- Раздаването на бонуси на пенсионерите е несправедливо и популистко. По-добре е да се вдигат според приноса, предупреждава политиците в последното си интервю Шалапатова
Още акценти от интервюто:
- Неадекватни добавки могат да застрашат увеличението от 1 юли
- Осигуряваме възможности за всеки работник в мини тецове, който е засегнат от зеления преход
- Перманетно ме обвиняват, че не вземам страна в дебата между работодателите и синдикатите. Включително и чух обвинения, че ние вече лансираме тези да се замрази минималната работна заплата. Всички тези твърдения са невeрни. Работната група до лятото трябва да даде предложения за промяна. Ние в момента имаме механизъм за определяне на минималната работна заплата, който не зачита голяма част от критериите, заложени в самата директива. Тепърва предстоят финансовите симулации. Това вече ще трябва да го довърши следващия кабинет, защото когато се взима решение до каква степен ще взимаме предвид инфлацията, до каква степен ще взимаме предвид икономически отрасли и териториални диспропорции.
Хората не вярват,че пенсионната система е справедлива - Една от политиките с най-висока възвръщаемост е инвестицията в ранно детско развитие
- Ако има силен лидер като премиер, бих приела отново да съм министър
- Нашата инвестиция е в щастие, в реализиран родителски потенциал, в здрави семейства
- Г-жо Шалапатова, ГЕРБ и ДПС предложиха великденски добавки от 75 лв., а “Възраждане” качиха офертата на 100 лв., при това парите да се вземат от частните фондове...
- Според нашето правителство пенсиите трябва да са адекватни, да има трайно увеличение, но това да става по финансово устойчив и справедлив начин. Всички подобни популистки предложения са предизборни. Жалко е, че се свързват с християнски ценности.
Миналата година от 1 юли всички пенсии бяха индексирани с 12%. Тази ще бъдат увеличени с 11%. Освен това разработихме и концепция за активен живот на възрастните хора. За нас е по-важно, че със 100 лв. всеки месец се увеличи средната пенсия. Пенсионерите получават и ще получават повече, отколкото два пъти в годината да им дадем по 60 или по 75 лв. Увеличението изпреварва инфлацията. Освен това хора, които имат ниски доходи и затруднения трябва да се подпомагат от социалната система, а не да се раздават пари през пенсионната, която и без това е финансово нестабилна. Да се раздават пари без значение на осигурителния принос на лицето е несправедливо и популистко.
- Какви са проблемите на пенсионната система?
- Цел в нашата Управленска програма беше да изработим задълбочен анализ и да предложим пакут от законодателни промени за подобряване на пенсионната система. По мое настояване провеждаме този анализ с водещи Европейски експерти от ЕК. В момента нито пенсиите са адекватни, нито системата е финансово устойчива. Ако продължаваме с такива ходове, ще нарушим още системата и допълнително ще демотивираме хората, които внасят своите осигуровки.
Защо нямаме повече постъпления в пенсионната система? Защото хората не вярват в нейната справедливост и подобни решения дискредитират философията . Ние се борим сериозно със сивата икономика, чийто дял е 28%. Плащането на ръка и неплащането на осигуровки върху реалния доход води до това, че половината от парите за пенсиите и обезщетенията днес трябва да се осигуряват от бюджета.
- Политически решения доведоха и до това над един милион пенсионери да получат минимални пенсии...
- Именно, такива неадекватни популистки решения имат само негативен ефект. В НОИ ги няма тези милиони за добавките, а това означава, че ние ще застрашим планираното увеличение на всички пенсионери. Нека да не нарушаваме закона, нека не се отричаме от политическия си ангажимент за трайно увеличаване на всички пенсии, а подобни плащания да влезнат в системата за социално подпомагане. Нека правим разлика между социална закрила с помощи и доходи от пенсии и обезщетения, които зависят от приноса на човек в системата.
- На последното си заседание правителството прие и План за ранното детско развитие. Как това ще помогне на децата?
- Това е първият план, който поставя отговорни три министерства - на образованието, на здравеопазването и на труда и социалната политика с конкретни ангажименти. Има дълго чакани мерки от родителите и специалистите. Такава е ранната детска интервенция, която сега се развива на определени места. Какво означава тя? След раждането, в самото начало, невинаги може да се идентифицират отклонения в развитието, а родителите имат притеснение. При ранната интервенция се наблюдава развитието на детето, а специалистите дават практически предложения на родителите как в домашна среда да създават умения в детето и то да се развива по-добре. Освен това те могат да ги насочат към центрове където чрез игри и терапия може още повече да се помогне. Социално развитите държави водят политика на превенция. В плана има мерки за здраве и хранене, ранно учене, образование и грижи в ранна детска възраст, закрила на детето, сигурност и безопасност, социална подкрепа за родителството. Разписано е подобряване на пренаталната грижа и осигуряване на достъп до здравни грижи и услуги за бременните и родилките; програми за патронажна грижа на национално ниво; осигуряване на подкрепа за подобряване на ранното учене и грижата за деца в ранна детска възраст; осигуряване на достатъчен брой квалифицирани специалисти за работа в услугите за образование и грижи в ранна детска възраст.
Голямата новина е, че здравната система ще се разгърне с патронажната грижа за всички деца в цялата страна. Тя бе обект на много манипулация и всяване на страхове, че държавата ще взема децата на родителите, ще ги кара към други държави със странни превозни средства. Искам да кажа ясно и категорично, че патронажната грижа е съществувала в България и по време на комунизма. Нито едно дете не е било отвлечено. Това е базисна здравна грижа за новороденото, която проследява цялостното развитие на детето. Всички, които имаме деца, много добре знаем какви са домашните посещения на джипито. Част от българските семейства живеят с много ниски доходи, нямат удобен транспорти и по този начин те нямат достъп до медицински грижи.
Правила съм изследване в Пловдив и се оказа, че много голяма част от тези деца са невидими за здравната система. Разчита се, че семейството ще бъде отговорно и ще води детето в кабинета. Така че патронажната грижа е добра новина не само за здравето на децата, но и за тяхното пълноценно развитие.
Надявам се, новите министри в служебния кабинет да продължат работата по стратегията за ранно детско развитие.
Според Нобеловия лауреат Джеймс Хекман количествено измеримата възвръщаемост на инвестициите в ранното детско развитие е много по-голяма отколкото при инвестициите, направени в по-късните етапи от жизнения цикъл. Именно затова и моята политика, и политиката на министъра на финансите, е да инвестираме в политики, които имат най-високата възвращаемост, а една от тях е инвестицията в ранното детско развитие.
- Искахте и да спрете раздаването на калпак на помощи и те да са спрямо нуждите им. Времето ли недостигна?
Голяма част от социалните помощи не са скроени спрямо индивидуалните потребности на хората в нужда - децата, младите хора, пенсионерите, хора с увреждания. Те са на калпак, а в годините са гласувани популистки решения- просто да се дадат едни пари, за да може хората да бъдат удовлетворени. Социалната помощ трябва да бъде високоефективна, да е бърза и навременна, да бъде скроена спрямо индивидуалните потребности. Освен парична помощ трябва да има и меки мерки.
Още на четвъртия месец споделих на премиера и вицепремиера, че трябва да има стратегия, която да се реализира за период от 3 до 5 г. за реформа на социалната подкрепа. През тази година имаме с 400 млн. лв. повече ресурс в социалното министерство, но идеята е помощите и социалните услуги да са индивидуални и да се дават бързо, ефективно и комплексно. Така че в един момент да няма повече перманентно бедни и зависими от държавата хора.
40,6 млн. лв. бяха насочени за увеличение на помощите за децата с увреждания. Еднократната помощ при бременност и раждане се повиши с 50%, което не е правено от много години.
Нашата инвестиция е в щастие, в реализиран родителски потенциал, в здрави семейства, в хармонично развиващи се деца, в удовлетворени млади хора и в активни възрастни хора и пенсионери с активен социален, културен и обществен живот.
- Бихте ли приела отново да бъдете социален министър?
- Ако има силен лидер в лицето на премиер, аз бих приела, защото аз съм успешна, когато имам силен лидер до себе си. Да бъдеш министър на труда и социалната политика, ще цитирам покойния Иван Нейков, е като да си боксова круша. Такава подкрепа получих от премиера Денков и от вицепремиера Габриел. Така че за мен е важно да имам силен лидер. Тогава бих приела с удоволствие заради хората в системата, които от години чакат тя да бъде модерна и ефективна.
В Агенцията по заетостта видях едно младо ръководство, което е креативно и мотивирано и за много скромни възнаграждения прави чудеса от храброст. Само през миналата година с 38% повече са активирани икономически неактивни лица. Това очаквам да се случи и в АСП, и в Агенцията за хората с увреждания, а и във всички структури на министерството. Бих се върнала и заради хората в нужда, които са уморени да чакат социалния работник, или трудовия посредник да бъде не само съпричастен, но и компетентен. Част от тези хора просто не вдигат телефона, защото предполагат, че като се обадят в социални грижи, те ще намерят агресия, неразбиране и всъщност живота им ще стана по-лош. Искам и за тези хора в бъдеще да бъда полезна.
- Преди няколко дни случайна проверка установи как един пиян служител остави умствено изостанали хора без надзор. Кога ще се подобрят условията в домовете за хората с увреждания?
- Проблемът е начина, по който е организирана грижата за възрастни хора. Грижата в домовете често е нехуманна и нарушава редица права на хората. От друга страна, в годините се е допуснало да се разкриват частни домове без лиценз, което означава, че Агенцията за качеството на социалните услуги не може да контролира грижата там. Има и пропуск в Наказателния кодекс, защото сега не се носи наказателна отговорност. Миналата година трябваше обществото да преживее шока, че една жена загуби живота си именно в частен дом, в който никой никога не е влизал, защото съществува без лиценз. Аз предприех три стъпки. Първата е да предприемем законодателна инициатива в НК да се запише отговорност за всеки, който наруши правата на възрастните хора. Второто нещо е, че предложих на Агенцията за качество на социалните услуги кампания за важността на избора, който правят роднините на възрастните хора в частен дом. Знаем, че много хора смятат, че щом е частен един дом, значи е по-добър от държавните. Но много малко взимат предвид това лицензиран ли е дома, подлежи ли на контрол от страна на държавата. Третата стъпка е да съдействаме с повишаване капацитета на общинските администрации да упражняват контрол. Дали едно общество е развито се мери по грижата за най-уязвимите. А грижата зависи от хората в социалната система.
Изработихме и първата стратегия за човешките ресурси в социалната сфера. Тя засяга близо 50 хил. души. Заплатите на работещите в системата на АСП ще се увеличат със задна дата от 1 януари. Минималните възнаграждения в социалната сфера ще се вдигнат с 200 лв., а на някои от колегите ще стигнат 300 лв. месечно. Реално за първи път се инвестират 24 милиона лева повече за заплати.
- Какви са мерки за хората, засегнати от зеления преход в Маришкия басейн?
- Когато говорим за ефекта на зеления преход върху живота на работещи хора в мините и тецовето не говорим само за социална политика. Говорим и за енергийна, икономическа политика, опазването на околната среда, за иновации, за растеж, регионалното развитие, инфраструктура и всичко останало. Бяхме информирани от един от тецовете, че предстои освобождаване на първите 160 души. Нашата мобилизация беше изключително добра, тъй като ние поставихме във фокуса ни три целеви групи. Първо, лицата, които ще бъдат безработни, второ - лицата, които остават на работа, но те имат нужда да придобият нови, специфични умения И третата група е лицата, на които предстои пенсиониране Агенцията по заетостта е разработила няколко програми. Първо при регистрация в бюрото по труда ще се предоставя консултация. После нашите посредници започват да търсят работа. Създадохме възможност двете синдикални организации да кандидатстват с проект за картографиране на уменията. 15 000 души ще бъдат пряко засегнати като цяло.
- Какво е това картографиране?
- Синдикалните организации в индивидуален разговор с всеки ще установят каква е квалификацията на тези хора и какви са техните нагласи. Ако искат да започнат собствен бизнес, има как това да бъде финансово стимулирано. Други ще искат преквалификация, трети да се преместят в друг град и пр. Тоест това картографиране дава възможност човек сам да реши каква е неговата кариерна пътека, а не ние просто да изсипваме едни пари за някакви обучения, просто защото някой е готов да предостави някакви обучения. Ние ще инвестираме спрямо индивидуалната концепция на човека къде и как иска да се развива. До края на април ще се случи и голяма трудова борса в Стара Загора, за да срещнем тези хора с всички възможни работодатели, защото за тях има много възможности. Втората целева група са 240 души, които ще останат на работа, но ще трябва да се обучат на нови умения. Ето тук идва финансовата помощ на нашата програма заедно с Министерство на регионалното развитие и благоустройството със средства от европейските фондове. Тези умения, които са нужни на работодателя за новите зелени мощности, реално да бъдат внедрени, да бъдат придобити от работната сила.
Така че това е, което сме планирали за всички над 400 служители на компанията. Това е силата на социалния диалог и работата в партньорство.
- Споменахте социалния диалог. Той е почти невъзможен по темата минимална заплата. Там вече получихте подкрепа от МОТ да трансформираме евродирективата за справедливи доходи. Как върви работата в тази работна група?