Единственият, който изслуша всички родители и на когото сълзите не спряха да текат през цялото време, е вътрешният министър Калин Стоянов. Оттам нататък - нито една институция
Петя Иванова е доведена майка на убития в катастрофа на 18 ноември на пътя Габрово - Етрополе Васил. В инцидента умират още 2 момчета, а на втора инстанция виновният получи 4 години затвор. Иванова и други майки на загинали в катастрофи се събират и често ходят по институциите с надеждата да има промени в закона, така че да се налагат по-тежки наказания, а разследванията за подобни инциденти да са по-бързи.
- Г-жо Иванова, правите алея на ангелите с другите майки на деца, загинали в катастрофи. Къде ще е тя?
- В Северния парк, на Алеята с розите. Ще се случи благодарение на кмета на район “Надежда” и г-жа Фандъкова, те съдействаха. Алеята ще е за всички загинали при катастрофи. На нея ще правим събития, защото много родители ни пишат, ще споменем децата си. Правим и много нови неща, проекти, с които искаме да бъдат запомнени с положителни нагласи.
- Откъде ще дойде финансирането за нея?
- В момента създаваме фондация, която ще се казва “Ангели на пътищата” и ще обявим дарителска кампания, защото за родителите е много трудно да се финансира такова нещо.
- Събирате се с други родители, какво обсъждате с тях? Ходите в парламента при депутатите.
- В сряда пак имахме среща в парламента с правната комисия. Обсъждаме едно и също. Първото и най-належащо е да има много по-тежки наказания, да няма условни присъди. И когато шофьор се качи пиян, дрогиран и натиска газта докрай, това да е умишлено убийство. Това не е убийство по непредпазливост, защото вчера имаме пореден случай на системен джигит на пътя с над 120 нарушения, който уби 18-годишния Ангел Маринов от Любимец и получи само три години затвор. Това реално е година, година и нещо, след което пак ще получи шофьорската си книжка.
- Разкажете за случая с вашето дете, с Васил.
- Само да отбележа, че аз съм му доведена майка. На 18 ноември 2020 г. Васко с още четири момчета са отишли до Габрово, за да вземат гуми за едно от момчетата. На връщане са се прибирали към Етрополе. Карали са с 45/ч при ограничение от 50. В случая дори момчетата отзад са били с колани. Системен джигит на пътя - Александър Ковачев от Габрово, който с множество актове и фишове за превишена скорост, с много висока скорост, с над 130 км/ч, влиза директно във вратата, убива Васко на място. Две от момчетата загиват по-късно от травми, несъвместими с живота. Другите две момчета остават инвалиди. Имаме дело в понеделник. То се върна на Апелативен съд - Велико Търново, и се надяваме на по-голяма присъда, защото на първа инстанция получи 12 години, а с редуцирането, че се признава за виновен, получи 8.
На втора инстанция съдия Корнелия Колева реши, че убийството на три деца и двама инвалиди не е тежко престъпление. Махна квалификацията “самонадеяност”. Той има много фишове и актове. Както и това, че влиза в насрещното движение. Даде му 4 г. С редуцирането той няма да получи нищо.
Заради такава практика имахме множество срещи с правосъдния министър Атанас Славов, с главния прокурор, с вътрешния министър. Това трябва да се прекрати. Много млади хора загиват. Имаме случай от Самоков, който втора година още е в досъдебна фаза. Имаме случай от Велико Търново, където трета година нямат експертизи. Имаме случай от Панагюрище, където година и два месеца нямат автотехническа експертиза. Затова, когато имахме среща с академик Денков, обяснихме, че тези експертизи се чакат с години, че кръвните тестове се чакат с години, нямало лаборатории. Той обеща такава и след това излъга. Каза, че нямало нужда от тях. Имахме много интересна среща с министъра на образованието. На нея поискахме задължително да се въведе обучение по пътна безопасност в X, XI и XII, защото тези деца ще бъдат активните шофьори. Обеща, че такива часове ще има. Ние, родителите на такива загинали деца и близки, искаме да участваме в тях, да идваме, да разказваме за мечтите на децата ни, как са загинали, как са им пречупени крилете.
- Кога гневът и мъката от загубата на Васко бяха заменени от борба за справедливост?
- Още в самото начало аз започнах да пиша постове, тъй като получавахме непрекъснато снимки как Александър Ковачев обикаля казината, как си е купил порше.
- Той бе задържан само 72 часа?
- Дори само 24 часа. Такива са повечето случаи. На тях не им се отнемат шофьорските книжки. Те продължават да ги имат и да карат автомобилите си. На нас ни отне една година, за да вземат шофьорската книжка, но за убийството на друго дете - Ангел Узунов, им отне три години.
Такъв е законът, че не им се отнемат автоматично, и това искаме да променим. Под моите постове започнаха да пишат и други родители, че и те са загубили децата си, че и техните убийци са на свобода, че и те продължават да са с шофьорски книжки. И решихме, че освен да се борим по институциите, да се борим много яростно за тези деца, за справедливост в съдебните зали, искаме и децата да бъдат запомнени с много хубави и позитивни пожелания. Да се правят някакви сбирки, инициативи, с които младежите да бъдат научени, че отнемането на човешкия живот е нещо много тежко не само за всички близки и родители. Освен нашите деца, убиват целите фамилии. Повечето родители се разболяват. Мъжът ми вече е с рак.
- Две години и половина отне от катастрофата с Милен Цветков до окончателната присъда. За българското правосъдие това е много бързо. А на вас как ви се струва като близък на убит?
- За правосъдието ни може и да е бързо, но в живия живот не е. Има и случаи, където над две години са на досъдебна фаза. Трябва делата със загинал на пътя да са приоритет. Автотехническата експертиза, кръвните тестове, разследването да се случват в много кратък и определен срок.
- А защо не се случва според вас? Защо има проблем?
- Обществена тайна е, че няма автоексперти. Те са с много ниско заплащане и се отказват. Затова ние държахме да им се увеличат заплатите и да се назначат нови хора. Държавата трябва да предприеме нещо. Не може автотехническите експертизи да се бавят по две години. В момента изготвянето на автотехническа експертиза отнема между 1 и 2 г. Когато има по-знакови случаи като този с Милен Цветков, се случват бързо под обществения натиск на хората и медиите.
- А според вас нормално ли е заплащането на експерт да е на минималната ставка, както е сега?
- Категорично не, това обявихме на академик Денков. Даже искахме ние сами да си плащаме автотехническата експертиза, анализ на експертите, но не може. Затова държим да им се увеличи заплащането. И навсякъде го казвам - единственото решение е да се качат драстично парите за тях, защото от автотехническата експертиза зависи цялото дело.
- С другите родители често правите инициативи. Каква е последната?
- Последната е лицата на убитите деца да са на билбордове в София. Искаме да се направи дарителска кампания, с която такива да има в цялата страна. Търсим съдействие и на кметовете. Това са млади хора, които са бъдещето на България. Просто им бяха пречупени крилете.
- Като ходите по институции, къде сте срещнали най-голямо разбиране и къде - не?
- Най-голямото разбиране срещахме единствено при вътрешния министър Калин Стоянов. Това беше единственият човек, който изслуша всички родители и на когото сълзите не спряха да му текат през цялото време. Оттам нататък нито една институция.
Кръвните тестове за алкохол и наркотици се чакат между 6 месеца и 1 година. В нашия случай ги чакахме 8 месеца.
При премиера ни бяха обещани много неща, включително лаборатории, но нито едно от тях не беше направено. Напротив, отметнаха се. Бяхме и при министъра на правосъдието Атанас Славов. Обеща втора среща, но тя така и не се случи.
От три години се борим за експертна среща с всичките председатели на парламентарни групи, защото тези закони трябва да се приемат в парламента. Те не искат да седнат на една маса, за да могат да чуят тези родители. Писали сме многократно до Бойко Борисов, до Кирил Петков, до Пеевски, до всичките лидери на парламентарни групи. Те дори не искат да ни отговорят. (По време на интервюто Петя Иванова получи обаждане от парламентарната група на ИТН с покана за среща, бел. авт.) А тази експертна среща е много важна, за да спасим човешки животи. В последните две години жертвите по пътищата тежат изцяло на техните плещи.
- Какво би било справедливото наказание за шофьор, причинил смърт на пътя?
- За мен е тероризъм да размажеш дете, което е пресичало и му е оставала само една крачка на пешеходна пътека, за да се качи на тротоара. И точно тогава да го удари мъж с 2,2 промила алкохол и при ограничение 30 км, както премазаха 14-годишния Филип.
Много добре знаем, че има случаи, когато изскача дете. Има случаи, когато притичва на неправилно място. Затова трябва да има и много големи санкции за пешеходци. Има такива. Но когато се качиш пиян или дрогиран, при ограничение 50 км/ч шофираш със 150, ти знаеш, че тази кола е оръжие, знаеш, че няма как да я овладееш. Това се води евентуален умисъл. В такива случаи присъдите трябва да са от минимална 10 години затвор до максималната - до живот. Зависи колко човека си убил, защото не може да убиеш три деца и да оставиш двама инвалиди с 3 пъти над допустимата скорост, и това да се води непредумишлено убийство.
- А какъв е генералният проблем за войната по пътищата? Контролът на МВР, неспазването на законите от страна на водачите, обучението, лошите пътища или просто човешкият материал е лош?
- Затова казваме, че случаите са различни. Повечето катастрофи са на нови пътища. Те позволяват висока скорост. Младите шофьори излизат абсолютно неподготвени. Работя до Втора английска гимназия. Повечето дванадесетокласници са с шофьорски книжки от юли - август. Не са подготвени за мъгла, за дъжд, за сняг, не са достатъчни часовете на курсовете. Затова искаме още от автошколите - да им се показва какво се случва с пияни и дрогирани шофьори. Ако трябва, ние ще ходим да им показваме. Трябва и по-голям контрол от МВР.
Много са ниски и присъдите. Получаваме непрекъснато телефонни обаждания от Габрово да ни питат защо убиец на три деца и оставил двама инвалиди, трета година продължава да си кара автомобила, защо е на свобода и след като виждат, че той може да е навън и да продължава да шофира, те си казват: “Няма проблем, това е убийство по непредпазливост. И аз ще убия двама души, ще се кача обратно да шофирам и ще продължа да си живея живота, както и досега”.
- Подкрепяте ли новата мярка за отнемането на коли?
- Категорично да. Тя трябва да се изпипа още малко, но както видяхме, това работи. Защото имаме много приятели, които преди си позволяваха да се качат на една чаша бира или вино, сега не смеят, защото ще им отнемат автомобила. И пак опираме до наркотиците. Там чакането, за да може да докаже, че е карал не дрогиран, а след употреба на лекарства, е твърде голямо.
- Вие често протестирате с черни тениски, както и майките на деца с увреждания. Защо идват толкова малко хора на тези събития?
- Ние сме канили известни личности, които излизат да рекламират хазарт например, да застанат до нас. Те отказват. И мисля, че зная защо - Белослава бе хваната да кара пила, Нойзи в последния случай също беше пил. Всеки си мисли, че на него не може да му се случи.
- Говорейки с другите родители, има ли някакъв общ профил на шофьора, убил на пътя?
- Да, един и същи е профилът. Той е на човек, хващан многократно с превишена скорост, с алкохол и с редица други нарушения.