- В МВР ръководих голям състав, силата ми е в създаването на екипи
- Ще насоча голяма част от общинските средства към районите - те са по-близо до хората
Още акценти в интервюто:
- Срещнахме невиждана съпротива и саботаж срещу надграждането на електронно-билетната система, която не работеше
- Догодина кондукторите безвъзвратно изчезват от градските автобуси
- Ще доведа до пълен завършек проекта "Екобус" с 20 електрически автобуса
- Борисов прави много за Пловдив, а хората му тук, водени от Иван Тотев, спъват развитието, пример е позицията им за Бетонния мост
- Г-н Чонов, ваши опоненти питат с какви очи се кандидатирате за кмет на Пловдив при състоянието на градския транспорт, който ръководихте?
- Бях наясно, че най-коментираният въпрос ще е свързан с обществения транспорт. Когато поехме управлението на града (2019 - 2023 г.), положението изобщо не беше розово. Не работеше електронно-билетната система, която не позволяваше на пътниците да се таксуват електронно. Кондуктори късаха и препродаваха билетчета. За съжаление и до момента го има това. Направихме всичко по силите си да осъществим срещи с фирмата изпълнител - испанската "Индра", с експерти, които да направят системата работеща. Оказа се, че не може.
- Какво направихте за тези 4 години?
- Една от първите ни стъпки беше да проведем открити процедури за избор на нов изпълнител, който да я надгради. Срещнахме невероятна съпротива и саботаж от страна на фирми, които не участваха пряко в процедурата, успяхме. И в момента избраната компания започна да оборудва автобусите. Първият етап е завършен с модернизиране на системите в паркирането, който обхваща всички канали за плащане. Това ще даде възможност на пловдивчани по-лесно да си намират места за паркиране. От друга страна - до средата на 2024 г. имаме уверението на изпълнителя, че в автобусите безвъзвратно ще изчезнат кондукторите и хората ще плащат безпроблемно с мобилни приложения, банкови и дебитни карти превоза си.
- Но пловдивчани контрират: "Не електронна система, направете редовен градския транспорт". Какво ще им отговорите?
- Наследихме едни от най-тежките проблеми в транспорта. С електронно-билетната система целият бранш излиза на светло. Чрез анализа за пътникопотока ще можем да вземем по-аргументирани решения за оптимизиране на транспортната схема. През мандатите назад - от 2007 година до идването ни, всички кметове не са направили необходимото общината да има собствено транспортно дружество. Нещо повече - те са го ликвидирали. И какво се оказва? В миналия програмен период от 2013 до 2019 г. Европа е осигурила финанси за закупуване на електрически превозни средства. А Пловдив е останал извън класацията, защото няма общинско транспортно дружество. И по тази причина ние създадохме такова.
- Кога ще заработи, след като не разполага със собствени транспортни средства?
- Община Пловдив има своята проектна готовност с дружеството "Екобус" първоначално да закупи 20 електрически автобуса. Разработихме и приехме две линии към общинската транспортна схема. Едната ще тръгва от "Коматево" през новия пробив "Модър-Царевец" до езиковите гимназии. Другата - от "Тракия" през моста на Адата също до споменатите гимназии.
- Кога ще тръгнат?
- В момента няма действаща програма, по която да се закупят тези автобуси. Ако бъда избран за кмет, този проект ще го доведа до завършек. Изготвихме план за устойчива градска мобилност, където ясно са разписани стъпките, по които ще се развива транспортът.
- Не е ли обидно - в Хасково се движат чисто нови безшумни тролейбуси, а в Пловдив дори няма такъв транспорт?
- За огромно съжаление най-екологичният транспорт на Пловдив беше ликвидиран с подписа на кмета Иван Тотев през 2012 г. А той е създаден през 1956 г. Пловдив е бил от първите градове с тролеи. Ако това не се беше случило и беше запазена контактната мрежа, уверен съм, че за тези 8 линии, общината при всички положения щеше да е закупила нови тролейбуси. Така, както направиха Плевен, Враца, Хасково, Стара Загора.
- Колко години са нужни Пловдив да има един нормален и уреден градски транспорт?
- През 2026 г. изтича един от 10-годишните договори, по които се движат и така наречените щъркели. Тогава общината има възможност пряко да възложи на собствения си оператор "Екобус" за превоз на пътници по тези линии.
- Реалистично ли е?
- Въпрос на управленско решение. Убеден съм, че след 2 г. общината може да оперира с две до шест линии със собственото си дружество. И да бъде конкуренция на частните превозвачи.
- В коя област смятате, че ще сте най-полезен, ако ви изберат за кмет?
- След толкова много години в МВР и като директор на областната дирекция съм ръководил много много хората. Силата ми е в създаването на екипи и търсене на подходящи специалисти за конкретни задачи.
- В каква посока искате да се развива градът?
- Слоганът ни е "Бъдеще за Пловдив". Искаме да има бъдеще за нашите деца, да живеят в безопасен град, подреден, чист, зелен и с удобен транспорт.
- С какво ще се заемете, ако станете кмет?
- С изключително правилно планиране на общите дейности, които са взаимосвързани. Имам предвид уличната инфраструктура, устойчивият градски транспорт, детските заведения. Бурното развитие на Пловдив изпревари до голяма степен действията на общината по планиране на улици в новите квартали, там хората газят в прах и кал. Ще довърша всички проекти и ще започна нови само там, където има необходимост. По-голяма част от собствените средства на общината ще бъдат насочени към районните администрации, защото са по-близо до хората. Но при строга отчетност.
- Какво е мнението ви за затварянето на Бетонния мост?
- Учудва ме, че на предстоящата сесия в сряда групата на ГЕРБ ще искат отлагане на реконструкцията му с една година. Това е изключително популистка мярка от тяхна страна. Техният лидер Борисов направи и продължава да прави много за Пловдив, а тези хора под въздействието на Иван Тотев всячески се стремят да блокират проектите, които допринасят за развитието на Пловдив. Един от тях е пробивът под гарата. С тези популистки действия НКЖИ в лицето на държавата рискува да загуби близо 300 млн. лева европейски пари.
- Как си представяте Пловдив след 4 години?
- С изключително спокоен трафик, с преасфалтирани булеварди и вътрешни улици, с повече детски площадки, маркировки и довършване на LED осветлението, което на 90% е готово.
СV
Тодор Чонов е роден през 1967 г. в Карлово. Започнал е кариерата си в областната дирекция на МВР в Пловдив. От 2002 до 2009 г. е на работа в ГДБОП в София като началник-сектор “Незаконен трафик на наркотици”.
От 2009 до 2013 г. е директор на областната полиция в Пловдив. Специализирал е в академията на ФБР в Будапеща.
След местните избори през 2019 г. влезе в екипа на Здравко Димитров като зам.-кмет по транспорта.
Сега е кандидат за кмет на Пловдив от партия "Свобода".
Семеен, с две дъщери и трима внуци.