От най-голям телеком станахме и най-голям системен интегратор, казва главният изпълнителен директор на "А1 България"
Бизнесът тепърва се дигитализира и А1 откри правилната посока за развитие
Добавянето на ново съдържание не трябва да е самоцелно, а да се взема под внимание зрителският интерес
Потребителите най-бързо реагират, когато скоростта на сваляне на информация е бърза или бавна
- Преди 5 г. “Мтел” стана А1. При ребрандинга обявихте, че от телеком се превръщате в технологично-медийна компания. Получи ли се тази трансформация, г-н Димитров?
- Всъщност не говорим за трансформация, а за надграждане, развитие в допълнителни нови вертикали. Нашият основен бизнес продължава да е телекомуникационният, свързаността за нашите клиенти, но вече им даваме много повече. Бизнес резултатите на компанията го потвърждават. “А1 България” е най-големият телеком по приходи за втора поредна година, през 2022-а станахме най-голямата ICT компания и най-големият системен интегратор.
Печалбата през последните девет месеца се увеличава с 21% спрямо същия период на 2022 г., приходите - с 18,3%, клиентите на фиксирани услуги растат с 5,1%. От няколко години развиваме в компанията ICT академия, с която надграждаме компетенциите на търговските екипи. В момента разполагаме с над 400 сертифицирани експерти с опит в предоставянето на IT услуги.
- Какво се промени и защо се насочихте точно към системната интеграция и пазара на ICT услуги?
- От няколко години пазарът на традиционни мобилни услуги е развит и наситен и не предлага достатъчно възможности за развитие. А1 има нужните ресурси, за да навлезе на нови пазари. Пазарът на ICT решенията предлага много възможности, ако се приложи правилната стратегия. Бизнесът в България тепърва се дигитализира. А1 откри правилната посока за развитие и разработи стратегия, чието следване ни изведе до лидерската позиция.
- Може ли да се твърди, че заемате лидерска позиция на ICT пазара?
- Резултатите от независими анализи го доказват. А1 стана най-големият системен интегратор в страната с приходи от 194,2 млн. лева според годишната класация Digitalk 101, която следи развитието на технологичния сектор и представя 100-те най-големи компании в страната от 1999 г. Резултатите от 2022 г. ни нареждат като най-голямата ICT компания в страната и лидер на пазара на телекомуникационни услуги с оборот от над 1,25 млрд. лева за втора поредна година.
- С коя изпълнена цел компанията се гордее най-много?
- Има много изпълнени цели, с които се гордеем като компания. Екипът на компанията стана много по-адаптивен. Вече ние търсим проактивно нови решения за нашите клиенти спрямо техните нужди и как да станем по-добри, по-силни и по-печеливши на пазара.
Имаме стабилен ръст на всички основни бизнес показатели тримесечие след тримесечие и въпросът е как да предложим нещо по-добро и да растем по-бързо. Именно тази промяна в мисленето е нещото, което е най-важно и най-трудно за постигане.
- След като А1 е лидер на пазара на телекомуникации и системна интеграция, защо сте против United Group да си купи “Булсатком”?
- Вече е публична информация, че United Group, която притежава “Виваком”, се опитва да придобие “Булсатком” от настоящия му собственик, който си го купи със заем от United Group. Още при тази сделка видяхме, че се случва нещо, което противоречи на европейските пазарни принципи, и веднага предупредихме както медиите, така и институциите. Нашите конкуренти отрекоха, че планират такава сделка, но в крайна сметка три месеца по-късно тя е факт и очаква регулаторно одобрение. Ако обявената сделка за “Булсатком” бъде одобрена, “Виваком” ще получи доминираща позиция на пазара на тв и интернет услуги, което ще ощети крайните потребители. На практика това означава, че първият на тв пазара купува втория, което ще доведе до 60% пазарен дял за “Виваком”.
Пазарните правила, особено на един европейски, и то силно регулиран пазар, не позволяват подобна трансакция без детайлен анализ. Нашият основен проблем не са дори пазарните дялове. Ние сме достатъчно големи, за да се борим срещу евентуални нелоялни пазарни тактики. Това, срещу което възразяваме, е начинът, по който се прави тази сделка. Никой не прави така в страна - членка на ЕС.
- Нека да погледнем и другата част от трансформацията - съдържанието. Наскоро обявихте международно партньорство с Netflix. Какви са очакванията ви и как платформата се вписва сред останалите услуги за съдържание при поискване, които предлагате чрез А1 Xplore TV?
- Netflix е международен проект на A1 Group и България беше втората страна след Австрия, където услугата стана достъпна за клиентите на А1. Netflix е допълнение към нашите тв и мобилни планове. Освен че сме първият телеком, който предлага услугата, популярната стрийминг платформа стига до нашите абонати със специални предложения, които определено си заслужават.
Една от посоките на развитие е предлагането на съдържание при поискване на мобилни устройства с приложението Xplore TV GO. Общо инвестициите в тв съдържание, включително за каналите MAX Sport, направени през последните 3 г., са над 200 млн. лева. А планираните за 2023 и 2024 г. са почти още толкова.
- Спортните канали MAX Sport вече излъчват два местни шампионата. Планирате ли да добавяте още съдържание и нови канали?
- Добавянето на ново съдържание е нещо, за което винаги сме отворени, тъй като то е водещото при предлагането на тв или стрийминг услуги. Това обаче не трябва да е самоцелно, а да се взема под внимание зрителският интерес и какво ние можем да направим, за да обогатим това съдържание.
За нас не е въпрос само да излъчваме Националната баскетболна лига или ново първенство в ефира на MAX Sport - Националната волейболна лига на България (НВЛ). Ние искаме да предложим цялостен телевизионен продукт, а не просто няколко срещи на седмица. Това означава сериозни инвестиции в коментатори, студиа и цялостна тв програма.
Само през последната година добавихме редица нови спортни първенства, освен НВЛ и италианското първенство по волейбол, излъчихме олимпийските квалификации на България по волейбол добавихме футболното първенство на Саудитска Арабия, което привлече голям брой звезди от Европа. От началото на тази година нашите спортни канали се излъчват от ново, високотехнологично студио и предоставят подобрено изживяване на зрителите.
- При приложението за интерактивна телевизия Xplore TV има ли разлика между т.нар. безкабелна телевизия и традиционните услуги с допълнителни устройства?
- От гледна точка на потребителя разликата е в липсата на кабели и на допълнителните устройства, които се използват при традиционната интерактивна телевизия.
- А кога можем да очакваме безкабелната телевизия да стане масова?
- Условията Xplore TV да стане масова вече са налице и очакваме да продължи своето налагане. Приложението е предпочитано от клиентите със смарт телевизори пред традиционната услуга Xplore TV, тъй като безкабелната телевизия е по-удобна версия. Не се изисква дори посещение от техник и потребителят може да го инсталира сам, точно както ще направи с всяко мобилно приложение.
- А1 спечели наградата на Ookla за най-бързата мобилна мрежа в България. Като че ли всички телекоми се надпреварват ожесточено за най-високи скорости на мобилния интернет, толкова важно ли е това?
- Качеството на мобилния интернет е от изключително значение. В днешно време чрез смартфоните не само общуваме, ние се забавляваме, работим, учим - по всяко време и от всяко място. Последните данни на НСИ показват, че почти 72% от интернет потребителите в страната използват глобалната мрежа именно чрез смартфон.
А потребителите най-бързо реагират, когато скоростта на сваляне на информация е бърза или бавна. Именно това е причината и индустрията да се фокусира върху нея. Поради това първи пуснахме истински неограничен план в България през 2021 г. и малко след това решихме всички наши мобилни планове да бъдат с неограничен интернет като количество мегабайти.
Наградата от Ookla е само официално потвърждение за добрата работа, която сме свършили с изграждането на нашата мобилна мрежа. Това означава, че А1 предлага най-високи скорости на сваляне и качване на информация, което осигурява най-бързия мобилен интернет в страната.
- Какви инвестиции сте направили в мобилната мрежа и какви са планираните в следващите години?
- Средно на година инвестираме по 200 млн. лева в нашите мрежи, а половината от тях се заделят за мобилната ни мрежа, включително за 5G ULTRA.
- Затихна ли интересът към 5G и какви са плановете ви за развитие на технологията?
- 5G определено имаше трудно начало, тъй като технологията стартира по време на пандемията, която донесе много несигурност и фалшиви новини. Поради тази причина 5G предизвика общественото внимание не само със своите ползи за потребителите, а и с много негативни слухове. Сега затихнаха именно слуховете и фалшивите новини, а не интересът към самата технология.
5G осигурява най-добрия мобилен интернет на пазара, а нашата 5G ULTRA мрежа винаги е била лидер в това отношение. Средната скорост е над 5 пъти по-бърза спрямо тази в 4G. Към момента има над 300 хил. активни ползватели на 5G ULTRA. Потребителите могат да очакват още по-голямо покритие, в момента има гигабитови скорости в почти всички населени места с над 3000 човека и основните курорти. През следващите две години ще стартираме самостоятелни 5G мрежи, които ще предложат множество ползи на бизнес потребителите, особено по отношение на автоматизацията, интернет на нещата, сигурността и др.
A1 изгражда българската част от трансграничния транспортен коридор България - Гърция с непрекъсваеми 5G роуминг услуги - 5G SEAGUL. Проектът има за цел да осигури непрекъсваема свързаност по магистралата между София и Атина. Това ще позволи движението на автономни автомобили, ще подобри свързаността в селските райони, разположени около магистралата, ще осигури непрекъсваеми роуминг услуги между двете страни.
- Една от най-дискутираните теми напоследък е изкуственият интелект. Трябва ли да ни е страх и А1 разработва ли собствени решения в тази област?
- Единствената “страшна” черта на изкуствения интелект, която плаши хората, е и най-добрата характеристика на тези решения. Изкуственият интелект не спира да се учи и развива, само въпрос на време е той да стане по-добър от човека в много сфери. А ние трябва да се научим как да го използваме по най-добрия начин, а не да го игнорираме или още по-лошо - да пречим на неговото прилагане или развитие.
Изкуственият интелект може да опрости дадена задача. Ние се възползваме от такива решения, които помагат за оптимизиране на операциите по обслужването на клиенти, управление на данни, автоматизация, създаването на релевантни препоръки на база на клиентското поведение и много други.
Може би най-видимото за потребителите приложение на изкуствения интелект е нашият чатбот АВА (А1 виртуален асистент). Той обслужва неограничен брой клиенти едновременно и по различни теми, без това да води до изчакване. АВА се обучава и самоусъвършенства чрез реални примери от разговорите с потребителите.
- Всъщност напълно автоматизирано ли ще стане обслужването на клиенти, или винаги ще е нужен и човек?
- Може би ще прозвучи парадоксално, но отговорът е положителен и на двата въпроса. Обслужването на клиенти ще стане напълно автоматизирано от страна на А1 и винаги ще бъде нужен човек в процеса, но в този случай това няма да е представител на А1, а самият клиент.
Все повече развиваме нашата платформа за самообслужване на клиенти - “Моят А1”. Приложението и неговата уеб версия на A1.bg дават възможност за пълен контрол на услугите, полезни известия, плащане на сметки, преглед на детайлна информация бързо и лесно, 24 часа в денонощието през компютър или смартфон.
През тази година направихме ъпдейт на приложението, което вече дава възможност на потребителите да подписват договори онлайн, да следят статус на технически заявки и затруднения, бързо да активират най-подходящия роуминг план според държавата, в която ще пътуват, да извършват настройки на Wi-Fi мрежата си, по-лесно да добавят допълнителни пакети и услуги в плана си, да управляват кредитния си лимит и да следят колко мегабайти и минути в роуминг им остават.
Комбинацията между отличен канал за самообслужване и изкуствен интелект вече прави възможно клиентът сам да управлява своите услуги, без значение къде се намира и колко е часът. Именно това е бъдещето на обслужване на клиенти.