Инвестицията за геополитическия и транспортен проект IMEC е огромна и агресията на “Хамас” не е отказала Саудитска Арабия
Агресията на “Хамас” в Израел стана месец след като на срещата на Г-20 в Ню Делхи, Индия, бе взето решение за дръзка нова геополитическа инициатива - транспортен логистичен и жп коридор (IMEC), който свързва Индия с Европа през Близкия изток и преминава през израелското пристанище Хайфа.
Осем държави, в това число САЩ, Германия, Франция Италия, ОАЕ и Саудитска Арабия, представиха меморандум за участие - там бе и председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.
Работата е там, че този коридор конкурира досега известния, част от китайския “Един пояс, един път”, който транспортира стоки от Индия до пристанищата на Иран и през Каспийско море, Централна Азия и Русия. Буквално седмица след обявяването на IMEC руският зам.-министър на транспорта каза, че те ще реконструират пристанищата в Каспийско море така, че старият коридор да е още по-активен. Очевидно става дума за конкуренция между двата коридора, при това много сериозна.
В конкуренцията между руския и саудитско-израелския маршрут според мен има усилие на Иран да блокира новия IMEC,
като покаже на инвеститорите, че сигурният път е старият
Към днешна дата обаче смятам, че саудитите не са се отказали от новия проект. Просто те поставят условия по какъв начин Израел да накаже “Хамас”, като правят много ясно разграничение между радикалите терористи и цивилното население. Това всъщност е трудната задача пред израелското правителство.
Но да се върнем на транспортните коридори. Маршрутът по новия проект достига от Хайфа до Атина. Още не е решено окончателно как ще продължи на север към Европа, но има планове да минава по Адриатическото крайбрежие - Албания, Черна гора, Хърватия и на север към Германия.
Много се надявам българското правителство да си направи сметката какво означава членството на България в Шенген по отношение на тези бъдещи инвестиции,
ако коридорът мине през България
Едно е да бъдат проверявани стотиците тирове на гръцко-албанската граница, после на албанско-черногорската и т.н., съвсем друго - да минават през България и Румъния, които са влезли в шенгенското пространство.
Ние трябва да се опитаме да намерим държави лобисти, включително и САЩ, защото това е възможност тези стоки, ако минават по саудитско-израелската отсечка, да стигат по-бързо и лесно до пазарите на Западна Европа.
Освен транспортен коридор в плановете за IMEC е и полагане на кабел за пренос на данни. Като проектобюджет само в арабската отсечка Саудитска Арабия вече е инвестирала 15 милиарда долара и планира още 18 милиарда.
Саудитска Арабия се е съгласила след Нова година да увеличи производството на нефт, което е искането на САЩ в призмата на затоплянето на дипломатическите отношения с Израел. От друга страна, в края на септември Саудитска Арабия назначи първия си посланик в Рамала, в Палестинската автономия, което е безпрецедентно. От 1967 г. за пръв път на територията на Западния бряг стъпи саудитски официален представител, при това човек от висшата аристокрация на саудитите. Това означава, че е изключително важна за тях. И ме кара да мисля, че Саудитска Арабия ще гледа под лупа какво става между Израел и Хамас. Но те вероятно си дават сметка, че това е
ирански саботаж на амбициозните планове,
които имат не само регионално, но и световно присъствие.
Турция от своя страна има негативно отношение към новия проект за коридор. Ердоган каза, че не може да има коридор в Близкия изток, който да не минава през Турция. Анкара впрочем в момента има много интересна позиция по отношение на агресията на Хамас - изключително пестеливи са, няма радикална реторика.
Египет пък смята, че новата отсечка ще конкурира в някаква степен Суецкия канал и там ще намалеят приходите.