Трябва изцяло нов закон за движение по пътищата и формула за фазово обучение. Докато има нежелание на институциите това да се случи, няма да има промяна. Докато държавните институции не седнат на една маса с експертите, за да изработят нова философия, ще има проблем.
Това предупреди в интервю пред БНР Йонко Иванов, председател на Съюза на инструкторите в България.
До момента има 230 млн. лева от актове, а събраните глоби са 133 млн. лева, съобщи той. "Останалите 50% или не са връчени, защото администрацията на МВР не знае как да го направи, а останалите са в процес на обжалване. Но тези пари не отиват в пътна безопасност, а в бюджета – за избори и други неща", каза още Йонко Иванов.
"Звучи некоректно нас да ни сочат с пръст и да казват "вие създавате убийци" на пътя. 3000 души са обучили над 3 млн. Ние учим вече трето поколение, не ги учат хора от друга планета", възмущава се той.
"В "Автомобилна администрация" има четири вида електронизация и нито една не работи. Тежките ПТП за 2023 г. са 6983, водачи с до 2 години стаж са причинили 920 катастрофи. Това прави около 13%. Загиналите са 524 за 2022 г., за 2023 г. са 531, а ранените са със 653 повече. И ранените, и катастрофите са повече. Под половин процент са тези хора, до 2 години от взимане на книжката, които се движат по пътищата. Те не са факторът, който създава този катаклизъм, той се създава от родителите и училищата. Ние, инструкторите, сме последната цедка, която се стреми да пречупи тази агресия", аргументира се Йонко Иванов.
Той припомни - "трудно се научихме да си поставяме коланите и това е ролята на семейството".
И твърди, че у нас имаме най-доброто обучение на шофьори в Европа, защото сме взели най-добрата практика от ЕС, прилагана в 14 държави и е от Германия. "Но ние не знаем какво значи този двугодишен срок. Ако е взел книжка категория В и след това вземе и за камион, пак ли има двугодишен срок?", попита председателят на Съюза. И категорично заяви:
"Това, което е на пътя, е огледало на българския парламент, този стил на поведение попиват младите хора на пътя. Каквито и санкции да има и каквито и камери да се сложат, статистиката е една и съща, и е на базата на най-лошите пътища в ЕС, това е в България".
Йонко Иванов сподели, че на среща с институциите – МВР, МРРБ, МТ, МОН, не се намира общ тон и начин да въздействат по друг начин, освен чрез наказанията. "Фазовото обучение започва от детската градина. Сега тези идиотщини, без извинение, с тези велоалеи, с които разкопаха цяла София. Нещата не са така, както се показват, представяте ли си в тази алея да се движат мама, татко и детето, и да ги настигне един електрически велосипед с 50 км/ч, какво ще стане? Попитахме защо в събота и неделя има знак забранено спиране и паркиране по пазарите, а има колона от неправилно паркирали? Отговориха "това е социална политика". Ами махнете знака! Триногата стои и до нея има дупка", възмущава се от нередностите Иванов.