Комисията губи съдебни дела постоянно, председателят решава казуси с репликата "Защо не дойдат да се разберем", казва членът на Комисията за защита на потребителите
- Г-н Арабаджиев, вие единствен от ръководството на КЗП подадохте оставка след като министърът на икономиката и индустрията свали доверието си от комисията и призова членовете да се оттеглят. Защо? Парламентарната подкомисия по икономика също отправи критики към работата на КЗП.
- Подадох оставка поради несъгласие със стила и методите на управление на КЗП от страна на председателя Стоил Алипиев, както и множеството нарушения, които водят до тотално изопачаване и погазване на правовия ред в България.
В последната година много служители с доказан опит и професионализъм напуснаха не поради действително ниските възнаграждения, а поради непоносимата атмосфера в КЗП и несъгласието им с порочните практики, наложени от председателя и неговото обкръжение. Други бяха административно тормозени и в крайна сметка уволнени. На тяхно място се назначаваха некомпетентни и дори неграмотни хора.
Към момента кадровият експертен потенциал на комисията е поне наполовина от този през 2022 г. В същото време продължава кампанията за дисциплинарни производства с цел
уволняване на
неудобни
служители, изразили недоволство и несъгласие с управленските решения на председателя или сигнализирали съответните инстанции за нередности, както и на служители, заемащи длъжности, за които Алипиев има други решения или предложения.
Има тотален срив на доверието към КЗП от страна на потребители, бизнес и държавни институции. Алипиев управлява еднолично и е превърнал държавната институция в частна наказателна структура в ущърб на българските потребители. Но може би тези действия са в интерес на подозрителни бизнес интереси и други лични цели.
Със съмнителна компетентност и минимален административен опит Стоил Алипиев се управлява от външни съветници и от малка група вътрешни “верни” кадри. Писах становища, препоръки и мнения до председателя на КЗП относно работата на комисията, като по всякакъв начин се опитвах да попреча на всички тези нарушения, но предложенията и забележките ми бяха отхвърляни.
- Но г-н Алипиев твърди, че искането на оставката му е резултат от множество проверки на големите търговски вериги и наложени срещу тях санкции.
- Проверките и установяването на нарушения на търговците е основна дейност на комисията. Това са и очакванията на обществото. Но няма как да се съглася с превръщането на този орган в бухалка срещу определени играчи на пазара и в звено за отстрел на конкуренти. Няма да забравя как по време на едно от заседанията на комисията председателят беше запознат с казус, който той реши с фразата “Защо не дойдат да се разберем”. Според мен времената, когато се използваха подобни фрази и механизми, отминаха.
Колкото до големия брой проверки, аз смятам, че резултатът от тях ще е ясен едва когато актовете на КЗП преминат през съда. Защото, за съжаление, към момента комисията губи множество съдебни дела. За пример мога да дам печално известната масирана кампания срещу търговец на протеинови барчета и веригите, които ги разпространяват. Тя стартира по сигнал на неправителствена организация, която е предишното работно място на Алипиев. От 34 дела на първа съдебна инстанция КЗП е изгубила 31. Щетите за бюджета по тях за съдебни разноски надхвърлят 60 000 лв.
Това са резултати само от половината заведени съдебни производства срещу КЗП по този казус. Опасявам се, че накрая комисията ще трябва да плати стотици хиляди левове за съдебни разходи на тези вериги и евентуални претърпени щети от търговците. А тези средства ще излязат от джоба на всеки от нас.
Това обаче въобще не притеснява Алипиев, а напротив, той се изживява не само като председател на КЗП, но и като шеф на БАБХ, а видяхме от неявяването му на изслушване в парламента- и като надпарламентарен орган. А и над закона. Защото
той не изпълнява
и съдебни
решения
като например за възстановяване на уволнени служители.
- Председателят на КЗП ви обвинява в медиите, че сте идвал рядко на работа.
- Това е неистинско и манипулативно твърдение, защото за 2023 г. от общо 248 работни дни аз съм отработил 237 дни. Девет дни съм бил в полагаем годишен отпуск и два дни болнични. Това не са просто мои твърдения, а официална справка, която изисках от администрацията на КЗП, ръководена от Алипиев. Може би неговите твърдения идват оттам, че отбягва срещи с останалите членове на комисията, за да не отговаря на неудобни въпроси.
- На изслушването на КЗП в парламента стана дума за небанковите финансови институции. Какво става с проверките там?
- КЗП обяви още през октомври 2022 г., че започва кампания срещу неравноправните клаузи на банковите и небанковите финансови институции. От тях бяха изискани всички общи условия, които регламентират дейността им. Целта е да се установи дали има наличие на неравноправни клаузи, които се обръщат срещу потребителите. Получихме документи от близо 200 небанкови финансови институции. Оборотите на годишна база на тези дружества са няколко милиарда лева.
През миналата пролет установих учудващо забавяне на кампанията и внесох докладна за решение, което да ни даде възможност на всяко заседание да разглеждаме поне по 10 такива преписки. Предложението ми не беше прието. Въпреки че към този момент в КЗП все още имаше юридически потенциал, допълнително бяха наети и много външни експерти, които да помогнат за прегледа на документите. Забавянето обаче беше целенасочено. Така една година по-късно са разгледани едва 25% от постъпилите документи. Това води до забавяне на санкционирането от страна на КЗП на евентуални нарушения.
Логичният въпрос е какво се случва с неревизираните около 150 такива дружества. Защо едни от тези фирми са проверени, а други не? Още повече че наскоро самият Алипиев обяви, че от досега проверените институции 90% са нарушители.
Когато не се говори с конкретни факти и когато стандартът за всяка от фирмите е различен, се появяват съмнения и въпроси. Защо се започва кампания, за която предварително е ясно, че не може да се осъществи в обозрими срокове, независимо от привлечените външни експерти? Кои са тези експерти и как са избирани? На кого е изгодна тази липса на прозрачност при проверките? Въпросите са много… Отговори от страна на Алипиев няма, дори и за мен като член на комисията.
КЗП сега няма потенциал да изследва и проверява заключенията на документи от външните експерти. Затова предложихме с другия член на комисията - Ангел Джалев, да се разглеждат преписки за небанковите финансови институции при наличие на жалби и сигнали от потребители. На КЗП са нужни спешно компетентни експерти, в противен случай рискуваме вълна от съдебни дела, финансови загуби и загуба на авторитета на комисията.
- От министерството твърдят, че при тях са постъпили многократно повече жалби срещу дейността на КЗП през последната година. Откъде идват тези жалби?
- Жалбите срещу
КЗП са се
увеличили с 60% Те са от служители на комисията, от бизнеса и граждани за забавени преписки. Честа практика е на заседания да се предлагат за разглеждане преписки отпреди 8-9 месеца. Това е недопустимо, защото потребителите очакват бързо решение на техния проблем. Жалбите от служители ще продължат, защото в момента тече нова акция срещу неудобните със съдействието на овладения от Алипиев дисциплинарен съвет.
- Има ли работеща комисия в този момент и какво да бъде бъдещето на КЗП, така че хората отново да повярват в нея?
- Решение как ще се развие казусът с ръководството на КЗП ще вземат отговорните институции. Трябва да се спре намесата на лични интереси в управлението на институцията. Трудно ще бъде да върнем авторитета и демократичния облик на комисията, както и доверието на хората, но ние сме доказали, че те могат да ни вярват и да разчитат на нас.
Осигуряването на спокойна и здравословна среда за работата на експертите също е много важно. Потребители очакват КЗП да е гарант на техните права във всяка ситуация. Предстои много работа и по подготовката и контрола при въвеждането на еврото.
Важно е да се преразгледат и някои текстове в Закона за защита на потребителите и устройствения правилник, които в неподходящи ръце очевидно опорочават дейността на КЗП.