Началникът на отдел "Пътна полиция" в СДВР казва още:
- Връчването и събираемостта на глобите е над 60%
- Близо 800 хил. коли се движат по улиците на столицата - те са както на софиянци, така и на приходящи
- За миналата година сме установили над 330 хил. нарушения за превишена скорост
- Над 400 са засечени от камерите ни да минават на червен светофар
- Иззели сме 302 автомобила от хванати да карат с над 1,2 промила алкохол в кръвта или дрогирани
- Комисар Крушарски, разполагате камери по околовръстното. На какъв етап е процедурата?
- Тя стартира с монтирането на камери по околовръстното шосе на София. Към момента са сложени няколко, а в следващия месец още три кръстовища ще бъдат оборудвани с комплект камери.
- Кога се очаква да заработят?
- Цялата система в завършен вид трябва да заработи до края на летния сезон.
- Те ще снимат ли освен за скорост и за различни нарушения?
- Категорично да. Освен за скорост, ще снимат и за други нарушения на Закона за движението по пътищата, както и ще бъдат ползвани за охранителна дейност при преминаване на интересни на МВР автомобили.
- От данните, които пресцентърът на МВР предоставя, става ясно, че превишената скорост е едно от най-честите или най-честото нарушение. Каква е ситуацията в София?
- Действително това е едно от масовите нарушения в София. За миналата година сме установили над 330 хил. нарушения за превишена скорост. Това е с около 52% повече в сравнение с 2022 г.
- Това означава, че 1000 души дневно нарушават скоростта в столицата.
- Да. Сметнато по този алгоритъм, хващаме по 1000 на ден.
- Кои са местата, на които най-често се случват нарушенията?
- На големите пътни артерии в столицата. Говорим за околовръстния път, за “Цариградско шосе”, за булевард “България”, разбира се, бул. “Ботевградско шосе”, “Владимир Вазов” и така нататък.
Само от началото на тази година са засечени над 58 хил. нарушения за превишена скорост, което е с около 10 хил. повече от същия период на 2023-а. Това от своя страна показва, че наистина контролът е засилен.
- Какви са рекордите като километри?
- Най-сериозното нарушение е на Околовръстния път. Там бе засечен автомобил с около 230 км/час при ограничение от 80 км.
Глобата е около 2000 лева, тъй като конкретният пътен участък се намира извън населено място. За нарушението е издаден електронен фиш.
Към момента законодателството не предвижда вземане на книжката, тъй като е извън града.
- С колко камери разполагате в момента?
- Имаме три стационарни камери и още 11 триноги, с които контролираме движението.
- Отдавна се говори да ползвате камерите на Столичната община. Докъде сте в този проект и какво е осъществимо?
- Към момента от техните камери получаваме информация за няколко вида нарушения.
Например за движение в буслентата и за преминаване на червен сигнал на светофара. Така че в частта, в която можем да ги обработваме, ние получаваме нарушение и съответно санкционираме нарушителите.
- Споменахте нарушения за преминаване на червено. Вече имате такива камери, които работят по този начин в централната градска част.
- Да, така е. Те са собственост на МВР, в частност Столична дирекция на вътрешните работи.
Към момента ги ползваме много активно, за да следим такъв тип нарушения, защото само по себе си това е опасно.
- Колко нарушения са засекли за миналата година?
- Малко над 400. Тези камери снимат и за неправилна маневра. Тук следва да се отбележи, че говорим за централната градска част. Там сме разположили камери на 6 или 7 кръстовища.
Предстои обаче разширяването на този ринг и според мен ще нараснат.
- Установяването на нарушенията обаче е едната част. Колко са платените санкции и има ли подобрение, след като вече с есемес, по вайбър и на мейла ни съобщават за глоби?
- Да - след въведените промени събираемостта, а и връчването на самите наказания се покачи със сериозен процент. Не мога да дам точна статистика, но специално в Столичната дирекция на вътрешните работи вече и двете са над 60%.
- Много шофьори се оплакват, че всъщност нарушават правилата заради лоша инфраструктура. Имате ли такива случаи?
- Има, да, но нека да кажем, че Законът за движението по пътищата задължава всеки шофьор да се съобразява със съответната пътна обстановка. Той трябва да предвижда опасностите, които могат да се получат от увредената пътна инфраструктура и съответно да ги избягва.
МВР отговаря само за контрола, но изпращаме съответните уведомителни писма, сигнални писма до стопаните на пътя за всяка една нередност, която сме установили.
- Може ли в София да се кара без нарушения? Много хора твърдят, че не е възможно.
- Според мен може. Тук трябва да бъде отчетен и фактът, че наистина ежедневието в София е със сериозно натоварване, включително в пътния трафик.
Интензитетът е голям и често водени от комуникация с различни хора чрез мобилните устройства, забравяме да спазваме правилата за движение. Но ако един шофьор наистина е съсредоточен и отдаден само и единствено на шофирането и спазване на правилата, според мен може да се случи.
- Споменахте мобилните устройства. Всъщност е забранено човек да шофира и да говори по телефона, държейки го в ръка, но не е забранено да шофира и да чати заради навигациите.
- Законът казва категорично, че не трябва да се използва мобилно устройство по време на шофиране. Изключение правят разговорите с хендсфрий.
Самото използване е проблемното и противозаконното. И миналата седмица имахме специализирана акция, насочена именно към тези водачи. Проверявахме за каране без колани и ползване на телефона при шофиране.
За седмица в тази акция санкционирахме 360 души. В тях се включваха и хора, които не са сложили колана си като пътници, не само шофьорите.
- Това включва и хората на задната седалка, ако колата има колани там?
- Не само. Проверявахме и дали децата се превозват в съответните обезопасителни столчета.
- Какви други акции планирате?
- Тази седмица сме насочили вниманието към неправилно пресичащи пешеходци, както и към водачите, които им отнемат предимството. Причината е, че половината загинали в катастрофи са пешеходци.
Затова там трябва да обърнем сериозно внимание както на контрола, така и на превенцията.
- Да поговорим за инцидентите. Каква е ситуацията с жертвите?
- За миналата година имахме минимален спад спрямо 2022 г. - 1 загинал по-малко. Към момента можем да кажем, че тази тенденция се запазва.
Имаме спад и в ранените. Изразено в цифри е 8 загинали от началото на годината, а през 2023 г. са били 10.
- Мерките ли дадоха резултат?
- Да, отдавам го на засиления контрол от страна както на Пътна полиция, така и на колегите от Охранителна полиция в Столичната дирекция на вътрешните работи.
- Откакто се конфискуват коли за шофиране с над 1,2 промила алкохол в кръвта или след употреба на дрога, колко са отнетите и иззетите автомобили в София? Колко такива случаи имате?
- От началото на мярката, която беше въведена от 1 август 2023 г., сме образували 734 досъдебни производства. Иззели сме 302 превозни средства.
- Това доведе до друг проблем. Нямаше къде да се съхраняват и блокираха движението пред 1-о и 3-о РУ. Как ще се реши този казус?
- Той вече е решен. След организационни действия в Столичната дирекция на вътрешните работи бяха обособени 4 паркинга за отнети автомобили. В процес е изграждане на пети с по-голям капацитет.
- След въвеждането на мярката почна ли спад на тези случаи?
- Да. На територията на София се наблюдава положителен тренд да намаляват каращите с над 1,2 промила алкохол в кръвта.
- От “24 часа” започнахме дебат какво трябва да се прави с парите, постъпили от продажбите или от изплащане на левова равностойност на колите на пияните и дрогираните? Къде отиват в момента тези средства?
- Присъждат се в полза на държавата.
- И не постъпват във Фонда за пътна безопасност?
- Не. Във Фонда за пътна безопасност се разпределят само и единствено средствата от наложените санкции с технически средства за превишена скорост.
- Комисар Крушарски, дори за това интервю закъснях заради трафика. Колко коли има на ден по улиците на София?
- Трудно е да се каже, но по мои наблюдения са над 800 хил. Тук говорим за автомобили, които са както на софиянци, така и на приходящи, които само работят в София.
- А колко се регистрират на ден тук?
- Интензитетът е различен, но от началото на годината са между 350 и 500.
- Има ли повишение точно преди празници?
- Да, може да се каже, че около големите празници има завишаване на броя на регистрираните автомобили.
- Почнаха ли да идват повече хора да регистрират електрически автомобили?
- Не. Темпът им на регистрация е един и същ от около половин година.
- Телефонът ме алармира, че ще вали. Знаем, че когато падне дъжд, всички ползват колите си като чадър. Колко леки катастрофи има в София, когато вали - навлизаме в този сезон?
- Тогава се наблюдава рязко повишаване на леките пътни инциденти с материални щети. В такива дни са между 40 до 50 леки катастрофи. В това число включвам само посетените от екипи на Пътната полиция, тъй като няма как да имаме данни за тези, които са минали с двустранен протокол.