Незаконно беше решението за състава на комисиите в СОС, затова областната управа го върна. Узурпирането беше планирано, надявам се партиите да отстъпят пред обществения натиск срещу такава сделка, казва председателят на групата на ПП-ДБ-СС
Още акценти от интервюто:
- “Спаси София” сме патриоти, борим се правилата навсякъде да се спазват. И когато покажем резултати в града, ще потърсим и национално представителство
- Случайно ли за шеф на комисията по архитектура, през която минават всички доклади за презастрояването, бе избрана неспециалист, отцепничка от
- "Възраждане", но пък съдружничка на екскмет на "Лозенец", по чието време районът се презастрои толкова?
- БСП поиска здраве и транспорт, взе ги от ГЕРБ, а на нас отказаха преговори - така им правят "ревизията"
- Паралелно ще изграждаме паркинги, но цените в синята и зелената зона трябва да се коригират
- Г-н Бонев, какво се случи - не си написахте “домашното”, т.е. не преговаряхте добре или пък се оказахте малко лековерни, че радостта от консенсуса по избора Цветомир Петров за председател продължи само няколко часа? Сега останалите партии показаха как те ще управляват СОС, а най-голямата формация сте пратени в опозиция. Защо?
- За да са успешни едни преговори, трябва и двете страни да искат да участват в тях и да са наясно, че инструментите, които се използват, са еднакви. Няма как ние да преговаряме успешно с хора, които използват съвсем друг инструментариум. През цялото време ние се базирахме на политики, на подписани документи, на търсено мнозинство. Отсреща - това се видя и при разпадането на групата на “Възраждане”, инструментите са натиск, покупко-продажба и всякакви други с цел да се запази сегашният модел на работа, особено в общинските дружества, чиито ръководства се избират от СОС. Каквото и да бяхме направили и каквото и да бяхме дали - това пак нямаше да доведе до положителен резултат, защото другата страна по задкулисен начин отдавна се е разбрала как да узурпира властта в общинския съвет.
- И като споменахте разпадането на “Възраждане” - Деян Николов няколко пъти каза, че имало пазаруване на гласове на общински съветници и му се е предлагал постът на председател. Вие оферти към тях отправяли ли сте?
- Ако бяхме правили такива глупости и престъпления, най-малкото тези отцепници щяха да гласуват за нас, нали? Видяхте кого подкрепиха - червената сватба на ГЕРБ с БСП с кумове “Синя София”, ИТН, отцепниците и Карлос Контрера.
- Какво следва от това, че ПП-ДБ-СС загуби най-важните комисии на онова заседание по тъмно миналия четвъртък? Обвиниха ви, че сте искали най-много от креслата. Вие казвате, че са имали сценарий, но все пак не обърна ли каруцата и политиката ви на инат?
- Ние не ги изгубихме, а те ги узурпираха. Днес беше върнато решението за състава на комисиите от областния управител, защото е взето незаконно и ние предупреждавахме още на самото заседание. Надяваме се, че публичният натиск, който в момента е безспорен към другите партии, ще ги принуди най-малкото да отстъпят от това недемократично и безобразно поведение.
Три месеца преговаряхме, за да изберем председател, криво-ляво и едвам-едвам на цената на много отстъпки той беше избран. Не може никой да ме убеди, че в рамките на същия ден, при положение че нито веднъж не е воден разговор за състава на комисиите и техните председатели, изведнъж става възможно с инструмента на преговорите да се постигне съгласие за комисиите.
Точно обратното - смятам, че всичко това бе предварително уговорено, защото преговорите за комисии, които проведохме в този ден, бяха проформа. И имам доказателства - готовия доклад на компютъра на Прошко Прошков часове преди той да бъде внесен от Карлос Контрера с едни много странни имена за председатели на комисии, които никога не сме обсъждали. Точно те бяха във финалния доклад на Контрера.
В няколко поредни срещи преди избора на председател повдигахме въпроса какво правим с комисиите и всички без изключение, най-вече ГЕРБ, казваха: Не, в никакъв случай няма да говорим за комисии, защото тръгнем ли с тях, може и да не изберем председател. А какво се оказа - че те са си говорили и ги разпределили. Това е задкулисието в действие, демонстрира се в четвъртък.
- Те пък обясниха, че сте искали всички големи комисии...
- Абсолютно не е вярно! Когато стана дума за председателските места в комисиите, предложих всяка една партия да си каже какво си представя и какво иска, за да видим къде са сблъсъците и къде няма разминаване. Ние казахме, че сме готови да отстъпим транспортната и здравната комисия, каквото беше искането на БСП.
ГЕРБ поискаха финансова, икономическа и образователна, ние казахме, че сме склонни за икономическа и образователна. При нас държахме да бъдат финансова, архитектурна комисия и тази по екология. При положение че говорихме за пропорционално разпределение, в нито един момент не сме искали повече. Всеки, който твърди, че сме отворили голямата уста и сме били алчни и нагли, лъже най-безобразно. Имаше достатъчно свидетели около масата, които могат да потвърдят. Отстъпихме по много от позициите, накрая можеше да се получи добър баланс и никой да не узурпира най-важните комисии, а ГЕРБ с помощта на БСП и малките партии направиха точно това.
И тук възниква много важен въпрос - защо БСП приеха офертата за транспортната и здравната комисия от ГЕРБ, а с нас отказаха да обсъждат председателството на същите комисии, което им предложихме. При положение, че винаги започваха разговорите с нас с постулата “Ревизия на управлението на ГЕРБ”. И как ги спряха - като им дадоха двете най-важни комисии.
- Решението вече е върнато, очаквате публичен натиск, но ще търсите ли подкрепа от други съветници, за да обърнете този път изхода от новото гласуване?
- Ще се проведат нови разговори, защото избраните спират работа в секундата, в която решението за отмяна бе внесено в деловодството на СОС. Дори тези, които вече много охотно прегърнаха ролята си на председатели да се разпореждат и правят срещи, ще трябва да намалят емоцията си от избора.
И още нещо, което ясно сочи къде са се сключвали сделките - прави впечатление, че за председател на комисията по архитектура, през която минават всички доклади за застрояването и презастрояването на София, беше избрана съветничка, която не е архитект, не е специалист по темата, отцепник е от “Възраждане” и не може да носи и политическа отговорност, защото зад нея няма партия. Но пък е съдружник на бившия кмет на “Лозенец” от ГЕРБ - Любомир Дреков, по чието време този прекрасен район се презастрои в най-голяма степен. Започват да се навързват връзките между отцепници, ГЕРБ, ИТН и др.
- Отчитате ли като грешка това да няма споразумение с някоя партия?
- Ние единствени през цялото време настоявахме да има писмен документ. Всички други категорично отказаха. Нямаше среща, нямаше формален или неформален разговор, на който да не кажем - нека подпишем за приоритети, цели, срокове и отговорности. Всички обаче говореха за джентълменско споразумение и устно да си стиснем ръцете. Как 23 души да принудят 38, при положение че другите не желаят да сложат подписа си, за да носят публична отговорност?
- И на “джентълменска подкрепа” ли ще разчитате за бъдещите решения?
- Отново ще искаме писмени документи. Направили сме анализ на програмите на всички партии и открихме около 20% препокриване, предложихме да започнем с тях, за да може в София да се работи. И до юли, когато е и срокът на временния председател, да се опитаме да намерим решения на тези проблеми и да ги гласуваме всички заедно. Дори това ни беше отказано, което е още едно доказателство за безскрупулни действия, оттам идва моята лична погнуса. Дори кумува срама нямаше да се изчака да започне работата - на 3-ия месец показаха, че нямат никакво намерение да работят за София. Единственото, което ги интересува, са политическите интриги и игри за заемането на постове, власт и влияние.
- Ако в тази атмосфера на “погнуса” ГЕРБ ви подкрепи за политики?
- Никога не съм имал проблем да приемам или да давам подкрепа за смислените неща за София. В миналия мандат бях яростна опозиция на ГЕРБ и макар и един от 61, успях да постигна много с публичен натиск, убеждаване и експертност. Това ще бъде разговорът и сега, но с разликата, че вече не съм сам, а съм част от 23-ма, а “Спаси София” сме 8 изцяло посветени на този град. Хора, за които София е кауза, а не бизнес.
- Има ли напрежение вътре в коалицията ви от факта, че не успяхте да създадете мнозинство в СОС? Питам ви, защото основните политически мълви бяха, че точно вие диктувате какво се случва в ПП-СС-ДБ и има ли упрек, че не сте се справили добре?
- Всичко по преговорите с останалите сме го решавали заедно - представители на всички партии плюс кметът. Наясно съм с жестоките опити да се внуши (от страна на ГЕРБ - б.р.), че сме разцепени, скарани, некоординирани, но не е така. За разлика от тях, които непрекъснато се драпат за различни позиции, при нас, ако е имало сблъсъци, са били за политики. И това е напълно нормално, защото сме три партии и много коалиции в тях, може би най-сложната конфигурация от ОДС насам на местно ниво.
- При създаването на “Спаси София” като партия казахте, че ще участвате не само на местните избори. Ще играете ли на евровота, или ще подкрепите ДБ-ПП? А на следващи парламентарни избори?
- “Спаси София” е общност на активни хора, посветени на своя град. Хора, които мога да нарека съвременни патриоти. Такива има не само в София. Една от мисиите ни е нашата платформа и начин на работа да се разпространят. Щастлив съм, че през годините създадохме много контакти с активни граждани във всяко кътче на страната. Със сигурност това е един от пътищата пред нас, но смятам, че преди да предприемем крачка към национално представителство, следва да покажем резултати в София.
Виждам изчерпване на представителите на онази част от обществото, която има, да го наречем, малко по-високи амбиции за България. Някои компромиси не трябваше да се правят. Едни от най-ценните качества, за да се задържиш в политиката, са да имаш морал, да отстояваш принципите, визията и позициите си, а не да си една звезда супернова, която избухва и после изчезва.
“Спаси София” през годините е последователна. В мои интервюта отпреди 15 г. ще видите, че се боря за същите неща. Никой от нас не си е позволил да се върти като палачинка, защото това, което правим, е това, в което вярваме. Не сме клуб по интересчийство, а партия, в която защитаваме обществения интерес.
- Как транспортът ще стане по-удобен, за да слязат хората от колите?
- Трябва да имат алтернатива. В доста квартали вече я има - добър градски транспорт. Сега ще работим за коригирането на разписанията и тяхното синхронизиране, за да са бързи и редовни.
Нашето виждане е да се коригира цената на притежанието на автомобил в София. Знам, че това е изключително непопулярна мярка и че хората не приемат лесно подобни неща. Но това е отговорната политика за града.
Живея в квартал, в който беше въведена зелена зона, и винаги имам място, където да паркирам. Още с въвеждането ѝ тя разчисти изоставени автомобили, които запушваха с години улицата. Хората обаче питат къде са паркингите? Е, мога да кажа, че никога досега в капиталовата програма на София не са залагани толкова много проекти за строителство на паркинги. Заложени са средства и за проектиране на такива в кварталите. Т.е. работим паралелно хората не само да плащат за зони, а да имат къде да паркират.
Но колкото и паркинги да направим, никога няма да има място за всички коли. Трябва да работим усърдно за намаляване на броя на автомобилите и това хората да предпочитат алтернативи на придвижване. Докато не отидох в Париж, карах кола всеки ден, а там 5 г. използвах само градски транспорт и велосипед. Защото има изградена инфраструктура. Амбицията ни е да направим това и в София.
- Първо ще се изграждат паркинги, а после ще вдигате цената, така ли?
- Паралелно.
- А цената за паркиране в зоните? В Бургас обмислят въвеждането на по-скъпа червена в идеалния център.
- Не съм чул, но е интересно предложение. Припомням ви, че от 2018 г. в плана за устойчива градска мобилност на София бе разписано, че трябва да има червена зона и тук. Когато този план се приемаше, медии и хора скочиха срещу идеята.
София изостава не само от европейските си конкуренти, а и от много български градове, които въвеждат смело пешеходни зони, вдигат цената на паркиране, правят нови линии на градския транспорт. Създават една много по-човешка среда за живот. Не съм чул да има такова медийно отразяване, че целият център на Бургас, Варна, Пловдив или Стара Загора са пешеходни. А в София става драма, че около храм-паметника “Св. Александър Невски” е станало пешеходна зона. Или че около другата ни катедрала “Света Неделя” са премахнати хаотично паркираните коли на посетителите на хотела. И ул. “Шишман” е драма - малка, кокектна, свързваща пешеходната “Граф Игнатиев” с историческия център на София, където всички експерти казват, че трябва да е пешеходна, защото над 85% от преминаващите са пешеходци. Не съм съгласен, че това са драми.
Има важни за града политики и отговорните политици ги осъществяват дори когато първоначалната реакция на обществото е негативна. “Спаси София” не се води по това кой вика под прозорците, а от дългосрочна визия за развитието на този град. Водим се по мнението на експертите и собственото си убеждение, че София трябва да бъде конкурент на Париж, Виена, Лондон и Прага.
- На вашата улица има място за паркиране заради синя и зелена зона, но в центъра хората няма къде да спрат. Местата са заети от институции или близки заведения, а и в синя и зелена зона се продават повече винетки, отколкото са свободните места. Как ще решите този проблем?
- Ще намалим броя на служебните абонаменти и ще направим нова “сеч” там. Продължава да има институции, които злоупотребяват с общинската наредба, а парламентът е най-ярък пример.
Най-дразнещото и отвратителното е, че институциите, които са призвани да създават или прилагат ред или контрол, са най-големите нарушители. За да не би случайно безценните ни депутати да се лишат от паркоместата си, парламентът си направи някаква измислена зона за охрана. С това казаха, че узурпират общинската собственост, и си паркират където им дойде, нищо че и двете сгради са в идеалния център до метрото, а повечето служебни апартаменти на депутатите са до метростанция “Жолио-Кюри” и буквално за 5 минути си до НС. А тези, които идват от провинцията, спокойно могат да паркират на буферните паркинги. Този на “Цариградско шосе” има 1200 места, обикновено само 300 са запълнени.
Подобно на тях съдилища и прокуратури си направиха зони за охрана, за да си паркират напълно безплатно и в нарушение на всякаква логика. Безобразие е тези институции да са най-големите нарушители. Ще направим възможното да бъдат премахнати и освободени за хората тези места, а не да са за самозабравили се депутати или магистрати.
- А ще можете ли?
- Ще направим всичко възможно, включително и с доста креативни мерки. Няма да ни спрат заплахите, които получаваме по неофициален път: “Ако вие ни махнете паркоместата, Столичната община едно дело няма да спечели в следващите 4 г.”. Дори тези заплахи няма да ни спрат! Всичко ще бъде видимо и ясно.
- Ще ви върна и на първоначалната кауза на "Спаси София" - метрото. Накъде трябва да расте то?
- През годините имахме различни виждания с бизнес лобисти, защото гледаме на метрото, като система, която трябва да обслужва максимално много хора и развитието на града. А не на такава, която трябва да обслужва молове и богатите бизнесмени, които имат включително финансови инструменти, за да лобират и в общинския съвет и в администрацията. Нашата визия е била метрото да се развива там, където има хора, или там където искаме да има хора.
В този мандат е напълно реалистично да бъдат завършени трите метростанции на отклонението към "Левски", като на последната спирка ще има и буферен паркинг. Ще бъдат завършени и шестте метростанции на отклонението от "Военна академия" до "Цариградско шосе". Предвиждаме да е завършена и междинната станция между "Обеля" и "Сливница", която да бъде интермодален терминал и да има връзка с жп мрежата. Това са десет метростанции, които със сигурност ще бъдат завършени в рамките на този мандат.
Нашето виждане е, че след това трябва да се направи разширението към "Люлин" с нови две метростанции под бул. "Царица Йоанна". "Люлин", макар и най-големият квартал и район в София, всъщност има по-малко обслужване с метро и добър градски транспорт от много други квартали, което смятаме, че не е справедливо.
После трябва да се направи и отклонението на втората метролиния към "Студентски град". Това са и обективните нужди на София в следващите 10 г. Не може всички инвестиции да отиват само за метрото и това винаги е била нашата теза. София има една от най-добре развитите трамвайни мрежи в Европа и е грехота да не я развиваме и да не инвестираме сериозно в нея.
В момента подготвяме програма за купуването на нови трамваи, за да може по линии №20 и №22 най-после да има нископодови превозни средства.
Отделно в момента се подготвя реорганизация на трамвайните линии, за да няма такава, по която да не се движи поне един нископодов трамвай. Давам ви пример с линия №10, която е изключително натоварена, но и по нея няма такива. Нашата цел е така да се направи организацията, че на всяка линия през няколко превозни средства да има поне едно нископодово през няколко, което да бъде отбелязано и на таблата. Така хората, които имат физическата нужда ще знаят кога ще дойде техният трамвай, който могат да използват удобно.
- В момента тече проверка в ЦГМ, одит в Завода за боклук показа проблеми, ще има ли други проверки в дружествата? Вие познавате работата им имате ли забележки към тях и очаквате ли други проверки?
- Не съм доволен и резултатите. Одитът на Завода за боклук ясно показва, че всички сигнали през годините, че не работи, са реални. Имал съм възможност да посетя и други заводи, както този в Любляна за производство на RDF гориво, и разликата е драматична. Фактът, че огромен процент от машините при нас не работят добре и са за основен ремонт, хвърля повече светлина защо Заводът на София не работи ефективно. Иронично е, че бившият кмет г-жа Фандъкова коментираше,че много се гордее с него и оставила работещ завод. Трябва някой или да е много наивен, или много глупав, за да мисли, че един работещ завод за по-малко от месец може да стане неработещ. Това няма как да се случи.
- Третата фаза не се осъществи. Ще има ли инсталация за горенето на боклук и производството на ток от него?
- Тя можеше и да се осъществи, ако ГЕРБ не се бяха заинатили да правят инсинератор на 2 км от центъра на града.
- Къде можеше да е?
- Ние сме предлагали и обсъждали, че може да е близо до площадката на ТЕЦ "София Изток", не само защото идеята му беше да подпомогне оздравяването и развитието на "Топлофикация", но и защото "Розата на ветровете" в София е от запад на изток. Ако бяха направили проект, който да не включва хиляди камиони, които да разнасят RDF гориво от завода до инсинератор, ако бяха предвидили жп връзки, или съвременни системи за почистване на въздуха и провели честен търг, можеше да има друго развитие.
Грешките са изключително много. Г-жа Фандъкова носи лична и пълна отговорност за провала на третата фаза, затова че не работи завода и затова, че депо "Садината" се запълва с депонирани отпадъци.
Тепърва смятам, че прокуратурата, дори и зависимата прокуратура, няма да може да си затвори очите пред това, което ще ѝ бъде представено, като доказателства.
- Проведе се обществено обсъждане на бюджета. Кои от предложенията могат да влязат в него?
- Радвам се, че ще бъде включен ремонта на 23-о СУ и 35-о СУ. Ще има промени и за отчуждаването на детските градини. Това бяха обществени представяния и хората ще бъдат чути. Прави впечатление, че имаше рекордна посещаемост на това представяне, което бе представено и защитавано от кмета на София, което г-жа Фандъкова пропускаше.
И тук вече идва въпросът дали другите политически сили ще го подкрепят.
- Очаквате ли подкрепа?
- Приемането на бюджета е политически акт, но в него имаше изключително много от техните предложения и обещания в предизборната кампания. През последните шест месеца София работеше трудно и сега е момента да се върши работата, а не и бюджетът да е жертва на политически интриги и закачки.
- Ако не го подкрепят как ще работи София?
- На 1/12 от сегашния си бюджет, а това ще бъде в ущърб на хората.
- Защо арх. Любо Георгиев напусна отбора ви?
- Това са взаимоотношения между кмета Васил Терзиев и Любо Георгиев. Не съм имал време да говоря по тази тема. Знам, че когато човек е бил от другата страна на управлението има очаквания нещата да се случват по-бързо. Сблъсъкът с реалността понякога може да е силно демотивираща.