Предвид решението на КС виждането ми като юрист е, че мандатът на Атанасова и Белазелков ще бъде 7 г., каза зам.-шефът на парламента от ПП-ДБ
Още акценти от интервюто:
- Никой не ме е натискал и от нищо не съм се отказал, избрах друга писта, защото е важно да имаме силен български глас в Европарламента
- ПП-ДБ сме автентичният европейски път на България и трябва да докажем това на евроизборите
- За хората не е съществено с чий мандат е правителството - с нашия или на ГЕРБ. А и ако е с този на ПП-ДБ - трябва групата ни да излъчи Габриел за премиер, което е по-странно
- Надявам се да няма ярки партийни имена при номинациите за регулаторите, а да се залага на независима експертиза
- Винаги съм си представял конституционния съдия като магистрат с дългогодишен опит и стаж, това да е венецът на кариерата му
- Г-н Минчев, всички очаквахме, че след ротацията ще ви видим начело на парламента, а се оказахте начело на евролистата на ПП. Защо се отказахте от Народното събрание и имаше ли натиск върху вас за това?
- Никой не ме е натискал и от нищо не съм се отказал. Решението кой да е водач на листата за Европарламента, е колективно и беше взето от Изпълнителния съвет на партията. Преди това имах разговори, в които казах, че съм съгласен с това предизвикателство.
- Не изглеждате щастлив от това решение.
- Това е голяма отговорност. Съзнавам, че е изключително важно да имаме силен български глас в Европарламента. В същото време изпитвам изключително уважение към Народното събрание и мисълта да го напусна естествено, ме натъжава. Освен чисто институционалното уважение, което имам към върховния орган на държавата ни, в политически план аз дължа много на Народното събрание. Тук се чувствам добре. Като юрист съм в свои води в законодателния орган.
- Защо тогава тръгвате към Брюксел? Отстрани изглежда, че се отказахте, отстъпихте, за да застане начело на парламента ген. Атанасов от ДСБ, така ли е?
- Това са две различни писти на действие. Възможността да бъда водач на евролистата е много голямо предизвикателство, което не се отхвърля с лека ръка. И за мен, и за ПП като партия това може да бъде много сериозна възможност. Това са първите европейски избори за “Промяната” и искаме да имаме сериозно присъствие и като брой депутати, и като качество. А в личен план - европейският поглед върху политиката дава допълнителна перспектива. Не съм съгласен, че евродепутатите губят връзка с българската политика. Ще дам пример с Кристиан Вигенин от БСП, който беше евродепутат, а след това беше външен министър, сега е зам.-председател на НС. А и не е само той. Така че има изключения и аз със сигурност ще работя да бъда извън клишето.
Aко действително имам и мога да активирам силна подкрепа за ПП, защо да не го направим на европейски избори - това е подходящ момент този електорален потенциал да се използва. ПП-ДБ считаме, че ние сме автентичният европейски път на България и трябва да докажем това именно на европейските избори.
- ДБ приемат ли ви за водач, след като тепърва ще водите разговори за обща листа, а предпоставяте първото място?
- Изцяло в компетентността на ПП е да определи своето водещо лице независимо от крайната подредба. Водачеството на обща листа винаги е тема на коалиционен разговор, но не очаквам ДБ да имат възражения срещу моето име.
- Ще мине ли безпроблемно предстоящата ротация, или има подводни камъни?
- Няма да породи големи затруднения. Тази процедура е нова за политическия ни живот, но има ясно изразена воля да се случи - не очаквам проблеми.
- А очаквате ли саботаж или забавяне на процедурата от президента?
- Не. Първо, няма институционалните лостове, за да направи саботаж. Президентът единствено би могъл да забави процедурата, като свика консултации и забави малко връчването на първия мандат. Но не виждам за какво да го прави. И второ - какво ще спечели от това Радев?
- Виждаме, че войната между него и т.нар. сглобка доста се изостри в последните дни...
- Тя може да се изостри, но противопоставянето трябва да се движи в някакви институционални граници, а не да се прави заради самото противопоставяне. Излишното мотаене на връчването на първия мандат, при положение че има ясно мнозинство и воля да бъде гласуван кабинет с премиер Мария Габриел, не е необходимо.
- Значи вие в ПП-ДБ приемате вече това, че кабинетът “Габриел” ще е с мандата на ГЕРБ?
- Не съм казал такова нещо. Още не сме го обсъждали. Не мисля, че за гражданите е чак толкова съществен въпросът дали правителството е с първия, или с втория мандат, за да настояваме задължително да е с нашия. А и ако трябва да е - това означава, че нашата група трябва да гласува Габриел като номинация за премиер, излъчен от ПП-ДБ. Тя е кадър на ГЕРБ и това би било по-странният вариант за действие.
- Очаквате ли да има големи сътресения в самото правителство - смени на министри например, след като ГЕРБ се каниха на доста от тях?
- Не. Вярно е, че ГЕРБ се каниха на доста от министрите, но смяната им изисква съгласие на повече от една страна. На първо място Денков и Габриел трябва да дадат съгласие за кадрови промени. След това и политическите сили - групите на ПП-ДБ и на ГЕРБ. Всичко това са достатъчно на брой участници, които да гарантират, че промени не стават по волята само на един. Затова не очаквам съществени такива.
- Обсъждате ли вече конкретика за ротацията - за кои министри се очаква смяна, какъв пост ще заеме Денков, ще бъде ли Асен Василев вицепремиер...?
- В ръководството на партията не сме обсъждали, тъй като първите разговори трябва да са между Денков и Габриел - те, като водещи в правителството, да оценят работата на министрите си. И след това да тръгне разговор за евентуални промени.
- Явно сте уверен в бъдещето на (не)коалицията и не очаквате преформатиране и на мнозинството в НС?
- Не очаквам преформатиране на мнозинството. Това мнозинство, което подкрепя кабинета "Денков", ще остане същото и за кабинета "Габриел". Не очаквам такова сътресение, че да има различно мнозинство.
- Какъв хоризонт давате на тази (не)коалиция - ще има ли ратоция и след следващите 9 месеца?
- Доста динамично е политическото време, за да дам хоризонт до края на мандата на 49-ото народно събрание. За следващите 9 месеца - при всички положения има. Ако има резултати от работата на правителството, които да обуславят подкрепата за него - защо не и след това. Но това е функция на работата и на кабинета, и на мнозинството в Народното събрание. Защото пред него стоят изключително важни задачи - не само в законодателната дейност, но и попълването на тези над 15 регулатора с изтекъл мандат.
- Това са близо 80 поста, голям пазарлък ще падне.
- Доста тежка работа е необходима, за да се намерят наистина достойни номинации за тези постове. Особено тези, които ще бъдат издигнати от ПП-ДБ, за да се чувстваме ние комфортно да застанем зад тях. Това е много работа и кадрово, и законодателно, тъй като процедурата в НС не е кратка.
- Очаквате ли казуси тип “Атанасова”, които да преглъщате - ГЕРБ да посочва партийни имена, а вие да ги приемате?
- Надявам се да няма ярки партийни имена при номинациите за регулаторите. Моето лично виждане е, че при попълването на регулаторите трябва да се залага на независима експертиза, не на партийно оцветяване. Първо, това води до напрежение. Второ, винаги създава у обществото усещане за нагаждане на свои хора по места, а не за попълване на регулатора така, че да се обезпечи неговата качествена работа. Затова искрено се надявам, че с чисто партийните фигури бяхме дотук.
- ДПС ще има ли 1/3 от местата в регулаторите?
- Не.
- Но ви е нужно мнозинство от 160 гласа за някои от тях, което означава, че ще трябва да включите и ДПС в този процес?
- Има такива, чието попълване изисква мнозинство от 160 гласа - и ВСС, и новият Висш прокурорски съвет, и Инспекторатът, и Антикорупционната комисия. За тях разговорът действително трябва да се води и с ДПС, защото парламентарната математика го изисква.
- Това означава ли, че ще им се отстъпи и те ще имат свои хора?
- Ще ми се да не ги разделяме на свои и чужди, а все пак да са хора, които наистина могат да обезпечават работата на съответния регулатор. Но така или иначе трябва да седнем на една маса с ДПС, за да говорим за всеки от въпросните органи.
- Отстрани погледнато, трите формации в парламента - ПП-ДБ, ГЕРБ и ДПС, се разбирате много добре. Как обяснявате това на избирателите си, предстои кампания за ЕП?
- За момента има припокриване около приоритетите, върху които работим. Все пак има обща законодателна програма, обща управленска програма, разработени от ГЕРБ и ПП-ДБ. Те получиха подкрепата и на ДПС, което само по себе си не е укоримо действие.
Моят опит сочи, че обяснението пред избирателите не е проблематично, когато може да бъде подплатено с резултати. Когато сме приели промените в конституцията за съдебната реформа, за които от толкова години се борим - това е резултат, който може да обуслови съвместната работа с парламентарни групи, които иначе считаме за свои политически опоненти.
- Вярвате ли, че в предстоящата кампания или пък при евентуални предсрочни избори сега това обяснение ще мине пред избирателите ви?
- Пред всички със сигурност не. Всяко управление най-малкото износва партиите, които участват в него. И никой от нас не си прави илюзии, че тези 621 хиляди гласа, които получи ПП-ДБ, ще се върнат до един при нас на евентуални предсрочни парламентарни избори. Всички сме наясно, че самото ни влизане в това парламентарно мнозинство доведе до спад на електоралната подкрепа към нас. Второ, самото управление по естествен път води до спад - никой не е излизал от управление по-силен, отколкото е влязъл. И трето, винаги когато има и грешки, те няма как да не водят до спад в подкрепата.
- Грешка ли беше подкрепата за Десислава Атанасова в КС?
- Аз например винаги съм си представял конституционния съдия като магистрат с дългогодишен опит и стаж, най-вече съдия. И вече самият му избор като конституционен съдия да е венецът на кариерата му. Тя може да включва и академично развитие, разбира се.
- Но политически лица е имало в КС и преди.
- Така е. Дори Филип Димитров, моите уважения като премиер на България, също е политическа фигура, която влиза в КС, макар и не веднага след политическата си позиция, което също има значение. Така че самият профил на Атанасова не е този, който аз си представям за КС. Това мога да го кажа съвсем спокойно.
- Но я подкрепихте въпреки това, защо?
- В крайна сметка има 2 места в КС. Нашата задача бе да излъчим кандидат на ПП-ДБ, който да отразява виждането ни какви лица трябва да има в КС. Направихме го и аз лично съм удовлетворен.
- Има ли основание да се оспорва клетвата на Атанасова и Белазелков, след като президентът не присъства на нея?
- Не. Това, че президентът не присъства на клетвата, не я опорочава по някакъв начин. Наистина в закона за КС е записано, че клетвата се полага в присъствието и на президента, но това има по-скоро някакво тържествено, церемониално действие, отколкото конститутивно. Обратното означава, че всеки измежду президента, председателя на НС, председателя на ВКС или на ВАС има своеобразно право на вето върху избора. А не мисля, че такава е идеята на законодателя - напротив, тя е да има разнообразно попълване на състава на КС. Ситуацията е различна от 2012 г., когато президентът Плевнелиев напусна клетвата на Венета Марковска, защото тогава и председателят на КС проф. Танчев каза, че не може да продължи. Докато в случая председателят на КС Павлина Панова продължи с клетвата и смятам, че имаше основания за това.
- Не трябваше ли да се изчака с клетвата, за да се произнесе КС по искането на президента?
- Не. И закони, и решения на НС са били обявявани за противоконституционни, но действието им не е спирало, докато се произнесе КС.
- Какво ще се случи, ако съдът се произнесе, че изборът е противоконституционен, или пък определи, че мандатът им ще е 7, а не 9 г.?
- Не мисля, че има основание цялата процедура да бъде съборена и изборът на Атанасова и Белазелков да бъде отменен. В частта за техните мандати има пространство за тълкуване. Предвид решението на КС, което беше постановено и обнародвано в “Държавен вестник” дни по-рано, но влезе в сила ден след избора - че мандатите им трябва да са по 7 г., моето виждане като юрист е, че все пак мандатът им ще бъде 7 г.
- Защо тогава позволихте да се гласува решение с 9-годишен мандат?
- Самото решение за избор включваше този текст, каквато не е била практиката досега.
- Кажете ми нещо друго - защо в последните дни основно Делян Пеевски води войната с Румен Радев?
- Не е така, ние също имаме противопоставяне с президента, и премиерът Денков коментира. В последните дни виждам изостряне по оста Пеевски - Радев, но това не е процес, върху който ПП-ДБ може да има някакво отношение.
- Как си го обяснявате това изостряне, дори прокуратурата намесиха, какво се случва?
- Не мога да преценя между тях двамата на какво се дължи.
- Президентът ви обвини, че използвате евроатлантизма като прикритие за всичко, което вършите.
- Това, че мнозинството в НС има ясна проевропейска ориентация, е факт. Както е факт, че тя се различава от позицията на служебните кабинети на Гълъб Донев. Така че това е ос, по която има противопоставяне.
Освен това самият президент - още от началото на конструирането на мнозинството в това Народно събрание и избора на правителството, се заяви като негов противник. Той беше видимо недоволен, че се избра правителство, с което да се сложи край на управлението през служебни кабинети. Можем само да си спомним за поведението на президента, както при връчването на мандата на акад. Денков, така и по време на гласуването на кабинета в пленарна зала.
- Вицепрезидентът Илияна Йотова обяви, че Радев е имал оферта да бъде част от сглобката. Вие знаете ли за такава и какво му е предлагано?
- Не знам да е имало такава оферта. Честно казано, не мисля, че е така. Звучи ми като интрига. Много е лесно някой да каже - аз имах оферта, но такива твърдения трябва да бъдат подплатени с някакви доказателства, иначе не изглеждат сериозно.
- Защо войната, която водите с Радев вече няколко години, не се преформатира в импийчмънт, толкова ли не ви е дал повод?
- Импийчмънт на президента е доста сериозно действие, което води до политическа нестабилност и безспорно би било едно голямо сътресение в страната. За да има импийчмънт, трябват много сериозни основания, които действително надхвърлят чисто институционалното противопоставяне. Важното е да се подчертае, че импийчмънтът няма да реши например проблемите в службите. За нас реформата в службите за сигурност не търпи отлагане, особено в контекста на войната в Украйна и прокарването на руската пропаганда в България.
- Да не би да ви спира страхът от негова партия? В понеделник Радев за първи път така директно обяви, че има нужда от алтернатива.
- Не, по никакъв начин. Първо, страх от появата на нов политически субект не е нормално да има. Партиите трябва да сме фокусирани върху това сами да спечелим доверието на избирателите си, а не да се притесняваме, че ще дойде друг, който да ни измести.
Второ, в момента той е в президентската институция - трябва да направи партия, след като приключи мандата си.
И трето, историческият преглед показва, че преминаването от “Дондуков” 2 в законодателната власт не е чак толкова лесен процес. И Георги Първанов изкара два мандата като президент, беше изключително популярен в средите на БСП, но след като направи своя проект АБВ, не спечели толкова голяма електорална подкрепа. Имаше едно влизане в парламента, и то с малко над чертата, беше дори за кратко част от кабинета “Борисов 2”. Но в крайна сметка с това се изчерпа сериозното присъствие на АБВ в политиката. Тоест преходът от президентската институция към политиката през участие в избори за парламент досега не е бил успешен модел.
ВИЗИТКА
- Роден е на 13 септември 1987 г. в София
- Завършва 91-а немска езикова гимназия "Проф. Константин Гълъбов" в София. През 2012 г. завършва право в Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски"
- Работи в адвокатска кантора "Джингов, Гугински, Кючуков и Величков" между 2012 и август 2021 г.
- Депутат трети мандат от "Продължаваме промяната"
- Беше председател на 47-ото народно събрание, след това е зам.-шеф
- Изпълнителният съвет на ПП го номинира за водач за листата за Европейския парламент