- За половин година електронно са връчени над 110 хил. глоби и фишове, а държавата е събрала над 7 млн. лева от тях
- След отпадането на синия талон работим за това шофьорите да проверяват в реално време контролните си точки
- България си е научила урока от предишните хакерски атаки, взети са мерки за защита на основните сайтове и администрации за изборите
- Нашата е-система в здравеопазването е с най-голямото национално покритие.
- Не е вярно, че само ние в Европа сме останали без електронно правителство
- Министър Мундров, разработихте нова методика за удостоверяване на машините. Как това ще даде сигурност на вота?
- Първо, нека да уточним, че Министерството на електронното управление (МЕУ) има ангажимент по удостоверяване на съответствията на типа устройство за гласуване. Това, което ние правим, ще бъде изцяло открито, публично и прозрачно. Следваме този подход от началото на мандата. Всяко служебно правителство има основен приоритет да осигури честни и демократични избори. При встъпването ми в длъжност обявих, че ще организирам най-прозрачното удостоверяване на машините за вота, защото е необходимо да върнем доверието на гражданите в машинното гласуване, но и да им осигурим възможността за избор - дали ще е машина, или хартия, зависи от тях.
Методиката е същата, но с малко поправки. В сряда бе последният ден за общественото ѝ обсъждане. А в четвъртък с колегите от Българския институт по метрология (БИМ) и Българския институт по стандартизация (БИС) утвърдихме методиката, като отразихме и постъпилите предложения.
- Тази година имаше притеснение, че заради празниците удостоверяването няма да се случи в срок. Как върви подготовката ви за изборите?
- Започнахме подготовка още при встъпването ни в длъжност на 9 април. В очакване сме на самите машини. Може би за първи път имаме достатъчно време. Разбира се, не са 20 дни, както е според Изборния кодекс, но удостоверяваме същия тип устройства, каквито бяха и на предишните избори. Това, че има празници, няма никакво значение. Ние имаме готовност да работим и в режим 24/7. Това сме се разбрали и с колегите от БИМ и БИС. Вървим по график.
- Трудно ли намерихте външни специалисти, които да се включат в удостоверяването след скандала от миналата година?
- Тук е важно да отбележа, че специалистите на министерството и ИА “Инфраструктура на електронното управление” са основните членове на екипите за удостоверяване. Външните експерти се набират с цел от една страна, да подпомогнат екипите, а от друга - да бъде привлечен широк кръг от специалисти с различна експертиза, които имат страничен поглед към нещата, а и за да бъде максимално прозрачен работният процес. Общо 8 експерти, външни за системата на МЕУ, ще участват в процеса по удостоверяване, като за първи път ще получим помощ и от друго ведомство - Министерството на отбраната, в лицето на специалст с отлична експертиза.
- Имате ли сега комуникация с ДАНС по подготовката за вота?
- Да, дори имаме потвърждение от тяхна страна, че отново ще подкрепят процеса по удостоверяване на машините и ще изпратят наблюдатели. Знаете, че те съдействаха с наблюдатели на процеса на изборите между първия тур и втория тур миналта година.
Когато се наложи в изключително кратки срокове да бъдат удостоверени машините за втория тур, бяха въведени доста механизми за публичност и прозрачност. Мога да уверя, че сме ги надградили. Разбира се, в защитената зала, където ще се извършва удостоверяването, сме се постарали да не се допускат такива неща като на първи тур на местния вот през 2023 г. Всичко ще бъде достатъчно прозрачно, инсталирани са и допълнителни камери. Всеки, който желае, ще може да наблюдава процеса в залата на партерния етаж на МУ в реално време.
- Личното ви мнение като експерт в тази сфера - заслужава ли си след тази инвестиция в устройствата за гласуване те да се ползват просто като принтери? Смятате ли, че България някога може да стигне и до дистанционно гласуване?
- Като служебен министър не бих желал да коментирам правилно ли е. Законодателят е преценил, че машините ще бъдат използвани по този начин.
Като човек, който е в IT бранша, мога да кажа, че това, което трябва да правим, е да улесняваме гласоподавателите и техният вот да бъде преброен по правилен начин. А що се отнася до дистанционното гласуване, то все още е екзотика за България.
- Притеснявате ли се от хакерски атаки срещу сайтовете на държавни институции заради вота? Какви мерки се вземат, така че да не се стигне до ново изтичане на данни?
- България си е научила уроците от едни предходни събития, които се случиха. Но нека не забравяме, че това не е ставало само тук, а по цял свят. МЕУ прави всичко възможно сайтовете на администрациите да бъдат защитени.
Става дума за борба между тези, които атакуват, и тези, които се защитават. В нея никога няма победители и тя не свършва, защото и от едната, и от другата страна се намират нови варианти за атаки и съответно за защита. Предприели сме всички необходими мерки, за да бъдат защитени основните сайтове и системи в администрацията за изборите.
- Откъде обикновено идват атаките?
- Предимно от руски и китайски хакери. Но докато някой не поеме отговорността за атаката, не можем да бъдем сигурни откъде е, защото сървърите, от които произтичат, може да са виртуални.
- Май останахме единствената държава в Европа без електронно правителство. Кога и ние като естонците ще можем да комуникираме с цялата държавна администрация през телефона си или с един клик на домашния си компютър?
- Позволете да не се съглася, че сме останали без електронно правителство. В крайна сметка имаме много услуги, които не се предоставят дори в много напреднали европейски страни.
Такъв пример е работата ни в електронното здравеопазване - приложението е-здраве. В него може да видите цялото си здравно досие, и то през телефона. Не се налага и да ходите на доктор с папка, пълна с хартии. Много европейски страни все още не са постигнали това. Националната здравна информационна система предоставя услуги в цяла България. Доколкото съм запознат, няма друга система с такова голямо национално покритие в Европа. Ние сме на челните позиции в това отношение.
Въведохме и електронната рецепта. Въпреки че самата система е относително консервативна, успяхме с всички участници по веригата да намерим вариант, по който да вървим чисто технологично напред. Съумяхме да съберем и да работим съвместно с всички, които са в здравната система - лекари, фармацевти, болници и др. Бяхме обединени и знаехме какво искаме да постигнем и затова успяхме.
Преди няколко месеца беше въведена и възможността всеки да види досието на детето си, както и медицинските бележки, които са му издавани. Сега работим в посока за електронизиране на бележките за медицинските прегледи, които се правят на шофьорите. Идеята е да бъде автоматизиран целият процес - не да обикаляш и да носиш хартийка, събирайки шест печата, а всеки един лекар след преглед да изпраща данните директно към МВР. Така ще се пресекат фалшивите бележки и няма да има хора, които да не отговарят на критерия за правоспособни водачи от медицинска гледна точка.
Може би едно от нещата, които ще отключат това да имаме електронно правителство през телефона, е и това да имаме електронна идентификация.
Друго, в което сме се фокусирали, са т.нар. проактивни услуги, в които гражданите и бизнесът няма да се налага да заявяват нещо, а ще го получават, защото държавата знае, че те трябва да го имат. Това например са помощите за деца от 1-ви до 4-и клас и 8-и клас. Държавата знае кои са децата, къде учат и кои са техните родители. Единственото, което може да не се знае, е евентуално сметката, по която трябва да бъдат преведени средствата за тях. Но дори и това може да кажем, че се знае, защото голяма част от майките при раждането си обявяват или имат сметки в Агенцията по социално подпомагане или в НОИ.
- Споменахте електронната идентификация. Докъде стигна работата ви по нея?
- Основната институция, която се занимава с нея, е МВР. Работим с тях, така че да бъде изградена достатъчно сигурна и лесна за гражданите система. Надявам се в рамките на тази година или следващата това нещо да е факт.
- Какво стана с идеята да се махнат всички стикери от предното стъкло на колата? Синият талон вече отпадна...
- Доколкото съм запознат, стикерите засега остават. Тази тема не е от компетентността на МЕУ. Но това, по което работим съвместно с МВР, е осигуряване на възможност за проверка в реално време на контролните точки на водачите.
С подобни услуги постигаме проследимост, прозрачност и пълнота. Така се борим и с корупцията. Това е в основата на електронното управление. Ние трябва да вървим към дигитална трансформация.
Фишовете също вече са електронни. Това, което наблюдаваме, е по-висока събираемост. От старта на системата на 27 октомври 2023 г. досега са връчени около 110 хил. фишове и глоби, а от тях са събрани 7 млн. лв. Преди те трябваше да се получат по пощата, да се отиде дотам, за да се вземе актът или фишът и след това да се отиде в КАТ на едно гише с опашките, които всички помним. Сега това се случва само с 3 клика през Системата за сигурно електронно връчване, която е на МЕУ. Там се плаща без допълнителни такси и оскъпяване за гражданите. Няма нито една стотинка комисиона за тях.
От 1 март през тази система се плащат и местните данъци и такси за цялата страна. Те също са без абсолютно никаква надценка, а достъпът до системата е възможен с електронен подпис, ПИК на НОИ или НАП.
- Големият проблем на туристическия ни бранш преди летния сезон е бързото издаване на разрешителни за работа и пребиваване на чужденците. Как се ускорява работата по проекта синя карта?
- Това касае най-големите икономически сектори, не само туристическия бранш, а и транспортния, IT сектора и др. МЕУ предприе действия за изграждане на т.нар. платформа синя карта. В нея са включени и още 6 вида услуги, свързани с различните типове разрешения за работа на чужденци. Работим съвместно с всички останали институции, за да можем да пуснем системата в най-кратки срокове. Това трябва да стане в рамките на до 2 месеца. В момента я тестваме, вървим по план.
CV
Магистър по “Индустриално инженерство” от Техническия университет - София, и по “Електронен бизнес и електронно управление” от СУ “Св. Кл. Охридски”
Работил е като IT консултант в Националната здравноосигурителна каса. През годините е работил като експерт в Агенция “Митници” и в Министерството на здравеопазването, както и в частния сектор
През 2013 - 2022 г. оглавява дирекция “Софтуерна интеграция” в “Информационно обслужване”
От 15.06.2023 г. до 08.04.2024 г. е зам.-министър на електронното управление. А от 9 април е министър на електронното управление в служебния кабинет