е мотивация да се нарушава красивата централна част, която включва и голяма част от културното наследство. Има много промени, които могат да се направят.
- Какво се случва с пристанище Карантината и колко струва то на варненци на година?
- Преди дни имаше презентация от холандска фирма, която показа идея за изработване на изкуствена буна от геотекстил, която да спре образуването на наноси. Очаква се да струва 300 хил. лв., които ще се платят еднократно и ще се прекрати практиката за механично удълбочаване заради очевидно направената грешка при неговото проектиране.
- Казахте, че няма да освобождавате кадрите в общината, а ще се опитате да ги мотивирате. Успяхте ли вече да привлечете на своя страна поне част от тях?
- Част от тях бяха освободени, тези, които преценихме, че няма как да бъдат мотивирани и да работят в нашата посока. С повечето от останалите вече сме се сработили, мисля, че те усещат енергията и темпото, с което се работи тук, което за мое голямо щастие ги мотивира. Желанието да се работи за общото благо е заразно и вече доста хора тук идват с усмивка.
- Какво се случи, че “Алтернативата на гражданите” оттегли доверието си във вас? Как ще се отрази това на работата ви?
- Мисля, че това беше чисто политически ход. Фактът, че това се случи седмица преди изборите, го доказва. Ние продължаваме работа и разчитаме, че общинският съвет ще подкрепя решенията, които са добри за града ни. Не разбирам какво значи да оттеглят доверието си, ние продължаваме да гласуваме по същия начин, както и преди - по съвест. Никога не сме имали мнозинство в съвета, винаги съм търсил подкрепа за добрите идеи от всички.
- Спирането на автомобили в центъра не е ли нож с две остриета? Мнозина смятат, че ще затрудни още повече и без това натоварения трафик в тази част от града.
- Рисковано е да го направим без да сме проучили добре темата, но няма риск да го тестваме. Това, което направихме, е правено и преди - затворихме за два дни част от бул. “Сливница” и “Княз Борис I” край градинката на т. нар. “Севастопол” за Деня на детето. Получи се много добре и хората го оцениха. Това беше тест, мисля, че се възприе добре и не затрудни чак до такава степен трафика. Подобна тенденция върви отдавна в Европа - повече пешеходни зони, хората да се събират на едно място, където да усещат пулса на града, да няма рев на автомобили и дим от ауспуси.
Неотдавна бях на среща на кметове от цяла Европа. Градоначалникът на албанската столица Тирана разказа какъв отпор е имало в общността, когато е решил да затвори един централен площад. А в момента това е най-хубавото място в града и е пълно с хора. Начинанието, разбира се, е свързано със задълбочен анализ и моделиране на трафика - идеята е да се организират т. нар. умни светофари, които могат да пускат зелени или червени вълни и това да става според моментното натоварване на движението.
- С коя част от предизборните ви обещания ще се справите най-трудно?
- С онези, чиято реализация среща политически отпор, които стават заложници на партийни интереси. Няма трудни неща, всичко, което сме обещали, би могло да се случи, но не и наведнъж. Трябва по-дълъг хоризонт за по-големите проекти, смятам, че много от тях ще се случат с осигуряване на нужното финансиране.
- Очакванията на варненци са големи, в социалните мрежи, където сте много активен, ви гледат под лупа, други коментират, че трябва да сте магьосник, за да се справите с всичко. Имате ли магическа пръчка?
- Имаме, да, понякога леко се чупи, докато боравим с нея, залепяме я и продължаваме наново (смее се). Нямаме, разбира се, ние сме реалисти. Нещата трябва да се случват с постоянство, което ние имаме. Варненци са достатъчно далновидни и виждат, че нещата вървят в правилна посока. Достатъчно белези има, че ние работим, и хората виждат, че има ефект. Общувам с варненци в социалните мрежи, защото това е най-бързият и ефективен начин да споделя с тях случващото се в града. Радвам се и на интереса от най-младите, уверявам ги, че мислим за тях.
CV
- Роден на 22 март 1978 г. във Варна
- През 1997 г. завършва средното си образование в Първа езикова гимназия във Варна. През 2001 г. придобива бакалавърска степен “Бизнес администрация” в Американския университет във Вашингтон
- Висшето си образование продължава с магистърска степен по “Корабоплаване, търговия и финанси” в Сити Юнивърсити в Лондон през 2004 г.
- През 2022 г. заема поста областен управител на Варна в периода 24 февруари – 4 август
- На 5 ноември 2023 г. е избран за кмет на Варна. На 13 ноември 2023 г. встъпва в длъжност
- Семеен, с едно дете