Време е тези средства да се насочват към фонда за безопасност, защото губим по 2 милиарда лева всяка година от катастрофи
Няма пари за пътна безопасност, е единственото, което се чува от поне десетина години.
В Закона за движение по пътищата е записано, че 50% от глобите от електронни фишове трябва да влизат във фонд, който после да се използва само и единствено за пътна безопасност. Да, това са над 100 милиона лева годишно, но те потъват в общия бюджет на МВР. Неправителственият сектор отдавна призовава тези пари да се насочват реално за пътни мероприятия.
Парите от продажбата на колите, отнети от пияни и дрогирани шофьори, могат да отиват целево в този фонд. Има изследване, че всеки лев, инвестиран в превенция, връща 10 лева положителни резултати. Така е и в медицината, и в борбата с катастрофите. Средствата от продажбата на тези автомобили може да се инвестират в:
- инфраструктура за безопасност - пасарелки, подлези, да се разделят пътните потоци, за предпазни съоръжения, мантинели, за кръгови движения, за да се облекчи трафикът;
- в кампании за превенция, свързани с младите водачи - за стимулатори, например;
- защо не и в добре обезопасена писта, на която да карат тези младежи, които си устройват гонки (вместо да го правят по околовръстното на София и по “Цариградско шосе”).
- да се сложат допълнителни камери за скорост.
- В други европейски страни шофьорите, заловени зад волана употребили наркотици и алкохол, са задължени да преминават специални курсове, които въздействат и психологически на поведението. Това може да се предвиди в България.
Страната ни губи средно по 2 милиарда лева годишно от пътните катастрофи - като преки и косвени загуби. Това е доказано с изследвания на икономисти. Затова трябва да има целева инвестиция в превенция.
Б.Р. Авторът е от Асоциацията на пострадалите от катастрофи