- Работим по членството в Шенген и еврозоната, от дни имаме и дата за членство в ОИСР. Така след по-малко от 2 години може да сме част от организацията на най-развитите икономики в света, казва служебният премиер
- Този уикенд, като се качвах на Витоша едни младежи ми казаха: „Само не ни пращайте в Украйна". Уверявам всички българи, че наши военнослужещи под никаква форма няма да бъдат изпращани в Украйна
- Ще поискаме от ЕК и ЕЦБ извънредни конвергентни доклади, ако тенденцията за намаляване на инфлацията продължи
- Ще има ежемесечна инвентаризация на складовете на „Лукойл". Големите обекти са големи платци към бюджета и имат значение за пазара
- Вярвам, че благодарение на отличните връзки между Боташ и "Булгаргаз" ще стигнем до решение, удовлетворяващо и двете страни
- Политически лидери опитват да ме въвлекат в предизборната си риторика, но аз имам много работа, за да отговарям на партийни нападки и внушения
- Със сигурност няма да се стигне до ситуация, председателят на Сметната палата Димитър Главчев да одитира служебния кабинет на Димитър Главчев. Има механизми да не се случи. Иначе добър каламбур се получава
- Трудно ли ви е с две дини под мишница и в предизборно време, г-н премиер? Вие сте и министър-председател, и външен министър, затова ви питам.
- От първия ден, в който се съгласих да поема поста служебен премиер, не съм имал никакви илюзии, че ще бъде лесно. Страната бе в тежка политическа криза и на ръба на конституционна. Приех тази отговорност с една основна задача - да подготвим честни и прозрачни избори за национален и европейски парламент. Убеден съм, че в краткосрочен план няма по-важна за страната ни цел от тази да бъде избран редовен кабинет. Затова основна, приоритетна задача пред служебното правителство е подготовката и провеждането на прозрачни и честни избори. По тази причина всичко, което зависи от нас като изпълнителна власт, се съблюдава стриктно и в сроковете, предвидени в закона.
Всяка седмица провеждам и лично ръководя заседание, на което ми докладват как върви подготовката, обсъждаме и решаваме въпроси и възможни проблеми, които биха могли да възникнат. Работим в тясно сътрудничество и с всички ангажирани по темата институции, комуникацията ни върви непрекъснато, имахме и две съвместни до момента работни заседания с ЦИК. Така че, смея да твърдя, че подготовката върви добре и по график.
Иначе, пред себе си и пред министрите поставям много ясни и конкретни задачи, които нерядко изискват решаване на проблеми адхок, защото твърде много теми и твърде много забавени решения изскочиха, отлагани във времето месеци наред.
Да, нашият кабинет е с кратък хоризонт, но нямаме право да искаме от хората да отлагат живота си, докато бъде избран редовен кабинет. Затова професионализмът и високият темп, както и пълната мобилизация на силите са задължителни, за да си свършим работата по възможно най-добрия начин.
Що се отнася до поста на външен министър – мисля, че решението, което финално предложих на президента, т.е. аз да поема и поста външен министър, беше оптималното, защото мандатът на един служебен кабинет е твърде кратък, за да губим дни в спорове за постове. Отделно от това екипът в Министерството на външните работи се състои от изключително добри експерти и дипломати и нямам никакви притеснения за ежедневната работа там.
- Коя от двете повече тежи? Вътрешната нестабилност или външните заплахи - войната, Македония… Ако се наложи, ще издържите ли под обсада повече от нормалния живот на един служебен кабинет?
- Страната ни има абсолютно ясна проевро-атлантическа ориентация, последователна траектория, която следва, и това дава допълнителна стабилност и предвидимост, когато се решават кризи или се отстояват позиции.
От друга страна, като служебен кабинет ние стриктно се придържаме към конституцията и законите на страната и се водим от интересите на българските граждани. Още в началото на мандата ясно заявих, че докато съм министър-председател, България няма да се отклони от европейския си път и перспектива. В контекста на войната в Украйна е крайно необходимо в ЕС да продължим да бъдем единни и още по-категорични за възстановяването на мира в Европа.
Специално по отношение на Република Северна Македония вече имах възможност няколко пъти да потвърдя, че България няма да бъде пречка за европейската им интеграция, ако страната спазва всички международни договори.
А що се отнася до хоризонта на настоящия служебен кабинет, ще издържим колкото е необходимо, докато бъде съставено редовно правителство. Както казах, надявам се това да се случи след провеждането на изборите на 9 юни.
- Синхронизирате ли с президента Румен Радев поне външната и отбранителната политика, за да не се виждат пробойни отвън?
- С президента имаме добър институционален диалог, когато е необходимо, по важни теми. И това е в интерес на страната и гражданите.
- Какво показва неформалният ви “одит” по министерства? Има ли тежко наследство и къде?
- На практика не се наложи да правим одит, проблемите сами започнаха да излизат един след друг. От началото на мандата гасихме пожари в земеделието, в енергетиката, а през изминалата седмица – и във висшето образование. Стоварват ни се трупани с години проблеми и излъгани очаквания.
Не е трудно да разберем как се е стигнало дотук. Достатъчно е само да си припомним сентенцията, че можеш да излъжеш малко хора за много време, можеш да излъжеш много хора за малко време, но не можеш да излъжеш всички завинаги.
Разбира се, ние като служебен кабинет няма как да работим дългосрочно и правим всичко възможно да решаваме належащи проблеми. Изплатихме пълния размер на украинската помощ за земеделските стопани - близо 300 млн. лв. Отпускаме други 250 млн. лв. за “Мини Марица-изток”, което ще позволи тази базова мощност да продължи своята работа без социално напрежение и съобразно екологичните изисквания. Осигуряваме и полагащите се на държавните висши училища 39 млн. лв. за възнагражденията на академичния състав, както и допълнителни 40,7 млн. лв. за администрацията, за преодоляване на диспропорции в заплащането и за стипендии. И всичко това – без да пипаме дефицита. Също така по предложение на правителството пенсиите ще бъдат актуализирани с 11% от 1 юли, като средства има предвидени.
- Тихо и без шум вървят назначения на зам.- министри, областни управители, уволнения се отменят… Защо се налага? Не са ли задачите на един служебен кабинет да стабилизира ситуацията?
- Не знам какво влагате във формулировката “тихо и без много шум”, при положение че всички назначения се обявяват своевременно от правителствената пресслужба. Държавата не може да остане в режим на изчакване, докато минат изборите. Изпълнителната власт си има своите всекидневни задачи и всеки има право да избира екипа, с който смята, че тези задачи ще бъдат изпълнени по най-добрия възможен начин. За мен е показателен крайният резултат – ако има подобрение в работата, значи промяната е напълно оправдана.
- Политическите лидери ви оценяват решенията, а вие ги ревизирате. Не изглеждате ли зависим така?
- Намираме се в предизборна ситуация и изказвания на различни политически лидери има постоянно и по най-различни теми, опитват се да въвлекат в предизборната си риторика и служебния кабинет. Не обръщам внимание, има много работа, за да отговарям на партийни нападки и внушения.
Случаят с детската болница е различен, защото там имаше много силен обществен отзвук. Именно поради тази причина възложих на ДАНС проверка и дадох на прокуратурата казуса. Също така искам много ясно да заявя - няма да допусна да има и капка съмнение, че служебният кабинет е "за" изграждането на Национална детска болница. Имам уверението на министъра на здравеопазването, че каквото зависи от тях като дейности, ще бъдат ускорени максимално. Още този месец започва събарянето на старите сгради, които се намират на терена на бъдещата Национална детска болница. Междувременно ще подпомогнем и педиатрията в София, така че да се сдобие с нужните й рентген и скенер. Осигуряваме и близо 1,3 млн. лв. за неотложен ремонт на интензивното отделение и изграждане на нов асансьор за нуждите на пациентите и персонала.
- Работите ли заедно с БНБ за влизане в еврозоната?
- В името на постигането на този национален приоритет Министерството на финансите и БНБ работят много активно, като поддържат добра координация и тясно сътрудничество помежду си за плавната и успешна подготовка за въвеждане на еврото. На този етап единственият критерий, който остава предизвикателство пред страната, е този за ценовата стабилност. . Основната причина за това е продължаващият процес на реална конвергенция и сравнително ниското равнище на цените в страната спрямо средното за ЕС. Това в последните години беше допълнително утежнено от външни шокове, породени от войната в Украйна, които се отразиха непропорционално върху инфлацията в България. В същото време се наблюдава ясна тенденция към намаляване разликата до референтната стойност на критерия. Прогнозите са това да стане до края на годината и тогава държавата ни да поиска от ЕК и ЕЦБ изготвяне на извънредни конвергентни доклади.Тогава държавата ни ще поиска от ЕК и ЕЦБ изготвяне на извънредни конвергентни доклади.
- Какво търсят 190 проверяващи в “Лукойл”? Влязоха по сигнал или би трябвало да е рутинна проверка? Предстоят ли още такива?
- Проверката, която започна на 10 май 2024 г. по мое нареждане, цели извършването на пълна инвентаризация. Тя следва да покаже какви количества се съхраняват в тези складове и как се съотнасят те към данните, които получаваме дистанционно. Контрол е необходимо да има не само за да се уверим в спазването на законодателството, но и за да бъде осигурено спокойствието на цялото общество. Нормално е всеки данъчен склад да преминава през такъв тип проверка на няколко години веднъж.
Различното в тази проверка е, че за първи път се проверяват едновременно всички обекти на групата, и то от представители на няколко институции. Този метод смятаме, че ще осигури най-висока степен на прозрачност в процеса. Ще спести организационно време и за самия оператор, защото данните се събират общо, вместо да ги посещават няколко пъти поотделно различни проверяващи.
Логично и необходимо е да проверяваме големите обекти, те са големи платци към бюджета и имат значение за пазара. Особено сега, когато технологията на производство се промени заради смяната на суровината. Планираме ежемесечно да се извършва инвентаризация на складовете на “Лукойл”.
- Енергийното министерство има тежки наследени задачи с дългосрочния договор с „Боташ". Да очакваме ли щастлива развръзка или...
- Още през първите седмици по инициатива на българската страна в лицето на енергийния министър Владимир Малинов бе проведен разговор в Истанбул с неговия турски колега – министъра на енергетиката и природните ресурси Алпарслан Байрактар. Както знаете, със свое решение от 19 април тази година Народното събрание възложи на министъра на енергетиката да предприеме необходимите действия за предоговаряне на споразумението между Булгаргаз и Боташ. При разговора с г-н Байрактар от турска страна е било изразено разбиране и готовност за продължаване на сътрудничеството. На двете компании – "Булгаргаз" и Боташ, вече е възложено да започнат активна работа във връзка със споразумението. Показателен за доброто сътрудничество между двете компании е фактът, че на последния търг за доставка на втечнен природен газ за юни, избраната за победител компания – Боташ, е предложила отстъпка, която ще спести сериозен финансов ресурс на българските потребители. Вярвам, че благодарение на отличните връзки между двете компании и двете държави, заедно ще стигнем до решение, което да бъде удовлетворяващо и за двете страни.
- А защо си прибрахте парите от енергетиката за столичното парно, а сега се говори все по упорито за поскъпване на тока?
- Отменените от настоящото правителство постановление и решения, за които най-вероятно говорите, предвиждаха държавата, чрез министъра на енергетиката, да придобие вземания на „Български енергиен холдинг" ЕАД и „Булгаргаз" ЕАД от Топлофикация София ЕАД. Стойността на тези вземания бе близо 1.6 млрд. лв. В подобни случаи, когато се отпускат средства в полза на небюджетни организации, Законът за публичните финанси постановява, че ръководителите на бюджетни организации са отговорни за извършването на оценка за съответствие със законодателството в областта на държавните помощи. В конкретния случай за предвидената мярка е трябвало да се изпрати уведомление до Европейската комисия, с цел правна сигурност. Такова уведомление не е било изпратено. В тази ситуация съществува риск мярката да бъде обявена за недопустима държавна помощ. Това е причината за отмяна на предходното постановление, както и че същото не е било най-благоприятно за енергетиката на България с оглед на това, че се е предвиждало да се извърши дарение от БЕХ.
По отношение на евентуално предстоящо поскъпване на електроенергията, за което говорите – думата за това има Комисията за енергийно и водно регулиране, която е независим орган. Правителството полага всички усилия, за да не се стига до финансови сътресения за потребителите. Министър Малинов ме информира за проведени разговори с ръководството на АЕЦ „Козлодуй". На тях той е получил уверение от централата, че на база на допълнителен анализ, АЕЦ „Козлодуй" ще внесе в КЕВР ново заявление за цената за предстоящия регулаторен период, което ще бъде с оптимизирани параметри. Ръководството на централата счита, че е възможно отлагане на някои разходи, така че да не натоварват цената в този момент. Бих искал дебело да подчертая, че това по никакъв начин не засяга сигурната и безаварийна работа на централата. Едновременно с това активно се търсят възможности на ниво правителство за компенсиране на натрупания дефицит във фонда „Сигурност на електроенергийната система". След като бъде взето решение, ще бъдете своевременно информирани. По оценки на ръководството му, към момента този дефицит е в размер на 432 млн. лв., а се очаква до края на регулаторния период да достигне 530 млн. лв.
- Ще успеете ли да придвижите ПВО ракетите за Украйна? Има ли притеснителни новини от фронта, хората се опасяват от война.
- До настоящия момент всяка помощ и подкрепа за Украйна, която Министерството на отбраната е оказало, е в изпълнение на решения на Народното събрание. Едно от решенията беше за предоставянето на Украйна на неизправни, с отпаднала необходимост или наднормативни преносими зенитно-ракетни комплекси и зенитни ракети от различен тип, намиращи се във Въоръжените сили на Република България. След направен анализ от Министерството на отбраната бяха внесени предложения до Министерския съвет за количеството и вида на възможностите за изпълнение на решенията на Народното събрание. След приемане на РМС, логистичната задача по транспортирането им бе организирана и изпълнена от Министерството на отбраната. Видът и количествата на оказваната помощ на Украйна е класифицирана информация, съгласно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация. България потвърждава ангажимента си за подсилване отбраната на Украйна с убеждението, че това е в интерес на НАТО и нашата собствена сигурност. Ще продължим да оказваме помощ на Украйна в рамките на нашите собствени възможности и запазване на националните способности за ПВО на страната.
Всички новини от фронта са притеснителни, когато става дума за война няма как новините да са добри. България като част от НАТО и ЕС и нашия народ няма как да не бъдат съпричастни към страданията, които понася народа на Украйна. За съжаление у нас се чуват гласове, които злоупотребяват със страховете на хората. Има опити да се манипулира общественото мнение, че България ще бъде въвлечена във войната. Този уикенд, като се качвах на Витоша по пътеките между хижите Момина скала и Средец едни младежи ми казаха: „Само не ни пращайте в Украйна". Искам да уверя българските граждани, че наши военнослужещи под никаква форма няма да бъдат изпращани в Украйна. Знаете, че без санкция на Народното събрание такова решение не може да бъде взето. Така че всякакво говорене по тази тема е спекулация. Пряк риск за сигурността на страната няма.
- Защо заседанията на кабинета са по-често в следобедните часове? Злите езици твърдят, че като запален планинар сутрин катерите върхове?
- В кръга на шегата, предполагам не си представяте, че сутрин за загрявка, вземам марш на скок до Черни връх и обратно и след това започвам работа в Министерския съвет. Така че, на „злите езици" информацията е далеч от реалността. В случая със заседанията става дума за чисто административна процедура. Ангажиментите ми към настоящия момент са толкова много, че рядко имам възможност дори и уикендите да изляза за по-дълго време сред природата. И въпреки това, ако ми се отдаде възможност задължително се качвам в планината. Всеки си има някаква слабост, моята е планината, която е голяма сила.
- Когато мандатът ви свърши, какво искате да оставите на редовния кабинет- избори без сянка на съмнения за честност, стабилизирани икономика и финанси, предаване на щафетата за Шенген и еврозона...
- Разбира се - проведени честни и прозрачни избори на първо място. Отделно от това ще възложа на всеки един от министрите да подготви отчет за свършеното в рамките на мандата, така че да е ясно какво ще предадем на следващото редовно правителство. Иначе, преди дни в Париж – след срещата ми с генералния секретар на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие Матиас Корман, България за първи път получи конкретен срок за членство в ОИСР - края на 2025 година. Това е един добър хоризонт и е много важно институциите да продължат да поддържат висок темп на работа, така че след по-малко от две години да сме част от организацията, в която членуват едни от най-развитите икономики в света. Като служебно правителство продължаваме да работим също по другите външнополитически приоритети – Шенген и еврозоната.
- А когато се върнете отново на поста си в Сметната палата и ще одитирате и собствения си кабинет, ще устоите ли на съблазънта докладът да е само положителен?
- Най-аргументиран отговор на този въпрос ще получите като излезе самият доклад. Предлагам тогава да коментираме подробно. Но със сигурност няма да се стигне до ситуация, при което председателят на Сметната палата Димитър Главчев да одитира служебния кабинет на Димитър Главчев. Има механизми това да не се случи и те ще бъдат стриктно приложени. Иначе, признавам добър каламбур се получава.
CV
Роден на 15 август 1963 г. в София
Магистър по международни икономически отношения и по счетоводна отчетност от УНСС, дипломиран експерт-счетоводител
Депутат и член на бюджетната комисия от 41-ото до 46-ото народно събрание
Председател на 44-ото НС от 19 април 2017 до 17 ноември 2017 г. Заместник-председател на 43-ото НС
Ръководител на делегациите на Интерпарламентарния съюз и на парламентарната асамблея на Съвета на Европа в 44-то НС
Избран за председател на Сметната палата на 28 юли 2023 г. от 49-ото НС
Назначен за министър-председател на служебното правителство на 9 април 2024 г. с президентски указ № 101
Назначен и за служебен министър на външните работи с президентски указ № 119, издаден на 22 април 2024 г.