Има ярки доказателства за това как Русия поддържа Пхенян с гориво и други стоки, вероятно в замяна на оръжия, които се използват срещу Украйна
И в най-напрегнатите срещи с Путинова Русия през последното десетилетие имаше един проект, чрез който Вашингтон и Москва претендираха за обща кауза: да не бъде позволено на Северна Корея да разшири своя арсенал от ядрени оръжия. Сега дори това пропадна.
Миналата седмица Русия използва правото си на вето в Съвета за сигурност на ООН, за да елиминира усилията на експертна група на ООН, която наблюдаваше опитите на Северна Корея да избегне санкциите за ядрената й програма през последните 15 години.
Дискомфортът на Русия с тази група е нещо ново. Веднъж Москва приветства подробните доклади на групата за нарушения на санкциите и счете ядрената програма на Пхенян за заплаха за глобалната сигурност.
Неотдавна групата експерти, предостави ярки доказателства за това как Русия поддържа Пхенян с гориво и други стоки, вероятно в замяна на артилерийските снаряди и ракети, които севернокорейският лидер Ким Чен-ун изпраща на Русия за употреба срещу Украйна. Групата е изготвила сателитни снимки на прехвърляне на петрол от кораб на кораб, показващи как войната в Украйна се е оказала благоденствие за корейския Север.
Случилото се в ООН е още едно доказателство за това как това, което някога се смяташе за глобално усилие за ограничаване на разпространението на ядрени оръжия, бързо ерозирал през последните две години.
„Това е забележителна промяна", каза Робърт Айнхорн, служител на Държавния департамент по време на администрацията на Обама, който сега е старши сътрудник в института "Брукингс".
„През по-голямата част от периода след Студената война Съединените щати, Русия и Китай бяха партньори в справянето с предизвикателствата, свързани с разпространението, особено по отношение на Северна Корея и Иран. Те бяха изцяло на американска и европейска страна по време на преговорите за Иран и помогнаха със Северна Корея по време на периода на „огън и ярост" от 2016 до 2017 г.", каза той, имайки предвид последните преговори на администрацията на Обама със Севера и заплахите на бившия президент Доналд Тръмп, когато дойде на поста.
В онази епоха и Русия, и Китай редовно гласуваха за санкции срещу Северна Корея, дори и по времето когато правеха по малко бизнес и повече контрабанда по море и през тесния граничен пункт и железопътения мост, където трите държави се срещат.
Но както отбелязва и Айнхорн, това единство се разпадна с появата на конкуренция между големите сили. Партньорството за ограничаване на ядрените заплахи, дори от Северна Корея, чиито ядрени съоръжения представляват предизвикателство за безопасността както за Китай, така и за Русия, изчезна.
Сега Русия помага на Северна Корея да избегне санкциите и нито Русия, нито Китай работят активно за оказване на натиск върху Иран да забави натрупването на обогатен уран, критичната стъпка, необходима, ако той някога реши да създаде ядрено оръжие.
Когато се появиха решения за осъждане на Северна Корея за постоянния й бараж от ракетни тестове, Русия и Китай ги отхвърлиха. Но премахването на „комитета на експертите", който започна своята работа през 2009 г., отрязва нов сегмент от натиска върху страната.
Руското правителство не се извини за отхвърлянето на групата.
„За нас е очевидно, че Съветът за сигурност на ООН вече не може да използва стари шаблони по отношение на проблемите на Корейския полуостров", каза говорителят на руското външно министерство Мария Захарова, цитирана от Ройтерс. „Съединените щати и техните съюзници ясно демонстрираха, че техният интерес не надхвърля задачата да „задушат " КНДР с всички налични средства", добави тя, използвайки съкращението за Корейската народнодемократична република.
Комисията нямаше големи правомощия за разследване, но беше задълбочена - и нейните открития често ставаха водещи новини. Тя проследяваше доставките на петрол и обясняваше какво се случва, когато корабите изключат своите транспондери, за да не бъдат проследени в морето. Групата разглеждаше банковите трансфери и луксозните стоки, които стигаха до Северна Корея, въпреки санкциите, приети преди 18 години. Тя също така вдъхновяваше други грипи да разследват по-дълбоко, обяснявайки мистерии като това как г-н Ким се сдобива с луксозните си коли.
Експертите бяха външни лица и техните констатации често не бяха приемани. „Всичко, което влиза в доклада, трябва да бъде одобрено от членовете на Съвета за сигурност", отбеляза Джени Таун, експерт по Северна Корея и старши сътрудник в център "Стимсон", мозъчен тръст за неразпространение. „Така че макар да са разследващ орган, техните констатации съществуват в политическия процес."
Все пак съществуването на комисията даде международен, неутрален отпечатък на обвиненията за избягване на санкции. „Тя беше много полезна в създаването на известна важност за прилагането на санкциите", каза г-жа Таун, която анализира на възможностите на Северна Корея.
Държавният департамент осъди решението на Русия, заявявайки, че страната е „цинично подкопала международния мир и сигурност", и заявявайки, че „само Русия ще отговаря за резултата от това вето: КНДР да бъде насърчена към безразсъдно поведение и дестабилизиращи провокации."
Никой не е съвсем сигурен колко ядрени оръжия са произвели севернокорейците от първата ядрена криза през 1994 г. или откакто за първи път тестваха ядрено оръжие през октомври 2006 г. по време на администрацията на Джордж У. Буш.
Неправителствени експерти смятат, че арсеналът е около 50 или 60 оръжия в момента, въпреки че оценките варират от 40 до 100 - отражение на това колко малко се разбира при липсата на инспекции от друг клон на ООН, Международната агенция за атомна енергия.
Но най-голямото безпокойство за Севера не е размерът на арсенала, а неговите намерения. Двама водещи експерти по Северна Корея, Робърт Л. Карлин, бивш висш служител на разузнаването, който често е участвал в преговори в Северна Корея, и Зигфрид С. Хекер, бивш директор на Националната лаборатория в Лос Аламос, твърдяха в края на миналата година, че „ситуацията на Корейският полуостров е по-опасна, отколкото някога е била в началото на юни 1950 г.", когато избухна Корейската война.
Според тях новите декларации на Северна Корея ясно показват, че страната се е отказала от идеята за обединение и може би се готви за военно решение на разделянето на полуострова.
„Подобно на дядо си през 1950 г., Ким Чен Ун е взел стратегическо решение да започне война", твърдят те - позиция, която много от бившите им колеги в света на разузнаването смятат за прекалено изкривена. „Не знаем кога и как Ким планира да дръпне спусъка, но опасността вече е далеч отвъд рутинните предупреждения във Вашингтон, Сеул и Токио за провокациите на Пхенян.
Всъщност езикът на Севера се е променил и сега се говори по-открито, както правят руските официални лица, за използване на ядрени оръжия, ако бъдат провокирани по големи или малки въпроси.