Разбирам схващането, че всички големи медии по някакъв начин са част от политическата система, но ние не сме, казва главният изпълнителен директор на "bTV Медия груп в първото си интервю за българска медия
Приех оставката на Хекимян незабавно. Това, което си казахме в този момент, остава между нас
Цветанка Ризова е превъзходен журналист с доказани качества и проведе интервюто с бившия шеф на новините професионално
След като поех временно функциите, аз се посветих всекидневно на работата на новинарската редакция, обяснява Бартолайт, който временно ръководи отдел "Новини, актуални предавания и спорт"
- Преди ден Антон Хекимян за първи път участва като кандидат за кмет в публицистичното предаване на Би Ти Ви “Лице в лице” - доста необичайна ситуация, която е прецедент в българския тв ефир. Вие, г-н Бартолайт, сте човекът, който пое поста му. Беше ли агресивна водещата Цветанка Ризова към бившия шеф на новините?
- Интервюто му предизвика известно очакване, но аз се гордея с екипа на bTV за подготовката и представянето му. Цветанка е превъзходен журналист с доказани качества и вярвам, че тя проведе интервюто професионално.
- С обявяването на кандидатурата на Хекимян за кмет на София веднага се появиха съмнения, че между bTV и ГЕРБ едва ли не съществува топла връзка. Така ли е?
- Кампанията за местните избори започна и напрежението нарасна. Това е нормален процес и в моята практика съм го наблюдавал в много други държави. Теорията, че имаме топли отношения с една или друга партия, е категорично невярна. bTV е напълно аполитична организация, както и нашата компания собственик доказва на всички други пазари, на които присъства. Разбирам схващането, че всички големи медии по някакъв начин са част от политическата система, но ние не сме.
- Преди дни бе публикувана снимка на другия кандидат за кмет - Васил Терзиев, в студиото на bTV. И тя беше последвана от съмнения защо той е в нюзрума. Какъв е сюжетът зад тази снимка?
- Г-н Терзиев беше гост в предаването “Лице в лице” минути преди снимките да бъдат направени. След края на предаването той e преминал през нюзрума, за да излезе през друг изход. Това не е необичайна практика, защото често гости на нашите предавания избират алтернативен вход или изход от сградата на път за нашето студио. Отзвукът, който се получи в резултат на тези снимки, не беше нищо повече от опит за преекспониране и за внушаване на съмнения. Ще забележите, че
bTV не реагира на тези обвинения, защото просто не е направила нищо нередно
и наливането на масло в изкуствения огън само би го поддържало по-дълго.
- Едва ли има медия, за която да не се е обсъждало, че служи на определени политически кръгове. Интересното е, че доскоро bTV беше обвинявана, че едва ли не е телевизия на ПП. На една от предишните предизборни кампании Кирил Петков нахлу в студиото на телевизията и противниците му решиха, че май е станало със знанието на журналистите и на самия Хекимян. Сега обаче се твърди, че телевизията е близка до ГЕРБ. Кое е вярното? И как една телевизия показва, че е равно отдалечена от политиците?
- Всеки, който ме познава, ще каже, че съм оптимист, и ако не друго, цялото това неуместно внимание към bTV е само потвърждение на важната ни роля за българското общество. Разбира се, от ключово значение е да се осигури политическа дистанция, а начинът, по който ще го направим, е да оставим нашите журналисти да бъдат журналисти. Те продължават с професионалната си работа всеки ден – това се вижда на екран. Те са свободни да издигнат глас. Бих казал на всички: ние вярваме, че нашите екипи вършат работата си етично и с добър вкус.
- Как разбрахте за поканата към Антон Хекимян да влезе в политиката, как реагирахте и какво си казахте двамата?
- Късно следобед в четвъртък, 21 септември, Антон Хекимян ми съобщи, че е решил да напусне компанията, за да се посвети на потенциална политическа кандидатура за кмет на София. Приех оставката му незабавно. Това, което си казахме в този момент, остава между нас.
- Споменахте, че в момента търсите заместник на Хекимян. Какво търсите в този човек?
- Толкова
добре се чувствам в новата си роля в редакцията, че се пошегувах, че може би ще кандидатствам за тази работа
Шегата настрана, надяваме се да попълним тази позиция възможно най-скоро и ще отделим толкова време, колкото е необходимо, за да намерим най-добрия кандидат. Все още не сме взели каквото и да било решение и всички имена, които се появяват в пресата и публичното пространство, са спекулации.
- Не за първи път журналист от bTV избира политическата кариера. Къде е границата между политиката и журналистиката, лесно ли се преминава тя?
- Линията е там, където приоритетите, доверието и отговорността се променят. Журналистиката трудно се съчетава с политиката, дори напротив, но в Германия това не е прецедент. Бивши журналисти от популярни медии като “Шпигел” и “Франкфуртер алгемайне цайтунг” се посвещават на кариера в областта на обществените комуникации и политиката. Tова е по-скоро изключение, отколкото стандарт. Когато избереш пътя на политик, преставаш да бъдеш журналист. Аз вярвам, че bTV винаги се е ръководила от принципите на безпристрастната и прозрачна журналистика.
- Прецедент ли е подобна ситуация в историята на СМЕ - компанията собственик на bTV, която беше придобита преди 3 години от чешката група PPF? Компанията оперира в 5 държави освен в България. И наскоро – преди няколко месеца, PPF придоби миноритарно участие в германската медийна компания ProSieben.
- Тази ситуация е безпрецедентна в най-новата история на CME, но в международен и исторически план има редица примери за подобни трансформации, например Борис Джонсън, известен бивш журналист в Обединеното кралство, Лари Елдър, радиоводещ и редовен коментатор по Fox News Channel, Никълъс Кристоф, New York Times, и много други.
- Политиката и бизнесът са сфери, които често се опитват да оказват натиск върху конкретна медия, за да рекламират или защитят интересите си. Как удържате този натиск?
- Работил съм в много страни в Източна Европа и познавам средата. Работата ми е да управлявам bTV по най-добрия начин и сега работя интензивно с екипа, за да предоставяме най-обективните и безпристрастни новини. Всички скорошни материали за bTV не са приятни, но не могат да бъдат определени като натиск.
- Всеки има право да реши как и в каква посока да се развива кариерата му, но когато става въпрос за телевизия, а не за човек, зрителите ѝ се доверяват, защото са съгласни с ценностите и принципите, които тя изповядва. Как телевизията пази журналистическите си стандарти и етика?
- Организацията на bTV и на нашия нюзрум са структурирани така, че да гарантират редакционна независимост, като същевременно поддържа журналистическите стандарти, които смятаме за жизненоважни за нашата мисия. Kолегите от bTV в отдел “Новини, актуални предавания и спорт” спазват Етичния кодекс на българските медии.
- Поехте ръководството на новините в bTV във време, изключително наситено с политически новини заради предизборната кампания за местните избори, като същевременно управлявате и цялата медийна група. Как ще гарантирате обективността на новинарската редакция след напускането на Хекимян и влизането му в политиката?
- Всеки, който познава журналистическата работа, ще ви каже с пълна увереност, че нюзрумът, oсобено в една национална телевизия, представлява екип от многo хора, бих казал изключителни професионалисти и изявени личности – продуценти на емисии и предавания, главни редактори, водещи, репортери, доказани журналисти или прохождащи в професията. Това са хора с много голям опит и решенията винаги се вземат в екип.
След като поех временно функциите, аз се посветих всекидневно на работата на новинарската редакция. Като чуждестранен кореспондент и журналист това не е новa роля за мен. Свикнал съм да работя и да ръководя големи редакции. Въведохме допълнителни мерки в подкрепа на нашите цели – работейки в още по-тясно сътрудничество с колегите от Редакционния борд на СМЕ и създавайки редакционен план за отразяване на предизборната кампания. Привлякохме и външна страна, за да извършваме преглед на отразяването.
- Редакционният борд на СМЕ – компанията собственик на bTV, която е част от чешката компания PPF, също ще наблюдава новините и актуалните предавания на bTV, за да гарантира обективност и независимост. Как ще се случва това? Има ли представители на редакционната колегия у нас?
- Редакционният борд на СМЕ ще продължи да ангажира bTV със своя опит и ще ни предостави професионален външен поглед за обективното, безпристрастно и висококачествено съдържание от екипа на новини и актуални предавания. Представители на бордa бяха вече в България през последната седмица.
- Вие самият имате над 20-годишен мениджърски опит в ProSieben Sat.1 Media SE. Какво представлява медията и какво от опита си там бихте пренесли у нас?
- Щастлив съм да допринеса за развитието на bTV с богатия си международен опит. През годините съм се фокусирал върху различни проекти в областта на медийните и развлекателните формати, производството на съдържание и цифрови технологии. Стремим се и продължаваме да създаваме модерна мултимедийна развлекателна среда, която е насочена към младата и градска аудитория, но и към широката телевизионна аудитория в страната. Нашите развлекателни и риалити формати, както и новините и актуалните предавания остават неразделна част от нашия мултиплатформен бизнес. През 2024 г. обещаваме още по-разнообразно съдържание в цялото ни телевизионно и дигитално портфолио.
- bTV посрещна новия есенен сезон с много нови лица на екрана, които поеха някои от най-знаковите ѝ предавания. Защо? Какво наложи тези промени и те успешни ли са?
- Промените в програмната схема на актуалните предавания са свързани с
разнообразяване и олекотяване на съдържанието
и предоставяне на възможности за по-силно застъпено политематично съдържание. Както казах, решенията за промени не се вземат от един човек в компанията.
По отношение на развлекателните формати новият сезон предлага суперзабавление и развлечение, цветно и приятно изживяване, разнообразно и надграждащо съдържание на всички bTV платформи. Десетият сезон на “Гласът на България” е сред най-гледаните риалити предавания за този сезон и забавлява зрителите в неделната вечер. Обновихме концепцията на “Фермата”, което е друго много популярно предаване в праймтайма. Имаме изцяло ново жури в топформа̀та MasterChef, което успя да привлече нова аудитория и да надгради предаването. Излъчихме специални епизоди в началото на сезона на “Стани богат”, което остава една от най-любимите игри в ефира. Уверени сме, че тези промени се забелязват от зрителите и скоро ще предложим още нови заглавия.
- Амбицията на СМЕ е да създава тенденциите в трансформацията на дигиталните медии, а не да ги следва, да предлага нови решения. Какво значи това? Какво прави bTV, за да е част от подобна стратегия?
- Като водеща медийна група, част от семейството на СМЕ, bTV задава стандарти в индустрията. Компанията е напълно изграден самостоятелен бранд, чието име носи със себе си асоциацията на трендсетър и иноватор, прилагайки световни успешни практики в локален мащаб, с идентичност, която е устойчива във времето и поддържа високия зрителски интерес към своята програма. Всеки наш бранд и платформа носят заряда и тежестта на основния канал bTV – а именно силата да бъдеш и да осъществяваш. Това градим и в отношенията си с нашите партньори и това ще продължи да бъде нашата и на СМЕ стратегия с поглед към бъдещето.
- У нас много се обсъжда фактът, че България изостава в международните проучвания за свободата на медиите и доверието в тях. Как възприемате тези резултати сега, когато ръководите новините на една от най-големите телевизии?
- На базата на последните 9 месеца в bTV ми е трудно да разбера тази оценка, защото наистина виждам докъде стигат усилията ни да бъдем обективни и безпристрастни. В цяла Европа се наблюдава ясна тенденция на намаляване на доверието в традиционните медии, за което спомага и увеличеното потребление на съдържание чрез социалните медии. Най-голямото предизвикателство пред журналистиката днес е борбата с дезинформацията и фалшивите новини. Хората трябва да бъдат по-критични към източниците на информация и да не вярват на евтини заглавия и сензационни новини. През последните 20 години съм отразявал проблеми и от региони, които вероятно
бих характеризирал като много по-кризисни от това, в което се твърди, че се намира България
- Kакво е това, което уважавате в медиите? Какво ви привлича в тях?
- Учил съм история на Източна Европа и имам магистърска степен по “Бизнес администрация”, а след това дълги години бях международен кореспондент и журналист в Deutsche Presse Agentur. Когато започнах кариерата си в медиите, не ми убягна значението им в обществото, особено в общности, които са в процес на промяна и трансформация. Медиите служат като пазители, които държат отговорни управляващите и отразяват въпроси от обществен интерес. Твърдо съм на мнение, че свободата на медиите е крайъгълният камък на демокрацията.
- Поехте поста на главен изпълнителен директор на bTV от 1 януари 2023 г., за да увеличите растежа и дигиталната трансформация на компанията. Какво се случи досега и какво предстои? Как ще се променя bTV?
- Нашите бизнес цели и стремежът ни да създаваме качествено съдържание остават непроменени. Обновяваме портфолиото си, като разширяваме обхвата на предлаганите от нас развлекателни формати. Фокусирани сме върху дигиталните си платформи и ще предложим повече възможности в радиоканалите. bTV разпространява някои от най-добрите филми и заглавия в киносалоните и се опитваме да създадем модерна и разнообразна крос-медийна среда, която да обслужва и по-младата аудитория и да отговаря на търсенето за “тук и сега”.
Нашите новини и актуални предавания са ключов сегмент от програмата ни. Реализирахме редица интересни проекти и формати през годината и продължаваме да се движим в посока технологични иновации, повече развлекателно съдържание, дигитална трансформация и обогатяване на портфолиото от продукти и услуги. Това е нашият ясен подход за бизнес растеж през следващата година.
- Свикнахте ли с България и как приемате работата си тук?
- Въпреки че съм в България от няколко месеца, успях бързо да се запозная със средата. Международният ми опит като журналист и кореспондент в различни държави може би е помогнал.
Харесва ми българската храна, добрите отношения между колеги, клиенти, партньори, съседи
За мен България е прекрасна страна и има невероятна природа. Работя с фантастични колеги, отдадени на професията си, и заедно постигаме чудесни резултати. bTV е една от най-успешните и доказани марки на българския пазар. Щастлив съм да бъда тук и вярвам, че има още много какво да покажем на нашите зрители, читатели и слушатели, като продължим да ги радваме с богато и качествено съдържание.
CV
Ралф Бартолайт има над 20 години висш управленски опит в ProSieben Sat.1 Media SE, последно като главен директор за специални проекти на групата. Това включва роли в ръководството и надзорния съвет на ProSiebenSat.1 и нейните активи, включително TV 2 Hungary, PlutoTV в Лос Анджелис, maxdome и Joyn в Мюнхен.
Преди това германецът е бил журналист във Frankfurter Allgemeine Zeitung във Франкфурт, кореспондент и началник на бюрото на Deutsche Presse Agentur (dpa) в Москва и Лайпциг.
Завършил е източноевропейска история в Университета в Хамбург и Майнц, притежава MBA степен по икономика от университета “Санкт Гален” в Швейцария и е завършил Advanced Management Program (Разширена програма за управление) по международни медии в университета IESE в Барселона и Ню Йорк.
Говори свободно английски, руски и френски език.