- Общината вече няма и лев задължения към доставчици
- Преди се опасявахме от фалит, сега вече надграждаме
- 54,25 млн. лева е стойността на планираните дейности, заложени в концепциите
- Г-н Радев, училище за кметове няма. На какво обаче ви научиха тези два мандата като кмет на община Сливен?
- Един кмет първо научава, че когато е започвал, много малко е знаел за това, което го очаква - и като обхват на проблемите, и като обем на законодателството и нормативните уредби, които трябва да прилага.
Едновременно се научава да се бори с всички тези предизвикателства и да намира съюзници, за да върви общината напред. И в крайна сметка да решава проблемите, защото хората очакват това от него.
Аз имах някаква представа предварително за финансовото състояние на общината, но ще призная, че изненадата и след това сблъсъкът с действителността бяха доста тежки.
- Финансовото състояния на общината преди 8 г. беше отчайващо, дори се говореше за възможен фалит. Сега вече се споменава, че Сливен е сред първите 10 града по отношение на финансово благосъстояние. Какво се случи?
- Промени се отношението към общинските финанси.
Научихме се да харчим според чергата си,
а на нас ни се наложи през тези години да харчим и по-малко, защото трябваше да връщаме огромни суми, натрупани задължения от предишни периоди.
Това е като едно семейство или като една фирма, изпаднала в тежка финансова криза - изисква се период на самоограничаване, на преподреждане на приоритетите.
Например това да се плащат с предимство старите задължения към кредиторите, дори това да струва лишения.
От 2015 г. Министерството на финансите изнася в своя сайт информация за финансовото състояние на общините по много широк набор от показатели и лесно може да се види, че в края на 2015 г. задълженията към доставчици на Сливен, т.е. незабавно дължимите суми, са били 35 млн. лева - значи задълженията са били повече от собствените ни приходи.
И то без да смятаме другите претенции към нас, които се осчетоводиха през следващата година.
А към този момент нямаме нито лев задължения към доставчици. При това дългосрочните задължения - банкови заеми, не са се увеличили.
С други думи, не сме теглили повече дълг, за да погасим тези 35 млн. лв., или ако сме теглили, сме го управлявали така, че да не е по-висок. През 2022 г. изплатихме едно задължение към реконструкцията на осветлението в Сливен, което е трябвало да се плати през 2010-а, ако не се лъжа.
Така вече можем да дишаме по-спокойно и да имаме повече самочувствие като граждани и като управляващи тази община. Сега вече е време за надграждане, след като преборихме остатъците от миналото.
- За първи път тази година общината има най-големия в историята си бюджет - 189 млн. лева. Това ли е надграждането?
- И това. Надявам тази година да е последната, в която приемаме бюджета си към края . Заради това трудно може да се говори за започване на нови проекти с този бюджет. Но той покрива това, което вече е работено през годината. И веднага ще кажа - благодарение на него
със задна дата от 1 януари 2023 г. ще бъдат увеличени заплатите на хиляди,
които разчитат на бюджета. Това са служители на администрацията, хора от сферата на образованието, здравеопазването, социалните дейности.
Преди дни направихме първа копка на нова детска градина в село Сотиря, където има много деца и една малка градинка, в която децата от предучилищното образование сега учат на две смени.
Това е най-големият ни единичен обект, в който общината инвестира - близо 3 млн. лева за сграда с разгърната площ 1800 квадратни метра.
В това се изразява финансовата сила на общината към този момент. В село Тополчане пък открихме ново училище. Там сградата била започната преди повече от 30 години и изоставена, сега изградихме съвсем ново училище с физкултурен салон.
Там също досега учеха на две смени, а училището дори не можеше да поеме всички деца, налагаше се да учат в съседни сгради. Наред с това
подпомагаме строителството на нови православни храмове
Преди два дни осветиха новата черква в село Бинкос. За Петковден ще е готов и храмът “Света Петка” в Сливен, в момента работим по благоустрояването на района около него.
Радвам се, че има интерес към църковното строителство и че ние като община можем да помагаме, защото църквата винаги е била духовно средище, от което хората имат необходимост.
Ще кажа нещо и за един друг вид строителство - община Сливен е може би в топ 5 по брой подадени проекти за саниране на жилищни сгради. Изготвили сме 81 проекта.
Сроковете за това бяха много кратки и за да стимулираме хората да се включат в този процес, общината отдели над 1 млн. лева, за да подпомогнем съгражданите в енергийното обследване на обектите.
Сега притеснението ни е, че ни дават 30 млн. лева за саниране. Това не ни удовлетворява, защото сме включени в група с по-малки общини.
- В концепцията за развитие на общината през следващия програмен период има две основни направления - детското здравеопазване и грижата за младите хора.
- Детското здравеопазване е концепция на община Бургас, към която се включваме 13 общини, включително и всички големи от Югоизточния район.
В нейната сърцевина е изграждане на нова детска болница в Бургас, към която ще се насочват малки пациенти и от нашата община. За Сливен
предвиждаме цялостна реконструкция и ремонт на общинските ДКЦ
- две в града и 16 здравни служби по селата, както и на инфраструктурата край тях. Ще закупим две специализирани детски линейки за спешна помощ за областната ни болница, там ще бъдат ремонтирани детското и неонатологичното отделение.
Целта е достъпът до здравните заведения да бъде по-добър, а тежките случаи бързо да се транспортират до специализираната детска болница в Бургас.
Дори си мисля, че тази детска болница ще бъде построена по-бързо от националната в София.
Общината ни няма инвестиции в самата болница, нашите инвестиции са насочени тук, в Сливен.
Привличането и задържането на младите хора вече е концепция на нашата община. Правим я заедно с партньорите от общините Ямбол, Тунджа и Стралджа.
Основната идея тук е да подобрим средата
за правене на бизнес,
да насърчим предприемачеството на хората тук. Централна роля в тази концепция има индустриалният парк, който искаме да изградим.
Има и малък индустриален парк на територията на община Тунджа, който също е включен в тази концепция.
Стремим се към подобряване на градската среда, която е неизменна част от качеството на живота, залагаме на проекти за развитие на спортната инфраструктура, включително и на колодрума и изграждането на един нов парк градина.
Предвидили сме и облагородяване на зоните на бившите военни поделения.
Тук може да влезе и образователната инфраструктура - имаме сериозни намерения за инвестиции в природоматематическата и в езиковата гимназия в Сливен - учениците там също трябва да минат на една смяна, но за целта следва да бъдат построени нови класни стаи.
Предвидени са разширения, които трябва да се случат - да се построят нови класни стаи.
В областния град и по селата има много деца от ромски произход, на които трябва да осигурим условия за образование. За тяхното бъдеще е ключово важно максимално бързо да бъдат обхванати от образователната система.
Една от стъпките към това са новите детски градини, които предстои да построим в някои села и в квартал “Надежда”.
Ще се включим и в концепцията на община Ямбол на тема градска среда и за екосъобразна мобилност. Общата стойност на планираните дейности е 54,25 млн. лева. Идеята е да бъдат привлечени средства от новите европейски фондове.
За съжаление, загубихме много време, мерките се появиха късно и за кратък срок трябваше да реагираме.
Но още нищо не е решено окончателно - с тези си концепции кандидатстваме пред Регионалния съвет за развитие в Бургас и ако те бъдат одобрени, ще започнем да подготвяме и отделните проекти в тях.
Не сме се отказали от идеята да бъде изграден
четирилентов път
между Ямбол и Сливен, които са най-близките областни градове. Това трябва да направи държавата и ние ще продължим да настояваме това строителство най-сетне да започне.
- Прави впечатление, че в стремежа да привлече повече европейски пари община Сливен не е сама.
- Да, имаме много добро партньорство с всички наши съседи. Ето, благодарение на това чрез съседни общини като Нова Загора, Котел, Върбица, Стралджа и Тунджа успяхме да включим всичките 44 села от общината в местни инициативни групи, които ще могат да кандидатстват със свои проекти пред Програмата за развитие на селските райони.
Досега това не беше възможно, но правилата се промениха. Сега се формират сдружения и предстои да обучим нашите хора как да работят с европейските пари.
- Изпращате мандат, за който статистиката сочи, че общинският съвет е приел около 1700 решения. Как работехте с местния парламент?
- Да, изпитвам удовлетворение от работата, която свършихме. Може би
на пръстите на едната ръка се броят неприетите решения
или казусите, по които не успяхме да намерим решение. Като цяло оценявам високо нивото и тона на дискусията в общинския съвет и мисля, че това е пътят да повишаваме доверието на хората към местната власт.
Смея да твърдя най-отговорно, че публичният интерес винаги е бил на първо място във фокуса на взетите решения. За всички предложения, които сме правили, съм убеден в това.
- След малко повече от месец предстоят поредните местни избори. Как виждате започващата предизборна кампания?
- Заради честите избори напоследък това понятие малко девалвира. Надявам се гражданите да се абстрахират и да излязат да гласуват.
Защото местната власт е много важна за живота на всеки от нас. Не че централната не е важна, но за повечето от проблемите си хората се обръщат към местната власт. Надявам се този спад на активността, който се получи заради честите парламентарни избори, да не се отрази на местните избори.
Иска ми се кампанията да бъде конструктивна. Да не залитаме в лесните на пръв поглед решения с тотално отричане и очерняне на всичко. Историята е показала, че дългосрочно това е грешният път.