В по-голямата част от тях се твърди, че има незаконно строителство, но това трябва да се докаже, казва шефката на ДНСК арх. Деляна Панайотова
- Архитект Панайотова, през последните години отговорностите по контрола над строежите от различни категории ту преминаваше от ДНСК в общините, ту обратно. Какво е актуалното положение, т.е. как да се ориентираме кой е контролиращият орган?
- Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), според Закон за устройство на територията (ЗУТ), упражнява контрол по време на строителството само върху първа, втора и трета категория строежи. Контролът от четвърта до шеста категория е в компетенциите на общините.
Разделянето по категории е в зависимост от функционалността и предназначението на строежа.
ДНСК също така извършва служебна проверка на издадените от главните архитекти на общините строителни книжа
Важно е да уточним, че за национални обекти и такива с обхват повече от една област правомощията по издаването на разрешения за строеж е от компетенцията на регионалния министър.
Такива са например републиканската пътна мрежа и железопътните магистрали и линии.
Има обекти, свързани с националната сигурност и са под шапката на Министерството на вътрешните работи или на отбраната – при тях разрешението за строеж е в правомощията на ресорния министър.
Областните управители също могат да издават разрешения за строеж за обекти на техническата инфраструктура с обхват повече от една община или за обекти с регионално значение.
Ще акцентирам върху трета категория, защото тя обхваща, условно да ги наречем, по-масовите строежи като общинските пътища, уличната мрежа от трети и четвърти клас, сградите над 5 хиляди квадратни метра и с капацитет за места за посетители от 200 до 1000 души, производствени сгради с до 200 работни места, електрическите централи с мощност до 25 мегавата, паркове и градини с площ над 1 хектар и електронните съобщителни мрежи и съоръжения от магистрален тип на национално ниво.
От четвърта категория надолу последващият контрол е на главните архитекти на общините, които трябва да следят дали по време на строежа са спазени всички изисквания на закона, дали построеното отговаря на издаденото разрешение и на проекта.
- Има ли капацитет – административен, финансов и кадрови, ДНСК, за да се справи с всички тези изисквания?
- ДНСК има регионални дирекции за национален строителен контрол (РДНСК) във всяка една област. Респективно проверките, които са по документи и на място, се извършват на териториален принцип.
Всеки ден колегите от РДНСК проверяват десетки одобрени от главните архитекти строителни книжа. Тази процедура е регламентирана по закон с 14-дневен срок.
Освен това те извършват ежедневни проверки на строежите, които се изпълняват. Дефицитът на кадри е проблем и за нас, въпреки това се справяме - при това, смея да твърдя, доста добре.
- Има ли много дейности и услуги, които ДНСК върши и електронно и какъв е интересът към тях? Ако аз съм инвеститор, какво мога да свърша онлайн, вместо да ходя и да се редя на опашки?
- ДНСК има четири вида административни услуги, две от които може да се предоставят и по електронен път. Това са удостоверенията за вписване в регистъра на консултантите. Другите две услуги, които извършваме, са издаване на разрешения за ползване на завършени строежи от първа до трета категория и заверката на заповедните книги за строежи, разрешени от областния управител или от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Трябва да се има предвид, че при тези две услуги документацията е огромна. За да започнете един строеж и да преминете през всичките му фази, се изисква сериозно количество документи.
Работим усилено за дигитализацията и на този процес. Първата стъпка е започване на дигитализацията на целия ни архив. Ще отнеме време, но значително ще се улесни процеса на работа.
- Любопитно е колко жалби постъпват годишно в ДНСК и от какво най-често се оплакват хората и фирмите?
- Всяка година при нас се внасят близо 50 хиляди жалби и сигнали. От 1 октомври 2022 г. до 1 октомври 2023-а сме получили 48 228 сигнала и жалби. Извършените по тях проверки - по документи и на място, са общо 44 558.
Най-често те са за твърдения за незаконни според тях строежи, но това, разбира се, трябва да се докаже. Ние сме длъжни да разгледаме всяка жалба и само онези, които се отнасят за строежи от 4-а до 6-а категория, изпращаме по компетентност на съответните общини.
Ако обаче общините не предприемат никакви мерки, законът ни позволява да направим допълнителна проверка на сигнала заедно с общински служители. Въз основа на протоколите от извършената проверка изпращаме указания на кмета на общината, който трябва да предприеме действия. Разбира се, извършваме регулярни проверки на големите строежи – от първа до трета категория. Често се самосезираме и по медийни публикации.
- Знам, че установяването на незаконен строеж е трудна работа. Но има и случаи, в които все пак се стига до края – колкото и да обжалва някой акта за незаконно строителство, последната съдебна инстанция го потвърждава. Но защо толкова често има случаи, в които минава още доста време, докато строежът се премахне?
- При влязла в сила заповед на ДНСК за премахване на незаконен строеж първо се изпраща покана до извършителя на незаконния строеж за доброволно премахване. В нея му се дава срок, който зависи от спецификата на обекта.
В 3-дневен срок от изтичане на датата за доброволно премахване органите на ДНСК извършват последваща проверка на място. Ако не е премахнат, се съставя констативен протокол.
След това сме длъжни да направим цялостен оглед в рамките на един месец. Във всеки един етап от тази процедура собствениците могат по съдебен път да оспорват, което понякога отнема години, докато се стигне до окончателно съдебно решение. Трябва да се има предвид, че за премахването на всеки строеж се подготвя цялостна количествено-стойностна сметка. В много случаи цената е доста висока. Доскоро нямахме средства за тази дейност, но са заложени такива в приетия бюджет за 2023 г. В момента сме обявили обществена поръчка за избор на изпълнители за премахване на незаконни обекти.
- По-трудно ли се работи по отношение на строителния контрол по черноморското крайбрежие, отколкото във вътрешността на страната?
- По Черноморието ние отговаряме за контрола над законосъобразността на издадените от главните архитекти разрешения за поставяне на преместваеми обекти, особено тези в близост или върху плажната ивица. Те на свой ред се издават на основание одобрените от министъра на туризма схеми за поставяне. Всяко лято се налага да извършваме регулярни проверки.