“Маркет линкс” дава по-сигурно второ място на ПП-ДБ, според “Алфа рисърч” разликата между втория, третия и четвъртия е съвсем малка
ГЕРБ е сигурен победител на изборите за националния и Европейския парламент , а интригите в неделя са битката за второто място между ПП-ДБ, “Възраждане” и ДПС и дали и колко по-малки формации ще успеят да прескочат 4-процентната бариера и да получат парламентарно представителство у нас. Това показват последните проучвания на две социологически агенции - “Алфа рисърч” и “Маркет линкс”.
Според двете агенции разликата между първия и втория е между 9,3 и 9,6 пункта
Според “Алфа рисърч” партията на Бойко Борисов получава подкрепата на 25,1% от твърдо решилите да гласуват, а според данните на “Маркет линкс” - 24,7%.
Основната интрига е за второто място. Данните на “Алфа рисърч” прогнозират битка между три формации на националните избори - ПП-ДБ с 15,4%, “Възраждане” с 15,2% и ДПС - 14,8%. Според “Маркет линкс” ПП-ДБ са на второ място с 15,4%, а зад тях с над три процентни пункта разлика е ДПС, която получава подкрепа 12,3%, а “Възраждане” е четвърта с 11,1%.
И в двете проучвания БСП е петата политическа сила. Данните на “Алфа рисърч” отчитат 8,1% подкрепа за столетницата, а според “Маркет линкс” социалистите получават 7,5% от гласовете.
Нещата са на кантар при “Има такъв народ”
Партията на Слави Трифонов получава 4% и е буквално на ръба за влизането в парламента според “Маркет линкс”.
Със сигурно парламентарно представителство се нарежда ИТН при проучването на “Алфа рисърч” с 6,2% от гласовете.
Двете агенции дават различни резултати на по-малките формации с потенциал за влизане в парламента.
При всички положения с най-голям шанс е коалицията около Вили Лилков и Петър Москов “Синя България”. Проучването на “Алфа рисърч” ѝ дава 3,3% подкрепа, а от “Маркет линкс” прогнозират, че ще получи 2,7% от гласовете.
“Солидарна България” на Ваня Григорова и Мая Манолова според “Алфа рисърч” има 2,4% от гласовете. Данните на “Маркет линкс” пък отчитат само 1% подкрепа за “Солидарна България”.
Вотът за евродепутати
Проучванията за електоралните нагласи за изборите за Европейския парламент отново класират на първо място ГЕРБ - подкрепата на 1/4 от решилите да гласуват. “Алфа рисърч” отчита 25% подкрепа за партията на Бойко Борисов, 25,1% ѝ дава “Маркет линкс”.
Отново има битка за второто място, само че според “Алфа рисърч” тя ще е между ПП-ДБ (15,9%) и “Възраждане” (15,7%). Въпреки това ДПС е плътно зад тях с 14,1% подкрепа.
По данните на “Маркет линкс” за евровота ПП-ДБ са сигурна втора политическа сила със 17,6%, а битката ще е за третото място между ДПС (10,8%) и “Възраждане” (9,9%).
Депутати в Европейския парламент ще изпрати и БСП, за която биха дали вота си 7,9% от решилите да гласуват според “Алфа рисърч” и 7,6% по данните на “Маркет линкс”.
Отново ситуацията е на ръба при “Има такъв народ” - с 5,9% подкрепа, отчетена от “Алфа рисърч”, тя успява да премине
прага за влизане в Европарламента, който е 5,88%
“Маркет линкс” ѝ дава 3,3% и я поставя под чертата.
Под един процент е разликата между “Синя България” и “Солидарна България” според “Алфа рисърч” - двете формации получават съответно 2,9 и 2,3% от гласовете. По-ниска резултатите им при данните на “Маркет линкс” - съответно 1,9% и 1%.
На предишните избори България изпрати в Европарламента 17 евродепутати - 6-има от ГЕРБ, 5-има от БСП, 3-ма от ВМРО и 1 от “Демократична България”.
Избирателната активност
“Алфа рисърч” отчита лек ръст в очакваната избирателна активност на финала на предизборната кампания. Готовност да дадат гласа си за Народно събрание заявяват 42% от имащите право на глас около 2,7 млн. души.
Интересът към изборите за Европейски парламент остава по-нисък, макар и тук мобилизацията да расте, достигайки 39,5%, или приблизително 2,4 млн. души.
На предишните избори за Народно събрание през април 2023 г. избирателната активност бе 40,69%, или 2 683 606 гласували. А на предишните избори за Европарламент през 2019 г. избирателната активност бе 32,64%, или 2 095 575 души.
Мнозинството от решилите да гласуват (72%) са предимно лоялни симпатизанти на представените в 49-ото НС партии и са взели решение още преди официалния старт на кампанията, сочат данните на “Алфа рисърч”. Други 16% са решили през последните три седмици, като сред тях доминират привърженици на нови формации.
До последния момент интригата ще се крие в нагласата на 12% от решилите да гласуват, които още не са избрали кого да подкрепят. Те се разпределят поравно в предпочитанията си: 6% все още се колебаят, но са се ориентирали към някоя от водещите и други 6%, които обмислят да подкрепят някоя от по-малките партии, според изводите на проучването на “Алфа рисърч”.
Решението на тези избиратели може да промени както класирането между второ и четвърто място (предвид изравнените сили помежду им), така и броя на представените в 50-ото НС формации (предвид близостта на част от участниците до 4-процентната бариера).
48,3% от анкетираните от “Маркет линкс” са обявили, че ще гласуват на националните избори, а 47,4% – за Европейския парламент.