Над 30% от 12-класниците искат да останат и да следват висше образование, първите специалности вече са налице, а догодина – филиал, казва директорът на дирекция "Образование и наука"
- Г-жо Тодорова, вече половин година оглавявате дирекция „Образование и култура". В какво състояние заварихте дирекцията?
- Когато постъпих в община Пазарджик, дейността на дирекцията беше в застой в продължение на няколко месеца. Целият екип беше напуснал заедно с предходното ръководство в много важен момент – в началото на учебната година и периодът, в който се определят бюджетите на всички образователни и културни институции.
Разпределят се субсидиите за всички спортни клубове, различни културни мероприятия и много други ключови операции на дирекцията.
В общината функционират 14 общински и 1 частна детски градини, 46 общински и държавни училища, 4 центъра за подкрепа на личностно развитие,
35 читалища, Регионален исторически музей, Художествена галерия, Младежки дом, Симфонично-оперетно дружество и Ансамбъл за народни песни и танци. За всички тях общината е първостепенен разпоредител с бюджет.
В допълнение тук има и повече от 30 спортни клуба, в които спортуват стотици деца и младежи, а тяхната дейност се подпомага със средства от бюджета на община Пазарджик.
Всички тези институции имат своите проблеми и очаквания, но за жалост някои са били приоритизирани, а други неглижирани.
Образованието е било сред неглижираните в последните години, което е довело до формиране на различни затруднения за постигането на ефективност на предучилищното и училищното образование.
Проблемите, пред които сме изправени в областта на образованието и културата в нашата община, са много и отдавна отлагани. Те са повлияни от разнопосочното действие на съвкупност от фактори в последното десетилетие, но решаването им ще има ключово значение за цялостното социално-икономическо и културно развитие на нашия регион.
- Шест месеца са кратък период, но община Пазарджик успя да смени бързо курса си и вече осезаемо се движите с нова скорост. Какво успяхте да реализирате?
- Периодът е кратък, но смея да твърдя, че успяхме да реализираме много дейности, чийто резултати вече са осезаеми. Успяхме да разработим различни програми, планове и проекти, като ще маркирам само най-важните в областта на образованието, културата, младежта и спорта.
Изготвихме годишни програма за младежта, план за личностното развитие на децата и учениците, програма за развитие на читалищата, по които вече активно работим.
Разработихме система от правила за прием на ученици в първи клас в общинските училища на територията на община Пазарджик, която регламентира условията, реда и критериите за прием в първи клас на децата, подлежащи на задължително училищно образование.
Системата ще позволи равен достъп до училищата за всички деца чрез осигуряване на еднакви възможности за качествено образование на всички, независимо от техния пол, семеен произход, социално-икономически или културен статус.
Определихме формулите за формиране и разпределение на парите, получени по стандарти и нормативи за 2024 г. за всички детски градини, училища и центрове за личностно развитие, както и на читалищата.
Всички образователни институции и читалища получиха навреме своите финансови средства,
както за тази календарна година, така и преходните остатъци от миналата година.
Проведохме редица срещи с представители на РУО, директори на образователни институции, университети, медицински заведения и бизнес средите за създаване на условия за изнесено университетско обучение и/или разкриване на филиал на университет в Пазарджик по специалности, които са търсени на пазара на труда в общината ни, и предлагане на качествено и приобщаващо образование, обучение и учене през целия живот, за подобряване на перспективите на младежите за заетост.
Проведохме проучване сред зрелостниците на територията на областта за нагласите им да се обучават в университетско изнесено обучение на територията на Пазарджик, в което участваха близо 500 младежи.
Около 150 от тях заявиха желание да продължат образованието си в нашия град, при наличието на филиал, като ясно се откроиха редица специалности, които са желани от младите хора и са търсени от бизнеса в Пазарджик. За целта сме
в преговорни отношения с Медицински университет в Пловдив и Тракийския университет в Стара Загора
и смея да твърдя, че усилията ни се увенчават с успех – първите специалности с изнесено обучение вече са факт, работим и за това да подготвим физически филиал на територията на Пазарджик.
Освен това разработихме международен проект на тема Bridging Students to Brighter Futures съвместно с образователни институции от Португалия, Гърция и Турция на стойност 240 хил. лева.
Проектът цели създаване на кариерна образователна платформа с помощта на изкуствения интелект, която е предназначена за ученици, учители и кариерни консултанти за качествено кариерно ориентиране на младите хора.
Искрено се надявам този проект да бъде одобрен и финансиран от Европейския съюз, за да постигнем заложените цели.
В областта на спорта направихме нужните промени в Наредбата за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните дейности в община Пазарджик, които бяха наложителни, за да се осигури възможност за получаване законосъобразна и навременна финансова помощ от бюджета на общината, за подпомагане дейността на спортните клубове и осигуряване на непрекъснат спортен процес и тренировъчна дейност на всички деца и младежи спортуващи на територията на Пазарджик.
Финансовата помощ вече е преведена на всички спортни клубове. Съвместно с дирекция "Архитектура и териториално устройство"
разработихме проект "Смарт екокът" по националната кампания "Чиста околна среда 2024",
който представлява концепция за социализиране на занемарено зелено пространство около Младежки дом. Проектът акцентира върху конкретни елементи от парковата мебелировка, които биха могли да бъдат извор на културен живот и възможност за подновяване на емблематични за Пазарджик творчески традиции.
При стъпването ми в длъжност се получи сигнал от директора на ХГ "Станислав Доспевски" за наличие на пукнатина на стенописа "Четирите посоки на света" в една от стаите на родната къща на художника.
Бяха уведомени институциите, имащи отношение към опазване и съхранение на емблематичната сграда. Комисия с представители на инспектората за опазване на културното наследство в Пловдив към Министерството на културата посетиха обекта и излязоха със становище за временно аварийно укрепване на стенописа.
Предприехме действия по изпълнение на предписанията и беше възложено изготвяне на анализ на обекта и изготвяне на проекта за реставрация и консервация на повредените части.
Общината като собственик на имота ще осигури средства, за да върне къщата възрожденския си блясък отпреди 160 години
Обогатихме културния календар чрез организиране на разнообразни културни събития.
Възможно е да пропусна важни дейности, които успяхме да свършим за този период, но всички от екипа на дирекцията имат много отговорности имат, като всяка от тях е важна и не бива да бъде неглижирана.
- Пазарджик поставя солидни основи в сферата на образованието и обещаващи перспективи пред младежите и студентите. Какво предстои?
- Всичко, което предстои ще е продължение на всичко, което започнахме, като целта е да осигурим реални перспективи на всички деца и младежи. Смятам, че трябва да дадем най-добри условия за образование на децата, за да могат техните родители да се развиват точно тук в Пазарджик.
Ще работим в посока създаване на дигитална информационна система за централизирано електронно класиране за прием на деца и ученици в детските заведения, подготвителните групи и първи клас в училищата в община Пазарджик, която да заработи много скоро.
Разработваме мерки и дейности, които да стартират още през юни за ефективно кариерно ориентиране на учениците, диференцирани по отношение на различните целеви групи – застрашени от отпадане, талантливи ученици, ученици със специални образователни потребности, ученици с проблемно поведение и др.
Аз и целият екип на общината работим за осигуряване на подходяща материално-техническа база
за осъществяване на привлекателен и иновативен образователен процес, който да осигури подкрепяща образователна среда за развиване на потенциала на всеки подрастващ, което вярвам, че ще доведе за формирането, задържането и привличането на квалифицирани специалисти и развиване на интелектуалния потенциал на обществото в града ни.
Образованието и културата са тясно свързани, като образованието играе ключова роля във формиране и развитие на културните аспекти на обществото.
Културата влияе върху образованието, като определя ценности, норми и идентичности, които се предават и усвояват чрез образователните процеси. Така връзката между тях е взаимна и важна за обществения прогрес.
Вярвам, че културата в образованието може да се превърне в мощен инструмент,
с който да се борим за достигане на максималния потенциал на децата и младежите.
Това е възможно чрез интегриран и устойчив подход за по-силна и взаимосвързана общност в община Пазарджик, където образованието и културата са двигател на иновациите и социалния напредък, където младежите желаят да живея и работят.
Те са активната сила в обществото и са изправени пред парадокса или да търсят начин да бъдат интегрирани в съществуващата среда, или да трансформират тази среда.
През следващите месеци активно ще подпомагаме тази трансформация като предложим на младежите на община Пазарджик разнообразни дейности за осмисляне на свободното им време.
За целта обогатихме културния календар с дейности, насочени точно към тях и това ще бъде усетено в следващите няколко месеца, в които сме организирали конкретни събития, изцяло насочени към младите хора на Пазарджик.
Ще продължим усилията за разкриване на изнесено университетско обучение, което да прерасне в разкриване на филиал на университет в града ни за подобряване на социално-икономическите перспективи на младежите на Пазарджик.
Всичко това ще бъде факт чрез активно взаимодействие между институциите, разработване на различни стратегии, програми и проекти, които ще подпомогнат за създаването на един европейски облик на нашия град.