Още в прогимназията трябва да учат на съпричастност към другите - за да не се формират насилници
Всички нормални хора бяха дълбоко покъртени от зверското малтретиране, на което е било подложено 5-годишно дете от пастрока си в Пловдив. Систематично пребивано голо. Кожата по главата му е горена. Липсват 15 кв. см от скалпа му. Установено е обезобразяване на тялото и временна опасност за живота на детето.
То е принуждавано да прави неща против волята си. Пастрокът е заснел малтретирането на детето. Съобщавал дата, на която ще го прави, т.е. действията са предумишлени. Прокурорът каза
“плашещо е да се гледа”
Обвиненията са за средна телесна повреда при условията на домашно насилие и принуждаване. Пастрокът е задържан под стража с решение на първата съдебна инстанция. Майката е пусната с най-леката мярка – подписка, но се подозира нейно съучастие.
С оглед на конкретните доказателства по делото може би е подходящо да се помисли за чл. 131 от Наказателния кодекс, който предвижда, че за причиняване на телесна повреда по начин, особено мъчителен за пострадалия, или свързани със сексуалната ориентация подбуди, наказанието е лишаване от свобода от две до десет години при средна телесна повреда.
Малтретираните деца стават жертви за цял живот. Те често също стават насилници. Други си остават с тежки психически проблеми. Насилниците трябва да бъдат спрени! И това е най-първостепенната задача на всяка държава. Преди да мисли за каквото и да е друго. Да, наказанията са възпиращ фактор. Но един не много интелигентен и необразован човек даже не си представя, че ще последват. За възпитанието най-виновни са родителите. Но това не е нещо, което може да бъде променено при формирани вече хора в даден момент.
Под контрола на държавата и обществото е училището. Нали уж има задължително средно образование? В какво се изразява въздействието на училището над такива като гореописаните? Явно в нищо съществено.
Истината е, че много от децата не само че не ходят на училище, голяма част от тях само формално пребивават в училището. Ако човек изгуби последователността в даден предмет, той вече не може да разбира какво се учи по-нататък. И за да премине от един клас в друг – просто го пускат.
Но и това не е най-същественото. В първите класове на училището и до прогимназията няма въздействащо и трайно обучение върху формирането на съпричастност към другите хора. А това става с прожектирането на разбираеми за съответната възраст кратки и въздействащи професионално направени филмчета и с обсъждането им. По света има много такива. Да им каже учителят
как се чувства жертвата и как децата биха се
чувствали на нейно място
Учителите трябва да са обучени да убеждават децата да споделят за проблемите вкъщи, защото има деца, които са жертви. А това предполага и допълване на програмата за обучение на всеки учител и особено на тези в началния курс.
Много от издевателствата се правят под въздействие на алкохол и/или наркотици. Колко учители и училищни психолози са направили срещи на децата със сериозно поразени от алкохолизма и дрогата хора, които да разкажат как са стигнали до това положение. Без съдействието на здравните органи това би била и непосилна задача на учителите. А това предполага създаването на нормативна уредба и в частност - на съответната организация и специалисти, които да се занимават. Не струва скъпо, а е много важно.
В училището много от информацията е излишна. Колцина, които се занимават професионално със съответната материя, си спомнят подробности от математиката, физиката, химията, биологията и т.н. Затова училищата по-нататък се разделят на общообразователни и професионални. И по света поне половината хора се насочват още след 7-и клас към придобиване на професия, а в 11-и и 12-и клас има специализация по предмети, където се навлиза сериозно в съответната наука. А във все повече училища по света се въвеждат по няколко степени на изучаване на основните предмети според знанията и интелигентността.
А и степента на знания в различните видове училища са коренно различни. Което предполага създаване на различни учебни програми. Падането на резултатите на учениците в България по тестовете на PISA към дъното на ЕС е само един от сигналите за падението на образованието ни.
Поради тази причина в началния курс и прогимназията може да се отдели много повече време за много
по-съществени знания на учениците в живота
– за насилието, за съпричастността, за правилата на уличното движение, за основните правни знания.
Правото е най-важната характеристика на цивилизованата държава. То дава правилата на играта, наречена живот. Как бихме изградили цивилизована държава без формиране на съпричастност. Без базови знания и умения ще се формират и изроди. Крайно време е да се предвиди административно наказание – задържане в поделенията на МВР на родители, чиито деца системно не ходят на училище и на предучилищна детска градина.
Глоби от такива родители трудно се събират и поради това сегашната ситуация не води до резултати. Не действа ефективно системата да не се дават детски добавки и социални помощи на хора, чиито деца не ходят на училище. Ето защо е наложително да се преуреди връзката между училище и социални органи и да има много по-стриктен контрол.